Matikkaa Helsingin yliopistoon?

harkinnassa

Moro,

Mitenkähän kannattavaa mahtaa olla alkaa opiskelemaan matikkaa pääaineenaan?
Oma tilanne on seuraava; opiskelen ekaa vuotta LTY:llä - homma vaan kiinnostaa kuin kivikasa, suurimmaksi osaksi sen takia kun kaikki ystävät, harrastukset ym. ovat pääkaupunkiseudulla. Siis sinne olisi päästävä, näin elämisestä ei tule mitään.

Harkinnassa siis TKK, tai sitten yliopistosta tkt tai matikka...jotka siis ovat ainoita realistisia mahdollisuuksia päästä opiskelemaan itselle. Matikkaan lienee näistä helpoin päästä suuren sisäänotonkin takia, ja tämä siis olisi varteenotettava vaihtoehto.

Mutta: mahdolliset työpaikat lienevät aika kiven alla? Ja vähän mietityttää miten oma pää kestää; insinöörimatikka (= laskento) tuntuu paikoin helpoltakin, mutta todistuksissa yms. korkealentoisimmissa asioissa menee sormi suuhun.
Kannattaako lähteä kokeilemaan (ja mahdollisesti hukata taas yksi vuosi lisää)?

Toki vaihtoehto olisi mennä vaan AMK:hon, mutta tämä tuntuisi aika "luovuttamiselta"...

16

2423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spekulaatTori2000

      No yleisesti ottaen TKK lienee varsin työllistävä opinahjo, kun kyseessä on soveltava laitos. Olen muutenkin kuullut positiivisia asioita siitä. Itse opiskelen matikkaa sivuaineena Helsingin yliopistossa, pääaineeni on muu. En ole vielä matikan syventäviin opintoihin ehtinyt, mutta niissä kuulemma homma vaikeutuu. Mutta loppujen lopuksi kaikki alat ovat sellaisia, että tekemällä oppii.

      Taustani perusteella en siis kauheasti osaa neuvoa, mutta kirjoituksessasi kiinnitti huomiota, että valitsisit matikan vain siksi, että sisäänpääsy on helppoa? Se on minusta aika huono valintakriteeri. Voit kyllä _käyttää_ matikkaa sisäänpääsyssä ja vaihtaa pääainetta saman tiedekunnan sisällä. Sikäli matikan kautta sisääntulo voi olla järkevää.

    • Tsuibadaiju

      Helsingin yliopiston matematiikka on aluksi varmaan suurin piirtein samanlaista kuin teekkareillakin. Näin on ehkäpä parin ensimmäisen vuoden ajan, jos valkkaa perustason kursseja. Opintojen edetessä harjoitukset muuttuvat todistamiseksi ja joskus melko korkealentoiseksikin. Voi olla, että tuijotat yhtä tehtävää kuudesta kolme tuntia etkä vieläkään ymmärrä, mitä siinä edes haetaan. Valmistuminen ei silti todellakaan ole mahdoton tehtävä. Kursseja on melko paljon tarjolla ja halutessaan voi käydä niitä helpoimpia. Jos ryhtyy aineenopettajaksi, gradunkin voi tehdä vähän humanistisemmasta aiheesta. Tee ensin valinta TKK:n ja Helsingin yliopiston väliltä. Jälkimmäisessä voit nimittäin opiskella täysin vapaasti matikkaa, tietojenkäsittelyä, fysiikkaa tai kemiaa. Ihan sama, mikä oli pääaineesi. Pääaineen voi vaihtaa myöhemmin, jos siltä tuntuu.

    • juu..,

      Minullakin ois tarkoitus päästä Helsinkiin matematiikka lukemaan. Kuinka hyvin valintakokeessa pitäis pärjätä jos meinaa pelkästään sen perusteella päästä sisään?? Riittääkö 30-50% vai vaaditaanko 80%? Kokemuksia?

      • mitä..

        hyötyä sulla on menna yliopistoon. et tule siellä kuitenkaan pärjäämään. ei sieltä mistään läpi pääse helpolla. joten unohda koko asia!


      • vähänkin osaavat

        pääsevät lukemaan matikkaa - turha aine, töitä ei ole!


      • fsadfd
        vähänkin osaavat kirjoitti:

        pääsevät lukemaan matikkaa - turha aine, töitä ei ole!

        KA 8 lukion pitkästä matikasta ja silti en päässyt (Helsinkiin) vaikka olisin halunnutkin xD Eli sinne lienee vaikeampi päästä.


    • Math Harbour

      Kehitin palvelun, http://mathhelsinki.blogspot.com/, vastavetona sille, että informaatio ei ole avointa laitoksella. Aloitin viime vuonna opinnot laitoksella Matematiikassa ja tietojenkäsittelyssä.

      Laitos ei ole avoin siinä mielessä, että:
      1. Et saa vastauksia, ja niin arvostelu kriteerioita, vanhoihin kokeisiin.*
      2. Lähteet puuttuvat (hankalaa itseopiskella).
      3. Informaatio, kuten vastaukset ja prujut, ovat usein hankalasti saatavilla.

      Olen kerännyt vaikeasti saatavaa informaatiota sivustolle. Ideo on kehittää sitä avoimesti, niin että kaikki - myös luennoitsijat ja opettajat - saavat osallitua siihen.

      Toivottavasti palvelu auttaa ymmärtämään yliopisto-opintoja. Suurin vaikeus on nimittäin informaation hakeminen.


      *väite ei ole täysin tosi, sillä osa tehtävistä on tuttuja minulle Päivölän harjoitus viikoilta. Suosittelen siellä käymistä ennen yliopistoa: http://solmu.math.helsinki.fi/olympia/aikataulu/. Opinnot helpottuvat kummasti :)

      • kehitit..

        ..palvelun. Olisit jättänyt kehittämättä. Eipä ole hääppöinen viritys. Tuo web-sivujen teko kannattaa jättää ammattilaisille. Tosin monet kotisivujentekijät tekee paljon parempia toimivia kokonaisuuksia, kuin sun rävellys on!

        Miksi sä tulet tänne elvistelemään, että minä minä minä minä tein. Eikö narsismissa ole tapana, että siihen sairastunut henkilö tuo itseään esille ja kehuu itseään?


      • Math Harbour
        kehitit.. kirjoitti:

        ..palvelun. Olisit jättänyt kehittämättä. Eipä ole hääppöinen viritys. Tuo web-sivujen teko kannattaa jättää ammattilaisille. Tosin monet kotisivujentekijät tekee paljon parempia toimivia kokonaisuuksia, kuin sun rävellys on!

        Miksi sä tulet tänne elvistelemään, että minä minä minä minä tein. Eikö narsismissa ole tapana, että siihen sairastunut henkilö tuo itseään esille ja kehuu itseään?

        Olen pahoillani Beta-sivuston laadusta. Olen täysin samaa mieltä kanssasi siinä mielessä, että automatisoin "web-sivujen te[on]" usean kolmannen osapuolen kautta, kuten Googlen ja Amazonin. He ovat ne "ammatlais[et]".

        Oikeasti sivusto ei ole edes "web-sivusto" vaan verkosto. Jos kirjoitat vaikka "tree", niin haku suosittelee sinulle semanttisen puun. Jos kirjoitat "undergraduate", "problem solving" tai vaikka "define", niin se suosittelee sinulle sanaan liittyvän specifoidun haun. Peruskomennot toimivat kaikissa noin 30:ssä haussa.

        Minusta on parempi opettaa ihmisiä kalastamaan kuin antaa heille kalaa. Jos jakaisin kaiken verkoston tiedon näille foorumeille pieninä "kaloina", niin yleisen kuvan saaminen olisi vaikeaa. Kun annan heille hakuja, "onkia", niin he voivat saalistaa itse kalansa. Onkimisen opetteleminen vie tietenkin jonkun verran aikaa.


      • Math Harbour
        Math Harbour kirjoitti:

        Olen pahoillani Beta-sivuston laadusta. Olen täysin samaa mieltä kanssasi siinä mielessä, että automatisoin "web-sivujen te[on]" usean kolmannen osapuolen kautta, kuten Googlen ja Amazonin. He ovat ne "ammatlais[et]".

        Oikeasti sivusto ei ole edes "web-sivusto" vaan verkosto. Jos kirjoitat vaikka "tree", niin haku suosittelee sinulle semanttisen puun. Jos kirjoitat "undergraduate", "problem solving" tai vaikka "define", niin se suosittelee sinulle sanaan liittyvän specifoidun haun. Peruskomennot toimivat kaikissa noin 30:ssä haussa.

        Minusta on parempi opettaa ihmisiä kalastamaan kuin antaa heille kalaa. Jos jakaisin kaiken verkoston tiedon näille foorumeille pieninä "kaloina", niin yleisen kuvan saaminen olisi vaikeaa. Kun annan heille hakuja, "onkia", niin he voivat saalistaa itse kalansa. Onkimisen opetteleminen vie tietenkin jonkun verran aikaa.

        Parannettu Beta-versio sivustosta on täällä:
        http://sites.google.com/site/mathharbour/Search-math/beta/math-helsinki

        Se sisältää haun TKK:n tenttiarkistoille ja HY:n koko sivuston kattavan haun. Niin on helppo vertailla eri laitosten materiaaleja. Se soveltuu hyvin etäopiskeluun matematiikkassa.


      • Math Harbour
        Math Harbour kirjoitti:

        Parannettu Beta-versio sivustosta on täällä:
        http://sites.google.com/site/mathharbour/Search-math/beta/math-helsinki

        Se sisältää haun TKK:n tenttiarkistoille ja HY:n koko sivuston kattavan haun. Niin on helppo vertailla eri laitosten materiaaleja. Se soveltuu hyvin etäopiskeluun matematiikkassa.

        Tein sivulle oman sivuston tänne: http://sites.google.com/site/helsinkimatematiikkahyjatkk/, jotta se ei sekoitu muihin sivustoihin. Lisäsin haun TKK:n tenteille pääsäästöisesti matematiikkassa ja fysiikassa, mutta muita aineitakin on.


      • ittees
        kehitit.. kirjoitti:

        ..palvelun. Olisit jättänyt kehittämättä. Eipä ole hääppöinen viritys. Tuo web-sivujen teko kannattaa jättää ammattilaisille. Tosin monet kotisivujentekijät tekee paljon parempia toimivia kokonaisuuksia, kuin sun rävellys on!

        Miksi sä tulet tänne elvistelemään, että minä minä minä minä tein. Eikö narsismissa ole tapana, että siihen sairastunut henkilö tuo itseään esille ja kehuu itseään?

        Parempi kai omata luova ja kehittävä harrastus kuten nettipalvelujen kehittäminen kuin vain kateellisena kitistä muiden tuotoksista jollain foorumilla.


      • Math Harbour

    • vaihto olis kiva

      Noniin, karu totuus paljastui ja en päässyt tietojenkäsittelytieteen puolelle, pisteestä jäi kiinni :/ Matikkaan sen sijaan pääsin suoraan M:n papereilla, joten ilmeisesti sinne ei ole hirveän tunkua ollut.

      Miten käytännössä tuo sitten onnistuu vaihtaa matikasta tietojenkäsittelyyn? Tokihan voin käydä kurssit miten huvittaa, mutta miten virallisesti saan koulutusohjelman vaihdettua ja miten nopeasti? Keneltä tätä voisi kysellä, hakutoimistosta? Vai katsovatko ne pahalla jos heti on vaihtamassa...

      En viitsisi matikkaan ilmoittautua jos ei onnistukaan, koska en kuitenkaan usko että mielenkiinto ja taidot riittävät siihen.

      • siitä vaan

        Varmasti onnistuu. Ala suorittamaan molempia vaan kerralla. Matikan perusopinnot on kuiteski tkt:n opiskelijoille pakollisia. TKT:ssa on hirveet keskeytysprosentit kun se on aika monelle varavaihtoehto, jonne sinne otetaan ihan ilolla.


      • tietääksjoku?

        Pääseeks sisää jos on lyhyest matikast L??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2206
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1856
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      112
      1278
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1170
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1135
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe