Canon Powershot SX1 IS

cannnon

Olen ajatellut ostaa kyseisen mallin.
Eniten mietityttää kohina suurilla ISO-arvoilla,
onko kohina ihan sietämätöntä?

Minkäslainen kuvanlaatu on?
Saako kuvasta mitään selvää 20x zoomin jälkeen?
Etsimen laatua on haukuttu??
Huonoja puolia?

Kertokaas kokemuksia.
Kiitos vastauksista!

25

5008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kameraa....

Huono akku painaa eikä kapasiteetti riitä kunnolla. Hyytyy pakkasessa ja mekaanisesti varsin heikko eli ei kestä kolhuja. Myös pöly yms. paska tahtoo mennä Canonin sisään. Muuten ok, mutta optiikka ei ole sieltä parhaasta päästä.

Suosittelen sullekin katselemaan Panasonicin DMC-FZ-sarjan laitteita.

• cannnon

akkua vaan pattereita. tai jos tarkoitit akkupattereita niin selvä on.

FZ-sarja ei sitten hyydy pakkasessa vai?!
        Ja ihan yhtä hyvin ottaa kolhuja pana kuin canoni! Ei panatkaan ole sääsuojattuja (FZ-sarja ainakaan)!

En nyt aio haukkua panaa. ja olenkin harkinnut sitä jo hyvän optiikan takia. Oletko edes kokeillut/käyttänyt joskus SX1 IS:ssää? Tai Panaa?

Ne ovat aika tasapuolisia joten päätös on vaikea.
        molemmilla varmasti on hyvät ja huonot puolensa mutta mitä ne ovat? mina kun en ole kokeillut kumpaakaan niin en tiedä.

• perinteistä roskaa

Etkö sää ikinä kyllästy noihin sun samanlaisiin viesteihin? Aina puhumassa vaan paskaa. Ensinnäkin, tuossahan on lähes sama akkukesto kuin mitä noissa Pansuissakin eli CIPA 420. Sinä olet vaan niin tyhmä kaveri, että et varmasti osaisi ostaa kunnon akkuparistoja siihen. Vertailu lukuja FZ28 460, FZ18 400 ja FZ8 380. Suomeksi, puhuit jälleen pas***. Pakkasessa hyytyminen on myös omasta päästä keksitty juttu, tottakai KAIKKI digikamerat hidastuvat pakkasessa, mutta nyt ei edelleenkään käytetä niitä alkaliparistoja. Tuollahan oli juuri ilmotus kun jonkun FZ8 oli tippunut ja siitä oli mennyt optiikka rikki, miten siis voit väittää, että Canon olisi jotenkin huonommin tehty? Tästäkään ei jälleen ole mitään todisteita ja kuka tahansa voi tämänkin asian käydä itse toteamassa liikkeessä. Videokuvaushan tuossa on parempi kuin Panasonicissa etenkin äänen osalta. Kuvanlaadun eroja noiden kahden välillä on vaikea erottaa, molemmat ovat ihan sitä perus superzoomi laatua eli "ok".

Mitä tahansa teetki, ÄLÄ kuuntele Panasonic DMC-FZ7 miehen juttuja.

• lukea
        perinteistä roskaa kirjoitti:

Etkö sää ikinä kyllästy noihin sun samanlaisiin viesteihin? Aina puhumassa vaan paskaa. Ensinnäkin, tuossahan on lähes sama akkukesto kuin mitä noissa Pansuissakin eli CIPA 420. Sinä olet vaan niin tyhmä kaveri, että et varmasti osaisi ostaa kunnon akkuparistoja siihen. Vertailu lukuja FZ28 460, FZ18 400 ja FZ8 380. Suomeksi, puhuit jälleen pas***. Pakkasessa hyytyminen on myös omasta päästä keksitty juttu, tottakai KAIKKI digikamerat hidastuvat pakkasessa, mutta nyt ei edelleenkään käytetä niitä alkaliparistoja. Tuollahan oli juuri ilmotus kun jonkun FZ8 oli tippunut ja siitä oli mennyt optiikka rikki, miten siis voit väittää, että Canon olisi jotenkin huonommin tehty? Tästäkään ei jälleen ole mitään todisteita ja kuka tahansa voi tämänkin asian käydä itse toteamassa liikkeessä. Videokuvaushan tuossa on parempi kuin Panasonicissa etenkin äänen osalta. Kuvanlaadun eroja noiden kahden välillä on vaikea erottaa, molemmat ovat ihan sitä perus superzoomi laatua eli "ok".

Mitä tahansa teetki, ÄLÄ kuuntele Panasonic DMC-FZ7 miehen juttuja.

http://www.dcviews.com/_canon/sx1x.htm

Tuolla noita arvosteluja, niistä löydät myös testikuvat joista voit päätellä riittääkö laatu.

Mihin tarkotukseen tuo superzoomi tulee, että mitä meinasit kuvailla ja onko tästä tulossa vakavampikin harrastus? Superzoomit on jokapaikan höyliä eli koittavat tehdä vähän kaikkea laadun kustannuksella. Järkkärithän nyt ovat vielä asia erikseen, mutta pokkari puolella on kyllä parempiakin kameroita kuin nämä. Itse en henkilökohtaisesti laittaisi missään nimessä 500€ superzoomiin, joten jos parempi videokuvaus, salamakenkä ja kääntyvänäyttö eivät ole must niin halvemmallakin niitä saa.

• Omistan kyseisen mallin ja siinä ei edes ole akkua. Mukana tulee 4 AA paristoa ja niilläkin saa yllättävän kauan kuvailla mutta ladattavat akut on ehdottomasti parasta hankkia.

Olin sotaveteraanien pilkkikilpailua videoimassa ja kuvailemassa ja jäällä olin noin 3 tuntia kameran ollessa koko ajan kaulassa roikkuen. Kuvia otin yhteensä 166 kpl ja kamera saatika AA-akut eivät osoittaneet minkäänlaista hyytymistä vaan ulkokuvausten jälkeen jatkui sisäkuvaukset tosin pienen lämmittelyn jälkeen jotta linssin huurtuminen poistui.

Alkuperäiselle kysyjälle infoa: Etsimen laatu ei kylläkään ole kehuttava mutta eipä tuo totuttelun jälkeen enään häirinnyt. Kääntyvä näyttö onkin sitten mannaa etenkin niissä tilanteissa kun etsimen kautta on mahdotonta kuvata.

Zoomiin olen tyytyväinen ja kuva on ihan ok ääriasennossakin. Järkkäriä vastaan on kuitenkaan turha lähteä kisailemaan. Ekstrana kameran mukana tulee kaukolaukaisin eli halutessaan pääsee mukaan vaikkapa perhepotrettiin ilman että tarvitsee kiireesti juosta aikalaukaisimen armoilla. Tuossa kaukolaukaisimessa on vielä huomioitu se että halutessa sen saa myös toimimaan pienellä säädettävällä viiveellä jotta saat kauko-ohjaimen taskuun ennen kuvan ottoa.

• cannnon
        lukea kirjoitti:

http://www.dcviews.com/_canon/sx1x.htm

Tuolla noita arvosteluja, niistä löydät myös testikuvat joista voit päätellä riittääkö laatu.

Mihin tarkotukseen tuo superzoomi tulee, että mitä meinasit kuvailla ja onko tästä tulossa vakavampikin harrastus? Superzoomit on jokapaikan höyliä eli koittavat tehdä vähän kaikkea laadun kustannuksella. Järkkärithän nyt ovat vielä asia erikseen, mutta pokkari puolella on kyllä parempiakin kameroita kuin nämä. Itse en henkilökohtaisesti laittaisi missään nimessä 500€ superzoomiin, joten jos parempi videokuvaus, salamakenkä ja kääntyvänäyttö eivät ole must niin halvemmallakin niitä saa.

maisemia ja makrokuvauskin olisi suuressa osassa.
        Myöskin videokuvaus on aika tärkeä.

Linnuista pitäisi saada hyviä lähikuvia vähän kauempaakin, joten pitkä polttoväli on tarpeen.
        Ja 500mm objektiivi järkkäriin maksaa liikaa joten päädyin superzoomiin. Tulossa vakava harrastus. (myöhemmin sitten järkkäri)

Onko esimerkkejä paremmasta superzoomista?
        Ja 500e on kyllä varaa käyttää superzoomiinkin.
        Vaikka sillä saisi jonkun järkkärin.

• cannnon
        SagittariusM-61 kirjoitti:

Omistan kyseisen mallin ja siinä ei edes ole akkua. Mukana tulee 4 AA paristoa ja niilläkin saa yllättävän kauan kuvailla mutta ladattavat akut on ehdottomasti parasta hankkia.

Olin sotaveteraanien pilkkikilpailua videoimassa ja kuvailemassa ja jäällä olin noin 3 tuntia kameran ollessa koko ajan kaulassa roikkuen. Kuvia otin yhteensä 166 kpl ja kamera saatika AA-akut eivät osoittaneet minkäänlaista hyytymistä vaan ulkokuvausten jälkeen jatkui sisäkuvaukset tosin pienen lämmittelyn jälkeen jotta linssin huurtuminen poistui.

Alkuperäiselle kysyjälle infoa: Etsimen laatu ei kylläkään ole kehuttava mutta eipä tuo totuttelun jälkeen enään häirinnyt. Kääntyvä näyttö onkin sitten mannaa etenkin niissä tilanteissa kun etsimen kautta on mahdotonta kuvata.

Zoomiin olen tyytyväinen ja kuva on ihan ok ääriasennossakin. Järkkäriä vastaan on kuitenkaan turha lähteä kisailemaan. Ekstrana kameran mukana tulee kaukolaukaisin eli halutessaan pääsee mukaan vaikkapa perhepotrettiin ilman että tarvitsee kiireesti juosta aikalaukaisimen armoilla. Tuossa kaukolaukaisimessa on vielä huomioitu se että halutessa sen saa myös toimimaan pienellä säädettävällä viiveellä jotta saat kauko-ohjaimen taskuun ennen kuvan ottoa.

kun on zoomi ääripäässä digizoomi (80x)?
        Onko kuva ihan suttua?
        Ja väheneekö megapikselit?

Paljonko muistia HD video vie?

• .............
        cannnon kirjoitti:

Linnuista pitäisi saada hyviä lähikuvia vähän kauempaakin, joten pitkä polttoväli on tarpeen.
        Ja 500mm objektiivi järkkäriin maksaa liikaa joten päädyin superzoomiin. Tulossa vakava harrastus. (myöhemmin sitten järkkäri)

telepäässä on F8. Eli laajakulmapäässä valovoima on 3 stoppia parempi, siis tavan ihmisten termein 8 kertaa enemmän valoa pääsee superzoomin kennolle.

On se varmaan kivaa kun saa ottaa niitä kuvia ISO 50/64/80, ettei kohinanpoisto syö ihan kaikkea detaljia... aurinkoisella säällä puolenpäivän aikoihin. Toinen vaihtoehto on pitkä valotusaika, eli käytännössä siinä missä linnun pitäisi olla onkin epämääräinen mössö.

Järkkärissä on se ero, että siinä kärsii käyttää vielä ISO 800, hienoilla malleilla jopa 3200-6400 *hyvällä* laadulla. Ja putketkin ovat esim. F4, pahimmillaan F5.6, eli 2-4 kertaa enemmän valoa pääsee kennolle kuin F8.

• .............

"Muuten ok, mutta optiikka ei ole sieltä parhaasta päästä."

Tuli muuten mieleen... eikös Canon ole yksi niistä harvoista firmoista jotka tekevät optiikkaa mikropiirien transistorien maskaukseen? http://www.usa.canon.com/opd/controller?act=OPDCategoryIndexAct&fcategoryid=2399

Mutta joo, p*ska firma, eivät varmaan tiedä mitään optiikasta. Niinhän? Mutta Canonin haukkuminen on niin makeeta, kaikki suositut skidit tekee niin, eiks vaan?

• cannnon
        ............. kirjoitti:

telepäässä on F8. Eli laajakulmapäässä valovoima on 3 stoppia parempi, siis tavan ihmisten termein 8 kertaa enemmän valoa pääsee superzoomin kennolle.

On se varmaan kivaa kun saa ottaa niitä kuvia ISO 50/64/80, ettei kohinanpoisto syö ihan kaikkea detaljia... aurinkoisella säällä puolenpäivän aikoihin. Toinen vaihtoehto on pitkä valotusaika, eli käytännössä siinä missä linnun pitäisi olla onkin epämääräinen mössö.

Järkkärissä on se ero, että siinä kärsii käyttää vielä ISO 800, hienoilla malleilla jopa 3200-6400 *hyvällä* laadulla. Ja putketkin ovat esim. F4, pahimmillaan F5.6, eli 2-4 kertaa enemmän valoa pääsee kennolle kuin F8.

päivällä kirkkaalla säällä saa tarkkoja kuvia linnuista vaikka zoomi on 20x? vai?
        Ja sitten kun valo ei riitä niin tulee suttua?

Voiskos selittää tarkemmin.. aloittelija kun olen... :)

• parasta laatu
        cannnon kirjoitti:

Jos haluat parasta laatua zoomien suunnalta niin se on Panasonic FZ50 ja RAW:lla kuvattuna. Siinä on laadukkain putki(siksi se on yksi harvoista OIKEISTA bridge kameroista) ja lähinnä järkkäreitä olevat säädöt täällä zoomi puolella. Superzoomit ovat edelleen sitä kuluttajille suunnattua tavaraa, joissa on pienet kennot, isot luvut ja laatu on ihan ok. Tottakai, järkkärillä nuo ominaisuudet maksaisi tuhansia, mutta laatukin olisi samalla kertaa huimasta parempaa. Paras yli 10x zoomilla varustettu pokkari(laadullisesti) on siis FZ50, eikä tätä varmasti moni uskalla lähteä väittämään vastaan ja jos uskaltaa, niin siitä puuttuu sitten täysti perusteet.

• ................
        cannnon kirjoitti:

päivällä kirkkaalla säällä saa tarkkoja kuvia linnuista vaikka zoomi on 20x? vai?
        Ja sitten kun valo ei riitä niin tulee suttua?

Voiskos selittää tarkemmin.. aloittelija kun olen... :)

Aukko määrää syvyysterävyyden ja kennolle pääsevän valon määrän, kameran iris. F/8, aukko (eng. aperture) tarkoittaa, että linssin polttovälin ja aukon suhde on 8. Eli aukko on 8 kertaa pienempi kuin polttoväli. Tämä tarkoittaa että valoa pääsee 8*8=64 kertaa vähemmän läpi, kuin vaikka f/1.

Pokkareissa ei ole pelkästään tuo riesana - myös kennon fyysinen koko on pienempi. Samalla aukolla ja polttovälillä samalle pinta-alalle tulee sama määrä valoa - joten se pikkusormen kynnen kokoinen kenno ei paljoa valoa kerää.

• you can

kyllä kohisee . . . mutta pystyy vaimentaan mutta ei toimi suurella ISO:lla

toimii hyvin optisen jälkeen mutta digi zoom

on aika turhake jos "kohinatonta" vaatii niin
      se on oltava 450D ja hyvät putket JA hintakin
      hyppää hinta / laatu on 10 no ainakin 9

hyvät puolet akut (matkoilla sen huomaa !! )
      kulmanäyttö
      koko
      yleiskäyttö
      ohjelmisto
      huonot
      surkea vauhtipyörä "arpa pyörä"
      kohisee . .

• cannnon

Surkea vauhtipyörä?

Ja kohiseeko ihan mahdottomasti?

• kyllä pärjää

Superzoomit ovat nykyisellään hyviä kameroita. Filmiaikaan moni luontokuvaaja olisi antanut pikkusormensta sellaisesta.

Itse kuvaan järkkärillä, mutta aloitin superzoomeilla. Koskaan minulla ei ole kamera kädessä kulkiessa niin kivaa kuin superzoomien kanssa: kevyt kamera, jolla saa vaikka hyvää videota tarvittaessa. Ja optinen laatu riittää varsin hyvin jopa telepäässä (ainakin Panasonicilla).

Kunhan hyväksyy kameran rajoitteet hämärässä, niin sz:n omistamisessa ei ole mitään ongelmaa.

• cannnon

suomenkieliset valikot?

• niinpä,.,

Kyllä siinä vissiin on, en tiedä varmasti mutta kyllä luulis että on. Ainakin mandariinikiinaksi on, mutta toi suomi sitten saattaa ehkä myöskin olla. Ehkä olisi parasta odottaa että joku tuttu tai kaveri ostaa tuon Canonin ja sitten kun se ottaa sillä kuvia niin menee olkapään yli ja kurkkaa siihen näyttöön että mikä kieli sillä on valikoissa. Mutta jos toi kaveri onkin suomenruottalainen niin sitten siitä kurkkimisesta ei vissiin olekkaan mitään hyötyä. Tajusitsä, se on tietenki laittanu ruottin sinne valikkoihin, eikä saa tietää onko suomen kieli mahdollisuutta. Sitten on vielä yksi keino, matkusta Tallinnaan ja mene kamerakauppaan ja kysy myyjältä että onko suomalaiset paljo ostanu tätä Canon mallia. Jos vastaus on että kyllä, niin siitä voi päätellä että suomenkieliset valikot löytyy.

• kamera...

Niettä, jos tarviit kameraa ja haluat kuvata. Niin, osta SX1

• cannnon

Jos sinulla on tuo kamera, niin kerrohan vähän siitä.

• Nimetön
        cannnon kirjoitti:

Jos sinulla on tuo kamera, niin kerrohan vähän siitä.

oon nyt ite nkon p80 ja voin sanoo että olen yhtä alottelija kuin sinä!
        kuvaa kuvaa saa ja zoom on myös hyvä , p80 on saanu pikkuveljen nimittäin p90 joka vois olla ihan hyvä , kääntyvä näyttö,24 optinen zoom ja 12.2 mgp ! siis p90

• cannnon

Paljonko tässä on säätömahdollisuuksia?
      Siis että onko suurin osa automaattista vai voiko säätää manuaalisesti esim. valotusajan ja aukon?

Kuvanvakaajasta en tiedä muuta kuin että se vakauttaa kuvan ainakin videota ottaessa.
      Poistaako se myös tärähdykset jos otan illalla hämärässä ISO-100:lla kuvan ilman jalustaa ja käytän pitkää valotusaikaa, jotta kuvasta ei tule ihan pimeä?
      Vanhassa kamerassani ei ole kuvanvakaajaa. Ja jos käytän pitkää valotusaikaa ja pientä ISO-arvoa ilman jalustaa, niin kuvasta tulee sotkua. Eli auttaako kuvanvakaaja tähän?

• cannnon

Anteeksi jos kyselen liikaa :)

• cannon.

Vertailin liikkeesä vielä.
      DMC-FZ28 otti selvän voiton.
      Siis kun käytin itse.

Panasonic on nyt täälläkin.

• cannnon

Mikä siinä panassa muka vei voiton?
        Itsekin olen kokeillut panaa, ja lelulta se minusta tuntuu. Canoonia en ole päässyt vielä kokeilemaan, kun ei sitä liikkeessä ollut :(

• hellullasx1
        cannnon kirjoitti:

Mikä siinä panassa muka vei voiton?
        Itsekin olen kokeillut panaa, ja lelulta se minusta tuntuu. Canoonia en ole päässyt vielä kokeilemaan, kun ei sitä liikkeessä ollut :(

Minulla on muutaman päivän ollut Sx1 ja kovasti olen laitetta testaillut- tosin harrastelija kun olen niin en voi painavia mielipiteitä jaella.
        Kamera on helppo käyttöinen- tosin olen vasta automaatti asetuksilla lähinnä kuvannut -vaatii kuitenkin aikaa ennenku oppii valikot ja kaikki erikoissäädöt .
        Hd-video upea laatu -tosin 30s tallenne taisi olla n 300Mt kooltaan ,joten hieman huolehdin siitä kuinka filmin käsittelyyn läppärini kapasiteetti piisaa. Tosin filmiä voi jo hieman leikkailla kameralla ja lisätä otostenväliin joitain perusjuttuja.
        Pakkasessakin toimi loistavasti -ainoastaan kuvaajan sormet kangistuivat,
        Luulenpa ,että tässä kamerassa riittää ominaisuudet aika pitkälle harrastelija kuvauksissa ja kun satasen satsaa kortteihin ja hd-piuhaan ja muutamiin kunnon aa-akkuihin niin yes !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe