Sukusiitos prosentti korkea

Maddja

En ala ketään syyllistämään/tuomitsemaan, mutta itseäni kiinnostaa kun olen tutkiskellut kenneleiden koiria.
Niin sukusiitos prosentti on ihan älytön joissakin! Miksi? Miksi pitää astuttaa sukulaisia? Esim. isä - tytär? Sisko - Veli?

Eikö enää ajatella sen koiran terveyttä, onko vain rahan kiilto silmissä?

13

1992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      ...mikäs muukaan?

    • sukusiitos

      prosentti on alunalkaen ollut jos Aatamista ja Eevasta ollaan kaikki, koko maailma polveuduttu? =) Kaikki lähtee vähästä, niin hyvässä kuin pahassakin.

    • kilpailuvietti

      Eiköhän sitä rahaa pysty tekemään ulkosiitetyillä ja sekarotuisillakin, joten sitä ei kannata ihan joka paikkaan tarjota, vaikka 'rahanahneus' sopivasti negatiivisia tunteita herättääkin.

      Lähinnä kai kysessä on kilpailuvietti ja kunnianhimo - sekä väärät käsitykset siitä, että loistokkaita koiria saisi aikaan vain sukusiitoksella.

      • Maddja

        En usko kovin paljoa kilpailuviettiin ulkopuolisillakin, koska jos kasvattaja haluaa vain kilpailla niin tuskimpa omia koiria astuttelisi pelkästään..
        Kyllä osittain rahaa on suussa maistuvana, ja osittain kasvattajien välinen kateuskin. Toisen kennelin koiria ei anneta enää välttämättä kasvattajille..


      • on ollut
        Maddja kirjoitti:

        En usko kovin paljoa kilpailuviettiin ulkopuolisillakin, koska jos kasvattaja haluaa vain kilpailla niin tuskimpa omia koiria astuttelisi pelkästään..
        Kyllä osittain rahaa on suussa maistuvana, ja osittain kasvattajien välinen kateuskin. Toisen kennelin koiria ei anneta enää välttämättä kasvattajille..

        Tuo mihin viittasit,oli vahinko pentue.
        Kasvattajalla ei ollut sydäntä lopettaa terveitä pentuja, vaikka moinen sukusiitos-vahinko oli tapahtunutkin.

        Abortointi taas ei tullut enää kysymykseen, kun hän vihdoin asian tilan huomasi.
        Tai no, ainahan VOI abortoida, silloin siis narttu ennenaikaisesti synnyttää kuolleita,pitkälle kehittyneitä pentuja...
        Olisiko sinulla tähän sydäntä?

        Sitäpaitsi; tämä on oivallinen tilaisuus nyt kasvattajalle todeta,kun vahinko on kerran tapahtunut, onko suvussa vikaa vai ei; vakavat perinnölliset viat tulee nyt tuplaten läpi; tietää sit varmasti,että mitä vikaa kantavat.
        Jos ei tule mitään läpi, ovat helkutin hyvä geenisiä terveydeltään!

        Pennut kun myydään ostajille näiden faktojen valossa, tietää myös ostaja, mitä ostaa.
        Ja jos vikaa ilmenee;"artisti maksaa" ,siis kasvattaja tietenkin...


      • lie...
        Maddja kirjoitti:

        En usko kovin paljoa kilpailuviettiin ulkopuolisillakin, koska jos kasvattaja haluaa vain kilpailla niin tuskimpa omia koiria astuttelisi pelkästään..
        Kyllä osittain rahaa on suussa maistuvana, ja osittain kasvattajien välinen kateuskin. Toisen kennelin koiria ei anneta enää välttämättä kasvattajille..

        "Toisen kennelin koiria ei anneta enää välttämättä kasvattajille.."

        Tämä on taas näitä hassuja uskomuksia. On totta, että JOTKUT eivät anna JOTAKIN urosta JOILLEKIN kasvattajille, mutta so what - onhan niitä muitakin jalostukseen sopivia koiria.

        Eli olipa syy em. kieltäytymiseen mikö tahansa niin nartun omistaja ottaa sen yleensä henkilökohtaisena loukkauksena: MINUN narttuni ei muka kelpaa... ;-)


      • koirakoirakoira
        lie... kirjoitti:

        "Toisen kennelin koiria ei anneta enää välttämättä kasvattajille.."

        Tämä on taas näitä hassuja uskomuksia. On totta, että JOTKUT eivät anna JOTAKIN urosta JOILLEKIN kasvattajille, mutta so what - onhan niitä muitakin jalostukseen sopivia koiria.

        Eli olipa syy em. kieltäytymiseen mikö tahansa niin nartun omistaja ottaa sen yleensä henkilökohtaisena loukkauksena: MINUN narttuni ei muka kelpaa... ;-)

        Köh,köh! Siis voiko olla tyhmempää ihmistä joka koe-eläinomaisesti suhtautuu sukusiitospentueeseen?

        Olkoon vahinko tai mikä tahansa, niin kyllä täytyy kasvattajalla olla MORAALI sen verran korkealla ettei jätä henkiin vahinkopentuetta. Kertoo muuten aika paljon kasvattajasta moinen toiminta. Takapihakasvatusta tällainen!

        Jos tekee pentueen korkealla sukusiitosprosentilla,niin se suotakoon sellaiselle kasvattajalle jolla on kymmenien vuosien kokemus rodusta ja joka tietää tasan tarkkaan koirien sukutaustat terveyden ja kuolinsyiden osalta. Täytyyhän tällaisen pentueen tehdäkseen olla joku näkemys tulevasta!

        En todellakaan voi katsoa hyvällä tällaista toimintaa kun ei pidetä huolta urosten ja narttujen erottamisesta kimma-aikana. Edesvastuutonta!

        Tuohon asiaan "Toisen kennelin koiria ei anneta..." sanoisin että juurikin tällaiset em. edesvastuuttomat kasvattajat aiheuttavat sen ettei haluta antaa esim. urosta heille tai heidän "kimppakasvattajaystävilleen".
        Maine se kiirii ulkomaillekin!


      • koirakoirakoira kirjoitti:

        Köh,köh! Siis voiko olla tyhmempää ihmistä joka koe-eläinomaisesti suhtautuu sukusiitospentueeseen?

        Olkoon vahinko tai mikä tahansa, niin kyllä täytyy kasvattajalla olla MORAALI sen verran korkealla ettei jätä henkiin vahinkopentuetta. Kertoo muuten aika paljon kasvattajasta moinen toiminta. Takapihakasvatusta tällainen!

        Jos tekee pentueen korkealla sukusiitosprosentilla,niin se suotakoon sellaiselle kasvattajalle jolla on kymmenien vuosien kokemus rodusta ja joka tietää tasan tarkkaan koirien sukutaustat terveyden ja kuolinsyiden osalta. Täytyyhän tällaisen pentueen tehdäkseen olla joku näkemys tulevasta!

        En todellakaan voi katsoa hyvällä tällaista toimintaa kun ei pidetä huolta urosten ja narttujen erottamisesta kimma-aikana. Edesvastuutonta!

        Tuohon asiaan "Toisen kennelin koiria ei anneta..." sanoisin että juurikin tällaiset em. edesvastuuttomat kasvattajat aiheuttavat sen ettei haluta antaa esim. urosta heille tai heidän "kimppakasvattajaystävilleen".
        Maine se kiirii ulkomaillekin!

        Ilmeisesti viitataan minun pentueeseeni. Nartulla oli hiljainen kiima. En ole koko yli 40-vuotisen ikäni aikana kokenut nartulla hiljaista kiimaa. Uros ei reagoinut millään tavoin, narttu ei vuotanut mitään, eikä torttu ollut turvonnut. Mistään ei nähnyt, että nartulla on juoksu päällä.

        Kun tiineys havaittiin, oli pitkän pohdiskelun paikka, mitä teen. Narttu oli terve, 2 synnytystä jo takana. Uros oli terve. Molemmat vanhemmat linjoista, joista tiedän sukupuun, eliniän ja terveystulokset. Terveystulokset niiltä, ketkä oli tutkittu. Kasvattajana en voi vaatia viemään myymiäni pentuja terveystarkastuksiin, vaikka kuinka niin haluaisin.

        Pennut ovat rakastavissa kodeissa ja kaikilla menee hyvin. Minulla ei ollut sydäntä lopettaa pentuja, koska tiesin emän olevan aivan loistava hommassaan. Jos tämä on heikkous, niin sitten se on.

        Olen ottanut tästä jaskaa niskaani pitkään ja pitkään tästä vielä eteenpäinkin. Jos jokainen kurkkaisi omien koiriensa taustaa, niin lähisiitoksia löytyy sieltä kauempaa kuitenkin lähes jokaiselta.

        Tämä pentue ei tule jatkamaan sukuaan. Steriloinnin ja kastroinnit on joko hoidettu tai juuri hoidossa.

        Yhtään vahinkoastumista ei tätä ennen ole tapahtunut, sillä olen näistä tarkka. Tämä vahinkopentue oli todellakin vahinko. Koirat olisi eristetty välittömästi, jos olisi ollut havaittavissa mitään kiimaan viittavaakaan.

        Olen elänyt yli kymmenen vuotta taloudessa, jossa on ollut useampi uros ja useampi narttu. Yhtään vahinkoastumista ei tätä ennen ole tullut. Minulla on isot tilat, joten eristäminen onnistuu.

        Tätä pentuetta on parjattu jo puolitoista vuotta ja näemmä jatkuu edelleen. Jokainen pentu on rakastavassa kodissaan. Jos olen jaska ihminen tämän takia, etten pentuja lopettanut, niin antaa sitten olla niin. Hypoteettisesti: seuraavalla kerralla täytynee ilmoittaa tänne palstalle, että täältä tulee joku pennut lopettamaan, jos vahinko käy. Minä en terveitä pentuja lopeta. Nämä pennut saivat ihan samanlaisen ajan ja hoidon, kuin kaikki muutkin kennelini pentueet. Pennutus on rankka prosessi, sillä minä todellakin paneudun pentujen hyvinvointiin ja sosiaalistamiseen.


      • Good Dog
        taxus kirjoitti:

        Ilmeisesti viitataan minun pentueeseeni. Nartulla oli hiljainen kiima. En ole koko yli 40-vuotisen ikäni aikana kokenut nartulla hiljaista kiimaa. Uros ei reagoinut millään tavoin, narttu ei vuotanut mitään, eikä torttu ollut turvonnut. Mistään ei nähnyt, että nartulla on juoksu päällä.

        Kun tiineys havaittiin, oli pitkän pohdiskelun paikka, mitä teen. Narttu oli terve, 2 synnytystä jo takana. Uros oli terve. Molemmat vanhemmat linjoista, joista tiedän sukupuun, eliniän ja terveystulokset. Terveystulokset niiltä, ketkä oli tutkittu. Kasvattajana en voi vaatia viemään myymiäni pentuja terveystarkastuksiin, vaikka kuinka niin haluaisin.

        Pennut ovat rakastavissa kodeissa ja kaikilla menee hyvin. Minulla ei ollut sydäntä lopettaa pentuja, koska tiesin emän olevan aivan loistava hommassaan. Jos tämä on heikkous, niin sitten se on.

        Olen ottanut tästä jaskaa niskaani pitkään ja pitkään tästä vielä eteenpäinkin. Jos jokainen kurkkaisi omien koiriensa taustaa, niin lähisiitoksia löytyy sieltä kauempaa kuitenkin lähes jokaiselta.

        Tämä pentue ei tule jatkamaan sukuaan. Steriloinnin ja kastroinnit on joko hoidettu tai juuri hoidossa.

        Yhtään vahinkoastumista ei tätä ennen ole tapahtunut, sillä olen näistä tarkka. Tämä vahinkopentue oli todellakin vahinko. Koirat olisi eristetty välittömästi, jos olisi ollut havaittavissa mitään kiimaan viittavaakaan.

        Olen elänyt yli kymmenen vuotta taloudessa, jossa on ollut useampi uros ja useampi narttu. Yhtään vahinkoastumista ei tätä ennen ole tullut. Minulla on isot tilat, joten eristäminen onnistuu.

        Tätä pentuetta on parjattu jo puolitoista vuotta ja näemmä jatkuu edelleen. Jokainen pentu on rakastavassa kodissaan. Jos olen jaska ihminen tämän takia, etten pentuja lopettanut, niin antaa sitten olla niin. Hypoteettisesti: seuraavalla kerralla täytynee ilmoittaa tänne palstalle, että täältä tulee joku pennut lopettamaan, jos vahinko käy. Minä en terveitä pentuja lopeta. Nämä pennut saivat ihan samanlaisen ajan ja hoidon, kuin kaikki muutkin kennelini pentueet. Pennutus on rankka prosessi, sillä minä todellakin paneudun pentujen hyvinvointiin ja sosiaalistamiseen.

        Hyvä tuo pentujen säästäminen (samoja mielipiteitä taitaa jakaa kuin ihmistenkin abortit?)ja erityiseti tuo jälkikasvun sterilkointi ja kastrointi. Eli siitä voi päätellä että vaikutat vastuulliselta kasvattajalta.

        Sitähän voisi kaikkien sekarotuisten vahinkojen ja vähemmän vahinkojen jälkeläisille soveltaa. Ei varmasti tulisi vahinkoja niillä eikä kukaan voisi ottaa sekarotuista pentutehtailuun. Näin siis ohimennen ajttelin.
        vois niille olla samanlaisia tempauksia kuin kissoille- pallojen poistoon vain.


      • koiranentinenomistaj
        taxus kirjoitti:

        Ilmeisesti viitataan minun pentueeseeni. Nartulla oli hiljainen kiima. En ole koko yli 40-vuotisen ikäni aikana kokenut nartulla hiljaista kiimaa. Uros ei reagoinut millään tavoin, narttu ei vuotanut mitään, eikä torttu ollut turvonnut. Mistään ei nähnyt, että nartulla on juoksu päällä.

        Kun tiineys havaittiin, oli pitkän pohdiskelun paikka, mitä teen. Narttu oli terve, 2 synnytystä jo takana. Uros oli terve. Molemmat vanhemmat linjoista, joista tiedän sukupuun, eliniän ja terveystulokset. Terveystulokset niiltä, ketkä oli tutkittu. Kasvattajana en voi vaatia viemään myymiäni pentuja terveystarkastuksiin, vaikka kuinka niin haluaisin.

        Pennut ovat rakastavissa kodeissa ja kaikilla menee hyvin. Minulla ei ollut sydäntä lopettaa pentuja, koska tiesin emän olevan aivan loistava hommassaan. Jos tämä on heikkous, niin sitten se on.

        Olen ottanut tästä jaskaa niskaani pitkään ja pitkään tästä vielä eteenpäinkin. Jos jokainen kurkkaisi omien koiriensa taustaa, niin lähisiitoksia löytyy sieltä kauempaa kuitenkin lähes jokaiselta.

        Tämä pentue ei tule jatkamaan sukuaan. Steriloinnin ja kastroinnit on joko hoidettu tai juuri hoidossa.

        Yhtään vahinkoastumista ei tätä ennen ole tapahtunut, sillä olen näistä tarkka. Tämä vahinkopentue oli todellakin vahinko. Koirat olisi eristetty välittömästi, jos olisi ollut havaittavissa mitään kiimaan viittavaakaan.

        Olen elänyt yli kymmenen vuotta taloudessa, jossa on ollut useampi uros ja useampi narttu. Yhtään vahinkoastumista ei tätä ennen ole tullut. Minulla on isot tilat, joten eristäminen onnistuu.

        Tätä pentuetta on parjattu jo puolitoista vuotta ja näemmä jatkuu edelleen. Jokainen pentu on rakastavassa kodissaan. Jos olen jaska ihminen tämän takia, etten pentuja lopettanut, niin antaa sitten olla niin. Hypoteettisesti: seuraavalla kerralla täytynee ilmoittaa tänne palstalle, että täältä tulee joku pennut lopettamaan, jos vahinko käy. Minä en terveitä pentuja lopeta. Nämä pennut saivat ihan samanlaisen ajan ja hoidon, kuin kaikki muutkin kennelini pentueet. Pennutus on rankka prosessi, sillä minä todellakin paneudun pentujen hyvinvointiin ja sosiaalistamiseen.

        Voi että te koiranhoitajat olette turhanpäiväisiä. Voisitte aloittaa jonkun muun harrastuksen tai maailmanparannus huuhaan jotta voisitte tuntea ittenne tärkeiksi.


    • Jonen

      Aina ei ole kyse rahasta vaikka sukusiitos % olisi korkea.
      Silti astutus voi olla tarkoituksen mukainen.
      En jaksa selittää genetiikkaa alkeista lähtien,
      mutta asiasta on helppo saada lisää tietoa hakusanoilla "linjasiitos" ja "Bruce-Lowe-menetelmä"
      Jos on laiska eikä hallitse genetiikan alkeita, lienee turha kaivella sen enempää ja jatkaa vain rummuttamista siitä, kuinka rahastusta tuo suuren koiran kasvattaminen on,
      tietämättä siitä kuitenkaan koko totuutta ;)
      Linjausta en itse isommin suosi ressiivisten geenien yleistyessä myös siihen omaan kasvatus materiaaliin.
      Joissakin roduissa tuo linjaus on geenipopulaation pienuuden vuoksi yleistä.
      Tanskandogeilla geeniboolin takia ei ole mielestäni tarvetta linjasiitoksiin.
      (yli 6,25% sukusiitosprosentiin)(linjata voi pienemmälläkin %luvulla pakasteilla)
      Ajattelin antaa mahdollisuuden ottaa asioista selvää hieman pienemmällä kaivamisella jotta saataisiin tietoa maailmaan ilman että kenellekkään jäisi mitään hampaankoloon.
      T:Jone

    • SaksanDoggi_

      Mielenkiintoista..
      Entäpä nämä useat ''vahinkopentueet''?
      Toki voi sattua vahinko kerran, mutta siitä pitäisi oppia! Näitä ''vahinkopentueita'' kun tuntuu joillakin kasvattajilla olevan useampi 5->
      Siinä ei enää voi puolustella, että vahinko, hiljaiset juoksut tms.

    • Jonen

      En pysty tietenkään ottamaan kantaa muiden kenneleiden kasvattamiseen.
      Heillä on omat tapansa.
      Kuten jo vinkkiä annoin,niin sukusiitos% voi olla hyvinkin reilu ja ihan tarkoituksella,
      mutta se vaatii kasvattajalta todella hyvää tietotaitoa.
      Linjaus voi antaa joitakin hyviä asioita,mutta vastapainoisesti se voi myös epäonnistua täysin jos kasvattaja ei tiedä mitä tekee.
      Pitää myös muistaa että linjaamalla on monta tänäpäivänä tervettä rotua tehty.
      Tarkoitukseni oli vastata vain Maddjan kysymykseen korkeista % luvuista.
      En missään nimessä halua puolustella kenenkään tekemisiä,
      T:Jone

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe