sairaanloinen jännitys

olen 31-vuotias nainen ja kävin lääkärillä puhumassa jännittämisestäni erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa.määräsi propral 40mg aluksi kokeilumielessä puolikasta.olen välillä ottanut kokonaisen.no hieman auttaa,tekee tyynemmän olon.nyt sitten taas keväälläkin oisi häitä suvussa ja valmistujais juhlia,niissä saa taas pelätä kun ei voi syödä kunnolla kun käsi rupee täriseen.onko olemassa esim. mitään muuta rauhoittavaa lääkettä jolla oisi parempi vaikutus.ja miten helposti niitä saa jos joskus joutuisi ottamaan.tarvitsisin melkein sellaisen vaikutuksen kuin oisi ottanut 3-tuoppia olutta.mutta ei siihen kannata ruveta,että päissään menee mihinkään.psykiatrille en halua mennä.tietäskö kukaan.hyvää kevään jatkoja..
71422
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Minä myös kova jännittäjä. (nainen 45v.)
Mulla oli nuorempana ns. "kahvikuppineuroosi".
En jännittänyt niinkään sukujuhlissa vaan esim. työpaikalla kun oli virallisia kahvituksia. Siitä olen päässyt yli. Mutta pahin jännittämiseni on edelleen vankasti olemassa: Eli kun joudun puhumaan vieraille isommassa joukossa, esim. esittelemään itseni, kertomaan taustoistani, pitämään esitelmää jne.
Se on hirveetä.... Nyt olen käynyt kursseja
ja siellä näitä joutuu tekemään. Ääni värisee, hikoilluttaa, muisti pätkii ja pyörryttää mm.
Pelkään tilannetta monta päivää etukäteen.
Mulla ei ole lääkettä jännitykseen, mutta verenpainelääkkeeni sisältää betasalpaaja,
nappaan sitä hieman enempi tällaseen hetkeen.
Ei yleensä auta ;(
Tsemiä sulle

Äänestä

Ei se niin kauheaa ole, jos saa puhua ja kertoa jollekkin, jolla ammatti siihen, eli kuuntelemiseen. Sieltä voi tulla yllättäviäkin näkökulmia sun ongelmaan ja ratketa pelkästään oivaltamisella, ettei tarvikaan mitään Diatsepamii vai onko sitä ees enää?

Äänestä

Propral on hyvä ota vain ajoissa 4 tunnin kuluttua vaikutus on kovin. Itellä 1 kokonaisesta verenpaine on laskenut liian alas joskus sitä kannattaa siis varoa. Alprox on hyvä itelläni toimii nämä yhdessä parhaiten. Siedätä itseäsi. Mene vähemmän hankaliin juttuihin mukaan, puhu tuntemattomille jne niin rohkeus kasvaa pikkuhiljaa. Ja varo alkoholi ja lääkeyhdistelmää!!! Ite olen ottanut joskus rauhottavan kanssa pari kaljaa ja häpäissyt itseni perusteellisesti!! Yhdistelmänä tällaset viinan kaa ja voit tehdä mitä vain, usko pois!

Äänestä

Ehkä kannattaisi kokeilla uudenaikaisia masennuslääkkeitä, joilla hoidetaan myös sos.tilanteiden pelkoa. Serotoniinivalmisteet voivat tehdä jännittäjälle vapautuneemman olon, muuta ne eivät vaikuta hetkessä vaan päivissä tai viikoissa. Ihan tavallisetkin lääkärit näitä kirjottaa, joten välttämättä ei tarvitse mennä psykiatrille.

Äänestä

Propralhan ei ole varsinainen rauhoittava lääke, vaikka sitä siihen tarkoitukseen määrätäänkin. Pyydä lääkäriä kirjoittamaan esim. Opamox-nimistä rauhoittavaa (saatavana myös halvempi rinnakkaisvalmiste). Se tekee rennon ja vapautuneen olon, vähän niin kuin olisi alkoholia nauttinut. Ts. jännitys katoaa ilman, että verenpaine laskee tms. Ainakin itse olen tuon lääkkeen avulla voinut olla ihan normaalisti, vaikka kärsin todella pahasta jännityksestä. Huono puoli siinä on, että se aiheuttaa väsymystä ainakin aluksi. Jos jännität paljon, niin kannattaa vähentää kahvinjuontia reilusti. Se lisää jännitysoireita.

Äänestä
  • Rivatril tuollaisia tilanteita varten. Tosin minulla on myös sairaus, jossa lihasjäykkyys on lisääntynyttä. ja siihen alunperin määrätty tuo lääke. Poistaa kramppeja.
    Mutta kyllä se auttaa myös tavalliseen lihasjännitykseen; siis että jos on niinkuin hartiat korvissa ja lihakset jäykkinä kun niin jännittää....
    Tuohan kuuluu bentsoihin (siis rauhoittaviin) ja auttaa siis myös mielen rauhoittamisessa.
    Riippuvuusvaara siis olemassa, mutta jos käytät vain joskus vaikeissa tilanteissa niin ei luulisi olevan huolta.
    Mene ihmeessä psykiatrille, ei ne mitään pelottavia ole:-) vaikka varmaan tk:ssakin noita määrätään.

    Äänestä

Olen samaa mieltä, et kannattais kokeilla SSRI- lääkkeitä. Itse olen 33 v. ja oikeastaan koko ikäni kärsinyt jännittämisestä. Vasta aloitettuani Seromex- lääkityksen n. viisi vuotta sitten, kykenin "normaaliin elämään". Noita rauhottavia en sen sijaan suosittelis riippuvuuden tähden. Hae ihmeessä apua lääkäriltä, äläkä anna elämän valua hukkaan. Jaksamista sulle.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


rperpu kirjoitti:

olen 31-vuotias nainen ja kävin lääkärillä puhumassa jännittämisestäni erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa.määräsi propral 40mg aluksi kokeilumielessä puolikasta.olen välillä ottanut kokonaisen.no hieman auttaa,tekee tyynemmän olon.nyt sitten taas keväälläkin oisi häitä suvussa ja valmistujais juhlia,niissä saa taas pelätä kun ei voi syödä kunnolla kun käsi rupee täriseen.onko olemassa esim. mitään muuta rauhoittavaa lääkettä jolla oisi parempi vaikutus.ja miten helposti niitä saa jos joskus joutuisi ottamaan.tarvitsisin melkein sellaisen vaikutuksen kuin oisi ottanut 3-tuoppia olutta.mutta ei siihen kannata ruveta,että päissään menee mihinkään.psykiatrille en halua mennä.tietäskö kukaan.hyvää kevään jatkoja..

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu