Olen 175 cm kuntohiihtäjä ja mietin tuota sauvakysymystä. Mikä olisi sopiva mitta perinteiseen ja luisteluun? Nykysauvat saattavat olla hieman liian lyhyet, siksi kysyn. One wayn sauvoja olen ajatellut.
Nimim. urheiluliikkeen alehyllylle menossa
Sauvojen pituus
13
6312
Vastaukset
- Rossari+
Exel: http://www.exelpoles.com/portal/fi/cross_country___alpine/vinkit/
SHL:
Perinteisen sauvat 0.83 - 0.86 x oma pituus
Luistelusauvat 0.88 - 0.91 x oma pituus
Lyhyemmät paremmat, jos hiihtäminen enemmän jaloilla. Pitemmät paremmat, jos hiihtäminen enemmän ylävartalolla. Junnuille lyhyemmät tekniikan oppimisen takia.- alkup.
Exelin perusteella liian lyhyillä mennään, yllätyin tosin että luistelusauva on nyt vain 2,5 cm lyhyempi kuin tuolta laskurista, perinteisen kokonaista 5 cm, olisin ajatellut toisin päin.
Kysymys:
Saako 157,5 mittaista sauvaa? Olen nähnyt vain viiden sentin välein, mihinkään lyhennysoperaatioon en kovin mielelläni lähtisi. - sauvat....
alkup. kirjoitti:
Exelin perusteella liian lyhyillä mennään, yllätyin tosin että luistelusauva on nyt vain 2,5 cm lyhyempi kuin tuolta laskurista, perinteisen kokonaista 5 cm, olisin ajatellut toisin päin.
Kysymys:
Saako 157,5 mittaista sauvaa? Olen nähnyt vain viiden sentin välein, mihinkään lyhennysoperaatioon en kovin mielelläni lähtisi.Kyllä kai niitä saa tuonkin mittasia jostaki, mutta eipä tuokovin kummonen homma ole niitä lyhentää. Jos et itse jaksa niin käsket liikkeessä lyhentää haluttuu mittaan ku käyt ostamassa ne.
- kuntohiihtelijä
alkup. kirjoitti:
Kysymys:
Saako 157,5 mittaista sauvaa? Olen nähnyt vain viiden sentin välein, mihinkään lyhennysoperaatioon en kovin mielelläni lähtisi.yleensä nuo kilpasauvat menee 2.5 cm jaotuksella, muut 5 cm:n. Helppo myös lyhentää itse. Varmasti lyhentävät ainakin asiantuntevissa urheiluliikeissä.
Jos lyhennät itse, niin kahvapäästä.
Lämmitä kahvaa esim. hiustenkuivaajalla - vedä kahva irti - sahaa haluttuun mittaan- laita kahvapään putkenpäähän sompaliimaa- työnnä takaisin kahva kiinni- ja kohdistus somman suuntaisesti, ennen kun kuivuu kiinni.( Voi tehdä kohdistusmerkkejä jo ennen kuin rupeaa koko hommaan) - kuntohiihtelijä
alkup. kirjoitti:
Kysymys:
Saako 157,5 mittaista sauvaa? Olen nähnyt vain viiden sentin välein, mihinkään lyhennysoperaatioon en kovin mielelläni lähtisi.Itsekin olen ajatellut aikaisemmin samoin tosta lyhennysoperaatiosta. Sitten kun kerran sen teki, niin se olikin ihan helppo homma. Urheiluliikkeestä vain sompaliiman osti. Itse viimeksi pidensin sauvaa 1 cm:n. Kahva irti, liimaa ja kahva kiinni, mutta siis ei ihan pohjaan, vaan sentin jätin siis irti. Hyvin on pysynyt...
- parempi,
kuntohiihtelijä kirjoitti:
yleensä nuo kilpasauvat menee 2.5 cm jaotuksella, muut 5 cm:n. Helppo myös lyhentää itse. Varmasti lyhentävät ainakin asiantuntevissa urheiluliikeissä.
Jos lyhennät itse, niin kahvapäästä.
Lämmitä kahvaa esim. hiustenkuivaajalla - vedä kahva irti - sahaa haluttuun mittaan- laita kahvapään putkenpäähän sompaliimaa- työnnä takaisin kahva kiinni- ja kohdistus somman suuntaisesti, ennen kun kuivuu kiinni.( Voi tehdä kohdistusmerkkejä jo ennen kuin rupeaa koko hommaan)että ei liimaa.
Jos tulee vaikka tarvista toisenkin kerran muuttaa
sauvan pituutta. - ostan,.,.,
sauvat.... kirjoitti:
Kyllä kai niitä saa tuonkin mittasia jostaki, mutta eipä tuokovin kummonen homma ole niitä lyhentää. Jos et itse jaksa niin käsket liikkeessä lyhentää haluttuu mittaan ku käyt ostamassa ne.
sauvat aina 5-10cm ylimittaiset,ja siitä sitten pikkuhiljaa liika pois,sopiva mitta sitten löytyy.
- kuumentaessa
parempi, kirjoitti:
että ei liimaa.
Jos tulee vaikka tarvista toisenkin kerran muuttaa
sauvan pituutta.Liimalla ne kahvat ja sommatin on kiinni tehtaalta lähtiessä. Kun sitä kahvaa kuumentaa, tehtaalla laitettu liima lämpenee ja kahva lähtee irti. Itse olen käyttänyt sauvoja lyhentäessä kuumaliimapistoolin liimaa. Hyvin toimii.
Noista sauvojen ohjemitoista vielä. Ohjemittaiset sauvat on muuten käyttööni liian lyhyet. Hakemalla on löytynyt sopiva pituus. - saa.,.,.,.
kuumentaessa kirjoitti:
Liimalla ne kahvat ja sommatin on kiinni tehtaalta lähtiessä. Kun sitä kahvaa kuumentaa, tehtaalla laitettu liima lämpenee ja kahva lähtee irti. Itse olen käyttänyt sauvoja lyhentäessä kuumaliimapistoolin liimaa. Hyvin toimii.
Noista sauvojen ohjemitoista vielä. Ohjemittaiset sauvat on muuten käyttööni liian lyhyet. Hakemalla on löytynyt sopiva pituus.hunajaliimaa..mikä on paras tähän tarkoitukseen,5e purkki.
- kuntohiihtelijä
saa.,.,.,. kirjoitti:
hunajaliimaa..mikä on paras tähän tarkoitukseen,5e purkki.
Urheiluliikeissä kyseiseen tarkoitukseen excelin liimaa. Käytetään paljon myös salibandymailojen lavoissa. Pakkaus on aivan kuin tuikkukynttilä (sellainen tuiikkukynttilä joita on "miljoona" yhdessä pussissa).
Sitten vaan lämittää tätä liimaa hellalla, kunnes sulaa. Liimat pysyy siis tallessa, muuttuu vain nestemmäiseksi. Vrt.tuikkukynttilät.
Muistaakseni hintaluokka jotain 3e kpl.
- itdelläni 160 cm
luisteluun juuri 0,91 x oma pituus ja hyvät mittaiset...eikait se niin tarkkaa kuntoilijalla ole??
- mad-1
Se on vähä että mikä omasta mielestä sopii.
Kyllä nuo ohjeet suunnan näyttää mutta se hienosäätö sitte siten että mikä ittestä tuntuu parhaalta.
Mulla oma pituus 174 ja luistelusauva 160, pertsasauva 148-150. - 174cm
olen siis lähes samanmittainen, luistelusauva 160cm ja pertsa 155cm, vuosien mittaan molempiin tullut 5cm lisää pituutta, erityisesti aikaisempi 150cm pertsansauva alkoi tuntua aivan liian lyhyeltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733