ruma sana sukunimenä

avuton

Asun Ranskassa ulkomaalaiseni miehen kanssa ja odotan lasta. Ongelmana on miehen sukunimi. Mieheni sukunimi Pillu, eli hänen sukunsa on tullut alunperin Intiasta. Intiassa tätä sukunimeä esiintyy myös muodoissa Pillai ja Pillou. Olen selittänyt miehelle mitä nimi Suomessa tarkoittaa ja sanonut, että sitä ei voi puoliksi suomalaiselle lapselle antaa.

Mies haluaa ehdottamasti sukunimensä lapselle, koska se kuuluu hänen kulttuuriinsa, että lapsi nimetään isän mukaan. Olen ehdottanut, että jos yhteiseksi sukunimeksi otettaisiin vaikka hänen äitinsä tyttönimi tms. Mutta sekään ei käy, koska hänen perheessään sukunimi on jo vuosisatojen ajan ollut sama, siis periytynyt isän puolelta. Mutta minä en halua lapselleni tuollaista sukunimeä. Vaikka meillä on tarkoitus elää Ranskassa, niin silti kauhistuttaa tuo nimi. Ja eihän sitä voi tietää vaikka jonakin päivänä muuttaisimme Suomeen ja silloihan lapsi joutuisi taatusti vaihtamaan sukunimensä.

Mieheni on sanonut, että ei viiden miljoonan asukkaan maan takia nimeä tarvitse vaihtaa, koska muissa kielissä se ei merkitse mitään pahaa. Mitä minun siis pitäisi tehdä?

22

3158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justiinsa

      Eipä sulla taida olla muuta vaihtoehtoa kun suostua tai olla suostumatta miehen tahtoon... tai sitten otat eron. Mitä ylipäänsä täältä haet? Että kohta palsta kiistelee siitä onko viesti provo vai ei? Että sinut haukuttaisiin kun olet mennyt naimaan ulkomaalaisen miehen? Että saisit "sääliä" osaksesi noin ruman nimen johdosta? En ymmärrä...

    • avuton

      Siis tuosta nimestä vielä...taisi tuohon alkuperäiseen tekstiin tulla pikku virhe. Eli siis se Pillu on mieheni ranskalaisen isän nimi ja hänen äitinsä on intialainen. Niin ja Intiassa löytyy melko samantapaisia nimiä esim. Pillai. Niin siis tämä mieheni nykyinen nimi on ihan ranskalainen sukunimi.

      • justiinsa

        Nyt ymmärrän vielä vähemmän... Siis miehesi sukunimi on joku aivan muu kuin Pillu? Mikä siinä on sitten ongelmana? Annatte lapselle sen sukunimen, mikä miehellä tällä hetkellä on. Ja miten se miehen nimi yhtäkkiä muuttuisi Pilluksi? Outoa.


      • avuton
        justiinsa kirjoitti:

        Nyt ymmärrän vielä vähemmän... Siis miehesi sukunimi on joku aivan muu kuin Pillu? Mikä siinä on sitten ongelmana? Annatte lapselle sen sukunimen, mikä miehellä tällä hetkellä on. Ja miten se miehen nimi yhtäkkiä muuttuisi Pilluksi? Outoa.

        Siis miehen sukunimi on Pillu. Ja se Pillu tulee hänen ranskalaisesta isältään. Hänen äitinsä intialainen tyttönimi on Subranami.

        Mutta se mies ei suostu vaihtamaan sitä Pillua Subranamiksi! Siinä se ongelma onkin.


    • Väsynyt

      Pascal... heh... sori...

    • Nia

      On kyllä kieltämättä aika hiton tukala tilanne teillä. Miksi ylipäätään aloit hankkia lapsia Pillu-nimisen miehen kanssa?! Vaikka eihän sitä miestä sukunimen perusteella tietenkään valita..

      En tiedä miten Ranskassa, mutta ei Suomessa ainakaan ole pakko antaa isän sukunimeä lapselle, mikäli toinen vanhempi ei sitä halua. Mutta miehesi ei kyllä varmaankaan tykkää jos panet vastaan. Mutta voihan lapsenne aikuisena vaihtaa sukunimensä sinun tyttönimeen, mikäli tänne muuttaa.

      Eikä välttämättä kannata kertoa lapselle mitä sukunimi tarkoittaa suomeksi, jos hän ei aio muuttaa Suomeen, sillä siitä voi tulla jonkinlaisia itsetunto-ongelmia, mahdollisesti.. Tämäkin tietysti riippuu siitä, opetatteko lapselle suomea! Onpa vaikeaa..
      Anteeksi uteliaisuuteni, mutta oletteko muuten naimisissa, oletko itse ottanut miehesi sukunimen käyttöön?:)

      Tuo miehesi äidin tyttönimi on muuten tosi kaunis, sen kyllä kehtaisi lapselle antaa!

    • Axelle

      kyllä ymmärrän sinua ongelmassasi. Vaikka ei minulla sellaisesta kokemusta olekaan.

      Hmm. Siis Pillu. Olen kyllä kanssasi samaa mieltä että, ei se kyllä puoliksi Suomalaiselle lapselle hyvä sukunimi ole.
      Mielestäni mieheni pitäisi yrittää asia ymmärtää. Vaikka Suomi onkin pieni maa, vain 5milj. ihmistä niin.. Suomessa tuo sana on mitä on.
      Onko sinulla miehesi sukunimi? Jos ei niin eikös se lapsi automaattisesti saa sinun nimesi? Kyllä miehesi täytyy asia ymmärtää!

      En kyllä osaa mitään "hyviä" neuvoa antaa. Toivon kuitenkin, että pääset/sette asiassa johonkin järkevään ratkaisuun.

      Voimia!

      • avuton

        Emme ole naimisissa ja minulla on suomalainen sukunimi. Täytyy nyt varmaan vaan jankuttaa, että otettaisiin se intialainen sukunimi. Ilmoittelen sitten miten kävi.


      • Mikkeli

        Tämä nimiasia onkin ainoa, jossa mies on vahvoilla, mitä lapseen tulee.

        Ainakin jokunen vuosi sitten Suomessakin oli automaattista, että lapsi saa isän sukunimen, vaikka se olisi täysin äidin huostassa. En usko, että Keski-Euroopassa asiassa on paljon enemmän naista suosiva.


      • ei nimerkkiä
        Mikkeli kirjoitti:

        Tämä nimiasia onkin ainoa, jossa mies on vahvoilla, mitä lapseen tulee.

        Ainakin jokunen vuosi sitten Suomessakin oli automaattista, että lapsi saa isän sukunimen, vaikka se olisi täysin äidin huostassa. En usko, että Keski-Euroopassa asiassa on paljon enemmän naista suosiva.

        Suomessa lapsi saa aina automaattisesti äidin sukunimen. Ainoastaan jos vanhemmat sopivat keskenään muusta, on myös isän sukunimi mahdollinen. Jos sukunimestä ei päästä sopuun, lapsi saa äidin sukunimen.


    • zuvi

      mitenhän väestörekisterikeskuksessa ei löytyny yhtään tolla sukunimellä, ei ulkomailtakaan...

      • Mikkeli

        Mitä sieltä olisi pitänyt löytyä? Tämän intialaisen miehen nimikö, Suomen vrk:sta? Vai syntymättömän lapsen? Vai äidin, joka ei siis minun käsittääkseni ollut ottanut miehensä nimeä?


    • miija

      Pitäisin sinuna pääni ja antaisin sinuna lapselle oman sukunimeni tai sen Subranamin. Missään nimessä en alistuisi ulkomaalaisen miehen suomenlaisten vähäisyyden vähättelyyn. Kovin haluavat alistaa meitä tasa-arvoon tottuneita, tuolle tielle, jos lähtee, niin alistaminen ja alistaminen vaan jatkuu mitä moninaisimmissa muodoissa. Sellaisenako haluat koko elämäsi elää ja pilata lapsesi elämän, että ei voi astua suomen kamaralle.

      Missään nimessä ja minkäänlaisissa olosuhteissa älä anna panna Pillua lapsesi nimeksi. Pää pystyyn ja ole rohkea ja ylpeä suomalaisuudestasi.

      • Anonyymi

        Joo, ”älä anna panna Pillua”


      • Anonyymi

        Subranamista tulee mieleen jokin vitamiinitabletti tai jotain sellaista…😂


    • dodi

      ensinnäkin, nainen on päästään vialla,jos seurustelee a)intialisen miehen kanssa b)vielä enemmän vikaa ajukopassa,jos menee lisääntymään moisen kanssa, c) kukaan täysipäinen ei hengaile tyypin kanssa ylipäätään, jos sukunimi on pillu

      • Cosmopolitan

        Minä en taas voi ymmärtää, miten joku voi hengailla tai lisääntyä sinun kanssasi! TYPERYYTESI ainakin toit hyvin esille, kiitos siitä :)


      • Axelle

        Mies ei ole intialainen! vaan Ranskalainen, hänessä kyllä virtasi puoliksi Intialainen veri.
        Ja kaiken lisäksi. Jos on vähäänkään järkevä ihminen niin ei valitse rakastaan nimen/sukunimen perusteella! Vaan sen perusteella että viihtyy hänen kanssaan ja on onnellinen!!
        Että kenelläkähän tässä on vikaa ajukopassa!?


      • Anonyymi
        Cosmopolitan kirjoitti:

        Minä en taas voi ymmärtää, miten joku voi hengailla tai lisääntyä sinun kanssasi! TYPERYYTESI ainakin toit hyvin esille, kiitos siitä :)

        Hyvä, hyvä!


    • pascal

      Mikä Pillun nimeksi tuli?

      • Anonyymi

        Niin mikä? Lupasi tulla tänne kertomaan, miten kävi, muttei tullutkaan😕


    • Per S

      Suomessa on paljon sukunimiä, jotka tarkoittavat jotakin vastenmielistä, kuulostavat sellaiselta tai tuovat muuten mieleen jotakin vähemmän toivottua. Amerikkalainen mies opetteli suomea ja hämmästeli sukunimeä Oksanen, koska liitti sen oksentamiseen. Jotkut aikuiset jopa vaihtavat "normalin" nimen erikoiseen - kuka mistäkin syystä. Lapselle pitäisi pystyä rakentamaan hyvä itsetunto muuten kuin curling-systeemillä esteet tieltä siivoamalla. Miehesi asenne on siinä suhteessa lupaava. Lopuksi mauton kevennys: Nimi on enne - lapsesta tulee vielä gynekologi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe