Rakenneultrassa 21.lla viikolla näkyi laajentunut aivokammio. Rajana kuulema 10mm, miun tulokkaalla pari milliä laajempi. Lääkäri meinas että ei tarviis olla huolissaan, ultrataan vielä myöhemmin uudestaan. Onko muilla ollut vastaavaa? Onko jäänyt vaarattomaksi vai onko ongelmia tullut? Mitä tommonen voi aiheuttaa? Lääkäri ei suostunu paremmin selittämään, sano vaan että huolissaan ei tartte olla. Kyllähän sitä lapsestaan huolissaan on silti...
Huolta
14
5529
Vastaukset
- vain aina ressaa
En nyt osaa kommentoida tuota aivokammioasiaa, mutta ymmärrän kyllä huolehtimisesi. Meidän lapsukaisella aivoissa näkyi yksi pleksuskysta ja siitäkin sanottiin moneen kertaan, ettei tarvitse murehtia. No mutta murehtiihan sitä silti. Uskoin vasta sitten, kun monesta lähteestä sain varmistetuksi asian :) Kyllä se lääkäri teitää!
- milli liikaa
Meillä rakenneultrassa 21:llä viikolla aivokammio 11mm. Ei selitelty sen enempää mitä siitä voisi aiheutua. Katsoi kyllä tarkkaan selkärangan, sanoi, että jos siinä olisi vikaa näkynyt, olisi voinut olla aivo-selkäydinnesteen kierrossa häiriöitä. Aivokammion laajentuma oli ainoa "vika", minkä vuoksi hyvin suurella todennäköisyydellä jää yksittäiseksi täysin harmittomaksi löydökseksi. Tottakai vauvan terveys huolettaa, ultraa seuraavana päivänä töissäkin asiaa itkeskelin. Nyt olen päättänyt uskoa lääkäriä, ja olla suuremmin huolehtimatta ainakin kontrolliultraan asti ja nauttia raskaudestani.
- Aivokammio
Meillä sama tilanne ja ohjattiin lapsivesipunktioon, vaikka 11mm aivokammiot oli ainoa löydös. Nyt sitten pitäisi odottaa tuloksia kaksi viikkoa. Teidän vauvat on tainnut jo syntyä? Onko kaikki hyvin?
- Huolestunut äippä
Aivokammio kirjoitti:
Meillä sama tilanne ja ohjattiin lapsivesipunktioon, vaikka 11mm aivokammiot oli ainoa löydös. Nyt sitten pitäisi odottaa tuloksia kaksi viikkoa. Teidän vauvat on tainnut jo syntyä? Onko kaikki hyvin?
Onko sinulle tullut jo tulosta lapsivesipunktiosta? Meillä vastaava 11mm ja eilen otettiin myös punktio ja nyt sit järkyttyneet kaks viikkoa odotusta..
- Aivokammio
Huolestunut äippä kirjoitti:
Onko sinulle tullut jo tulosta lapsivesipunktiosta? Meillä vastaava 11mm ja eilen otettiin myös punktio ja nyt sit järkyttyneet kaks viikkoa odotusta..
Heippa!
Meidän lapsivesipunktion tulokset olivat normaalit. Kammioita on nyt sitten mittailtu pariinkiin otteeseen sen jälkeen ja seuraavan kerran viikolla 28. Huoli ei vaan tahdo poistua, vaikka kromosomit ovatkin normaalit.
Mitä teille kuuluu? - huolestunut äippä
Aivokammio kirjoitti:
Heippa!
Meidän lapsivesipunktion tulokset olivat normaalit. Kammioita on nyt sitten mittailtu pariinkiin otteeseen sen jälkeen ja seuraavan kerran viikolla 28. Huoli ei vaan tahdo poistua, vaikka kromosomit ovatkin normaalit.
Mitä teille kuuluu?Edelleen odotellaan tuloksia, tuliko teille kuin nopeaa? Meille ilmeisesti pitäisi tulla ensi viikon aikana. Ite oon suhtautunu niin et tuskin kromosomeissa mitään häikkää (kovasti näin toivotaan tietenkin) kun vauva muuten on normaali ja esim down tulokset oli todella hyvät. niskaturvotus tais olla 0,2 ja down suhde verikokeen kanssa 1:85000. Vauva on viikkoja suurempi joten ei mitenkään alikehittyny ja sydän ja munuaiset ja kaikki muutkin ok. Liikkuu jo kovasti ja vasta rv 18 5, on jo monta viikkoa potkia sutkutellu :) MEillä kontrolliultra 5.11.
Ite oon ollu niin huolissani et olin jopa sairaalassa yhden yön kun alko sit supistelee ku ahdisti niin kauheesti! Onks teil sit se turvotus muuttunu kontrolleissa ja onks lääkärit sanoneet ettei huolta? Meil vaan puhuttiin kromosomeista. Lääkäri katto selkärangan muttei omasta mielestään sieltä löytäny häikkää ja mietittiin et jos menis 4d ultraan ku kai siinä näkyis tarkemmin sit et jos siel selkärangassa on jotain häikkää. Kauheesti tulee tekstiä mut tuntuu et näitä asioita vaan pyörittelee ja miettii päässä. Tulis nopsaan ne tulokset niin yksi huoli katoais mahdollisesti! Meille lupasivat et 1-2 viikkoa menee. - ...
huolestunut äippä kirjoitti:
Edelleen odotellaan tuloksia, tuliko teille kuin nopeaa? Meille ilmeisesti pitäisi tulla ensi viikon aikana. Ite oon suhtautunu niin et tuskin kromosomeissa mitään häikkää (kovasti näin toivotaan tietenkin) kun vauva muuten on normaali ja esim down tulokset oli todella hyvät. niskaturvotus tais olla 0,2 ja down suhde verikokeen kanssa 1:85000. Vauva on viikkoja suurempi joten ei mitenkään alikehittyny ja sydän ja munuaiset ja kaikki muutkin ok. Liikkuu jo kovasti ja vasta rv 18 5, on jo monta viikkoa potkia sutkutellu :) MEillä kontrolliultra 5.11.
Ite oon ollu niin huolissani et olin jopa sairaalassa yhden yön kun alko sit supistelee ku ahdisti niin kauheesti! Onks teil sit se turvotus muuttunu kontrolleissa ja onks lääkärit sanoneet ettei huolta? Meil vaan puhuttiin kromosomeista. Lääkäri katto selkärangan muttei omasta mielestään sieltä löytäny häikkää ja mietittiin et jos menis 4d ultraan ku kai siinä näkyis tarkemmin sit et jos siel selkärangassa on jotain häikkää. Kauheesti tulee tekstiä mut tuntuu et näitä asioita vaan pyörittelee ja miettii päässä. Tulis nopsaan ne tulokset niin yksi huoli katoais mahdollisesti! Meille lupasivat et 1-2 viikkoa menee.Siis anteeksi nyt, mutta kromosomeissa voi olla vaikka mitä häikkää. Downin syndrooma on vain yksi monesta kehityshäiriöstä eikä läheskään kaikki kromosomipoikkemat aiheuta mitään kantajalleen. Sulla voi itselläkin olla kromosomipoikkeama etkä vain tiedä sitä koska se ei aiheuta sulle mitään "oireita". Mulla esim on balansoitumaton translokaatio. Toiseen kromosomin on liittynyt toisen kromosomin toimimatonta osaa. Tämä ei vaikuta muhun mitenkään. Eikä ultran perusteella voi sanoa, että vauva on normaali! Mikä ikinä onkin sitten se sun normaali?! Eikä läheskään kaikissa kehitysvammoissa vauva ole mitenkään alikehittynyt. On myös paljon geneettisiä sairauksia joita ei ultrassa näy eikä lapsivesipunktiossa.
Kiroituksesi oli jotenkin hassu. Miksi ihmeessä ihmiset ajattelee, että kun nsikaturvotus on normaali ja verikokeet ok niin lapsi olisi terve. Down on siis vain yksi monista kehitysvammoista. - huolestunut äippä
... kirjoitti:
Siis anteeksi nyt, mutta kromosomeissa voi olla vaikka mitä häikkää. Downin syndrooma on vain yksi monesta kehityshäiriöstä eikä läheskään kaikki kromosomipoikkemat aiheuta mitään kantajalleen. Sulla voi itselläkin olla kromosomipoikkeama etkä vain tiedä sitä koska se ei aiheuta sulle mitään "oireita". Mulla esim on balansoitumaton translokaatio. Toiseen kromosomin on liittynyt toisen kromosomin toimimatonta osaa. Tämä ei vaikuta muhun mitenkään. Eikä ultran perusteella voi sanoa, että vauva on normaali! Mikä ikinä onkin sitten se sun normaali?! Eikä läheskään kaikissa kehitysvammoissa vauva ole mitenkään alikehittynyt. On myös paljon geneettisiä sairauksia joita ei ultrassa näy eikä lapsivesipunktiossa.
Kiroituksesi oli jotenkin hassu. Miksi ihmeessä ihmiset ajattelee, että kun nsikaturvotus on normaali ja verikokeet ok niin lapsi olisi terve. Down on siis vain yksi monista kehitysvammoista.Niin siis tiedän kyllä ettei ultrissa löydetä läheskään kaikkia kromosomipoikkeavuuksia ja vaikka esim down suhdeluku meille tuollainen annetaan niin tiedän todellakin että lapsella voi olla down syntyessään ja tiedän myös sen että kromosomipoikkeavuuksia on todella paljon erilaisia. Ja tiedän senkin että vaikka lapsi liikkuisi kuinka paljon niin siinä voi olla jokin kehityshäiriö. En todellakaan ajattele heti että lapsi on terve. Sairasta itse vaikeaa perinnöllistä sairautta ja joudun käyttämään lääkkeitä raskaudenkin aikana, tosin sellaisia mistä ei pitäisi olla sikiölle haittaa mutta lääkärit ovat tehneet selväksi et riski on aina. Siksi huoli on suuri ja tiedän todellakin että se ei ole itsestään selvyys että lapsi on syntyessään terve.
- Aivokammio
Niin siis tiedän kyllä ettei ultrissa löydetä läheskään kaikkia kromosomipoikkeavuuksia ja vaikka esim down suhdeluku meille tuollainen annetaan niin tiedän todellakin että lapsella voi olla down syntyessään ja tiedän myös sen että kromosomipoikkeavuuksia on todella paljon erilaisia. Ja tiedän senkin että vaikka lapsi liikkuisi kuinka paljon niin siinä voi olla jokin kehityshäiriö. En todellakaan ajattele heti että lapsi on terve. Sairasta itse vaikeaa perinnöllistä sairautta ja joudun käyttämään lääkkeitä raskaudenkin aikana, tosin sellaisia mistä ei pitäisi olla sikiölle haittaa mutta lääkärit ovat tehneet selväksi et riski on aina. Siksi huoli on suuri ja tiedän todellakin että se ei ole itsestään selvyys että lapsi on syntyessään terve.
Moi!
Meillä tulosten saamiseen meni kaksi viikkoa. Sen jälkeen olen nyt ollut kerran ultrassa, jossa aivokammioiden koko oli suurinpiirtein pysynyt samana n.10 mm. En ymmärtänyt kysyä, olisiko mahdollista päästä esim. magneettikuvaukseen ja olen miettinyt 4Dultraakin. Odottavan aika on pitkä ja huoli lapsen terveydestä suuri. Kerrohan, kun kuulet tuloksista/ kontrolliultrasta. - huolestunut äippä
Aivokammio kirjoitti:
Moi!
Meillä tulosten saamiseen meni kaksi viikkoa. Sen jälkeen olen nyt ollut kerran ultrassa, jossa aivokammioiden koko oli suurinpiirtein pysynyt samana n.10 mm. En ymmärtänyt kysyä, olisiko mahdollista päästä esim. magneettikuvaukseen ja olen miettinyt 4Dultraakin. Odottavan aika on pitkä ja huoli lapsen terveydestä suuri. Kerrohan, kun kuulet tuloksista/ kontrolliultrasta.Meillä tulokset tuli eilen ja tutkitut kromosomit oli ok ja saatiin samalla tietää että pieni tyttönen on tulossa :) Torstaina on se kontrolliultra ja jännittää kyl et mitä tuleman pitää, toivottavasti kaikki ok :)
- Yksi komppaaja
Meillä tulokset tuli eilen ja tutkitut kromosomit oli ok ja saatiin samalla tietää että pieni tyttönen on tulossa :) Torstaina on se kontrolliultra ja jännittää kyl et mitä tuleman pitää, toivottavasti kaikki ok :)
Kiva kun kävit kertomassa kuulumisia. Kun noin hyviä uutisia jo saitte, niin eiköhän siellä kaikki ole ihan kunnossa:)
- Aivokammio
Yksi komppaaja kirjoitti:
Kiva kun kävit kertomassa kuulumisia. Kun noin hyviä uutisia jo saitte, niin eiköhän siellä kaikki ole ihan kunnossa:)
Ihana kuulla, että teilläkin kromosomiasiat kunnossa. Miltä tilanne näytti kontrolliultrassa? Oliko mitat muuttuneet?
- huolestunut äippä
Aivokammio kirjoitti:
Ihana kuulla, että teilläkin kromosomiasiat kunnossa. Miltä tilanne näytti kontrolliultrassa? Oliko mitat muuttuneet?
Joo mitat oli nyt normirajoissa eli 0,9-1,0. Vielä seuraava kontrolli ensi viikolla kun minulta löydettiin sytomegaloviruksen vasta-aineet verestä, niin siitä otettiin kontrollinäyte. Kuitenkin viittais että oon joskus lapsena pitäny kyseisen viruksen niin riski että se lapsella olisi on alle 1%. Mutta nyt ainakin kaikki oli ok. Tänään käyty sikapiikki ja sairasloma edessä selän takia. 12.40 ois lääkäri, niin sinne oon just lähdössä.
- Vakavaako?
Meillä todettiin rakenneultrassa vkolla 20 2 sikiöllä laajentunut aivokammio. Eilen jatkotutkimuksissa äitiyspoliklinikalla löydös vahvistettiin. Sikiön aivokammiot ovat 7mm (normaali) ja 10,2mm (laajentunut "rajatapaus"). Mitään muuta poikkeavuutta sikiöstä ei ole löydetty, kaikki elimet toimivat normaalisti ja mitat vastaavat raskausviikkoja. Minulle tehtiin eilen lapsivesipunktio (sikiön kromosomipoikkeavuuksien ja AFP-proteiinin selvittämiseksi) sekä otettiin verikokeita tiettyjen tulehdusten poissulkemiseksi. Tuloksia on luvattu 5 päivän kuluttua. Siihen asti jännitetään ja pelätään mitä tuleman pitää... Onko täällä kellään kokemusta siitä, että tuollaisen löydöksen jälkeen lapsi olisi kuitenkin täysin terve eikä vaatisi aikanaan mitään leikkaustoimenpiteitä tms.?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740