Miks on muuten hyvä käyttää diesel koneita pitkän ajoreissun jälkeen tyhjäkäynnil ainakin se pari minuuttia??
diesel koneen jälki
11
792
Vastaukset
- jälkeen se
on sitä varten että esimerkiksi ahtimen lämpötila ja kannen lämpötilat tasaantuvat, eli ei halkee sitten.
kevyen ajon jälkeen jälkikäyttö ei ole kovin tarpeellista, rullaillen tai ajellen rauhallisesti loppumatkan voi myös vähentää jälkikäytön tarvetta. tasaiset maantienopeudet esim 80 km/h ei ole kuitenkaan kovin rasittavaa moottorille, monien minuuttien käyttöä harvemmin tarvitsee.
jos moottorisi on ahdettu pakokaasuahtimella, eli turbolla, jälkikäyttöä tärkeämpää on se ettet sammuta moottoria silloin kun turbo pyörii, silloinhan öljynpaine tippuu eikä laakerit saa liukastetta. eli älä sammuta suoraan kierroksilta, vaan odotat hetken että ahdinkin hidastuu ennen sammutusta.
jälki- ja etukäyttöä saa käyttää oman harkinnan mukaan, pari minuuttia on varman päälle mutta ei aina edes tarpeellinen.- JanneK_69
Ei tee hyvää laakereille ja varsinkaan laakereissa olevalle öljylle, jos ne kuumenevat koneen sammuttua satoihin asteisiin, kun punahehkuisen pakopuolen lämpö johtuu ilman öljyjäähdytystä jääneeseen laakeriin. Parempi käyttää hetken tyhjäkäynnillä, että pahin kuumuus katoaa. Taajama-ajossa ei ole tarvista jäähdytellä, harvemmin kukaan ajelee kaupungissa turbo punahehkuisena...
- todella raskaasta
JanneK_69 kirjoitti:
Ei tee hyvää laakereille ja varsinkaan laakereissa olevalle öljylle, jos ne kuumenevat koneen sammuttua satoihin asteisiin, kun punahehkuisen pakopuolen lämpö johtuu ilman öljyjäähdytystä jääneeseen laakeriin. Parempi käyttää hetken tyhjäkäynnillä, että pahin kuumuus katoaa. Taajama-ajossa ei ole tarvista jäähdytellä, harvemmin kukaan ajelee kaupungissa turbo punahehkuisena...
ajelusta, silloin ilman muuta pitää jälkikäyttää. harvemmin kuitenkaan tavallisessa ajossa ilman kuormaa turbo on punaisena (ei ainakaan minulla), vaikka olisikin maantiellä vähän pyörittänyt.
- hyvä,
"jos moottorisi on ahdettu pakokaasuahtimella, eli turbolla, jälkikäyttöä tärkeämpää on se ettet sammuta moottoria silloin kun turbo pyörii
"
mutta turbo pyörii myös tyhjäkäynnillä. - mutta...
hyvä, kirjoitti:
"jos moottorisi on ahdettu pakokaasuahtimella, eli turbolla, jälkikäyttöä tärkeämpää on se ettet sammuta moottoria silloin kun turbo pyörii
"
mutta turbo pyörii myös tyhjäkäynnillä.pointti on että kierroksilla se pyörii paljon nopeampaa. ainakin minun dieselini alkaa "sakkaamaan" ajaessa jossain 1400 rpm kohdalla. eli silloin turbo ei pyöri enään kunnolla.
turbon kotelo on umpinainen, eli ei näe pyöriikö se tyhjäkäynillä, mutta se on selvä ettei kierrosnopeus ole silloin läheskään niin korkea kuin jos moottori olisi kierroksilla.. siksi ei saa sammuttaa moottoria suoraan kierroksilta, koska silloin turbo pyörii liian lujaa verrattuna tyhjäkäyntiin (jos se edes pyörii silloin)...
- motarilta
Kesärajoituksilla ja lämpimillä kesäkeleille ja suoraan motarilta kahville poiketessa käytän 10 sek tyhjäkäyntiä, muutoin tulee aina sitä taajama-ajoa tms. jolloin jäähdyttely tarpeetonta.
- koska se
Tämä turbon jäähdyttämisen takia, muutoin ei niin nokonugaata.
Moniko diesel autoilia jälkikäyttää autoaan?
veikkaisin että noin alle 0.5% diesel autoilioista.
Jos tämä lämpöongelma olisi todellinen niin korjaamoilla ei tehtäs muuta kuin turbo ja kansi hommia.
Nyky diesseleissä on Webasto tai vastaava lämmitin että saadaan koneeseen ja ohjaamoon lämpöä.
Diesel ja turbo historian alkuaikoina jolloin öljyn laadutkin oli toista niin silloin jälkikäynnillä saatettiin voittaa jotakin, ei tänä päivänä enään.- The Rat
Webastolla on tarkoitus lämmittää, jälkikäytöllä viilentää. En oikein hahmota, miten tuo tähän osuu.
Turbo kestää X tuhatta kilometriä. Se, onko X lähempänä 500 vai 1000, riippuu vähän siitä käytöstä. Itse jälkikäytän aina muutaman sekunnin vähintään. Turbon lämmöt kuitenkin nousevat useisiin satoihin asteisiin, kun moottoritiellä paahtaa tai kuormaa kiskoo. Hyvä vaan, että saa vähän tasaantua...
Tarkemmin ajatellen, en nyt heti muista yhtään tuttua, joka mitään turbollista vehjettä ei jälkikäyttäisi raskaamman ajon jälkeen. Ei se ole paljoa pois, jos puoli minuttia istuu siinä kuskinpaikalla. :) The Rat kirjoitti:
Webastolla on tarkoitus lämmittää, jälkikäytöllä viilentää. En oikein hahmota, miten tuo tähän osuu.
Turbo kestää X tuhatta kilometriä. Se, onko X lähempänä 500 vai 1000, riippuu vähän siitä käytöstä. Itse jälkikäytän aina muutaman sekunnin vähintään. Turbon lämmöt kuitenkin nousevat useisiin satoihin asteisiin, kun moottoritiellä paahtaa tai kuormaa kiskoo. Hyvä vaan, että saa vähän tasaantua...
Tarkemmin ajatellen, en nyt heti muista yhtään tuttua, joka mitään turbollista vehjettä ei jälkikäyttäisi raskaamman ajon jälkeen. Ei se ole paljoa pois, jos puoli minuttia istuu siinä kuskinpaikalla. :)Tarkoitan että nyky dieseli käy niin kylmänä että niissä on webasto ta "eeberi" vakiovarusteena antamaan myös lämpöä ohjaamoon.
Tämä koskee ammattiliikennettä jossa on lyhyttä ajoa ja paljon käynnistyksiä.
Jos tuo turbon hajoaminen sammuttaessa pitäis paikkansa niin näitä ammattiliikenne autoja olisi korjaamot kesähelteellä pullollaan.- se,
RK-asentaja kirjoitti:
Tarkoitan että nyky dieseli käy niin kylmänä että niissä on webasto ta "eeberi" vakiovarusteena antamaan myös lämpöä ohjaamoon.
Tämä koskee ammattiliikennettä jossa on lyhyttä ajoa ja paljon käynnistyksiä.
Jos tuo turbon hajoaminen sammuttaessa pitäis paikkansa niin näitä ammattiliikenne autoja olisi korjaamot kesähelteellä pullollaan.tarvii sitä raakaa kuormitusta juuri ennen sammutusta, jotta turbon elinikä lyhenee tavallista nopeammin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1183802Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3191985Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471767- 1041677
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4351614Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21580Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4321474Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat431240MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar471162Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4001124