Pakko

Säästämisen järki !?

Itse olen ollut aika pihi ,mut kun ikää on kertynyt niin olen ruvennut ajattelemaan mitä ihmeen järkee tässä on !?

Onko kellään hyvää syytä kituuttaa jos olisi varaa ? Minusta se on sairasta !

Miettikää ihmiset elätte vaan kerran ,jos ja kun on varaa käyttäkää huvituksiin ja eläkää !!!

Ihan perus asiat ja elämän laatu kohenee...
Ruoka ja pienet ns. ylimääräiset ostokset tekee hyvää...

Minusta hyvä neuvo on : Tienaamme oli perhe tai ei niin käytämme tuloista 90%/kk kaikkeen tarpeeliiseen ja terpeettomaan. ja kun on puskuria sellainen n.5000€ niin sitten voi käyttää vaikka sen 100% tulevista tuloista menoihin !

Jos joku muuta väittää haluan kuulla perusteet ?

Miksi kituuttaa ? Jos on varaa ?

Elämä on lyhyt ja se menee nopeasti ja voi loppua lyhyeen...Itse haluan ainaskin nauttia myös työn antimista.

5

1144

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dementikkona ei pihistellä

Niinhän se on. Viimestään vanhuksena, kun et voi asua kotonasi vaan hoitokodissa, niin kunta tai kaupunki pitää huolen että säästösi käytetään tai omaisuutesi myydään, jotta voit vuokran maksaa, ruoan, lääkkeet yms.
      Toinen tapa on antaa omaisuus perillisille, vielä kun järki pelaa.

• hjhjhjhj

Vähän pakko säästää, jos on pakko säästää. Useimmat säästävät ihan vapaaehtoisesti.
      Sekö sitten tuntuu viisaalta, että kaikki menee mitä tulee? Kaikki tuskin tuota allekirjoittaa.

Mitä järkeä on esim. siinä, että tekee koko ikänsä kovasti töitä ja kaikki tulot menee vuokranmaksuun ja muihin kuluihin?
      Joskus on tullut erehdyttyä ylimääräiseen ostokseen ja se on kaduttanut. Enkä ole edes pihi. Ihmiset ovat tässäkin asiassa erilaisia.

• minä en säästä

Yritin joskus säästää lapsilleni, mutta se epäonnistui. Edellisen laman aikana näin kävi. Säästöni hupenivat melkoisesti asuntokaupan myötä, olin siis tehnyt turhaa työtä. Nykyisin en ole lähtenyt kituuttamisen linjalle.

Sen sijaan olen hankkinut henkivakuutuksen ja se on ainut mitä minusta jälkipolville jää. Onneksi sain sen hankittua, kaikkihan ei sitä saa, jos ei ole ajoissa ymmärtänyt hankkia. Tiedä sitten kuinka tuossakin käy. Meinaan, että vakuutusyhtiö keksii jonkun porsaanreiän siihen ettei maksuja tarvitsisi suorittaa edunsaajille.

Tuo mainitsemasi puskurirahasto on ihan hyvä juttu, Mutta valitettavasti sitä ei kaikilla ole käytettävissä.

• säästäväinen*

säästää jos haluaa. Olen tehnyt töitä melkein 30 vuotta, ja säästeliäästi elellyt. Nyt voin jättää pakkotyöt kokonaan pois, ja elellä niillä säästöillä. Jos olisin kaikki hankkeeni kuluttanut heti, niin nyt olisi edelleen pakko käydä töissä, vaikka ei haluttaisikaan. Jotkut kuluttavat kaikki hankkeensa heti, ja tekevät työtä eläkeikään asti. Toiset elävät säästeliäästi, ja nauttivat enemmän vapaa-ajastaan ja sen helppoudesta.

• Minulleeee

Jos Otat loparit vaikkapa 57-v. saat karenssin ja sitten 4kk päästä saat liitolta jotain sitten joudut työkkärin hampaisiin et uudellen koulutusta tai uudelleen töihin jonnekkin !?
        Tai karenssia pukkaa !
        Sitten olet työtön ja sit ehkä 63 vai onko se kohta 65-v:nä pääset eläkkeelle.

Eläke aika huono johtuen juuri lopun kertymän puuttesta tai kohta varmasti kaikilla!?

Itsekkin olen näitä spekuloinut ,mut ei ole oikein tietoa.

Oma vapaaehtoinen eläkevakuutus alkaisi 58-v:nä ,mut ei taida kertyä niin paljon et olis varaa lähteä.

Paljonko pitää olla rahaa et olis varaa jäädä 57:na pois ?
        200000€ ei taida ihan riittää vaikka olis velaton yms. kaikki ns. normit jutut hanskassa?

Mut jos sais potkut 58-v nyt pääsis putkeen ja silloin selviäis paljon vähemmillä säästöillä.

Oma isä jäi nyt eläkkeelle 65-v ja eläke on n.1000€/kk brutto ja ikänsä on työtä tehnyt.

Eli normaalille eläkkeellekkin pitäisi olla vähintään se 100000€ jemmassa et pärjää.

Pahinta tietysti kaikessa on ettei tiedä milloin on se viimeinen päivä tai sit iskee jokin pahempi sairaus eikä pääse nauttimaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      212
      1287
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      89
      826
    3. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      225
      796
    4. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      732
    5. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      54
      664
    6. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      47
      651
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      601
    8. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      24
      585
    9. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      570
    10. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      569
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      560
    12. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      294
      541
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      58
      539
    14. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      74
      531
    15. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      45
      526
    16. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      523
    17. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      514
    18. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      33
      509
    19. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      473
    Aihe