Pakko

Säästämisen järki !?

Itse olen ollut aika pihi ,mut kun ikää on kertynyt niin olen ruvennut ajattelemaan mitä ihmeen järkee tässä on !?

Onko kellään hyvää syytä kituuttaa jos olisi varaa ? Minusta se on sairasta !

Miettikää ihmiset elätte vaan kerran ,jos ja kun on varaa käyttäkää huvituksiin ja eläkää !!!

Ihan perus asiat ja elämän laatu kohenee...
Ruoka ja pienet ns. ylimääräiset ostokset tekee hyvää...

Minusta hyvä neuvo on : Tienaamme oli perhe tai ei niin käytämme tuloista 90%/kk kaikkeen tarpeeliiseen ja terpeettomaan. ja kun on puskuria sellainen n.5000€ niin sitten voi käyttää vaikka sen 100% tulevista tuloista menoihin !

Jos joku muuta väittää haluan kuulla perusteet ?

Miksi kituuttaa ? Jos on varaa ?

Elämä on lyhyt ja se menee nopeasti ja voi loppua lyhyeen...Itse haluan ainaskin nauttia myös työn antimista.

5

990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dementikkona ei pihistellä

      Niinhän se on. Viimestään vanhuksena, kun et voi asua kotonasi vaan hoitokodissa, niin kunta tai kaupunki pitää huolen että säästösi käytetään tai omaisuutesi myydään, jotta voit vuokran maksaa, ruoan, lääkkeet yms.
      Toinen tapa on antaa omaisuus perillisille, vielä kun järki pelaa.

    • hjhjhjhj

      Vähän pakko säästää, jos on pakko säästää. Useimmat säästävät ihan vapaaehtoisesti.
      Sekö sitten tuntuu viisaalta, että kaikki menee mitä tulee? Kaikki tuskin tuota allekirjoittaa.

      Mitä järkeä on esim. siinä, että tekee koko ikänsä kovasti töitä ja kaikki tulot menee vuokranmaksuun ja muihin kuluihin?
      Joskus on tullut erehdyttyä ylimääräiseen ostokseen ja se on kaduttanut. Enkä ole edes pihi. Ihmiset ovat tässäkin asiassa erilaisia.

    • minä en säästä

      Yritin joskus säästää lapsilleni, mutta se epäonnistui. Edellisen laman aikana näin kävi. Säästöni hupenivat melkoisesti asuntokaupan myötä, olin siis tehnyt turhaa työtä. Nykyisin en ole lähtenyt kituuttamisen linjalle.

      Sen sijaan olen hankkinut henkivakuutuksen ja se on ainut mitä minusta jälkipolville jää. Onneksi sain sen hankittua, kaikkihan ei sitä saa, jos ei ole ajoissa ymmärtänyt hankkia. Tiedä sitten kuinka tuossakin käy. Meinaan, että vakuutusyhtiö keksii jonkun porsaanreiän siihen ettei maksuja tarvitsisi suorittaa edunsaajille.

      Tuo mainitsemasi puskurirahasto on ihan hyvä juttu, Mutta valitettavasti sitä ei kaikilla ole käytettävissä.

    • säästäväinen*

      säästää jos haluaa. Olen tehnyt töitä melkein 30 vuotta, ja säästeliäästi elellyt. Nyt voin jättää pakkotyöt kokonaan pois, ja elellä niillä säästöillä. Jos olisin kaikki hankkeeni kuluttanut heti, niin nyt olisi edelleen pakko käydä töissä, vaikka ei haluttaisikaan. Jotkut kuluttavat kaikki hankkeensa heti, ja tekevät työtä eläkeikään asti. Toiset elävät säästeliäästi, ja nauttivat enemmän vapaa-ajastaan ja sen helppoudesta.

      • Minulleeee

        Jos Otat loparit vaikkapa 57-v. saat karenssin ja sitten 4kk päästä saat liitolta jotain sitten joudut työkkärin hampaisiin et uudellen koulutusta tai uudelleen töihin jonnekkin !?
        Tai karenssia pukkaa !
        Sitten olet työtön ja sit ehkä 63 vai onko se kohta 65-v:nä pääset eläkkeelle.

        Eläke aika huono johtuen juuri lopun kertymän puuttesta tai kohta varmasti kaikilla!?

        Itsekkin olen näitä spekuloinut ,mut ei ole oikein tietoa.

        Oma vapaaehtoinen eläkevakuutus alkaisi 58-v:nä ,mut ei taida kertyä niin paljon et olis varaa lähteä.

        Paljonko pitää olla rahaa et olis varaa jäädä 57:na pois ?
        200000€ ei taida ihan riittää vaikka olis velaton yms. kaikki ns. normit jutut hanskassa?

        Mut jos sais potkut 58-v nyt pääsis putkeen ja silloin selviäis paljon vähemmillä säästöillä.

        Oma isä jäi nyt eläkkeelle 65-v ja eläke on n.1000€/kk brutto ja ikänsä on työtä tehnyt.

        Eli normaalille eläkkeellekkin pitäisi olla vähintään se 100000€ jemmassa et pärjää.

        Pahinta tietysti kaikessa on ettei tiedä milloin on se viimeinen päivä tai sit iskee jokin pahempi sairaus eikä pääse nauttimaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5841
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2017
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1775
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe