Tervehdys!
Kaipaisin mielipiteitä seuraavasta projektista, jossa viisari on päässyt kallistumaan hieman erikoisen ratkaisun suuntaan.
Tavoite olisi rakentaa pääosin sisävesikäyttöön soveltuva traileroitava purjevene, jossa olisi mahdollismman isot sisätilat. Ehdoton rajoitus on siis 2,5 metrin leveys. Sisätilojen puolesta pituutta saisi olle noin 9m. Tavanomainen purjevene näissä mitoissa on suhteellisen kapea, ja tarvitsee ison kölipainon ja syväyksen toimiakseen kunnolla. Liian pienellä kölipainolla meno on varsin vinoa, mistä en taas oikein pidä. Suuri syväys on myös ongelma sisävesillämme, etenkin rantautuessa.
Siispä olen pohtinut, miten voisi yhdistää suht. pullean ja sisätiloiltaan korkean purjevenerungon ja siihen (kölipainon tilalle) trimaraanityyppiset sivuponttoonit. Yleensä trimaraaneilla pyritään kapeaan runkoon ja sitäkautta nopeuteen, mutta itse pyrkisin vakauteen, keveyteen ja matalaan syväykseen. "Oikeaa" trimaraania heikompi nopeus ei siis ole ongelma. Uskoisin myös, että vaadittavista sisätiloista johtuvat hieman normaalia korkeammat kansirakenteet eivät ole iso ongelma, koska trimaraaniin saadaan purjetehoa normaalia enemmän. Vai olenko tässä väärässä?
Tuossa pari sinnepäin olevaa kaupallista versiota, joiden haittana (minulle) on edelleen aika kapea keskirunko (ja hinta). Omassa suunnitelmassani ponttoonit nostetaan veneen katolle kujetuksen ajaksi. Yhtä näppärää se ei tietenkään ole, mutta eipä tuota koko ajan pureta ja kasata.
http://www.f-boat.com/pages/trimarans/Trailertri720.html
http://www.dragonfly.dk/dragonfly-28/specifications.aspx
Olisin myös kovatsi kiinnostunut trimaraanin suunnitelua käsittelevistä kirjoista sekä kaikista tällaiseen projektiin liittyvistä linkeistä.
(Teknisiin kysymyksiin ei tarvitse vastailla, koska minulla on idea, miten ponttoonien irroitus tehdään fiksusti. Samoin tuo lujuuspuoli on hallinnassa työn puolesta.)
Mukavaa kesä odotusta kaikille!
Trimaraani
11
1085
Vastaukset
- On kaunis
Miksi juuri trimaraani eikä katamariinia?
- ei mahdu
trailerille. Ei vaikka miten päin laitat.
- Pitkittäin ja vierekkäin
ei mahdu kirjoitti:
trailerille. Ei vaikka miten päin laitat.
Mikro-monirunkosääntöön suunnitellut veneet on tehty sellaisiksi, että ne ovat traileroitavissa tavallisen henkilöauton perässä. Mukana on sekä katteja, että trimiksiä. Katit ovat ns. palkkikatteja, jonka vuoksi toiveesi suurista sisätiloista jää puomitelttatyyppisen ratkaisun varaan. Tietoa löytyy netistä hakusanaparilla "micro multihull". Tässä hiukan pohjaa säännölle:
http://www.boatdesign.net/forums/attachments/multihulls/27625d1229160627-25-foot-micro-multihull-pdf-micromultihull.pdf
Suomalaisten alan harrastajien sivuilla on kuvia joissa on mukana traileroitaviakin veneitä.
http://www.sctl.fi/
Rapakon takana suosittuja isompia kasattavia katteja löytyy esim. täältä:
http://www.stilettocatamarans.com
Ja tässä vielä kopio vanhan 36-jalkaisen palkkikatin esitteestä, jossa on joitakin teknisiä ratkaisuja, sekä vähän parempia kuvia, minkälaisesta veneestä oli kyse:
http://www.joemaletz.com/mac36.pdf
http://www.sailingtexas.com/smacgregor36a.html - vaikka matkalaukkuun
Pitkittäin ja vierekkäin kirjoitti:
Mikro-monirunkosääntöön suunnitellut veneet on tehty sellaisiksi, että ne ovat traileroitavissa tavallisen henkilöauton perässä. Mukana on sekä katteja, että trimiksiä. Katit ovat ns. palkkikatteja, jonka vuoksi toiveesi suurista sisätiloista jää puomitelttatyyppisen ratkaisun varaan. Tietoa löytyy netistä hakusanaparilla "micro multihull". Tässä hiukan pohjaa säännölle:
http://www.boatdesign.net/forums/attachments/multihulls/27625d1229160627-25-foot-micro-multihull-pdf-micromultihull.pdf
Suomalaisten alan harrastajien sivuilla on kuvia joissa on mukana traileroitaviakin veneitä.
http://www.sctl.fi/
Rapakon takana suosittuja isompia kasattavia katteja löytyy esim. täältä:
http://www.stilettocatamarans.com
Ja tässä vielä kopio vanhan 36-jalkaisen palkkikatin esitteestä, jossa on joitakin teknisiä ratkaisuja, sekä vähän parempia kuvia, minkälaisesta veneestä oli kyse:
http://www.joemaletz.com/mac36.pdf
http://www.sailingtexas.com/smacgregor36a.html(http://www.nationaldropshippers.com/prodimages/Ruby/939-445412.jpg)
mutta ei sellainen, jossa olisi kunnon sisätilat. Kaksi erillistä pitkää tilaa teltta ei ole se mitä haen, vaan nimenomaan iso yhtenäinen tila, johon saa normaalia monorunkoista vastaavat oleskelutilat ja mukavuudet, kuten seisomakorkeus, suihku wc, kunnon pentteri jne.
Olen pohtinut tuota runkoasiaa jo aika paljon ja jäljelle on jäänyt joko moderni trailerivene, MacGregor 26:n tyylinen isolla vesipainolastitankilla tai sitten tällainen trimaraaniviritys. Onhan tietysti sekin vaihtoehto, ettei rikaa tuota venettä niin isoilla purjeilla kuin normaalisti, vaan tyytyy pienempiin, jolloin kallistus pysyy aisoissa.
Trimaraanissa viehättäisi vielä se, että siihen saisi reilusti löhöilytilaa tai vaikka jollan kulkemaan rungon ja ponttoonien välissä. Mutta suurin viehätys tulee kyllä tuosta liki olemattomasta syväyksestä, joka leveäpohjaisella ja kevytrakenteisella keskirungolla jäisi varmaan johonkin 20-30 sentin hujakoille. Tällainen syväys olisi mitä parhain Suomen matalilla järvillä.
Trimaraanin aino keksimäni ongelma on tuo leveys. Joku ratkaisu (esim. Dragofly) missä ponttoonit saa lähelle runkoa laituriinmenoa varten olisi hyvä olla olemassa. Trailerointia varten ne voi sitten irroittaa, koska yhden ponttoonin paino jää fiksusti tehtynä alle sadan kilon.
- traileri-tri
Katsopas tästä millaisia veneitä voi traileroida tuolla toisella mantereella:
http://nomadness.com/articles/corsair-36-for-sale.html
"photo albumeita" siellä on parikin, paljon on kuvia. Aika isoltahan se näyttää trailerilla ja mainittu 9.5 jalan leveys liikenteessä (n.2.9m) taitaa olla täällä liikaa... - samaa miettinyt
Mainitsemasi Dragonfly on melko painava, Whisper 29 on 500 kiloa kevyempi kulkee jo citymaasturilla, painoon voi omavalmisteella olla vaikea päästa, runko sivuponttoonit noin 1000kg, varusteineen 1300-1400 kg kyllä yli kahdentuhannen kilon omavalmiste alkaa olla aika kuskattava, pituutta kuitenkin kaksitoistametriä maston kanssa.kaksi omakotitaloa hartiapankilla rakentaneena suosittelisin käytetyn trailattavan trimaraanin hankkimista, pujehtia sillä muutaman vuoden ja myydä lähes samalla hinnalla pois, olisi harrastaminen jotain muuta kuin raatamista, omavalmisteesta ei tahdo saada edes omiaan pos vaikka työntää siihen kaikki rahat ja vapaa-ajat.
- suosin
veneen rakentamista itse ja asunnon ostamista valmiina, mutta kukin tyylillään. Ei veneenrakennus ole raatamista, vaan hieno harrastus, tosin aika inflaation kärsinyt, kun ihmiset haluavat kaiken valmiina.
- Paino tuskin
on ongelma, koska nykyaikaisilla menetelmillä (epoksi-komposiitti) päästään hyvin keveisiin rakenteisiin, keveämpiin kuin kaupallinen polyesteri-lasikuturunko, siis nimenomaan itserakentamisessa.
- Ruotsalaisten kalikka
Paino tuskin kirjoitti:
on ongelma, koska nykyaikaisilla menetelmillä (epoksi-komposiitti) päästään hyvin keveisiin rakenteisiin, keveämpiin kuin kaupallinen polyesteri-lasikuturunko, siis nimenomaan itserakentamisessa.
Ruotsalaisten Seacart 30 on uunissa paistettava vakuumilaminoitu hiilikuitu-epoksikalikka ja todennäköisesti huippua minkälaisiin painoihin tuossa kokoluokassa päästään parhaimmillaaan kun tavoitteena on samalla jäykkä runko, joka kestää kisakoneen rasitukset. Sisustus on minimaalinen ja ainoa, mistä painoa saa pois kotitarvepurjehtijan käyttössä, on kattava kisaheloitus. Toisaalta perhepurjehtija ehkä jättäisi hankkimatta hiilikuitumaston ja laminaattipurjeet ja tyytyisi painavampiin, mutta edullisempiin vermeisiin.
Pituutta 30 jalkaa, painoa purjehduskunnossa 950-960 kg.
http://www.multihull-maven.com/Boats/SeaCart_30
En usko, että tee-se-itserakentaja pääsee ihan lähelle painossa tuossa kokoluokassa. - eri luokan
Ruotsalaisten kalikka kirjoitti:
Ruotsalaisten Seacart 30 on uunissa paistettava vakuumilaminoitu hiilikuitu-epoksikalikka ja todennäköisesti huippua minkälaisiin painoihin tuossa kokoluokassa päästään parhaimmillaaan kun tavoitteena on samalla jäykkä runko, joka kestää kisakoneen rasitukset. Sisustus on minimaalinen ja ainoa, mistä painoa saa pois kotitarvepurjehtijan käyttössä, on kattava kisaheloitus. Toisaalta perhepurjehtija ehkä jättäisi hankkimatta hiilikuitumaston ja laminaattipurjeet ja tyytyisi painavampiin, mutta edullisempiin vermeisiin.
Pituutta 30 jalkaa, painoa purjehduskunnossa 950-960 kg.
http://www.multihull-maven.com/Boats/SeaCart_30
En usko, että tee-se-itserakentaja pääsee ihan lähelle painossa tuossa kokoluokassa.vehkeitä. Tonnin saa laittaa lisää ja vielä ei ole liian painava trailerille.
Ja tuolla 150 tonnilla (euroja) saa kyllä hyvän maasturin kiskomaan hieman painavampaakin venettä. Sitä minä ihmettelen, miten 400 kg hyötykuormaan lastataan kuusi purjehtijaa kamoineen? Vai miksi tuossa muuten on punkat kuudelle? - Lapset
eri luokan kirjoitti:
vehkeitä. Tonnin saa laittaa lisää ja vielä ei ole liian painava trailerille.
Ja tuolla 150 tonnilla (euroja) saa kyllä hyvän maasturin kiskomaan hieman painavampaakin venettä. Sitä minä ihmettelen, miten 400 kg hyötykuormaan lastataan kuusi purjehtijaa kamoineen? Vai miksi tuossa muuten on punkat kuudelle?Lapset 2aikuista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822