Onkohan jollain ollut samantyyppisiä oireita.
Kipuja alavatsalla, painottuu yleensä vasemmalle alas, siis sinne missä paksusuoli tekee tämän s-mutkan. Vatsa myös kurisee ja välillä kramppaa aikalailla. Ulosteet ovat niukkoja, mutta normaaleja tai löysähköjä, silti jää aivan selvä tuntu että kaikki ei ole tullut ulos. Myös ilmavaivaa on, mutta ei närästystä tai muuta ylävatsavaivoja. Välillä janottaa kovin.
Yleensä vaivat ovat pahimmillaan aamulla tai illala. Ja välillä saattaa olla, että ei tunnu mitään ja aivan normaali olo. Kuumetta tai verta ulosteessa ei ole ollut ja ulostaminen ei tee kipeää (tosin sieltä oikein mitään ulos tulekaan).
Verikokeita on otettu. Kaikki tulehdusarvot ja muut on kunnossa. Myöskään keliakiaa tai laktoosi-intololeranssia ei löytynyt.
Söin myös kuukauden kuurin Nexiumia. Siitä ei tuntunut oikein olevan apua. Nyt olen pari päivää syönyt Libraxia. Saa nähä onko siitä mihinkään.
Itse epäilen jotain tukosta paksusuolessa. Siellä sigmasuolen alueella. Sitä pahinta tietysti eli syöpää, kun vielä paksusuolen pystyy tuntemaan jo tuolta alavatsalta vasemmalta kun painelee mahaa. Siis just sieltä missä kipu on. Sellainen pötkylä siel tuntuu, mikä "värisee" hieman vatsan kurniessa.
Voisko olla divertikkeli??? Tai tietääkö joku, että voiko suoli muuten mennä mutkalle tai tukkoon, vaikka ei olisikaan kasvainta?
Ruokahalu on edelleen kohdillaan, mut näiden vaivojen alettua tuossa vajaa 2kk:ta sitten on paino sen jälkeen pudonnut pari kiloa. Vertakaan ulosteessa ei ole. Ruokavaliokin olen muuttanu hyvin terveelliseksi ja kuitupitoiseksi. Ei apua.
Ajattelinkin että onko jollain ollu ummetuksessa oireita tähän suuntaan? Vatsani tosin ei ole kova.
Tai onko ärtynyt suoli aiheuttanut jollekin tällaista??
Itselläni on koko ikäni ollut erittäin herkkä vatsa. Jännitän aina mahallani, joka nyt sitten tässäkin vain varmasti lisää oireita. Ja roskaruoka/mässäily on usein laittanut vatsani epävireeseen.
Nytkin vaivat alkoivat kun olin ollut juhlimassa ja krapulassa söin hyvin tulista ruokaa. Jonka jälkeen massua poltti aivan törkeästi pari päivää. En kuitenkaan tämän usko olevan syy vaivoihini. Pikemminkin jotain joka sitten laukaisi viimein oireet päälle.
Perus työterveyslääkärit ovat nyt tehneet voitavansa ja pistivät jatkotutkimuksiin. Ens viikolla koitan saada ajan tähystykseen yksityiselle puolelle, kun nyt lääkäri kirjoitti lähetteen kunnalliselle puolelle, mut sanoi et se voi kestää melkeen parikin kuukautta et pääse tähystykseen. Yksityisellä puolella kun pääsee melkein heti. Ja ei jaksa epätietoisena odottaa.
Niin ja olen 28v mies, 179cm ja nyt 68kg (joka tippunut vaivojen aikana) 70kg:sta. Ikinä ennen ei ole ollut mitään ihmeempiä sairauksia tms. Paitsi joskus 15-vuotiaana kärsin myös pitkittyneestä vatsavaivasta. Oli vatsa löysällä varmaan 3-4kk:ta ja huono-olo. Siihenkään ei löytynyt syytä.
Syövän perkelekö tää nyt on??
9
6309
Vastaukset
- vettä lisää...
Tossahan sä luettelit itse syyt oireisiin.Se ei vaan tulinen ruoka ja"pikku"bileet sovi kaikkien vatsalle.Siihen kun lisää vielä pinet stressit ja jännittämiset ni alkaa paketti ollakin selvä koko viikoks.
Itsellä on auttanut se kun otin tavaksi juoda vettä aina välillä pikku huikan vaikka ei suoranaisesti edes olisi janokaan.Eteenkin sun tapauksessa jos olet vaihtanut ruokasi kovinkin kuitu pitoiseksi niin sitäkin suuremmalla syyllä reilummin vettä.Itsellä aiheuttaa myös runsas kahvin juontikin noita oireita,mut vesilasi kahvin kanssa ni helpottaa.
Määrä mitä itellä menee vettä päivässä on n.1-1.5l/8h eli työpäivän aikana n.iso limsapullollinen.Ruumiillisessa työssä lämpiminä kesäpäivinä toi määrä ei edes riitä koko päiväksi.
Tsemppiä ja aurinkoista kevättä.- M28V
Joo oon itekin alkanu pohtia, et voisko johtua tästä ruokavalion täydellisestä muutoksesta,ku oon alkanu vetää aika kuitupitoista safkaa. Paljon kuitupitoista leipää ja myslejä. Sit kaurapuuroa, vihanneksia, kuitugefilusmehua ja sit viel tollasta maitohappobakteeri/vitamiinilisää jne.
Ku nää vatsavaivat alko pahoinvoinnilla, närästyksellä ja ripulilla, sit oli pientä arkuutta tuol alavatsalla vasemmal. Nyt taas kaikki ylävatsavaivat poissa, mut alavatsa on vaan aivan jumissa ja välil krampppa toi paksusuoli.
Ku tätä ennen ruokavalio aivan toinen. Paljon kokista ja muuta limpparia, kebuu/pizzaa pari kertaa viikossa, juhlittuu tuli pari kertaa kuussa ja muutenkin söin mitä sattu ja koska sattu.
Mut tarvii varmaan koittaa lisätä tota nesteen juontia.
Tänään onkin onneks taas hyvä päivä masun kaa. - runsas myslin
M28V kirjoitti:
Joo oon itekin alkanu pohtia, et voisko johtua tästä ruokavalion täydellisestä muutoksesta,ku oon alkanu vetää aika kuitupitoista safkaa. Paljon kuitupitoista leipää ja myslejä. Sit kaurapuuroa, vihanneksia, kuitugefilusmehua ja sit viel tollasta maitohappobakteeri/vitamiinilisää jne.
Ku nää vatsavaivat alko pahoinvoinnilla, närästyksellä ja ripulilla, sit oli pientä arkuutta tuol alavatsalla vasemmal. Nyt taas kaikki ylävatsavaivat poissa, mut alavatsa on vaan aivan jumissa ja välil krampppa toi paksusuoli.
Ku tätä ennen ruokavalio aivan toinen. Paljon kokista ja muuta limpparia, kebuu/pizzaa pari kertaa viikossa, juhlittuu tuli pari kertaa kuussa ja muutenkin söin mitä sattu ja koska sattu.
Mut tarvii varmaan koittaa lisätä tota nesteen juontia.
Tänään onkin onneks taas hyvä päivä masun kaa.syöntikin voi haitata, kun nuo kuivat ryynit alkavat turvota ja itää jossain suolen mutkassa. Myös runsas hikoilu ruumiillisessa työssä pistää vatsan kovalle, sillä kakkakin tarvitsee kyytipoikaa.
- polttavaa
runsas myslin kirjoitti:
syöntikin voi haitata, kun nuo kuivat ryynit alkavat turvota ja itää jossain suolen mutkassa. Myös runsas hikoilu ruumiillisessa työssä pistää vatsan kovalle, sillä kakkakin tarvitsee kyytipoikaa.
kipua vasemmalla alavatsassa, mutta lääkäri sanoi, että se menee aikanaan ohi ja niin menikin. Se oli siis nivustyrä, joka oli tullut painavien tukkien nostamisesta rekeen metsätöissä. Tukit saattavat painaa monta sataa kiloa ja täytyy ensin saada toinen pää ylös ja vasta sitten se toinen.
- M28V
polttavaa kirjoitti:
kipua vasemmalla alavatsassa, mutta lääkäri sanoi, että se menee aikanaan ohi ja niin menikin. Se oli siis nivustyrä, joka oli tullut painavien tukkien nostamisesta rekeen metsätöissä. Tukit saattavat painaa monta sataa kiloa ja täytyy ensin saada toinen pää ylös ja vasta sitten se toinen.
Sulla mitään muita vaivoja tuon tyrän lisäksi, kuin et alavatsan poltto? Siis tarkoitan ruoan sulautuksen kanssa? Itse sitäkin mietiny, et olisko tyrä, mut tuskin se vatsantoimintaan vaikuttaa? Vai vaikuttiko?
- oireita.
M28V kirjoitti:
Sulla mitään muita vaivoja tuon tyrän lisäksi, kuin et alavatsan poltto? Siis tarkoitan ruoan sulautuksen kanssa? Itse sitäkin mietiny, et olisko tyrä, mut tuskin se vatsantoimintaan vaikuttaa? Vai vaikuttiko?
Esim. yskiessä sattui enemmän ja ikäänkuin suolet tuntuivat nivusessa yskiessä. Lisäksi vasen kives tuli puolta suuremmaksi ja vähän jomottikin eikä se tuntunut juuresta päättyvän lainkaan vaan jatkui sisään saakka. Kaikki kuitenkin parani itsestään ilman operaatioita. Siitä on 3 vuotta. Maha mulla on aina reistaillut, kun olen jännittäjätyyppiä ja verenpainelääkkeet pitävät sen onneksi löysällä. Pakostakin on tarkkaan mietittävä, millaista ruokavaliota noudattaa, että pärjää.
- oireilua
Itselläni on samanlaisia oireita ollut vuosia,minä sain neuvon,se on maitoallergian syytä.Maidon valkuainen ei imeydy.Se kovettaa vatsan,tekee kouritukset ja kivun.Olen ollut maidottomalla ruokavaliolla syksystä lähtien.Kivut ovat hävineet
ei turvota vatsa toimii heti aamusta.Kaikki maito voi,yleensä eläinvalkuainen pois,loppuiäksi.
Nyt on niin hyviä soiija-jakauramaito tuotteita,juustoja ettei maitoa kaipaakkaan.
Vierailulla ole pari kertaa laittanut kahviin tavallista maitoa,heti on ummetus monta päivää ja kipu oireet.Kannattaa kokeilla. - paksuunsuoleen
helpoiten nuotiolla käristetystä makkarasta. Kaverini oli innokas samoilija ja luonnossakulkija. Makkaraakin meni tasaiseen tahtiin ja niin piti paksustasuolesta pätkä leikata pois. Toipui kuitenkin. Koska avotulella käristämisestä syntyy karsinogeeneja ja makkara itsessään sisältää epäterveellisiä nitriittejä ja natriumglutamaattia, ei sellaista voi käyttää kuin korkeintaan kerran kesässä.
- vatsakramppi
Mulla ollu samat vaivat yli 10v ja nytkin ollut viikon päällä. Tuskin syöpä(olisin jo kuollut). Mulla laukaisee stressi. Samoja lääkkeitä syönyt mutta eivät auta. Laktoosi ongelmat ollu pidempään eli ei ole se. Maitoa en juo ja yleensä ruokavliolla ei ole merkitystä. Vaivoilla kesto viikosta 2kk ja yhtä helvettiä. Ylhältä on tähystetty 2 kertaa mutta alhalta ei kertaankaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784