Ymmärrän sen että

rekisteröidyllä nimmerkillä on oikeus poistaa viestinsä. Siinä ei ole mitään epäselvää.

Kuitenkin minä edelleen kysyny sitä miksi vl seurakunta tai täälläkän olevat vl uskovaiset eivät vastaa kysyvälle.

Kestelu erään nimimerkin kanssa päättyi siihen että kysyin - miksi siioniksi ja jumalanvaltakunnaksi itseään kutsuva taho ei pidä lupauksestaan kiini ja vastaa kysyvällä siihen mitä kysyvä kysyy?

Ei vaan sen sijaan saan kuulla asian vierestä saarnan joka on puhdasta politikointia eli asian vierestä puhumista. Ja sitten minulle esitetään kysymys että - kunhan vain teen parannuksen.

Voiko uskovainen tehdä tälläistä kunhan vain teen parannusta? Ajatus on minusta mahdoton.

Jos ja kun en ole tämän kaltaiseen parannukseen nöyrtynyt minlle on kerrottu että ilman tuon kaltaista parannusta olen armosta osaton.

Ei voi olla niin että Jumalan tahdon ja Jumalan sanan perään kysyminen on syntiä. Siltä kuitenkin näytää.

Kun minä lähdin omalla kohdallani kysymään mieltänivaivaavista asioita siinosta niin kuinka kävi. Sen sijaan että minulle olisi vastattu minulle ilmoitetiin että usko vain kaikki epäilykset ja kysymykset anteeksi.

Tulee mieleen paratiisin tapahtumat. Usko vain sokeasti ja luota kyllä tuonkaltaiset omenat ovat hyviä syödä. Äläkä missään tapahuksessa vain mene ja kysy Jumalalta hänen tahtoaan. Vaan laita tuonkaltainen halu ja tahto syntinä pois.

Jos Jumalan valtakunnassa on kaikki tiedon ja taidon tavarat kuinka voi olla mahdollista ettei se kykene eikä halua vastata kysyvälle.

Koska useimmiten itseäni moititaan yleistämisestä vedetään tämä tälläkertaa ihan henkilökohtaiseksi. Eli miten voi olla mahdollista se ettei sielunitila ole ollut ainoille oikeille uskoivaisille tärkeä sen jälkeen kun aloin kysymyään Jumalan sanan perään.

Kuinka täällä kysyminen vie minua yhtään lähemmäksi oikeaa uskoa jos minulle ei yritetäkään vastata. Vaan kielletään minua kysymästä.

Ja kuinka siionissa kysyminen eroaa tällä kysymisestä? Ei mitenkään. Sillä molemmissa tapauksissa kysyvälle ei vastata vaan todetaan - kunhan vain teet parannusta.

Parannusta siitäkö että kysyy mikä on Jumalan sanaa ja mikä on Jumalan tahtoa.

10

544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Delilah1

muunmuassa:
      **Ja kuinka siionissa kysyminen eroaa tällä kysymisestä? Ei mitenkään.**

Minulle jäi mieleen yksi seurakuntailta, jossa alustuksen pitäjä loppupuheenvuorossaan totesi:" Siionissa saa kysyä mutta ei kyseenalaistaa".
      Kukaan ei kommentoinut tätä mitenkään, en minäkään, vaikka asia vaivaa minua vieläkin.

Tässä lauseessa onkin hyvin kiteytetty vl-seurakunnan toimintatapa. Keskustelu sallitaan vain niissä rajoissa, joka mahtuu tiukimman opetuksen sisään.

Parannuksen vaatiminen asiasta, johon ei ole saanut kunnollisia perusteluita, johtaa ulkokullaiseen tapakristillisyyteen.

• sitä sisäistä

keskustelua, johon arkkipiispa Paarmakin kehoitti vl-uskoisia liikkeen sisällä. Miksei myös reunoilla ja ulkopuolelle sysätyissä ;=)

Tsemppiä ja taistelumieltä oikean asian puolesta!

• jonka minäkin ymmärrän.

Eli minun syntini on se että asetin kysymyksilläni kyseenalaiseksi sen mitä kysyin. Ja siksi minulle ei ole vastattu. Vaan kehoitetiin ja kehoitettaan tekemään parannus.

Kiitos tästä oivalluksesta! Kyllä minäkin nyt ymmärrän missä olen joutunut vikaan.

Jaahas mitähän raamattu sanoo. Pitänee kaivaa se tässä yhteydessä kauniisti käteen.

1. Aik. 28:8

Ja nyt minä sanon koko Israelin, Herran seurakunnan, läsnäollessa ja meidän Jumalamme kuullen: Noudattakaa ja tutkikaa kaikkia Herran, Jumalanne, käskyjä, että saisitte pitää omananne tämän hyvän maan ja jättäisitte sen perinnöksi lapsillenne teidän jälkeenne ikuisiksi ajoiksi.

2. Kor. 13:5

Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

Ef. 5:10

ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle;

1. Tess. 5:21

mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

1. Joh. 4:1

Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
        ----

Aivan ymmärrän nyt että tuo tarkoitaa sitä että kysymys pitää asetaa - miten siionissa opetetaan ja ymmäretään. Tai miten uskovaiset ymmärtävät tämän asian. Tai miten uskovaiset haluavat toimia tässä ja tässä asiassa.

Ja onpa vastaus millainen tahansa sitä ei ole lupa epäillä eikä kyseenalaistaa. Koska siinoissa on kaikki teidon ja taidon tavarat ja se on erehtymätön seurakunta totuuden patsas ja perusta.

---
        Ja kuitenkin raamattu sanoo

2. Piet. 2:1

Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.

• muitakin
        hyshys kirjoitti:

jonka minäkin ymmärrän.

Eli minun syntini on se että asetin kysymyksilläni kyseenalaiseksi sen mitä kysyin. Ja siksi minulle ei ole vastattu. Vaan kehoitetiin ja kehoitettaan tekemään parannus.

Kiitos tästä oivalluksesta! Kyllä minäkin nyt ymmärrän missä olen joutunut vikaan.

Jaahas mitähän raamattu sanoo. Pitänee kaivaa se tässä yhteydessä kauniisti käteen.

1. Aik. 28:8

Ja nyt minä sanon koko Israelin, Herran seurakunnan, läsnäollessa ja meidän Jumalamme kuullen: Noudattakaa ja tutkikaa kaikkia Herran, Jumalanne, käskyjä, että saisitte pitää omananne tämän hyvän maan ja jättäisitte sen perinnöksi lapsillenne teidän jälkeenne ikuisiksi ajoiksi.

2. Kor. 13:5

Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

Ef. 5:10

ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle;

1. Tess. 5:21

mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

1. Joh. 4:1

Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
        ----

Aivan ymmärrän nyt että tuo tarkoitaa sitä että kysymys pitää asetaa - miten siionissa opetetaan ja ymmäretään. Tai miten uskovaiset ymmärtävät tämän asian. Tai miten uskovaiset haluavat toimia tässä ja tässä asiassa.

Ja onpa vastaus millainen tahansa sitä ei ole lupa epäillä eikä kyseenalaistaa. Koska siinoissa on kaikki teidon ja taidon tavarat ja se on erehtymätön seurakunta totuuden patsas ja perusta.

---
        Ja kuitenkin raamattu sanoo

2. Piet. 2:1

Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.

hyshys sanoo; ^^Kuitenkin minä edelleen kysyny sitä miksi vl seurakunta tai täälläkän olevat vl uskovaiset eivät vastaa kysyvälle. ^^

Aina ei vaan kannata vastata, jos näkee että niitä asioita käytetään kuitenkin väärin ja väärään tarkotukseen; aseeksi vl:iä kohtaan.

Jos ihmisellä on kysymyksien takana todellinen tarve tulla Jumalan Valtakuntaan ja etsiä tunnolle rauhaa, sitä ei varmasti evätä.
        Silloin kaikki on valmiit auttamaan.

Se riippuu siis omasta sydämen tilasta, että mitä kysyy?
        Joka asiaan ei kannata vastailla, eikä ole aikaakaan.

• muitakin kirjoitti:

hyshys sanoo; ^^Kuitenkin minä edelleen kysyny sitä miksi vl seurakunta tai täälläkän olevat vl uskovaiset eivät vastaa kysyvälle. ^^

Aina ei vaan kannata vastata, jos näkee että niitä asioita käytetään kuitenkin väärin ja väärään tarkotukseen; aseeksi vl:iä kohtaan.

Jos ihmisellä on kysymyksien takana todellinen tarve tulla Jumalan Valtakuntaan ja etsiä tunnolle rauhaa, sitä ei varmasti evätä.

Se riippuu siis omasta sydämen tilasta, että mitä kysyy?
        Joka asiaan ei kannata vastailla, eikä ole aikaakaan.

mutta sitä minä en ymmärrä että tuo on aina ollut tulkinta olenpa ollut liikeillä missä tilanteessa tahansa. Se on aina ollut vastaus sille joka tekee niin väärin että kysyy asioita joita ei sovi kysyä.

Apua tarjotaan vain jos kuulija tulkitsee kysyjän kysymykset oikein muuten kysyvä jä vastausta vaille. (Inhimiillinen vallan käyttö, jos peroona ei miellytä ihminen voidaan jätää vastausta vaille, rasismia? ehkä?)

• Aikuinen lapsi

"valikoiva puhumattomuus, mutismus electivus

Poikkeava käyttäytymisen muoto, jossa jo kunnolla puhumaan oppinut lapsi kieltäytyy puhumasta yhdessä tai useammassa sosiaalisessa tilanteessa."

• nuori mies...

Hei sinulle! muutama kommentti!

>>>>Ymmärrän sen että
      hyshys 14.3.2009 klo 10.58
         rekisteröidyllä nimmerkillä on oikeus poistaa viestinsä. Siinä ei ole mitään epäselvää.>>>>

Ei minustakaan. Sinällään antaa oivallisen mahdollisuuden, joko muuttaa mielensä, tai jos kokee, ettei oma sanominen ole tullut oikein ymmärretyksi, niin voi poistaa viestinsä ja kertoa asiansa uudesta vinkkelistä, jolloin ehkä saattaa tulla peremmin ymmärretyksi.

>>>Kuitenkin minä edelleen kysyny sitä miksi vl seurakunta tai täälläkän olevat vl uskovaiset eivät vastaa kysyvälle.>>>>

On hyvin paljon mahdollista ettei täällä olekaan niin paljon niitä vl-ihmisiä, joilla olisi hirveästi intoa vastailla, kunhan ehkä lukevat satunnaisesti palstaa. Minulle on erinäisten gallup-tukimuksieni kautta syntynyt käsitys, etteivät vl-ihmiset täällä "asu". Satunnaisia kävijöitä on välillä runsaastikin, jotka sitten saattavat jotain kommentoida, mutta eivät sinällään ole puheenaolevissa asioissa niin kiinni tämän palstan kautta, että tulisvat enää lukemaan mahdollisia vastakomentteja. Ehkä on vähän rumaa sanoa, mutta totuus lienee se et heillä on muutakin elämää.

>>>>Kestelu erään nimimerkin kanssa päättyi siihen että kysyin - miksi siioniksi ja jumalanvaltakunnaksi itseään kutsuva taho ei pidä lupauksestaan kiini ja vastaa kysyvällä siihen mitä kysyvä kysyy?>>>>

Minä voisin vastata, en vaan nyt just tässä ymmärrä kysymystäsi. Itseasiassa voisit kysyä uudelleen. Minäkään en täällä ole paljoa, piipahtelen kyllä. Vastaan kun tulen seuraavan kerran, tai jos heti kysyt niin voin toki vastata hetikin.

>>>>Ei vaan sen sijaan saan kuulla asian vierestä saarnan joka on puhdasta politikointia eli asian vierestä puhumista.>>>>

Noin siinä käy kun satunnaisesti piipahtelee ja ei ymmärretä mistä on kyse.

>>>> Ja sitten minulle esitetään kysymys että - kunhan vain teen parannuksen.>>>

Tai toivotaan. Ehkä tuo ei kysymys ole vielä...

>>>>Voiko uskovainen tehdä tälläistä kunhan vain teen parannusta? Ajatus on minusta mahdoton.>>>>

Se mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista.

>>>Jos ja kun en ole tämän kaltaiseen parannukseen nöyrtynyt minlle on kerrottu että ilman tuon kaltaista parannusta olen armosta osaton.>>>>

Niin, sellainen se on se vl-käsitys.

>>>Ei voi olla niin että Jumalan tahdon ja Jumalan sanan perään kysyminen on syntiä. Siltä kuitenkin näytää.>>>

Samaa mieltä, ei todellakaan.

>>>Kun minä lähdin omalla kohdallani kysymään mieltänivaivaavista asioita siinosta niin kuinka kävi. Sen sijaan että minulle olisi vastattu minulle ilmoitetiin että usko vain kaikki epäilykset ja kysymykset anteeksi.>>>>

Tuohan on se peruslähtökohta. Kun mennään perimmäisten kysymysten äärelle, niin eihän ihmisen tarvitse muuta kuin uskoa. Ei ihmisen rahkeet edes muuhun riitä.

>>>Tulee mieleen paratiisin tapahtumat. Usko vain sokeasti ja luota kyllä tuonkaltaiset omenat ovat hyviä syödä.>>>

Tuo tulee monesti mieleen.

>>>>Äläkä missään tapahuksessa vain mene ja kysy Jumalalta hänen tahtoaan. Vaan laita tuonkaltainen halu ja tahto syntinä pois.>>>>

Kyllä Jumala auttaa, kun on anova sydän.

>>>>Jos Jumalan valtakunnassa on kaikki tiedon ja taidon tavarat kuinka voi olla mahdollista ettei se kykene eikä halua vastata kysyvälle.>>>>

Kysyhän nyt!!

>>>>Koska useimmiten itseäni moititaan yleistämisestä vedetään tämä tälläkertaa ihan henkilökohtaiseksi.>>>>

usko on aina henkilökohtainen.

>> Eli miten voi olla mahdollista se ettei sielunitila ole ollut ainoille oikeille uskoivaisille tärkeä sen jälkeen kun aloin kysymyään Jumalan sanan perään.>>>

Mitä sinä kysyit?

>>>Kuinka täällä kysyminen vie minua yhtään lähemmäksi oikeaa uskoa jos minulle ei yritetäkään vastata. Vaan kielletään minua kysymästä.>>>

Kysy nyt vaan, sulle vastaavat - kuka osaakin!

>>>>Ja kuinka siionissa kysyminen eroaa tällä kysymisestä?>>>>

On siinä eroa keskimäärin. Siellä kysyy inhimillinen ihminen, täällä saattaa olla joku anonyymi pelle. Koskaan ei tiedä.

>>>>>Ei mitenkään. Sillä molemmissa tapauksissa kysyvälle ei vastata vaan todetaan - kunhan vain teet parannusta.>>>>

Tuo on se peruslähtökohta.

>>>Parannusta siitäkö että kysyy mikä on Jumalan sanaa ja mikä on Jumalan tahtoa.>>>

Ei, ei siitä.

• Lähtökohtaisesti on niin ettei kyse ole satunnaisesta piipahtelusta vaan siitä että myös realimailmassa on niin ettei kysyvälle vastata.

Sinäkin vastailet enimäkseen asian vierestä.

Palataan ensin vaikka tuohon - kunhan vain teet parannusta. Ja saan vastauksen - Se mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista. -> ei tälläinen parannus ole raamatun mukainen. Ei uskovainen voi tehdä parannusta kuin tuuliviiri aina sen mukaan millä mielellä parannuksen vaatija on. Koska parannuksen vaatija ei ole Jumala.

Vai onko niin että parannuksen vaatija ilmoitaa Jumalan tahdon? Tälläiseen tulkintaan tulemme käytännön kokemusten myötä väisätmättä.

Onkelmallisinta on se ettei ole oikeutta kysä ilmoitaako ihminen todella Jumalan tahdon vai omansa.

Niin, sellainen se on se vl-käsitys. -> eli jos en nöyrry parannukseen aina kun sitä vaaditaan en ole oikein uskomassa. Eikö sinusta ole väliä sillä mistä parannusta vaaditaan ja miksi. Koska on niin että jos ihminen lähtee tekemään Jumalan sanan vastaisen parannuksensa hän luopuu uskostaan. Se taas on niin kallista kuten kymmenen neitseen vertauksessa luemme etti siitä voi myydä mitään. Ei edes yhteisössä pysymiseksi.

Eikä Jumalan valatkunta taa ostattele eikä myy lahjavarnhurskautta vaikka moni lahko niin tekeekin.

---

Kummalllista kysyn montakin kertaa miksi minun pitää tehdä tuollainen - kunhan vain teet parannusta - parannus - etkä kuitenkaan vastaa. Vastaatko nyt kun kysyn. Minä edellä perustelin sinulle miksi tuollaiseen parannukseen ei voi lähteä.

Koska kaikki muut kysymykset kuitataan sillä ettei niilä ole väliä kunahan vain tekee parannusta.

Niilä on väliä etei eksyisi Jumalan sanan viitoitamalta tieltä.

• nuorimies...
        hyshys kirjoitti:

Lähtökohtaisesti on niin ettei kyse ole satunnaisesta piipahtelusta vaan siitä että myös realimailmassa on niin ettei kysyvälle vastata.

Sinäkin vastailet enimäkseen asian vierestä.

Palataan ensin vaikka tuohon - kunhan vain teet parannusta. Ja saan vastauksen - Se mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista. -> ei tälläinen parannus ole raamatun mukainen. Ei uskovainen voi tehdä parannusta kuin tuuliviiri aina sen mukaan millä mielellä parannuksen vaatija on. Koska parannuksen vaatija ei ole Jumala.

Vai onko niin että parannuksen vaatija ilmoitaa Jumalan tahdon? Tälläiseen tulkintaan tulemme käytännön kokemusten myötä väisätmättä.

Onkelmallisinta on se ettei ole oikeutta kysä ilmoitaako ihminen todella Jumalan tahdon vai omansa.

Niin, sellainen se on se vl-käsitys. -> eli jos en nöyrry parannukseen aina kun sitä vaaditaan en ole oikein uskomassa. Eikö sinusta ole väliä sillä mistä parannusta vaaditaan ja miksi. Koska on niin että jos ihminen lähtee tekemään Jumalan sanan vastaisen parannuksensa hän luopuu uskostaan. Se taas on niin kallista kuten kymmenen neitseen vertauksessa luemme etti siitä voi myydä mitään. Ei edes yhteisössä pysymiseksi.

Eikä Jumalan valatkunta taa ostattele eikä myy lahjavarnhurskautta vaikka moni lahko niin tekeekin.

---

Kummalllista kysyn montakin kertaa miksi minun pitää tehdä tuollainen - kunhan vain teet parannusta - parannus - etkä kuitenkaan vastaa. Vastaatko nyt kun kysyn. Minä edellä perustelin sinulle miksi tuollaiseen parannukseen ei voi lähteä.

Koska kaikki muut kysymykset kuitataan sillä ettei niilä ole väliä kunahan vain tekee parannusta.

Niilä on väliä etei eksyisi Jumalan sanan viitoitamalta tieltä.

>>>Jospa kuintekin piipahtelisit>>>

Iltaa, nyt minä tulin piipahtamaan. Kiirusta pitää :-)

>>>Lähtökohtaisesti on niin ettei kyse ole satunnaisesta piipahtelusta vaan siitä että myös realimailmassa on niin ettei kysyvälle vastata.>>>

Aivan, niinhän se on. Itseasiassa sinä vertasit noita ja annoit ymmärtää että Sionissa on eritilanne. Minä puolestani vain perustelin sinun väittämäsi. Olimme ikäänkuin samalla "puolella".

>>>Sinäkin vastailet enimäkseen asian vierestä>>>

Nyt minä pikkuisen loukkaannuin, mutta saat anteeksi. Todellakin minä metsästin sinulta kysymystä, asiasta tai asian vierestä ei ollu vielä edes mahdollisuutta vastailla, koska ei ollut hajuakaan mistä on kysymys. Aihetta vasta etsin. Elä hyshys mene ennakkokäsityksissäsi ihan mahdottomuuksiin, sillä odota edes tähän viestiin asti ennen kuin arvioit puhunko asian vierestä.

>>>Palataan ensin vaikka tuohon - kunhan vain teet parannusta.>>>

No aloitetaampa siitä.

>>>Ja saan vastauksen - Se mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista.>>>

Tuohan on siis väittämä, jonka yleisesti uskotaan olevan totta. Uskotaan, että Jumalalle on kaikki mahdollista. Uskon että sinäkin uskot niin.

>>>ei tälläinen parannus ole raamatun mukainen.>>>

Ei niin.

>>>Ei uskovainen voi tehdä parannusta kuin tuuliviiri aina sen mukaan millä mielellä parannuksen vaatija on.>>>

Ei niin.

>>>Koska parannuksen vaatija ei ole Jumala.>>>

Kyllä. Samaa mieltä.

>>>Vai onko niin että parannuksen vaatija ilmoitaa Jumalan tahdon?>>>

Vaatija-sana vähän särähtää korvaan. Tulee mieleen hoitokokoustarinat.
        Uskon, että lestadiolainen ja jos on sydämenuskovainen lestadiolainen, niin uskon että sellainen ainakin uskoo asiaansa. Vain Jumala yksin tietää tuleeko se sydämestä. Se on selvää, ettei Jumala ainakaan konkreettisesti Itse kuiskaa korvaan yhtään mitään.

>>>Tälläiseen tulkintaan tulemme käytännön kokemusten myötä väisätmättä.>>>

Toivottavasti pysyn samassa asiassa kuin sinä hyshys. Kaikkeni ainakin yritän.
        Niin, ymmärrän siis niin, että sinä ymmärrät siten, että "vaatija" ilmoittaa Jumalan tahdon.
        Hmmm... minäkin ymmärrän niin. Lisään vielä että Jumala sen tietää onko "vaatija" hyvillä jäljillä.
        Uskonasioista kun on kysymys, niin tietty varaus pitää aina olla. Kaksi "puhdasta sydäntä" kun kokoontuu Jumalan nimissä, niin aika hyvällä pohjalla ollaan, ainakin lähtökohtaisesti.

>>>Onkelmallisinta on se ettei ole oikeutta kysä ilmoitaako ihminen todella Jumalan tahdon vai omansa.>>>

Minusta tuntuu, että tuokin *kysymys* kuuluu ihan tavallisiin perusoikeuksiin.
        Kysyä voi ja pitääkin, yleensä sen vaistoaa itse onko "vaatija" puhtaalla sydämellä. Jos kumpikaan ei ole, niin ei hyvältä kuulosta.

>>>Niin, sellainen se on se vl-käsitys.>>>

Minä nyt luin kissojen ja koirien kanssa, isoisäni suurennuslasia apuvälineenä käyttäen tuon kohdan uudelleen - kuuteen kertaan.
        Ja tulin siihen johtopäätökseen että: *-->käsityksesi mukaan vl-käsitys on se, ettei ole oikeutta kysyä vl-ihmiseltä sitä että ilmoittaako vaatija Jumalan tahdon>>eli jos en nöyrry parannukseen aina kun sitä vaaditaan en ole oikein uskomassa.>>>

Niin. Pistitpä miettimään. Hmmm... Sanoisin, ettei se noin saa olla. Jos lähtökohtainen tilanne olisi se "että" vaatija olisi oikeasti Jumalan ihminen, niin silloin sen ymmärtäisi. Tuntuu, että jos on oikeesti Jumalasta, niin silloin Jumala ilmoittaa luonnollisesti ihmisen kautta "vaatimuksensa". Ymmärrän niin että Jumala puhuu täällä ajassa ihmisten kautta. Ainakaan mitään osviittaa ei ole siitä, etteikö näin olisi asian laita - Raamatunkaan mukaan. Jumala ei käsitykseni mukaan puhu kenelläkään suoraan.

>>>Eikö sinusta ole väliä sillä mistä parannusta vaaditaan ja miksi.>>>

Voi on!!!! Sanotaanhan, että hedelmistä puu tunnetaan. Ja varmasti tuolla tarkoitetaan sekä a)vaatijaa että b)vaadittavaa.
        Toisaalta en voi ottaa kantaa siihen, mitä vaatimusta yksityiskohtaisesti tarkoitat, koska et valaissut asiasta enempää.

>>>>Koska on niin että jos ihminen lähtee tekemään Jumalan sanan vastaisen parannuksensa hän luopuu uskostaan.>>>

Näin juuri, noin minäkin ajattelen, tai ainakin ajattelen niin, että vaikka ei usko menisikään parannuksen tekijältä (jos tekisi tietämättään), niin "vaatija" ainakin menettäisi tuossa väärässä vaatimisessa uskon. Jos ihan rehellinen olen ajatuksestäni, niin ei vaatija vaatimustaan esittäessään ole ollut uskossa alkuunsakaan.

>>>Se taas on niin kallista kuten kymmenen neitseen vertauksessa luemme etti siitä voi myydä mitään. Ei edes yhteisössä pysymiseksi.>>>>

Joo ei.

>>>Eikä Jumalan valatkunta taa ostattele eikä myy lahjavarnhurskautta vaikka moni lahko niin tekeekin.>>>

Joo ei.

>>>Kummalllista kysyn montakin kertaa miksi minun pitää tehdä tuollainen - kunhan vain teet parannusta - parannus - etkä kuitenkaan vastaa.>>>

Minä vastaan. Ei sinun tarvitse tehdä parannusta mistään. Pakko on vain kuolla.

Mutta:(minulle oikeasti edelleenkin jäi epäselväksi mistä asiasta sua vaaditaan tekemään parannus)

>>>>Vastaatko nyt kun kysyn.>>>>

Vastaan, kaikki on pelissä. Yhtään kiveä en jätä kääntämättä.

>>Minä edellä perustelin sinulle miksi tuollaiseen parannukseen ei voi lähteä.>>>

Jos tuo oli kysymys, niin hmmm... eli minun pitää vastata sinulle että: **miksi tuollaiseen parannukseen ei pidä lähteä**
        Vastaan, että olen sanaton. Minulle ei selvinnyt mistä sua pyydetään tekemään parannusta. Kerroit toki, ettei "tuollaiseen parannukseen" pidä lähteä, mutta muuta minulle ei selvinnyt.
        Kerroit myös, jotain ettei voi kysyä onko Jumalan tahto tms. Tarkoitatko että tuosta kysymyksestäsi sua vaaditaan tekemään parannus?

Oli miten oli ja vaikka asia ei minulle koskaan selvinnyt, niin vastaan ettei sun pakko ole.

>>>>Koska kaikki muut kysymykset kuitataan sillä ettei niilä ole väliä kunahan vain tekee parannusta.>>>>

Sionissa vai täällä? Jos täällä, niin ohita, koska kyseessä on anonyymipalsta, virtuaalimaailma. Jos Sionissa sulle noin sanotaan niin vaihda Sionia. Tuo on vinkkkini.

>>>Niilä on väliä etei eksyisi Jumalan sanan viitoitamalta tieltä.>>>>

Niin on.

• nuorimies... kirjoitti:

>>>Jospa kuintekin piipahtelisit>>>

Iltaa, nyt minä tulin piipahtamaan. Kiirusta pitää :-)

>>>Lähtökohtaisesti on niin ettei kyse ole satunnaisesta piipahtelusta vaan siitä että myös realimailmassa on niin ettei kysyvälle vastata.>>>

Aivan, niinhän se on. Itseasiassa sinä vertasit noita ja annoit ymmärtää että Sionissa on eritilanne. Minä puolestani vain perustelin sinun väittämäsi. Olimme ikäänkuin samalla "puolella".

>>>Sinäkin vastailet enimäkseen asian vierestä>>>

Nyt minä pikkuisen loukkaannuin, mutta saat anteeksi. Todellakin minä metsästin sinulta kysymystä, asiasta tai asian vierestä ei ollu vielä edes mahdollisuutta vastailla, koska ei ollut hajuakaan mistä on kysymys. Aihetta vasta etsin. Elä hyshys mene ennakkokäsityksissäsi ihan mahdottomuuksiin, sillä odota edes tähän viestiin asti ennen kuin arvioit puhunko asian vierestä.

>>>Palataan ensin vaikka tuohon - kunhan vain teet parannusta.>>>

No aloitetaampa siitä.

>>>Ja saan vastauksen - Se mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista.>>>

Tuohan on siis väittämä, jonka yleisesti uskotaan olevan totta. Uskotaan, että Jumalalle on kaikki mahdollista. Uskon että sinäkin uskot niin.

>>>ei tälläinen parannus ole raamatun mukainen.>>>

Ei niin.

>>>Ei uskovainen voi tehdä parannusta kuin tuuliviiri aina sen mukaan millä mielellä parannuksen vaatija on.>>>

Ei niin.

>>>Koska parannuksen vaatija ei ole Jumala.>>>

Kyllä. Samaa mieltä.

>>>Vai onko niin että parannuksen vaatija ilmoitaa Jumalan tahdon?>>>

Vaatija-sana vähän särähtää korvaan. Tulee mieleen hoitokokoustarinat.
        Uskon, että lestadiolainen ja jos on sydämenuskovainen lestadiolainen, niin uskon että sellainen ainakin uskoo asiaansa. Vain Jumala yksin tietää tuleeko se sydämestä. Se on selvää, ettei Jumala ainakaan konkreettisesti Itse kuiskaa korvaan yhtään mitään.

>>>Tälläiseen tulkintaan tulemme käytännön kokemusten myötä väisätmättä.>>>

Toivottavasti pysyn samassa asiassa kuin sinä hyshys. Kaikkeni ainakin yritän.
        Niin, ymmärrän siis niin, että sinä ymmärrät siten, että "vaatija" ilmoittaa Jumalan tahdon.
        Hmmm... minäkin ymmärrän niin. Lisään vielä että Jumala sen tietää onko "vaatija" hyvillä jäljillä.
        Uskonasioista kun on kysymys, niin tietty varaus pitää aina olla. Kaksi "puhdasta sydäntä" kun kokoontuu Jumalan nimissä, niin aika hyvällä pohjalla ollaan, ainakin lähtökohtaisesti.

>>>Onkelmallisinta on se ettei ole oikeutta kysä ilmoitaako ihminen todella Jumalan tahdon vai omansa.>>>

Minusta tuntuu, että tuokin *kysymys* kuuluu ihan tavallisiin perusoikeuksiin.
        Kysyä voi ja pitääkin, yleensä sen vaistoaa itse onko "vaatija" puhtaalla sydämellä. Jos kumpikaan ei ole, niin ei hyvältä kuulosta.

>>>Niin, sellainen se on se vl-käsitys.>>>

Minä nyt luin kissojen ja koirien kanssa, isoisäni suurennuslasia apuvälineenä käyttäen tuon kohdan uudelleen - kuuteen kertaan.
        Ja tulin siihen johtopäätökseen että: *-->käsityksesi mukaan vl-käsitys on se, ettei ole oikeutta kysyä vl-ihmiseltä sitä että ilmoittaako vaatija Jumalan tahdon>>eli jos en nöyrry parannukseen aina kun sitä vaaditaan en ole oikein uskomassa.>>>

Niin. Pistitpä miettimään. Hmmm... Sanoisin, ettei se noin saa olla. Jos lähtökohtainen tilanne olisi se "että" vaatija olisi oikeasti Jumalan ihminen, niin silloin sen ymmärtäisi. Tuntuu, että jos on oikeesti Jumalasta, niin silloin Jumala ilmoittaa luonnollisesti ihmisen kautta "vaatimuksensa". Ymmärrän niin että Jumala puhuu täällä ajassa ihmisten kautta. Ainakaan mitään osviittaa ei ole siitä, etteikö näin olisi asian laita - Raamatunkaan mukaan. Jumala ei käsitykseni mukaan puhu kenelläkään suoraan.

>>>Eikö sinusta ole väliä sillä mistä parannusta vaaditaan ja miksi.>>>

Voi on!!!! Sanotaanhan, että hedelmistä puu tunnetaan. Ja varmasti tuolla tarkoitetaan sekä a)vaatijaa että b)vaadittavaa.
        Toisaalta en voi ottaa kantaa siihen, mitä vaatimusta yksityiskohtaisesti tarkoitat, koska et valaissut asiasta enempää.

>>>>Koska on niin että jos ihminen lähtee tekemään Jumalan sanan vastaisen parannuksensa hän luopuu uskostaan.>>>

Näin juuri, noin minäkin ajattelen, tai ainakin ajattelen niin, että vaikka ei usko menisikään parannuksen tekijältä (jos tekisi tietämättään), niin "vaatija" ainakin menettäisi tuossa väärässä vaatimisessa uskon. Jos ihan rehellinen olen ajatuksestäni, niin ei vaatija vaatimustaan esittäessään ole ollut uskossa alkuunsakaan.

>>>Se taas on niin kallista kuten kymmenen neitseen vertauksessa luemme etti siitä voi myydä mitään. Ei edes yhteisössä pysymiseksi.>>>>

Joo ei.

>>>Eikä Jumalan valatkunta taa ostattele eikä myy lahjavarnhurskautta vaikka moni lahko niin tekeekin.>>>

Joo ei.

>>>Kummalllista kysyn montakin kertaa miksi minun pitää tehdä tuollainen - kunhan vain teet parannusta - parannus - etkä kuitenkaan vastaa.>>>

Minä vastaan. Ei sinun tarvitse tehdä parannusta mistään. Pakko on vain kuolla.

Mutta:(minulle oikeasti edelleenkin jäi epäselväksi mistä asiasta sua vaaditaan tekemään parannus)

>>>>Vastaatko nyt kun kysyn.>>>>

Vastaan, kaikki on pelissä. Yhtään kiveä en jätä kääntämättä.

>>Minä edellä perustelin sinulle miksi tuollaiseen parannukseen ei voi lähteä.>>>

Jos tuo oli kysymys, niin hmmm... eli minun pitää vastata sinulle että: **miksi tuollaiseen parannukseen ei pidä lähteä**
        Vastaan, että olen sanaton. Minulle ei selvinnyt mistä sua pyydetään tekemään parannusta. Kerroit toki, ettei "tuollaiseen parannukseen" pidä lähteä, mutta muuta minulle ei selvinnyt.
        Kerroit myös, jotain ettei voi kysyä onko Jumalan tahto tms. Tarkoitatko että tuosta kysymyksestäsi sua vaaditaan tekemään parannus?

Oli miten oli ja vaikka asia ei minulle koskaan selvinnyt, niin vastaan ettei sun pakko ole.

>>>>Koska kaikki muut kysymykset kuitataan sillä ettei niilä ole väliä kunahan vain tekee parannusta.>>>>

Sionissa vai täällä? Jos täällä, niin ohita, koska kyseessä on anonyymipalsta, virtuaalimaailma. Jos Sionissa sulle noin sanotaan niin vaihda Sionia. Tuo on vinkkkini.

>>>Niilä on väliä etei eksyisi Jumalan sanan viitoitamalta tieltä.>>>>

Niin on.

Tarkennetaan tätä asiaa lähtökohtaisesti ensin. Tarkoitan montaakin tapakultuurillista asiaa jolla ei taida uskon asioitten kanssa olla mitään tekemistä. Eli syntilistaa jossa synniksi on määritelty joko asiotia jotaka sitä eivät ole. Ne asiat tulee kuitenkin syntinä hylätä.

Ja sen lisäksi tarkoitan myös sitä että minun tulee tehdä parannusta siitä etten suostu maalikoiten puoskaroitavaksi. Vaan katson että saiarauteni asianmukaisesta hoidosta vastaa siionin sijasta lääkäri.

Ja koska en ole taipunut omatuntoni vastaiseen parannukseen henkeni enkä terveyteni takia se on johtanut Jumalan sanan vastaisiin sanktioihin.

">>>Ja saan vastauksen - Se mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista.>>>
        Tuohan on siis väittämä, jonka yleisesti uskotaan olevan totta. Uskotaan, että Jumalalle on kaikki mahdollista. Uskon että sinäkin uskot niin."

Minusta se mikä ei ole mahdollista on se että Jumala myötvaikutaisi parannusta joka ei ole Hänen sanansa mukaista.

Jos olet kanssani samaa mieltä siitä etti kunhan vain teen parannuksen ole raamatun mukainen parannus. Miksi sellaista kuitenin vaditaan.

Minä en ole ainutkertainen tässä suhteessa. Jos ja kun olen keitätyntynyt seurauksena on ollut ulossulkeminen ja uskoni kyseenalaistaminen.

>>>Ei uskovainen voi tehdä parannusta kuin tuuliviiri aina sen mukaan millä mielellä parannuksen vaatija on.>>>Ei niin.

Miksi tälläinen mieli kuitenkin osalla ihmisistä näytäää olevan. Suntaan josko toiseen. Toiset tekevät parannusta aina kun joutuvat vähänkin arvostelun kohteeksi. Ja toisinkin päin näkee tätä. Mieli muutuu näillä ammatipahentujilla kuin tuuli viiri.

"Vaatija-sana vähän särähtää korvaan. Tulee mieleen hoitokokoustarinat."

Eivät ne ole mitään tarinoita. Vaan ne ovat todellista elämää tänäkin päivänä.

"Uskon, että lestadiolainen ja jos on sydämenuskovainen lestadiolainen, niin uskon että sellainen ainakin uskoo asiaansa."

Ajateletko että tämä lähtökohta riitää. Että jos ihminen uskoo olevansa oikeassa se antaa oikeuden melkein mihin tahansa?

"Vain Jumala yksin tietää tuleeko se sydämestä. Se on selvää, ettei Jumala ainakaan konkreettisesti Itse kuiskaa korvaan yhtään mitään."

Mikä merkitys Jumalan sananlla sitten on. Vl kohdalla ei varmaan mitään. Koska ei näytä olevan tapana että asioita lähdetäisiin käsitelemään Jumalan sanan äärellä. - kunhan vain teet parannusta se riitää. Ei tarvitsekaan ymmärtää mistä parannusta vaaditaan... Ei ei noin se ei mene.

Millä perusteella vaatija ilmoitaa Jumalan tahdon? Voi olla että ymmärrän sinut väätin mutta vastaat:

"Hmmm... minäkin ymmärrän niin. Lisään vielä että Jumala sen tietää onko "vaatija" hyvillä jäljillä."

Entäpä kun vaatija on pahoilla jäljillä. Jos ja kun vaatija vaatii uskon ja armon ehtoina tekoja jotka tulee täytää.

>>>Onkelmallisinta on se ettei ole oikeutta kysä ilmoitaako ihminen todella Jumalan tahdon vai omansa.>>> Minusta tuntuu, että tuokin *kysymys* kuuluu ihan tavallisiin perusoikeuksiin.

Ei kuulu. Miksi tästä oikeudesta pitää taistellla. Tai miksi kaikki eivät joudu taistelemaan tästä oikeudesta. Sinä pidät itsestään selvyyksinä asioita jotka eivät sitä ole. Tämä oikseus ei ole itsestään selvä eivätkä kaikki muutkaan näy sitä loukauksita päätellen sinä pitävän. Joten ...

Asetelma josta sinä käyt kestelua on se että sinusta on perusoikeuksia joita kohdallani kuitenkin on loukattu törkästi.

"Niin. Pistitpä miettimään. Hmmm... Sanoisin, ettei se noin saa olla. Jos lähtökohtainen tilanne olisi se "että" vaatija olisi oikeasti Jumalan ihminen, niin silloin sen ymmärtäisi. Tuntuu, että jos on oikeesti Jumalasta, niin silloin Jumala ilmoittaa luonnollisesti ihmisen kautta "vaatimuksensa"."

Ymmärrän tämän mutta en sitä millä tavoilla tuota "jumalan" imoitusta täällä ajassa viedään.

"Ymmärrän niin että Jumala puhuu täällä ajassa ihmisten kautta. Ainakaan mitään osviittaa ei ole siitä, etteikö näin olisi asian laita - Raamatunkaan mukaan. Jumala ei käsitykseni mukaan puhu kenelläkään suoraan."

Raamatussa asia kuitenkin sanotaan toisin. Että Jumala puhuu Sanansa kautta. Joten tässä kohtaa täytyy sanoa jyrkästi etten voi olla kansasi samaa mieltä. Jos näin ei olisi ihmiset voisivat lattaa opetukseen enemmän ja vähemmän astianmakua mukaan.

Seurakunta joka ei pysy Jumalan sanassa ei ole seurakunta ensinkään. (ei ajallinen eikä hengellinen). Jos ja kun ihminen lähtee ilmoitamaan Jumalan tahtona omaa tahtoaan sillä verukeella että Jumala tekee työtään ihmisten kautta olemme ulkona Jumalan sanasta. Ihmisen tehtävä on saarnavirka - saarnata Jumalan sanaa jonka kautta Jumala työtään tekee.

Joten minulta edelleen vaaditaan sitä kunhan vain teen parannusta em asian tiimoilta. Jos ihminen ilmoitaa Jumalan tahtona omaa tahtoaan vastoin Jumalan sanaa minä en voi nöyryä parannukseen. Eli en voi tehdä kunhan vain teet parannusta.

"Sionissa vai täällä? Jos täällä, niin ohita, koska kyseessä on anonyymipalsta, virtuaalimaailma. Jos Sionissa sulle noin sanotaan niin vaihda Sionia. Tuo on vinkkkini."

Jaahas ja mikähän neuvo tuo on olevainaan. Ei ainakaan vl-neuvo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2752
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2591
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2307
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      48
      1889
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1453
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1073
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      65
      960
    Aihe