Persoonallisuushäiriöt

lljjnn

Osaisiko joku kertoa omin sanoin kokemuksiaan persoonallisuushäiriöistä, lähinnä epävakaasta persoonallisuudesta? Kiitos. Myös oirekuvaukset tai mikä vaan epävakaaseen persoonallisuuteen liittyvä tieto käy.

5

485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lljjnn

Haluisin myös kuulla riippuvaisesta ja estyneestä persoonallisuudesta. Omakohtaisia kokemuksia kellään?

• ThisIsOmen

Minäpäs kerron vähän, itellä on epävakaa persoonallisuus.

Ensinnäkin ilman lääkitystä mielialat vaihtelee todella rajusti. Samoten joskus kun innostuu jostain tekee sitä kokoajan ja unohtaa kaiken muun. Koskee myös ihmisiä. Joskus saattaa "ihastua" johonkin ihmiseen niin että tuntuu ettei ole elämää ilman tämän tyypin seuraa.

Tästä on sitten seurannut muitakin ongelmia kuten masennus, keskittymisvaikeudet, unettomuus, ja pienen psykoosinkin kävin läpi tässä vasta.

Nyt onneksi lääkitys kohdillaan.. viimeinki. Ei ne lääkkeet persoonallisuushäiriötä poista, mutta tasaavat mielialaa niin ettei ne heittele ihan holtittomasti.

• lljjnn

Kiitos vastauksesta, ja josko muillakin olisi jotakin ?

• löytyy
        lljjnn kirjoitti:

Kiitos vastauksesta, ja josko muillakin olisi jotakin ?

Mulla diagnosoitiin epävakaa persoona -häiriö n.20 vuotta sitten. Impulsiivisuus on ehkä ollu pahin oire. Jatkuvaa levottomuutta, nopeita mielentilan vaihteluita, masennusta, maniaa, psykooseja, riippuvuutta (syömishäiriöt, alkoholi) viiltelyä, holtitonta oloa ja eloa, jossa ei osaa ajatella seurauksia omasta käyttäytymisestä eikä hallitse omaa käyttäytymistä. Esimerkkinä voin sanoa, että "impulsiivisuuskohtauksessani" otin kerran purkillisen lääkkeitä. En tiedä mitä ajattelin... otin vaan, vähän niinkuin huvikseni. Meinasin tietysti kuolla, 2 päivää olin tajuttomana. Viiltely ja mustelmien ja palovammojen aiheuttaminen voi tulla tuosta vaan päähäni ja teen sen, mutta en tiedä miksi. Välillä olen iloinen, ja sitten olo saattaa muuttua hetkessä masentuneeksi. 15 vuotta sitten huumeet olisivat varmaankin olleet seuraava juttuni, mutta kohtalo puuttui peliin. En tee "kiusallani" näitä tekojani. Ne vain tulevat päähäni jostain. Olen nyt 40 v, naimisissa oleva nainen. Oireet ovat tasoittuneet ja lääkitys on kaiken a ja o.

• epävakaapersoonallisuus
        löytyy kirjoitti:

Mulla diagnosoitiin epävakaa persoona -häiriö n.20 vuotta sitten. Impulsiivisuus on ehkä ollu pahin oire. Jatkuvaa levottomuutta, nopeita mielentilan vaihteluita, masennusta, maniaa, psykooseja, riippuvuutta (syömishäiriöt, alkoholi) viiltelyä, holtitonta oloa ja eloa, jossa ei osaa ajatella seurauksia omasta käyttäytymisestä eikä hallitse omaa käyttäytymistä. Esimerkkinä voin sanoa, että "impulsiivisuuskohtauksessani" otin kerran purkillisen lääkkeitä. En tiedä mitä ajattelin... otin vaan, vähän niinkuin huvikseni. Meinasin tietysti kuolla, 2 päivää olin tajuttomana. Viiltely ja mustelmien ja palovammojen aiheuttaminen voi tulla tuosta vaan päähäni ja teen sen, mutta en tiedä miksi. Välillä olen iloinen, ja sitten olo saattaa muuttua hetkessä masentuneeksi. 15 vuotta sitten huumeet olisivat varmaankin olleet seuraava juttuni, mutta kohtalo puuttui peliin. En tee "kiusallani" näitä tekojani. Ne vain tulevat päähäni jostain. Olen nyt 40 v, naimisissa oleva nainen. Oireet ovat tasoittuneet ja lääkitys on kaiken a ja o.

Mitä lääkettä syöt? ja minkä verran? entä käyttekö terapiassa? Minä olen epävakaa..Lääkityksen myötä tilanne rauhoittunut. Olen väliin itsetuhoinen mutta nykyään harvemmin. Väsyneenä saan itku kohtauksia edelleen ja muutenkin tuntuu et elämässä ei pääse eteenpäin. Sitten taas tulee "kausia" että olen energinen ja iloinen..otan kavereihin yhteyttä, kuntoilen paljon jne. Joku toinen päivä taas "vajoan" yksinäisyyteen. En vastaa puhelimeen ja karttelen ihmisiä. että semmosta täällä...niin ja ahdistus kohtaukset tulee lievempinä nykyään..varmaan just lääkityksen ansiosta Hyvää kevättä! ja lämmintä kesää kaikille..toivottavasti tulee pitkä kuuma kesä =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      151
      11359
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5413
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      42
      4296
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3622
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      37
      2701
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1916
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      104
      1623
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      360
      1586
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      90
      1473
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1406
    Aihe