Miltä vaikuttaa?

Ehdotuksia?

Eilen katselin perheemme kulutusta, kun on alkanut kummastuttaa, kun tuntuu ettei mitään jää, vaikka töissä käyn. Olen kahden lapsen yh, ja nettopalkkani 1560/kk, sen päälle lapsilisä 303,- sekä elatusmaksu 470,- Onko tulot muka pienet?

Asumme kerrostalossa vuokralla, ja vuokraan menee aika paljon rahaa, kun lapset tarvitsevat omat huoneet. Kuitenkin asunnon valitsin edulliselta mutta hyvältä seudulta.

Ruokiin menee viikossa 50-60eur. Koitan tehdä usein keittoja, aina on välipaloiksi / iltapaloiksi puuroja tai itse tekemiäni sämpylöitä. Teen kaikki ruuat alusta asti itse.

Tiliotteelta eilen huomasin, että "ylimääräisiä" maksuja minulla on netti, tv-lupa, AKu Ankka, Me Naiset ja sauna maksu 10,-/kk. Toisella lapsellani on suhtedullinen harrastus. Itse käyn voimistelussa joka maksaa viitisenkymppiä/kk. Nämä ovat kuitenkin mielestäni ihan normaalit menot.

En tupakoi, emme käytä paljon autoa (työmatkat ja kauppamatkat krt vkossa). Käyn harvoin "viihteellä". Ostan vaatteita välillä lapsille huuto.netistä ja suurimman osan kuitenkin uusina ihan henkkamaukasta ja muista taviskaupoista.

Ulkona ei käydä jatkuvasti syömässä, noin kerran kuukaudessa ehkä haetaan pitsat jos sitäkään.

Minulla oli jokin aika sitten ylimääräinen mutta pakollinen todella suuri lasku, oliko sen vaikutus niin iso tosiaan, vai onko meillä joku muu pielessä vaikka kuinka koitan kuluttaa järkevästi???? Kiitos jos jollakin on jotain vinkkiä antaa!

87

16447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitäisi pärjätä

      1560 303 470 = 2333 €/kk

      Kyllä tuolla rahalla mielestäni pitäisi pärjätä kolmihenkisen perheen ihan mukavasti, vaikka vuokra olisikin suurehko. Olen itsekin ollut kahden lapsen yh, mutta nyt lapset ovat jo aikuistuneet ja muuttaneet pois kotoa. Näinollen luulen että ymmärrän tilanteesi.

      Ylimääräiset menoerät todellakin sotkevat helposti raha-asiat pitkäksikin aikaa.
      Joskus rahaa kuluu 'huomaamatta'. Tulee ehkä tehtyä heräteostoja, karkkia, lehtiä, vaatettakin, jne. Autokin vie yllättävän paljon rahaa, kun on kaikenlaiset pakolliset kulut, vakuutukset, katsastukset, huollot, ym., vaikkei sillä kovin paljon ajelisikaan. Puhelinlaskutkin kannttaisi ehkä pistää tarkkailuun. Monet asiat voi myös hoitaa puhelimen sijaan netissä tai esim. sähköpostilla.

      Oletko kokeillut menojesi kirjaamista. Kirjaa kaikki menot ylös esim. parin kuukauden ajan, niin saat selkeän käsityksen siitä mihin rahat kuluvat ja mistä ehkä voisi tinkiä.

      • ap.

        Auto on kyllä kallis, ja vaikka ei ole kuin 10 vuotta vanha, niin koko ajan saa olla viemässä korjaamolle. Harmi, kun työpaikka on vähän pidemmällä, ettei autosta oikein voi luopuakaan. Asumme lapsen koulun vieressä. Ja sitten lisäksi on lasten harrastuksiin kuljetukset.

        Lasten luistimet, osa vaatteista yms saadaan onneksi käytettynä ilmaiseksi. Nyt tarviikin sitten vaan alkaa laittaa ylös kaikki mitä maksaa. Ja miettii vielä toisenkin kerran (ettei niitä heräteostoksia tulisi..).


      • Ei palkalla elä

        Esimerkki mun tuloista: 4 hengen talous, tulot yhteensä kaikkine tukineen ja lisineen 1400 e. Yhdellä lapsella suht kallis harrastus (satanen kuussa).

        Vielä ollaan hengissä :)


      • Kitkuttelua
        Ei palkalla elä kirjoitti:

        Esimerkki mun tuloista: 4 hengen talous, tulot yhteensä kaikkine tukineen ja lisineen 1400 e. Yhdellä lapsella suht kallis harrastus (satanen kuussa).

        Vielä ollaan hengissä :)

        Joo...kyllähän tämä elämä on kallista nykyään. Meillä viiden hengen talous ja nettotulot kaikkineen n.2300€. Asumismuoto on omakotitalo, josta on vielä velkaa ja siihen vielä lisäksi edellisen lama-ajan johdosta ns. "kahden asunnon loukussa" vielä lisää velkaa. Talon ylläpitokustannukset ovat: öljylämmitys, sähkö vesi, vakuutukset ym. muita "pikku" menoja. Taloakin pitää huoltaa ja kunnostaa. Olosuhteiden pakosta on oltava kaksi autoa. No niiden ylläpitokustannukset ja vakuutukset jne. Sitten jo isojen lasten, eli ilman lapsilisää harrastukset. Niin ja tämänkokoinen porukka syökin jo suhteellisen paljon sekä vaatteita kuluu. Yksi lapsista sairastaa allergiaa/astmaa. Itse sairastan astmaa sekä laaja-alaista kipusairautta = 24h/vrk särkee paikkoja, puolisolla erittäin ilkeänä migreeni, jotenka lääkemenot ovat kuukaudessa melkoista luokkaa. Tässä nyt asioita mitä äkkiseltään tuli mieleen. Ja onhan aina jotakin yllätysmenoja. Täytyy vain todeta, että kyllä tuo meidän n.2300€ on aika kevyttä valuuttaa näihin menoihin nähden. Käytännössä eletään miinuksella koko ajan, mutta minkäs teet...ELÄMÄ ON ( HERROJEN JUHLAA ).


      • haloo!!
        Kitkuttelua kirjoitti:

        Joo...kyllähän tämä elämä on kallista nykyään. Meillä viiden hengen talous ja nettotulot kaikkineen n.2300€. Asumismuoto on omakotitalo, josta on vielä velkaa ja siihen vielä lisäksi edellisen lama-ajan johdosta ns. "kahden asunnon loukussa" vielä lisää velkaa. Talon ylläpitokustannukset ovat: öljylämmitys, sähkö vesi, vakuutukset ym. muita "pikku" menoja. Taloakin pitää huoltaa ja kunnostaa. Olosuhteiden pakosta on oltava kaksi autoa. No niiden ylläpitokustannukset ja vakuutukset jne. Sitten jo isojen lasten, eli ilman lapsilisää harrastukset. Niin ja tämänkokoinen porukka syökin jo suhteellisen paljon sekä vaatteita kuluu. Yksi lapsista sairastaa allergiaa/astmaa. Itse sairastan astmaa sekä laaja-alaista kipusairautta = 24h/vrk särkee paikkoja, puolisolla erittäin ilkeänä migreeni, jotenka lääkemenot ovat kuukaudessa melkoista luokkaa. Tässä nyt asioita mitä äkkiseltään tuli mieleen. Ja onhan aina jotakin yllätysmenoja. Täytyy vain todeta, että kyllä tuo meidän n.2300€ on aika kevyttä valuuttaa näihin menoihin nähden. Käytännössä eletään miinuksella koko ajan, mutta minkäs teet...ELÄMÄ ON ( HERROJEN JUHLAA ).

        Miten olis jos lapset osallistuisivat jo menoihinsa tekemällä ilta töitä?Muuttakaa pienempään ja lopeta tekosyiden selittely 2 autosta jne.


    • pankkilainaakin

      Lainat, osamaksut ja luottokorttien käyttö on aika petollista. Niistä ehkä kannattaa pyrkiä mahdollisuuksien mukaan eroon, sillä niiden hoitokuluista kertyy helposti huomattava summa.
      Jos kortteja käyttää, niin ehkä tuo pankkikortti on se, jota kannattaisi suosia. Suosittelen kuitenkin käteistä rahaa.

      Minulle tuli aikanaan palkka kerran kuussa. Kaikki menot kasaantuivat palkkapäivän läheisyyteen. Helposti kävikin niin, että viikon ajan rahaa oli käytettävissä ja sitten kolme viikkoa pihisteltiin. Ratkaisin tuon asian silloin niin, että ensin maksoin laskut ja sitten kävin kerran viikossa nostamassa pankista tietyn summan rahaa ja sillä se viikko oli pärjättävä (tuolloin kortteja ei vielä ollut olemassakaan). Tällaistakin ehkä kannattaa kokeilla.

      Tässä vielä todelllinen esimerkki osamaksusta:
      Ostin TV-shopista jotakin ja valitsin osamaksun. Hämmästyin kun ensimmäinen lasku tuli. Huh-huh, korko olikin yli 19 % ja laskutuksestakin erikseen jokunen euro. Maksoin kiireen vilkkaan eli heti kun oli mahdollista tuon koko summan pois.

      • ap.

        Ei ole lainoja, eikä kulutusluottoja tai osamaksuja. Maksan aina kaikki heti. Ainoana poikkeuksena mulla on luottokortti jolla nyt viime kuussakin jouduin ostamaan ihan ruokaa, kun oli rahat niin tiukalla. Maksan sen laskun kuitenkin kokonaan aina heti viimeistään eräpäivänä, jolloin siitä ei tule mitään kuluja, korkoja maksettavaksi. Tuo oli kyllä hyvä ajatus, että käteisellä makselisi, ainakin näkisi mistä luopuu. Tavallisesti kun ostan esim yhdet talvikengät vuodessa itselleni, joku 90,- ei välttämättä tunnu missään varsinkin jos on nahkaa ja laadukkaat. Mutta kyllä varmaan voisi vähän miettiä jos satasen setelillä maksaisi.


    • Normi päivä !

      Jos vuokra luokkaa 700€
      sähkö yms. laskut ns. pakolliset laskut tekee tv-lupa ,nykyisin netti ,puhelimet vakuutus sekä autoon että kotiin helposti sen reilu 200€
      Sitten lehdet yms.tekee muutaman kympin korkeintaan/kk sauna niin jää laskut varmaan korkeintaan tonnin/kk.

      Autoon menee helposti se 150€/kk bensa ja huollot korjaukset varmaankin vaikka ajaisi kuinka vähän(meillä menee varmasti 500€/kk vaikka auto on suht. uusi ja ns. kunnon auto sekä käteisellä sen ostin).

      Ruoka lasku teillä oli edullinen !?

      Jos ajattelee et 250€ ruokaan.(meillä n.400-500€ 4-henk.)
      Vaatteisiin 150€/kk
      Biletykseen 100€
      "mässyyn" 100€
      Joululahjat yms. synttärilahjat(näihin meillä menee aika paljon kun koko sukua juhlitaan)
      100€/kk
      Hygienia ,meikit ,parturi??(tätilläni menee yksin näihin tonneja vuodessa näin vaan esimerkiksi)
      Matkat !?
      Harrastukset 100€
      Kaikkea pitää uusia kotiin oli se sisustusta tai menee rikki pesukone ,tietokone ,pelejä lapsille yms. tähän sitä uppoaa jos haluaa tai vaikka ei haluaisikaan!

      Ei välttämättä ole mitään pielessä.

      Laitoin vaan tohon vähän niinkuin ylimalkaan mihin se raha uppoaa edes oikein kunnolla kuluttamattakaan.
      Ihan perusasioihin nykyaikana uppoaa isojakin summia ja ei meillä ainakaan jakseta pihistellä pidetään jonkin verran puskurissa et saadaan hommattua juuri noita isoja hankintoja ja muut laitetaan kulutukseen.

      Tuo 2333€/kk ei nyt ole mikään iso summa 3 hengelle ,mut pitäisi kyllä riittää ,mut ei silloin voi kovin isosta elämisen tasosta puhua.

      Meidän perheen netto keskimäärin päälle 4000€/kk,

      Yleensä kaikki menee ,mut puskurissa on meillä hätävara ja jos se pitää käyttää sit säästämme puskurin taas täyteen ja sit voi elää taas paremmin ;)

      Toki maksamme melkein 400€/kk lasten päivähoitomaksuja ! Unohtamatta isoa lainanhoitokulua/kk talosta.

      • ap.

        pohdintaa! Tosiaan, kyllähän mulla menee parturiin 70-100/krt, mutta koitan käydä vaan joka toinen kk. Lapsien hiukset leikkaan (kynin) itse. Ostan vähän kalliimpaa kosmetiikkaa, mut kyllähän ne kestää aika kauan kuitenkin. Ja vähän tekee mieli jotain luxusta ees. Kasvopuhdistus lisäksi pari krt/vuosi 60,- x2.

        Ruokalasku on pieni, kun ihan veren maku suussa melkein sitä vahdin ja suunnittelen tarkkaan mitä ostetaan ja mitä valmistetaan. Käyn kaupassa vain kerran viikossa. Ja no, kyllähän sekin tekee kun meillä ei ole sitä miestä, jotka yleensä syö ihan melkoisesti :)

        Onneksi päivähoito on mulla todella edullinen!! Siinähän on tietysti nämä tulot otettu huomioon.

        Meillä meni juuri siinä isossa laskussa kyllä kaikki mahdolliset puskurit.... Mutta se on maksettu, ja kyllähän ne rahat mielellään olisi käyttänyt vaikka matkusteluun. Mut ei auta muu kun yrittää vaan taas saada vähän ees säästöön...

        Kiitos paljon, sulla oli tosi kivasti vähän eritelty noita menoja!!


      • käyttöön
        ap. kirjoitti:

        pohdintaa! Tosiaan, kyllähän mulla menee parturiin 70-100/krt, mutta koitan käydä vaan joka toinen kk. Lapsien hiukset leikkaan (kynin) itse. Ostan vähän kalliimpaa kosmetiikkaa, mut kyllähän ne kestää aika kauan kuitenkin. Ja vähän tekee mieli jotain luxusta ees. Kasvopuhdistus lisäksi pari krt/vuosi 60,- x2.

        Ruokalasku on pieni, kun ihan veren maku suussa melkein sitä vahdin ja suunnittelen tarkkaan mitä ostetaan ja mitä valmistetaan. Käyn kaupassa vain kerran viikossa. Ja no, kyllähän sekin tekee kun meillä ei ole sitä miestä, jotka yleensä syö ihan melkoisesti :)

        Onneksi päivähoito on mulla todella edullinen!! Siinähän on tietysti nämä tulot otettu huomioon.

        Meillä meni juuri siinä isossa laskussa kyllä kaikki mahdolliset puskurit.... Mutta se on maksettu, ja kyllähän ne rahat mielellään olisi käyttänyt vaikka matkusteluun. Mut ei auta muu kun yrittää vaan taas saada vähän ees säästöön...

        Kiitos paljon, sulla oli tosi kivasti vähän eritelty noita menoja!!

        Siis miksi pitää ostaa talvikengät joka vuosi??? vaikka maksaisikin 90 euroa, aika paljon kuitenkin.
        Kampaajallakaan ei tarvi käydä niin usein, mikä maksaa 100 euroa???
        Minulla väri ja leikkaus n.55 euroa.


      • Ihan eri
        käyttöön kirjoitti:

        Siis miksi pitää ostaa talvikengät joka vuosi??? vaikka maksaisikin 90 euroa, aika paljon kuitenkin.
        Kampaajallakaan ei tarvi käydä niin usein, mikä maksaa 100 euroa???
        Minulla väri ja leikkaus n.55 euroa.

        Ihminen vastaa !!

        Hei kyllä huomaa kuka ei käy kampaajalla tai ostaa kengät kerran 5-vuodessa !!

        Oma vaimoni ostaa varmasti 4-5 kengät (talvi kesä)vuodessa eikä se minusta ole paljon itsekkin ostan muutamat kengät vuodessa.
        Parturissa jos ei käy joka toinen kuukausi niin kyllä sen huomaa jos on töissä siellä tulee viimeistään kommenttia.

        Sama pätee vaatteisiin kyllä ne tiedostetaan ketkä kulkevat ryysyissä.


      • Kyllä
        Ihan eri kirjoitti:

        Ihminen vastaa !!

        Hei kyllä huomaa kuka ei käy kampaajalla tai ostaa kengät kerran 5-vuodessa !!

        Oma vaimoni ostaa varmasti 4-5 kengät (talvi kesä)vuodessa eikä se minusta ole paljon itsekkin ostan muutamat kengät vuodessa.
        Parturissa jos ei käy joka toinen kuukausi niin kyllä sen huomaa jos on töissä siellä tulee viimeistään kommenttia.

        Sama pätee vaatteisiin kyllä ne tiedostetaan ketkä kulkevat ryysyissä.

        5 vuotta ei ole vielä mitään kenkien iäksi. Kannattaa huoltaa niitä asianmukaisilla aineilla. Vaikka onhan se tietysti naisilla vähän eri juttu.


      • Laput silmillä ?
        Kyllä kirjoitti:

        5 vuotta ei ole vielä mitään kenkien iäksi. Kannattaa huoltaa niitä asianmukaisilla aineilla. Vaikka onhan se tietysti naisilla vähän eri juttu.

        Muoti muuttuu.
        Pidät varmaan -80 luvun samettihousujakin ?

        Ei ollut kunnosta kyse vaan lähinnä tuotteen näöstä !

        Toki on myös osittain ajattomia tuotteita ,mut kyllähän huomaa kuka mitenkin pukeutuu.

        Näin miehenä sanon et esim. kaveripiiri ja työpaikka on sellaisia paikkoja jossa heti leviää juttu jos joku tulee "ryysyissä" töihin .Sille naureskellaan.


      • olette kyllä melkoisia
        Laput silmillä ? kirjoitti:

        Muoti muuttuu.
        Pidät varmaan -80 luvun samettihousujakin ?

        Ei ollut kunnosta kyse vaan lähinnä tuotteen näöstä !

        Toki on myös osittain ajattomia tuotteita ,mut kyllähän huomaa kuka mitenkin pukeutuu.

        Näin miehenä sanon et esim. kaveripiiri ja työpaikka on sellaisia paikkoja jossa heti leviää juttu jos joku tulee "ryysyissä" töihin .Sille naureskellaan.

        Siis ihan tosi nauratte köyhille? Olette kyllä aika melkoisia... voi muuta sanoa. Varmaan tuolla logiikalla nauratte Afrikan nälkää näkeville lapsillekin? Niinkö?


      • ZzzzZzzzzzZzzzzzz
        Laput silmillä ? kirjoitti:

        Muoti muuttuu.
        Pidät varmaan -80 luvun samettihousujakin ?

        Ei ollut kunnosta kyse vaan lähinnä tuotteen näöstä !

        Toki on myös osittain ajattomia tuotteita ,mut kyllähän huomaa kuka mitenkin pukeutuu.

        Näin miehenä sanon et esim. kaveripiiri ja työpaikka on sellaisia paikkoja jossa heti leviää juttu jos joku tulee "ryysyissä" töihin .Sille naureskellaan.

        Miehillä on nyt varmasti korkeat korot muotia. Täytyy myöntää, että en ole trendi-pelle. Armeijassa opetettiin pitämään kengät kunnossa. Pysytään nyt palstan aiheessa, eikä saivarrella.


      • +++++*
        olette kyllä melkoisia kirjoitti:

        Siis ihan tosi nauratte köyhille? Olette kyllä aika melkoisia... voi muuta sanoa. Varmaan tuolla logiikalla nauratte Afrikan nälkää näkeville lapsillekin? Niinkö?

        Voin muuten sanoa et meitä ei yhtään kiinnosta mitä afrikan lapsille kuuluu.
        Ihan sama.
        Kunhan ne ei tänne tule ,eikä niille meidän rahoja laiteta.

        Sääli on sairautta.


      • lapsellista..
        Laput silmillä ? kirjoitti:

        Muoti muuttuu.
        Pidät varmaan -80 luvun samettihousujakin ?

        Ei ollut kunnosta kyse vaan lähinnä tuotteen näöstä !

        Toki on myös osittain ajattomia tuotteita ,mut kyllähän huomaa kuka mitenkin pukeutuu.

        Näin miehenä sanon et esim. kaveripiiri ja työpaikka on sellaisia paikkoja jossa heti leviää juttu jos joku tulee "ryysyissä" töihin .Sille naureskellaan.

        aikuisten ihmisten nauraa toisten ulkoasulle.


      • elämän valintoja
        Laput silmillä ? kirjoitti:

        Muoti muuttuu.
        Pidät varmaan -80 luvun samettihousujakin ?

        Ei ollut kunnosta kyse vaan lähinnä tuotteen näöstä !

        Toki on myös osittain ajattomia tuotteita ,mut kyllähän huomaa kuka mitenkin pukeutuu.

        Näin miehenä sanon et esim. kaveripiiri ja työpaikka on sellaisia paikkoja jossa heti leviää juttu jos joku tulee "ryysyissä" töihin .Sille naureskellaan.

        Jos tekee mieli pukeutua aina uusimpien ja viimeisimpien muodin mukana, ja tulot ei ole kovin kaksiset, niin eihän se rahansäästäminen ja muotivirtausten mukana kulkeminen oikein kulje käsi kädessä mitenkään? Kaikki tulot ja menot suurinpiirtein samat kuin ketjun avaus kirjoittajalla.
        Mutta, minulla jää rahaa jopa säästöön ja koko perheelleriittää harrastuksiimme, koska emme ole kovin muotitietoisia. Ne on vain sitä, mitä elämässä tuntee itse itselleen tärkeäksi. Vaate-, muoti- ja kosmetiikkakuluni ovat olleet n. 800 eur./v. Lapsien, 2 kpl. vaatteisiin ehkä yhteensä n. 1200 eur./v. , melko uutta ja aina ehjää vaatetta päällä, mutta ei osteta aina sitä viimeisintä(kalleinta) muotia. Eipä ole meitä kiusattu, eikä huomauteltu pukeentumisesta. Ja tuskinpa huomauttelu edes vaikuttaisikaan kulutuskäyttääntymiseemme, eli siis siihen meidän muotiimme.


      • ELÄKELÄINEN-

        Heti ensin sanon, koska sitä kysytyään. Miksi eläkkeellä. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja sain työpaikaltani homepölyaltistuksen, jonka jälkeen sairastuin erittäin vaikeaan astmaan jne. Käteen jäävä osuus 1000 e. Siitä vuokra 501 e ja sähkö luokkaa 70-90 neljän kk välein. Auto on, mutta täydet bonukset. Suuret lääkekulut ja sairausmenot olleet n. 4 vuotta. Ravintolassa käyn n. 3-4 kertaa vuodessa. Ei jää käteen rahaa, että ostaisi vaatteita. Huutonetistä olen vaatteet ostanut. Poika opiskee toisella paikkakunnalla, mutta käy viikonloppuisin kotona ja tietty ruokaa pitää olla sillon tarjolla. Että revippä siitä. Eipä jää ylimääräistä. Vuokrakin venyy usein loppukuulle, kun eläke tulee paskamaisesti 4. ja 20. päivä kuukaudessa.


      • Maximus
        lapsellista.. kirjoitti:

        aikuisten ihmisten nauraa toisten ulkoasulle.

        edellisen kanssa. Tuntuu, että aikuistuminen on jäänyt vähän kesken... Itse ostan oikeestaan kaikki vaatteet kirpparilta ENKÄ TODELLAKAAN KULJE RYYSYISSÄ!. Valitettavasti kaikki ei tämän kulutusjuhlan pyörteissä huomaa, ettei kaikki rahat tarvii mennä ulkonäköön, sitä paitsi ihmisen sisälläkin pitäis jotain olla...


      • Ihminen Isolla I:llä
        +++++* kirjoitti:

        Voin muuten sanoa et meitä ei yhtään kiinnosta mitä afrikan lapsille kuuluu.
        Ihan sama.
        Kunhan ne ei tänne tule ,eikä niille meidän rahoja laiteta.

        Sääli on sairautta.

        Ai että joku vielä kehtaa sanoa Afrikan lapsista noin rumasti. Oma olo onkin sitten niin hyvä, kun voi ajatella, että Afrikan lapset näkee nälkää. Niin ainakin päättelin viestistäsi. Sääli ei ole pahin sairaus vaan tuollainen kylmääkin kylmempi asenne lähimmäisiinsä!!


      • Mikä lähin
        Ihminen Isolla I:llä kirjoitti:

        Ai että joku vielä kehtaa sanoa Afrikan lapsista noin rumasti. Oma olo onkin sitten niin hyvä, kun voi ajatella, että Afrikan lapset näkee nälkää. Niin ainakin päättelin viestistäsi. Sääli ei ole pahin sairaus vaan tuollainen kylmääkin kylmempi asenne lähimmäisiinsä!!

        On jokin tumma sieltä afrikasta ?

        Herää jo !!

        Ei todellakaan voi ketään kiinostaa afrikan lapset meitä kun on omatkin lapset ja elämä.

        Kyllähän niille voi rahaa suoktaa niin paljon kuin kukin haluaa ja nehän menee todella kansan tarpeeseen !!

        Mitä ne tummat osaa tehdä zimbabwe hyvä esimerkki valkoisten aikana asiat hyvin ,nyt nää muut vallassa niin kaaosta koko alue ja niille lisää rahaa ...!?
        Ei..... vaan aseita niille et tappaa toisensa.


      • Ihminen isolla I:llä
        Mikä lähin kirjoitti:

        On jokin tumma sieltä afrikasta ?

        Herää jo !!

        Ei todellakaan voi ketään kiinostaa afrikan lapset meitä kun on omatkin lapset ja elämä.

        Kyllähän niille voi rahaa suoktaa niin paljon kuin kukin haluaa ja nehän menee todella kansan tarpeeseen !!

        Mitä ne tummat osaa tehdä zimbabwe hyvä esimerkki valkoisten aikana asiat hyvin ,nyt nää muut vallassa niin kaaosta koko alue ja niille lisää rahaa ...!?
        Ei..... vaan aseita niille et tappaa toisensa.

        Ihminen ja elämä kaikkialla on yhtä arvokasta. Lopetan tämän keskustelun, koska taso on todella ala-arvoinen. Hyvää päivän jatkoa ja elämää sinulle!


    • aloittajalle

      Kirppistäkin kannattaa kokeilla noissa vaateostoissa ja muussakin. Monesti olen tehnyt siellä todellisia löytöjä.

      Tänään, kun ruokkis oli tavallista pidempi (tavallisesti 0,5 t, mutta nyt 1 t) käväisin Espoossa LKA:n kirppiksellä. Varsinaisesti minulla ei ollut mitään erityistä etsittävää mielessä.

      Löysin kuitenkin aivan ihanan ja hyväkuntoisen villakangastakin. Vastaavat maksavat uutena kaupassa noin 100€ ellei enemmänkin. Vastaavaa olin katsellut jo joulunjälkeisissä alennusmyynneissäkin, mutta mieleistä en silloin löytänyt. Nyt tuolla kirppiksellä oli juuri sopivan näköinen ja kokoinen takki hintaan 23€, siistikin vielä. Kaiken kukkuraksi kevään jo tultua kaikki talvivaatteet olivat 50%:n alennuksella. Maksoin siin tuosta hienosta uudesta takistani 11,50€. Ei paha.

      Tällainen heräteosto minulla tänään. Voi olla että käytän sitä tänä keväänä ehkä pari viikkoa tai enintään kuukauden, mutta onhan se sitten vaatekaapissa odottamassa ensi syksyä.

    • raaka peli!

      Kun tiedät saamasi rahasumman kuukaudessa ja pakolliset laskut jotka on maksettava ennen seuraavaa tiliä, niin lopulla on pärjättävä. Pakollisiin kuluihin lisäisin summan, jonka laitan sivuun pakollisia yllättäviä menoja varten. Ja siihen ei sitten kosketa kuin pakon edessä. Autokin vanhenee ja jossain vaiheessa on pakko vaihtaa, jos se on välttämätön. Vararahasto luo turvallisuuden tunnetta, vaikka olisi pienikin. Ja sitä voi pikkuhiljaa kasvattaa. :)

    • ihan

      fiksulta ihmiseltä, niin paras ratkaisu tohon kaikkeen kaikkia ajatellen on se, että hankit itsellesi kumppanin.

      • huonot sotkee vain asiat

        Minulla suhteelisen samat tulot olivat, ei vain riittänyt ja tuhlaamista en ole koskaan harrastanut. Yh 2 lasta, auto, vuokralla. Autosta isot kulut, sadoissa euroissa aina kun jotain teki, autovaro, vakuutukset.ym. Minulla meni jo erilaisiin lainoihin melkein tuhat euroa kk. lainat kertyivät vaikeassa avioerossa, niitä varmaan maksan loppuikäni, että kantsii katsoa millaisen kaverin ottaa, ettei sattuisi narsistista, menee omat ja varastetut rahat, itsetunto, terveys, lopuksi työkyvyttömyys eessä.
        Varmasti on normaalejakin ihmisiä, mutta missä ne piileksiivät.
        Asiaan rahan riittävyydestä, tuntuu kuin jotain olisi todella pahast píelessä, kun lähes sääntö kuin poikkeus, että rahat ei nykymaailmassa riitä. Mikä honkkeli oikein tapahtu kun euro tuli maksuvälineeksi, onkohan sitä nyt oikein tutkittu, tai sitten ei tietoa annettu tavan kansalaisille.


    • brady

      Kyllä tosta luulisi jo jotain jäävän taskun pohjalle vaikka lapsiakin on. Itse pärjään ruhtinaallisella 450e/kk opintotuella ja silti jää rahaa säästöön aina jonkin verran. Vuokran ja muiden pakollisten laskujen jälkeen käteen jää hyvällä säkällä ehkä 90 euroa kuukaudessa.

      Että näin köyhällä. Eipä tässä paljon harrastuksilla mällätä, yritetään vaan päästä valmistumaan nopeasti että pääsee töihin ja tienaamaan edes jotain.

      • mitä lapsi maksaa

        Voin sanoa että paljon, minulla 5 lasta, jokaisen kanssa olen ollut myös yh-äitinä.
        Yksin voi syödä ja tehdä miten haluaa, mutta kun on kaksi itsesi lisäksi, auto jolla täytyy käydä työssä, siihen kaikki mahdollinen. Minä ja mies vainaani olimme opiskelukämpässä aikoinaan, silloin oli 2 lasta, niin kauan meni hyvin kunnes mieheni valmistui, ei enää mitään tukiaisia, silloin alkoi vuosien kestävä köyhyys, minulla se on jatkunut tähän päivään, niin kauan kun lapset on elätettävänä, ei jää säästöön tosta palkasta, joka yh-äitillä on toi 1560e tai sinne päin, vaikkakin elatusmaksu, lapsilisä, nekin loppuu ja silloin kun eniten niitä tarvitsisi. Sen olen minäkin kokeillut, ettei tolla rahalla ainakaan säästetä, tehnyt olen tosiaan itse ruuat, ei limsaa, ei ulkona syömistä, ei juhlimista, ei matkoja.


    • tietysti

      Turha sitä alkaa säästelemään.

      Hanki rikas mies, jolla on BMW ja iso omakotitalo. Tietysti muutama milli fyrkkaa.

      • Miten on

        kirjoitit tuon huumorilla...
        seitsemän vuotta yksinhuoltajana on opettanut, ettei rikasta ja kunnollista miestä löydy samasta paketista.
        olisihan se helppoa ottaa joku siihen maksumieheksi, mutta kun vieläkin (45 v.) uskoo siihen rakkauteen. onkohan sitä olemassakaan???
        parempi olla yksin kuin huonon kaverin kanssa ;-)


      • Heh, mistä niitä rikkaita miehiä köyhät yh-äipät löytää??? Kiitti vinkistä jo etukäteen :=)


      • Miten on kirjoitti:

        kirjoitit tuon huumorilla...
        seitsemän vuotta yksinhuoltajana on opettanut, ettei rikasta ja kunnollista miestä löydy samasta paketista.
        olisihan se helppoa ottaa joku siihen maksumieheksi, mutta kun vieläkin (45 v.) uskoo siihen rakkauteen. onkohan sitä olemassakaan???
        parempi olla yksin kuin huonon kaverin kanssa ;-)

        Yksinhuoltajana ollut minä.. Ja oon kyllä aivan samaa mieltä sun kanssas..


    • äippä

      Jos tuolla ei pärjää niin kumma on. Mulla oli vähimmillää tulot kodinhoitotuki, lapsilisät ja elatustuki vajaa 1000e kuukaudessa ja kaksi päiväkoti ikäistä lasta ja joskus jäi vielä säästöönkin jotain. Maksoin omaa pientä kaksioata,puolet tuloista meni asumiseen ja loput jäi ruokaan,autoon ja vapaa-aikaan. Ei matkusteltu eikä tilattu lehtiä mutta silti oli hyvä olla.

      • Hmmm.....

        Hmm..jos olet ollut kodinhoitotuella kotona (käsittääkseni tätä juuri maksetaan, että äiti voisi olla kotona lapsien kanssa) ovatko lapsesi kuitenkin samaan aikaan vielä olleet tarhassa? Esim. virikkeitä varten erilaiset kerhot, iltapäiväkerhot eivät taida paljoa maksaa...


    • kartsa8

      Moi. Jos keskitytte puutteeseen niin saatte sitä lisää eli yksinkertaisesti sitä saa mitä tilaa. Jos keskityt rahan tarpeeseen niin tarve kasvaa. (Eli keskity rikkauden ja varallisuuden ajatuksiin )Ala ajatella ja leikitellä ajatuksella sitkeästi että sinulla on kaikkeen varaa niin vedät sitä puoleesi. Suosittelen ostamaan (secret nimisen kirjan ja lukemaan sen )Pitäisi löytyä sokokselta. (siinä mm.rahan salaisuus)

      • miksi pitäisi

        Eikö se ole tärkeet, että pärjää päivästä toiseen.
        Mihin kummaa sitä rahaa pitäisi säästää.
        On paljon vaikeampi kuolla, jos pankkitilillä on paljon rahaa
        Raha ei tuo onnea.
        Elä päivä kerrallaan ja nauti elämästä.


      • öökstöks.
        miksi pitäisi kirjoitti:

        Eikö se ole tärkeet, että pärjää päivästä toiseen.
        Mihin kummaa sitä rahaa pitäisi säästää.
        On paljon vaikeampi kuolla, jos pankkitilillä on paljon rahaa
        Raha ei tuo onnea.
        Elä päivä kerrallaan ja nauti elämästä.

        on ainoastaan hyvinvointiyhteiskunnan aikaansaama ajatus siitä, että kyllä aina on joku, joka huolehtii huolettomasti eläneestä, kädestä suuhun syöneestä, jolla ei ole päiväksikään ylimääräistä, kun tämä systeemi kaatuu..
        Oravakin piilottaa pähkinän huomista varten.. se kun saattaa varmistaa näläntorjunnan onnistumisen lähitulevaisuudessa.


      • yllättävien
        miksi pitäisi kirjoitti:

        Eikö se ole tärkeet, että pärjää päivästä toiseen.
        Mihin kummaa sitä rahaa pitäisi säästää.
        On paljon vaikeampi kuolla, jos pankkitilillä on paljon rahaa
        Raha ei tuo onnea.
        Elä päivä kerrallaan ja nauti elämästä.

        menojen varalle olisi hyvä säästää pieni vararahasto, ettei talous menisi heti sekaisin niiden tullessa.
        Toinen hyvä syy tuolle vararahastolle on se, että jos vaikka osuu hyvä tarjous kohdalle, niin voi ostaa sen samantien. Tarjousta ei enää olekaan jos joutuu odottelemaan seuraavaa rahapäivää ja ssamasta asiasta tai tuotteesta voi joutua maksamaan rankemman mukaan.


    • sellasta se on,,

      Menkää eduskuntan pyytän lisää rahaa..saahan nekin yli toistatonnia pelkkiä matkakulukorvauksia:: täs maassa on pahasti vikaa,,, kun ihmiset ei pärjää ajatelkaa esim PALKKA>> ja sit siitä asumisen puolet
      mitä järkee 4 seinää maksat hullua hommaa,,vuokran pitäs olla 10e kk..ni johan ihmiset pärjäisi..

      • perse auki

        joo kyllä herroilla on heleppoa,palkankorotuski yleensä vain tonni kuus lisää tyyliin..ite jäin työttömäksi puolivuotta sitte ja nyt liiton rahaa 905€kuus,asuntolaina 566€vesi,öljy,auto sähkö,tv,puhelin,vakuutukset ym..ja sossus sanottiin jotta ei saa apuja kun noilla pärjää..tulis saatana herrat koittamaan pärjääkö..mutta kai ne sossut jakaa ne hilut paffihousuille..oikeen vituttaa nuo kouluammuskelut ku olis ollu muitaki kohteita..terveisiä perseestä....vai kuinka se irwin hoilotti...


      • aivan totta

        No sanos muuta!kummasti ihmiset pärjöis jos ois vuokra halvempaa! 100 euroa/kk ois hyvä.silläki pärjää hyvin...mun tulot kk on reippaasti alle 1000..ilman koulutusta,töitä etsin,mikä on vaikeaa ku tä "lama-aika"
        mies armeijassa niin hänelläkään tuloja..muuten ois sit jo tosi hyvin.mut nii se vaa menee et mitä enemmä tuloja sitä enemmän menoja.mä oon sitä mieltä et sellast asiaa ku RIKKAUS, ei oo olemassakaa...mut jos oikee alkaa tosissaa miettii mitä suuhunsa pistää,tilaako niitä turhia ME-naiset lehtiä,ja mikä turhinta;tv-lupa!ei sitä kannata hyvät ihmiset maksaa!saunassa yleensä voi käydä sukulaisten,kavereiden,vahempien ym luona?uimahallissa?mikä on hyvä harrastus ja halpa jos ostat kausikortin mitä aina leimataa ja lasten kanssa käytte yhdessä..mutta jumppa 50 eruoa/kk on mielestäni liikaa..lastenvaatteita,myös itselleenkin,löytyy kirppareilta aivan hyvin,suosittelen kesäisin ulkokirppiksiä ja vantaalla järjestetään(oisko ollu keväisin ja syksyisin)hallissa erittäin iso kirppis...sieltä löytyy vaatteita,merkkivaatteita ja erittäin hyväkuntoisia ja vaikka muille jakaa.ruoaka on sellainen asia mihin kannattaa panostaa,itselläni suurin osa rahoistani menee ruokaan,pidän kokkaamisesta ja siitä että saa syödä hyvin.ilman autoakin pärjää pitkälle mutta kyllä noilla tuloilla autoa kannattaa käyttää.se on sen arvoinen.säästää aikaa.


    • Tavoite

      Noista tuloista pitäisi jäädä vähän säästöön. Paras tapa säästää on avata säästötili (tavoitetili) pankkiin ja tehdä sopimus pankin kanssa, että tietokone siirtää tilipäivän jälkeen säästötilille jonkin summan esim. 70-150 €/kk. Sopiva säästämissumma on 10 % nettopalkasta. Pienet säästöt
      säilyy paremmin - suuria on vaikeampi säilyttää. Suurempi säästäminen voi johtaa elämän tapojen muuttumiseen, mitä en oikein voi suositella.
      Menestystä.

      • Maalismarja

        Kun nettotulot ovat reilu tuhat euroa kuussa, ei siitä ainakaan säästöön jää.
        Itse olen karsinut turhempia menoja, että rahat riittäisivät. Ensin jätin auton pois, koska se oli selvästikin liian iso menoerä bensoineen, korjausmaksuineen jne. Sitten lopetin lehtien tilaamisen ja parturissa käynnit.
        Ruokaan raha riittää paremmin, kun tekee itse eikä suosi eineksiä.
        Olen onnellinen siitä, että on rakkautta ja tyytyväisyyttä - ja vielä onneksi töitäkin, että saa asuntovelkaa maksettua ja saa joka päivä ruokaa ja välillä vaatettakin.
        Ei ne isot tulot, vaan (vähään) tyytyväinen mieli.


    • §§§

      Jos maksat liki 700-900 vuokraa ymmärrän hyvin ettei tulosi riitä..et myöskään kerro saatko asumistukea?

      • nuo oleelliset

        siitä puuttui minunkin mielestäni,muuten kyllä noilla tuloilla pärjää,kun vielä saa lisäksi elatusmaksutkin,ne ainakin vois pistää säästöön.


    • viiskymppiä

      Pisti heti silmään kaikkien kohtuullisten menojen joukossa että ihanko tosissasi laitat johonkin voimisteluun viiskymppiä kuussa, VIISKYMPPIÄ! Voi helv...!!! Kuules voimistelun ei tarvi maksaa mitään (jos ei ole jotain lääkintävoimistelua tms). Etsit vaikka Youtubesta voimisteluvideoita ja voimistelet kotona. Katso onko sulla muitakin samantyyppisiä täysin turhia menoja (siis voimistelu ei ole turhaa mutta siitä maksaminen on).

      "Itse käyn voimistelussa joka maksaa viitisenkymppiä/kk."

      • jonkun verran

        lisää ne voimistelukledjutkin, et kuiteskaan ole kirpparilta ostanut. Eli, todellinen kustannus saattaasis olla suurempikin. Suosittelisin kanssa reipasta kävelyä ja koti jumppaa, ei maksa mitään.


      • kalle 33
        jonkun verran kirjoitti:

        lisää ne voimistelukledjutkin, et kuiteskaan ole kirpparilta ostanut. Eli, todellinen kustannus saattaasis olla suurempikin. Suosittelisin kanssa reipasta kävelyä ja koti jumppaa, ei maksa mitään.

        Juu, ja sitten lisäksi matkat sinne kuntoilupaikkaan esimerkiksi autolla.

        Parempi kulkea vaan pyörällä niin kunto siinäkin kasvaa. Ja säästyy rahat ja luonto.


    • pihiju vanha pieru.

      vihkoon. Tai jollain muulla helpolla tavalla jokainen mennyt euro kirjataan kuukauden ajan. Siitä on helppo katsoa, mihin ne menee.. ja siitä tehdä tarvittavat päätelmät. Illallakin voi tätä tehdä, siis muistella, mitä päivän aikana onkaan ostettu ja sitten vain vihkoon ylös.. saattaa löytyä yllättävän suuria summia yhteenlaskettuna päivittäiset "parin euron" menoerät, joita ei edes tule ihmeteltyä myöhemmin..
      Sitten päivälehden voi muuttaa verkkolehdeksi, joka maksaa noin puolet normaalitilauksesta, ja monta muuta tapaa säästää kyllä löytyy, mutta kaiken perusta on tieto, mihin raha menee.

      • KAikki kirjaa.

        Menot sekä tulot ylös joka kuukaudelta. Tee myös lappu missä näkyy kaikki säännölliset menot (vuokra, puhelinlasku ym.) kultakin kuukaudelta. Arvioit etukäteen menot. Ja kuun lopussa teet yhteenvedon ja ihmettelet mikä meni yli arvion ja miksi? Pienet heitot ei meinaa mitään, mutta jos niitä on jatkuvasti niin sitten tuntuu että rahat ei riitä.

        Minä olen koko aikuisikäni pitänyt tälla tavalla kirjaa menoista ja tuloista. Voin sanoa että toimii! Olen matalapalkka-alalla ja siltikin minulle jää säästöön rahaa koko ajan. Tietysti vaatimaton elämäntyyli on avuksi, mutta toisaalta minulla on auto ja käyn välillä ulkomaanlomilla. Eli ihan askeetiksi ei tarvitse alkaa. Minun nettotulot on alle 20000 € vuodessa.


    • jaana-mari70

      Itse asuin vuosia yksin 4 lapsen kanssa ja muutama lantti saatiin säästöönkin esim. kesälomareissua varten.Meidän porukkakin luki/lukee paljon lehtiä ja kirjoja... ilmaiseksi kirjastossa! En tiedä missä päin maata asut,mutta 50e jumppaan kuussa on minusta paljon,eikö työnantajasi tue minkäänlaista kuntoilua liikuntasetelillä tms? no, ehkä vaan itse en ymmärrä miksi maksaisin liikunnasta kun sitä saa ilmaiseksikin. Ehkä omia menojani helpotti halvempi vuokra,olettaisin,sillä "pakotin" lapseni kasvamaan sosiaalisesti yhdessä eli jokaisella ei todellakaan ollut omaa huonetta! mikä pakko se muuten on ?? pojilla oli isoin makkari ja tytöllä pieni. Eipä ole kukaan sanonut että olisivat jotenkin traumaattisia tai kärsineitä...

    • halvemmalla

      Aika isolta tuntuu mielestäni tuo jumppamaksu. Itse käyn kansanopiston jumpassa kaksi kertaa viikossa. Jumpat maksavat n.30 €/ryhmä/vuosi. Eli kaksi ryhmää n. 60 € koko vuodelta. Jumpalle tulee hintaa n 1 €/kerta. Hyvät vetäjät, ja sitten kun on koko vuosi maksettu etukäteen, sinne tulee myös mentyä. Juttukavereitakin löytyy.

    • Carmelina

      Tee vuosibudjetti. Esimerkiksi sähkölaskusta tietää milloin seuraavat erät tulee...TV, vakuutukset...kaikki tietää. Silloin tiedät myös että joinakin kuukausina on enemmän menoja kuin toisina. Osaat varautua. Laita syrjään toiselle tilille säännöllisesti jotain...sellaisina kuukausina kun menoja on vähemmän siirrä säästötilille enemmän.

      • Jump

        Hei!
        Täällä ruvettiin arvostelemaan 50 € maksua jumpasta. Minusta ei ole mitään syytä ruveta säästämään tämmöisestä menosta. Onhan kuitenkin niinkin, että työssäkäyvänä ja paljon kotisi eteen tekevänä myös sinulla on tarpeita. Kyllä viiskymppiä jumppaan on kohtuullinen sijoitus! Jos ei laita itselleen mitään tai muuten palkitse itseään, tulee väsy ja masennus..mites sitten mennään? Ennemmin liikutaa, kuin niitä "mässyjä", itseäsi sä sillä vaan hoidat! Tsemppiä!


      • pump
        Jump kirjoitti:

        Hei!
        Täällä ruvettiin arvostelemaan 50 € maksua jumpasta. Minusta ei ole mitään syytä ruveta säästämään tämmöisestä menosta. Onhan kuitenkin niinkin, että työssäkäyvänä ja paljon kotisi eteen tekevänä myös sinulla on tarpeita. Kyllä viiskymppiä jumppaan on kohtuullinen sijoitus! Jos ei laita itselleen mitään tai muuten palkitse itseään, tulee väsy ja masennus..mites sitten mennään? Ennemmin liikutaa, kuin niitä "mässyjä", itseäsi sä sillä vaan hoidat! Tsemppiä!

        Ei ole kyse siitä mitä tuntee ansaitsevansa vaan siitä miten karsia kuluja. Voimistelun ei tarvi maksaa yhtään mitään.


    • missä mättää

      nuo auton käyttökustannukset pitäis tietää ja onko velkaa siitä. Miten paljon lasten harrastuksiin menee yhteensä. Ruokaan menee aika vähän teillä. KUinka paljon vuokra on jne.

    • ihmettelijä*

      Tuo viisikymppiä on aika normaali maksu jos haluaa käydä jossakin ohjatuissa jumpissa kuntokeskuksessa. Ainakin Helsingin seudulla ja lähiympäristössä ei juuri mihinkään kuntokeskukseen pääse tuon pienemmällä summalla vaikka se onkin järkyttävä maksu.

      Esimerkiksi kotikaupungissani, joka on helsingin lähistöllä halvin kuntokeskusmaksu oli 58e minkä löysin. Vertailin eri paikkoja. Tähän sisältyy henkilökohtainen kunto-ohjelma, monipuoliset jumpat, spinning, oma-ohjaaja ja kehonkoostumusmittaukset. Itse ainakin olen niin saamaton etten saa aikaiseksi käydä lenkillä, mielestäni se on tylsää enkä saisi itseäni jumppaamaan kotona. Ja nautin siitä kun pääsee illalla lähtemään kunnon ohjattuun jumppaan missä ainakin tietää tehneensä ja tulee treenattua oikein.

      Joopa joo.. Tuo nyt ei liittynyt varsinaisesti aiheeseen :) Ajattelin vain mainita.. Tietysti jos löytää jonkun hyvän kansanopiston jumpan niin se on halvempi. Itselleni ainakaan niiden aikataulut eivät sopineet. Tämäkin aika paikkakuntakohtaista. Joissain paikoissa paremmat järjestelyt.

    • Piz

      Hei!

      Tiedän tuntee minulla on kuukaudessa tulot käteen jäävä osuus palkasta 1300€/kk

      Sillä maksan vuokran 255€, sähkön 20€, TV-lupa n.20€, autolaina 200€, netti 40€, takaamani lainan 145€, puh lasku 50€, lääkkeet 300€/kk. Säästöön menee 100€(eläkesäästö ja oma säästö)

      eipä jää säästöön paljoon ja huom tuohon ei ole vielä laskettu sitä että työ matkat joudun kulkee autolla koska ei julkiset kulje lähellekkään eikä koiran ja minun ruokintaa.

      Mä en käy bilettää ollenkaa ja en tupakoi. Eli mulle jää kuussa vaivaset 120€/kk elämiseen ja bensoihin.

      Joo tiiän auto pois ja osta halvempi mutta eipä tuota velkaa enään ole kun 6kk:ta joten pakko kärvistellä.


      Joo no joka kuukaus laitan aina säästöön 50€

    • kohta pulassa

      Samanlaisessa tilanteessa täällä ja about samat tulot..rahaa ei jää eikä tarvitsekaan mutta olisi kiva jos edes riittäisi.Asuminen on kallistunut niin paljon että kohta ollaan pulassa,halvempaa olen turhaan hakenut ja ei viitsisi lasten kouluja vaihtaa pidemmälle muuton takia.Itsellä ei varaa edes jumppaan.Ja en mitään tukia saa.Lapsilla on oltava omat huoneet,itsellä ei edes ole.Vatteita en ole ostanut yli vuoteen itselleni.Et taida olla ainoa..

    • Mamirahjus

      Kyllä toi jumppa on aivan liian kallis, ei mullakaan olis tollaseen varaqa keskituloisena, jos meinaan autoa ja asuntoa maksaa. Pois henkat ja maukat, kirppiksillä hienot valikoimat lähes ilmaisia lastenvaatteita ja kaikkea kotiin. Hyvä kuitenkin, että osaat ja haluat itse tehdä ruokaa!

    • Sentit venyy

      Itselläni on tulot suunnilleen samaa luokkaa. Olen kahden melkein aikuisen yh, tosin nykyinen aviomieheni asuu kanssamme. Asumme omistusasunnossa. Minä seurasin tuossa muutaman kuukauden mihin kaikki rahat menevät. Ruoka on järkyttävän kallista. Teen ruoat itse, mutta leivät ostan suureltaosin valmiina. Minulle teki ison loven rahoihin vuoden mittaan väärin arvioidut tulot, yllätys tuli marras- ja joulukuussa, palkasta meni 49 % veroja. Tiedän tuo oli oma moka. Olin myös marras- ja joulukuun melkein kokonaan sairauslomalla (osa joulukuusta päivärahalla). Sairaus aiheutti sairaala- ja lääkekuluja. Sitten vielä joulu...

      Tein viikonloppuna tarkat laskelmat tuloista ja menoista, minulla menee melkein vuoden loppuun, että saan talouden taas tasapainoon. Meillä on mieheni kanssa tarkkaan minun ja hänen rahat, ainakin niin kauan kun lapseni asuvat kanssamme.

      Muuta neuvoa en osaa sinulle antaa, kun tarkat budjetit tuloista ja menoista. Takuusäätion sivuilta löytyy hyvät ohjeet ja valmiit taulukko pohjat. Kirjaa kaikki ylös, ehkä sillä voi sitten karsia ne "löysät" pois.

    • Budjetti-Pelle

      En ole lukenut koko viestiketjua, joten tämä vinkki on saattanut lukea jo muualla.

      Eli kulujen kirjaaminen yhdeltä kuukaudelta ei riitä, vaan tarkasteluajan tulee olla pidempi esim tv lupamaksujen ja vakuutusten vuoksi.

      Jos sinulla on Elloksia tai muita osareita, niin niissä joutuu maksamaan korkeaa korkoa. Vältä niitä, jos pystyt tai pyydä pankista lainaa, jolla maksat kaikki osarit ja korttiluotot pois.

      Itse maksan lähes kaikki kulut pankkikortilla, jolloin tiliotteelta voi myöhemmin seurata todelliset ostokset.

      Maailmassa ei ostettavat tuotteet ja krääsä lopu - pikemminkin loppuu säilytystila kotona. Minä tiedän, että kaltaisesi tarkka äiti nipistää mielummin omasta kulutuksestaan ja ostaa silläkin säästyneellä rahalla jotain hyödyllisempää lapsilleen. Mutta satsaa itseesi kuitenkin silleen sopivasti. Satsaa alennusmyynneissä hyvälaatuisiin yhdistelväviin klassisiin vaatteisiin ja kenkiin ja hyödynnä kampaajoiden kampanjat jne. Kun olet huoliteltu ja kiinnostavan näköinen ja käyt ihmisten ilmoilla, niin eiköhän Suomesta vielä sinulle mies löydy lehti- ja tv-lupamaksua jakamaan. Luulisin, että paremman tulotason miehet eivät etsi vierelleen "halvan näköistä" naista.

      Tsemppiä!!!

    • jenkeissä

      Kohhta meillä suomessa sama kun jenkeissä, moni joutuu jo nyt tekemään kahta työtä eikä silti tahdo pärjätä, sitten ihmetellään kun lapsille ei ole aikaa, mutta itsehän me olemme valinneet kokoomuksen eduskuntaan, nehän ne työväestön kyykyttää, nyt jo massatyöttömyys ja kohta aletaan palkkoja polkemaan "laman korjaamiseksi" ja kuitenkin haalitaan ulkomailta työvoimaa "ikärakenteen piikkiin", eli, kun on valtava määrä työttömiä, saa nälkäpalkalla työntekijöitä kun on mistä ottaa, sehän se työvoiman haalimisen perus strategia kokoomuksella, suur yrityksiähän kokoomus puoltaa, ei duunaria!
      No, kaipa nyt suomalaisten ENEMMISTö ELI DUUNARIT OPPII KETÄ KANNATTAA ÄÄNESTÄÄ!
      ikävä kyllä ihmisiä ei enää kiinosta muu kun minkäväriset rintaliivit misseillä on ja mitä bigbrothersissa tapahtuu, asioista ei enää välitetä mutta rutistaan kyllä!!

    • Äiti ja kieli

      Opettele ensin "koettaa" -verbin käyttö ja sitten
      rahankäyttö.
      Säästä ENSIN joka tilistä 200 € ja pärjää lopuilla.
      Hoksaat kohta, että pystyt säästämään!

    • 0,97 senttiä rahaa!

      Työttömyyskorvaus tulee ensiviikolla vasta. Että monta päivää tässä lapsien kanssa ollaan ilman rahaa.

      Olen ollut työttömänä vasta 4 kk, ja nyt on jo elintaso niin alhainen, että yhtään lehteä ei tule, ei ole kellään harrastuksia, ei uusia vaatteita ei siis mitään.
      Rahat menee vuokraan, sähköön ja ruokaan. Muuta emme saa. Edes lääkäriin mulla ei ole varaa, eikä lääkkeisiin.

      Olen nyt laithtunut 10 kg ja painan enää 43 kg. Onneksi lapset saa kerran päivässä koulussa ruuan, niin itse kun en syö niin se ruoka säsätyy sitten lapsille viikonlopuksi.

      • hetkellä tili

        lähes tyhjä.3 euroa.Tänään tulee palkka 200 euroa. (Opiskelen päivisin ja olen iltaisin ja viikonloppuisin töissä, öisin teen läksyt ja hoidan koirani). Parisuhteeni kärsii kun sitä en enää jaksa kunnolla hoitaa stressin ja väsymyksen takia. Tällä tänään tulevalla 200 eurolla pitäisi maksaa vuokra, koirien vakuutukset ja ruoat. Opintolaina on onneksi keksitty, vaikka mahdollisimman pitkään yritin sinnitellä ilman sitä. Jotenki pärjätään kun kumppanin kanssa yhdistetään rahamme.


      • MENE SOSSUUN

        YRITÄ NYT HYVÄ IHMINEN SAADA JOSTAKIN RAHAA LAPSILLE JA ITSELLESI, MYY JOTAKIN VAATTEITA KIRPPIKSELLÄ YM.


    • Lukea vinkki

      Laita paperille joka päivä kuukauden mieluiten useamman kuukauden ajan mihin käytät rahaa....ja huomaat miten se hupenee.
      On kiinteitä kuukausi kuluja ja kiinteitä vuosi kuluja,sekä päivittäisiä kuluja.
      Esim,autonvakuutukset,lehtimaksut,netti,tv,vuokra,sähkö kenties ja puhelin maksu saattaa olla myös joskus yllättävän iso,varsinkin jos lapsilla on myös puhelimet.
      ja en usko että noin halvalla saat ruokaa viikoksi itsellesi ja lapsille,jos et syö töissä ja se taas lisää kuluja,jotka kannattaa listata myös.
      Et saa kuin kaksi kassillista ruokaa 60-80 eurolla.
      Meitä on 4 henkeä ja ruokaa menee n.150-200 euroa viikossa.

    • näillätoimeen

      olisin kyllä sitä mieltä,että tietysti riippuu asunnon vuokrasta,miten kaliis se on,mutta tulisitte periaatteessa toimeen pelkällä palkalla ja panisit nuo muut rahat säästöön,koska olen tullut toimeen minäkin.mulla on vielä laina vuokran lisäksi ja siltipä tulin toimeen-----------!

    • Tarkista

      Älä tee sämpylöitä, sähkö maksaa enemmän kuin valmiit.
      Aku Ankat ja Me Naisetit löytyy antikasta tai lehtiroskiksesta. Kaupungin liikuntapalvelut ovat usein noin 30e/v.
      Auto on ylellisyysväline.
      Ulkona syöminen on usein halvempaa kuin kotona, riippuen miten osaat valita ostokset.
      Päivittäinen "herätekulutus" tekee kuukaudessa yllättävän paljon. Kahvikupillinen, juomapullo, jäätelötuutit ovat usein monta sataa/kk.

    • mörr75

      Siis onhan tuossa jo vaikka mitä ylimääräistä mihin säästöjäsi menee. Aku ankan tilaus? Me naisten tilaus? Harrastuksesi joka vie 50e/kk ym. Kaikki tuollainen on juuri sitä mihin ylimääräiset rahasi menee. Toiset ihmiset jotka säästää eivät tilaa välttämättä lehtiä ja laita harrastukseensa 50e/kk. Mihin sitten haluaisit, että rahasi riittäisivät noitten lisäksi? Taitaa asia olla vain niin, että olet kateellinen joillekin jotka ovat omat säästönsä laittaneet muuhun jota myös itse haluaisit vielä harrastaa oman harrastuksesi lisäksi... kaikkea ei voi koskaan saada.

    • Peppi

      Minun mielipide on asiasta, että jos tämän hetkisestä tulotasosta ei halua tinkiä ja rahat on hiukan tiukalla niin jotain pitää tehdä toisin. Joko etsiä uusi parempi palkkainen työpaikka tai toinen työ...tai karsia menoja. Tai kolmas vaihtoehto...ottaa toinen työ rinnalle (ei ole kaikilla mahdollisuutta).

      • vaihtoehto..

        kokonaan työtön.. aika moni meistä on.


    • bcbcbc
    • Marttaliitosta

      Käy vilkaisemassa Marttaliiton sivuja/neuvot arkeen. Siellä on paljon hyviksi koettuja ohjeita ja neuvoja.
      Sieltä voi ostaa euronvenyttäjän tilikirjan 3€/kpl.Se varmaan helpotaa suunnittelua. Martan puodista taas löytyy Penninvenyttäjän keittokirja 10€:lla. www.marttaliitto.fi. Aurinkoista kevättä :)

    • se raha nyt

      johonkin katoaa. Meillä ei ole noin paljon tuloja, autoa käytetään joka päivä ja laskuja löytyy, mutta silti ei ehdi kaikkea kuluttaa. Vuokralla asutaan, lapsia on kaksi, harrastavat laskettulua jne.

    • nerokkaita neuvoja

      Karpaloita kun nyt löytäs,..

      Kukaan ei pysty syömään puolukoita ja sieniä niin paljon, että hengissä säilyy. Ja jos vaikka terveys ja maha kestäisi, niin ei niitä mistään niin paljoa löydä ja pysty keräämään. Ja missäs ne säilytät?

      Ja aika paha on tässä keskellä kaupunkia tattistaa. Kyllä sinne metsäänkin pitää mennä.

    • Nomoney

      MIksi jäädä rahaa? Pääasia että tulee toimeen hyvin. Sinä voit olla tyytyväinen elämääsi, moni elää paljon ahtaammin, tuskin varaa edes lääkkeisiin, puhumattakaan että olisi varaa johonkin 50 euro/kk liikuntamaksuun. Myös tulosi ovat kohtuullisen hyvät. Sinulla on hyvä elämä.

    • lenkkeilyä ja ilmaista raik...

      Kun tekee tukan suunnitelman laita paperille tulot ja pakolliset menot-ja sitten karsit turhat kokonaan(lehdet!käykää kirjastossa)esim.auto pienempään(halvemmat vakuutusmaksut)
      vaatteissa ja ruuassa voi säästää huimia summia!kaupasta ale tuotteita, osta siis vanhoja ja pakasta niin ne on ihan syötäviä myöhemminkin.
      karsi vaan niin paljon, että menee plussan puolelle-ja sitten alat miettii että mitä ylimääräisillä rahoilla tekisi..ravintolaan syömään?ulkomaille?--oravanpyörää!!

    • hyvin toimittu!

      Minusta sinä olet toiminut järkeväsi raha-asioissasi.Jatka samaan malliin.Elämässä kaiken ei tarvitsekaan olla varman päälle suunniteltua.Hyvää jatkoa ja elä täysillä-nauttien lapsistasi ja heidän kanssaan elämisestä.Tv:äitimuori,jolta lapset lentäneet jo pesästään.

    • 1)Autona menisi vanha pieni japanilainen.
      2)Karsisin kännykän käyttöä ja vaihtaisin edullisempaan liittymään.
      3)Lopettaisin Me Naiset-lehden tilauksen ja lukisin sen kirjastossa jos olisi välttämätöntä:)
      4) Ehkä aku ankkakaan ei olisi niin välttämätön jos kävisi lasten kanssa kirjastossa.
      5) Joskus söisin ns."taiteilijasapuskaa", eli niitä lankakerän näköisiä kiinalaisia juttuja jotka eivät maksa juuri mitään.
      6)Harrastuksiin voisi myös lisätä kalastamisen, niin siinäkin säästää. Kala on muutenkin melko edullista ja kalan käyttöä olisi hyvä muutenkin lisätä ruuanlaitossa.
      7) Käytkö voimistelussa liikunnan vai sosiaalisten kontaktien tähden. Jos liikunnan, niin kannattaisi harrastaa hyötyliikuntaa.
      8) Sokerina pohjalla sitten sellainen hätävararahasto jonne laitta sen verran aina varoja, ettei niiden katoamista kuukausittaisesta tarpeesta huomaa ja ei tarkkaile sen rahaston suuruutta. Kun sitten tarvitsee johonkin pakolliseen enemmän, niin sitten on mistä ottaa.
      En tiedä pystyykö noin säästämään, kun en itse oikeen harrasta, joten mikään kokemuksen rintaääni ei nyt todellakaan ole kyseessä.

      • seniorieläkepummi

        Mitenkäs sitä eläkkeestä säästäisi? Kuntapalvelut kallistuva ja lääkkeet kallistuvat, hammaslääkärit huippukalliita, kun se kelakorvauskin taisi mennä sille lääkärille hinnannostonna. Kokoomuksen kevennykset menee niille säästämiseen pystyville kaadereille, eläketulo on niin pieni, että vero ei kevene valtionveron muutoksistta. Kunnallisvero kuitenkin nousee kun sieltä on rahat loppu, vaikka palveluita vaan huononnetaan. Onneksi pystyy vielä kävelemään ja aikaakin on, että sitä voisi säästää, jos vois hankkia vaikka polkupyöran. Tämä on tavoitteena kaupungin keväthuutokaupasta. Että säästäpäs tässä. Viime vuonna halvin pyörä oli ollut 10 euroo, mutta en ollut paikalla. Tämä hallitus söi eläkkeen tason pitämällä voimassa näitä leikattuja indeksejä ja nipistämällä kansaneläkkeetkin.


      • räsypekka
        seniorieläkepummi kirjoitti:

        Mitenkäs sitä eläkkeestä säästäisi? Kuntapalvelut kallistuva ja lääkkeet kallistuvat, hammaslääkärit huippukalliita, kun se kelakorvauskin taisi mennä sille lääkärille hinnannostonna. Kokoomuksen kevennykset menee niille säästämiseen pystyville kaadereille, eläketulo on niin pieni, että vero ei kevene valtionveron muutoksistta. Kunnallisvero kuitenkin nousee kun sieltä on rahat loppu, vaikka palveluita vaan huononnetaan. Onneksi pystyy vielä kävelemään ja aikaakin on, että sitä voisi säästää, jos vois hankkia vaikka polkupyöran. Tämä on tavoitteena kaupungin keväthuutokaupasta. Että säästäpäs tässä. Viime vuonna halvin pyörä oli ollut 10 euroo, mutta en ollut paikalla. Tämä hallitus söi eläkkeen tason pitämällä voimassa näitä leikattuja indeksejä ja nipistämällä kansaneläkkeetkin.

        Heikkoja ei muisteta, tämä hallitus on ihan pelottava.
        Hallituksen ja eduskunnankin moraalia kuvaa hyvin se että eivät tyydy muille kansalaisille säädettyihin verolakeihinkaan. Pitää saada verovapaat kulukorvaukset, ilmaiset matkat ykkösluokassa tositteita esittämättä, presidentti ei maksa veroja ollenkaan, ministereille viinakin on halvempaa.
        Karvahattukansa maksaa kaikesta veron ja näkee jo osittain nälkääkin, kuten palstan puheista ilmenee. Ensi vaaleissa pitää äänestää vähän tarkemmin, äänestäisin Soinia, mutta kun on väärässä vaalipiirissä.


      • Duke.of.America
        räsypekka kirjoitti:

        Heikkoja ei muisteta, tämä hallitus on ihan pelottava.
        Hallituksen ja eduskunnankin moraalia kuvaa hyvin se että eivät tyydy muille kansalaisille säädettyihin verolakeihinkaan. Pitää saada verovapaat kulukorvaukset, ilmaiset matkat ykkösluokassa tositteita esittämättä, presidentti ei maksa veroja ollenkaan, ministereille viinakin on halvempaa.
        Karvahattukansa maksaa kaikesta veron ja näkee jo osittain nälkääkin, kuten palstan puheista ilmenee. Ensi vaaleissa pitää äänestää vähän tarkemmin, äänestäisin Soinia, mutta kun on väärässä vaalipiirissä.

        Kannattaa vaan muistaa että mitkä puolueet elävät kurjuudesta ja köyhyydestä, niin tiedät mitkä puolueet eivät oikeasti välitä hyvinvoinnista. Tämänhetkinen taloudellinen tilanne on maailmanlaajuinen ja suomen tilanne on kuitenkin suhteellisen hyvä muihin maihin verrattuna. Tosin en tiedä millainen olisi jos suomella olisi oma valuutta. Voisi olla tilanne sama kuin Islannilla tai sitten parempi.
        Kipeää on vaikeiden aikojen ylitse pääseminen, mutta sitten helpottaa. Nyt on viisaat ruorissa. Koko kansantalous täytyy saada kuntoon jotta heikommatkin saavat tukea.
        On paljon asioita joilla voi vaikutta omaan hyvinvointiin, mutta nykyään vaan odotetaan kaikkea valtiolta kun ihmiset on kasvatettu sellaisiksi kädettaskuissa seisojiksi.
        Hankitaan siirtolaisia kiintiöiden täyttäjiksi ja tehdään heidän elämänsä tarpeettomaksi tajoamalla kaikki valmiina. Ihmisellä on geeneissä halu tehdä asioita oman hyvinvointinsa eteen, jota ei lumetyö saisi tukahduttaa.


    • En usko

      Olet itse valinnut menosi, ja tulojen määrä on toinen asia, johon ei aina voi vaikuttaa.
      Olen yrittäjä ja voin kääntää tulot ja menot toisinpäin, kun ei ole rahaa niin ei osteta.

    • 10 hengen perhe

      elää noilla tuloilla helposti....voi juma....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3537
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1389
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1219
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1124
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    8. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1018
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1006
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      52
      904
    Aihe