Mootoripyörän öljyt

Öljyä koneeseen

Tere motoristit!
Talvi painaa päälle (melkein)...
Tuli jälleen keskustelua 4-tahti moottoripyörien öljyistä. Ohjekirjasta kyllä löytyy mitä öljyä kone haluaa "syödä"... Mutta näihin kahvipöytä puheisiin..

Eli mitä öljyä voi/saa laittaa 4-tahti moottoripyörään?

Jotkut käyttävät ihka samoja moniaste moottoriöljyjä kuin autossa ja toiset taas jotakin erikois öljyjä...

Siitäkös sitä puheen aihetta riittää, mitä öljyä loppujen lopuksi voi tai ylipäätään saa käyttää 4-tahti moottoripyörässä??

Millaisia öljyjä Te muut motoristit käytätte?

17

11940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanski

      Kylläpä ne öljyt on viime vuosina olleet Castrolin GPS:ää. Ei mitkään "erikoiset", mutta moottoripyörään tarkoitetut kumminkin.

      Mopoissahan kytkin usein lilluu samoissa koneöljyissä, ja öljy on sen vuoksi lisäaineistettu, jotta myös kytkin toimisi.

      Eli tulevaisuudessakin lorottelen mopooni moottoripyörään tarkoitettua öljyä, se ei kuitenkaan ole suuuri kustannuserä kerran kahdesti vuodessa.

      • Lisäaine

        Kukaan ei ole pystynyt sanomaan tuon "lisäaineen"
        koostumusta.
        Mitä sitten lie, toivottavasti ei kitkaa lisäävää.
        Sellaisellahan mopon moottori hajoaisi...


      • Hanski
        Lisäaine kirjoitti:

        Kukaan ei ole pystynyt sanomaan tuon "lisäaineen"
        koostumusta.
        Mitä sitten lie, toivottavasti ei kitkaa lisäävää.
        Sellaisellahan mopon moottori hajoaisi...

        Liekö myyntimiehen puheita.. :) Kaipa sen joku asiaan perehtynyt osaisi kertoa.

        Uskon kuitenkin, että suht uuteen pyörääni tarkoitettu mp-öljy (30€), on hintansa arvoinen verrattuna johonkin mobilin ykköseen (20€). Molemmat varmasti voitelevat yhtä hyvin, mutta uskon edelleen tähän kytkinliirumlaarumiin oli se totta eli ei.
        Ja jos se ei ole totta, niin häviän sen 10 € jokaisessa öljynvaihdossa - yhyy..


    • hanski

      Kaima puhuu asiaa.Kyllä moottoripyörään kannattaa laittaa moottoripyörään tarkoitetut öljyt.Nykyajan öljyt tehdään sellaisiksi että kitka saadaan mahdollisimman pieneksi ja kytkin voi ruveta luistaan ja kun se vaan rupeaa luistaan oiken kunnolla niin voi olla et ei auta sit enää etes öljynvaihto vaan on kytkin remppa edes.

      • Motoristi

        Pisti lisä aineetonta koneöljyä rätkäänsä, jotain mobilin rally formulaa ja kytkin rupesi luistamaan. Eikä enään auttanut öljyjenkään vaihto vaan meni koko kytkin pakka vaihtoon... mitä tästä opimme?


      • Yks kaveri
        Motoristi kirjoitti:

        Pisti lisä aineetonta koneöljyä rätkäänsä, jotain mobilin rally formulaa ja kytkin rupesi luistamaan. Eikä enään auttanut öljyjenkään vaihto vaan meni koko kytkin pakka vaihtoon... mitä tästä opimme?

        ...että nämä jutut sattuvat aina kaverille, ei koskaan itselle.


      • Soichiro
        Motoristi kirjoitti:

        Pisti lisä aineetonta koneöljyä rätkäänsä, jotain mobilin rally formulaa ja kytkin rupesi luistamaan. Eikä enään auttanut öljyjenkään vaihto vaan meni koko kytkin pakka vaihtoon... mitä tästä opimme?

        Halpaa 10w30 oljamiinia ja ei mitään vaikutusta.
        Uusissa uudet laatuvaatimukset.


      • Motoristi
        Yks kaveri kirjoitti:

        ...että nämä jutut sattuvat aina kaverille, ei koskaan itselle.

        Se, että me olemme helvetin fiksuja kun emme tee moisia mokauksia vaan seuraillaan vierestä kun toiset tekee.


    • yamaha

      Kuulun siihen kastiin, joka on peloiteltu sillä, että kytkin hajoo jos käyttää ns. tavallisia öljyjä... Siksi käyttänyt mp-öljyä.

      Vaikka tiedän toisten käyttäneen tavallista moniaste öljyä ongelmitta vuosia... ja kytkin toimii...

      Liekö sitten enemmän pyörä kohtaista???

    • boxeri

      jos pyöräsi kytkin on ns. märkä:käytä lisäaineellista öljyä ja piste................Jos taas kuiva kuten itseni pyörässä siihen käy myös ns. "autolaatu".Käytän kuitenkin itse Bel Ray 20W-50 semisynteettistä ,aiemmin Castrolin GPS 15W-50.

    • laatu

      On myös sellainen asia öljyn ympärillä käydyssä kädenväännössä, että moottoripyörissä on sellaisiakin härveleitä, joissa kone kiertää pitkälti yli 10 000 r/min ja kun siihen lisätään vielä lämmön tuotto koneessa niin...se voiteluöljyn viskositeetin pitää suoriutua hieman tavallista kovemmissa olosuhteissa. Tällaisiin(kaan) ominaisuuksiin ei autojen öljyjen tarvitse varautua.
      Vaikka itselläni onkin ilmajäähdytteinen ja matalaviritteinen customi, en suinkaan aio edes kokeilla ns "autoöljyjä" mopossani. Itse kuulun siihen ihmistyyppiin, joka uskoo eri öljytyyppien tarkoituksenmukaisuuteen.

      Nythän on autoissakin kahdenlaatuista öljyä. Uusissa autoissa, ainakin suuressa osassa jo on vaatimus uuden öljytyypin käytöstä (pitkäkestoöljy tms). Takuut lähtee autosta jos heität sinne jonkun "tavallisen" ja halvemman esim. Mobil täyssynteettisen!
      Tosin näillä uusilla autoilla öljynvaihtovälitkin on 20 000 km tai 30 000 km, automallista riippuen. Tässäkään tapauksessa en ole suostunut laittamaan suositusten vastaisesti autooni väärän tyyppistä ns "vanhaa" öljyä.

    • kenny

      10w-30 universal. Sitä meillä laitetaan kaikkiin laitteisiin. cd/sf gl-4 laatuluokat. Tuolla ajettu jo useita vuosia, ja mitään ei ole hajonnut.

      • Biker

        Itse laitan Mobil Delvac 1300 perusdiesel öljyä.Pannu on susna ilma-öljyjääh.Öljyä saa esim.Motonetistä 20L kannuissa eikä maksa paljoa.Oleellista öljyssä on märkäkytkimen kannalta sinkkioksidien määrä.Vinkin sain Holeshot.com sivuilta.Honda cbr900 oli toiminut hyvin 150000km.


      • 883
        Biker kirjoitti:

        Itse laitan Mobil Delvac 1300 perusdiesel öljyä.Pannu on susna ilma-öljyjääh.Öljyä saa esim.Motonetistä 20L kannuissa eikä maksa paljoa.Oleellista öljyssä on märkäkytkimen kannalta sinkkioksidien määrä.Vinkin sain Holeshot.com sivuilta.Honda cbr900 oli toiminut hyvin 150000km.

        voiko ja onko hyötyä käyttää täyssynteettistä öljyä harrikassa kun on kytkin eri öljyssä?


      • Kemb
        Biker kirjoitti:

        Itse laitan Mobil Delvac 1300 perusdiesel öljyä.Pannu on susna ilma-öljyjääh.Öljyä saa esim.Motonetistä 20L kannuissa eikä maksa paljoa.Oleellista öljyssä on märkäkytkimen kannalta sinkkioksidien määrä.Vinkin sain Holeshot.com sivuilta.Honda cbr900 oli toiminut hyvin 150000km.

        Itse en lähtisi koettamaan tavan auto oljyjä. Moottoripyörän öljykylpykytkin vaatii parempaa voitelua, kuin moottori. Tämän vuoksi suositukset poikkeavat autojen öljyistä. Tämä seikka luonnollisesti korostuu nopeammassa ajossa tai muuten kovemmassa rasituksessa. Kannattaa noudattaa suosituksia. Dieselöljyt ovat niin sanottuja peseviä öljyjä, jotka irrottavat kuonaa ja keräävät sitä itseensä. Tästä voi kytkimessä aiheutua hiova vaikutus joka lyhentää kytkimen ikää.


      • Öljyjä
        Kemb kirjoitti:

        Itse en lähtisi koettamaan tavan auto oljyjä. Moottoripyörän öljykylpykytkin vaatii parempaa voitelua, kuin moottori. Tämän vuoksi suositukset poikkeavat autojen öljyistä. Tämä seikka luonnollisesti korostuu nopeammassa ajossa tai muuten kovemmassa rasituksessa. Kannattaa noudattaa suosituksia. Dieselöljyt ovat niin sanottuja peseviä öljyjä, jotka irrottavat kuonaa ja keräävät sitä itseensä. Tästä voi kytkimessä aiheutua hiova vaikutus joka lyhentää kytkimen ikää.

        Kyllä niissä kaikissa nykyaikaisissa öljyissä on peseviä lisäaineita. Niiden tarkoituksena on saada epäpuhtaudet tulemaan öljynvaihdon yhteydessä ulos koneesta. Muussa tapauksessa ne kerrostuvat öljypohjaan, kuten aikoinaan kävi.
        Melkein kaikilla öljynvalmistajilla on kirjanen, joissa kerrotaan perusasiat öljyistä. Suosittelen hankkimaan.


    • Kari

      Vähiten väärä öljyvalinta löytyy sieltä pyörän ohjekirjasta.

      Moottoriöljyjä löytyy seuraavanlaisia perustyyppejä:

      - mineraalipohjainen yksiasteöljy
      - mineraalipohjainen moniasteöljy
      - osasynteettinen moniasteöljy
      - täyssynteettinen moniasteöljy

      Prätkässä ongelmaksi muodostuu se, että saman öljyn pitää selviytyä moottorin, vaihteiston sekä kytkimen voitelusta, (lisäksi vielä jäähdytyksestä, sekä puhdistuksesta).

      Vaarallisia öljyjä prätkään ovat nimenomaan nuo synteettiset ns. autoöljyt joista puuttuu se vaihteiston lisäaine. Ennen synteettisten öljyjen tuloa markkinoille ei eritelty sen kummemin auto tai prätkäöljyjä. Tosin silloin suositellut öljynvaihtovälit olivat tosi lyhyitä. Ja kehitystyö öljytuotteissa on on ollut huimaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      79
      4274
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      49
      3603
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2521
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      344
      2031
    5. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1779
    6. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1705
    7. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      13
      1511
    8. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1477
    9. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1319
    10. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      46
      1253
    Aihe