Saako ukkini siskon pojan puoliso käydä tekemässä ukkini puolesta sellaisen testamentin, jossa itse ja puolisonsa ovat testamentin suurimpina edunsaajina.
Ukin siskon poika ja hänen vaimonsa muutenkin hoitelevat ukin kauppa-, pankki- ym asioita. Ukki ei ole holhouksen alainen vaikka onkin liikuntarajoitteinen.
voiko käydä sanelemassa testamentin
13
1069
Vastaukset
- testamentin muotomääräykset
Saneltu tesamentti toisen tekemänä ei päde. Tulisi olla oma ja mielellään kirjallinen ja kahden todistajan todistama.
Ukkisi tulisi heittää loiset ulos. Sinun tulee ilmoitta havannoistasi kunnan sosiaaliviranomasille. Muuta et juuri voi tehdä.- loinen???
Onneksi loiset kuitenkin auttavat arkiaskareissa.
- mani mani maniiiiiiii
Mitä väliä sillä on, kuka sen sanelee tai kirjoittaa, kunhan vaan se perinnönjättäjän nimi saadaan siihen paperiin. Eikö riitä, jos se valmis paperi hiljaisella äänellä luetaan sille mummulle tai papalle. Pari todistajaa löytyy aina.
- itse tehdään
ei. testamentti on allekirjoitettava itse eivätkö todistajat saa olla esteellisiä. edunsaajat ovat esteellisiä.
- tuota......
Testamentti ei tietysti tule kuuloon, sillä se on tehtävä kirjallisesti, allekirjoitettava ja todistajien todistettava.
Mutta, jos antaakin lahjanlupauksen. Suullinenkin lupaus on todistajien läsnä ollessa pätevä.
Periaate kun on, että eläessään ihminen saa tehdä omaisuudelleen mitä haluaa. - sinä et
hoitele ukkisi asioita ja ole hänelle seuraksi. Sinä vain kateellisena odotat että perintö suuhun tupsahtaisi.
- fffffffffffffffffffffffffff...
Käyn ukin luona silloin tällöin, mutta kun välimatkaa lähes 800 km, niin hieman rajoittaa...
- 76554
Kysymys on vähän epätarkka.
Jos kyseessä on vain teknisenä puhtaaksikirjoittajana toimiminen, eli ukin sanelun mukaan tekstin kirjoittaminen, niin asia on ok.
Tietysti ukin pitää pystyä itse näkemään tuotettu teksti ja allekirjoittamaan testamentti. Lisäksi todistajien pitää olla yhtaikaa läsnä jne.- yritätkö selventää vastaustasi
Miten edunsaaja voisi olla sanelemassa testamenttia testaattorin puolesta? Hänhän ei voisi edunsaajana olla edes todistamassa kyseistä testamenttia. Miten sitten peräti laatimassa/sanelemassa?
- muallikko
Testamentin tekstin saa sanella tekstin kirjoittajalle tai kirjoittaa ukin puolesta kuka tahansa. Tietysti ukki vapaasta tahdostaan hyväksyy laaditun tekstin allekirjoituksellaan. Ukin tulee allekirjoittaa tai vähintään ilmoittaa todistajille allekirjoittaneensa testamentin etukäteen. Kelvollisten todistajien tulee olla paikalla yhtäaikaa ja tuntea tai muuten varmistua ukin henkilöllisyydestä, sekä hänen ymmärryksestään mitä ollaan tekemässä.
Mikäli liitteeksi on hommattu lääkärinlausunto ukin ymmärtävän testamentin, niin röyhkimysten perintö on varma nakki. Nopeat syövät hitaat!- toinen maallikko
Eli käytännössä asia olisi mielestäsi ok jos kaikki ukin 8 enemmän tai vähemmän sukulaista kävisivät laadituttamassa asianajajalla itselleen edullisen testamentin. Ukki ei itse tosin vielä tiedä haluavansa tehdä testamenttia. Sitten nämä paperitiikerit kävisivät kukin vuorollaan ukilla allekirjoituttamassa parin todistajan läsnäollessa nämä paperit.
- Loppan hej
toinen maallikko kirjoitti:
Eli käytännössä asia olisi mielestäsi ok jos kaikki ukin 8 enemmän tai vähemmän sukulaista kävisivät laadituttamassa asianajajalla itselleen edullisen testamentin. Ukki ei itse tosin vielä tiedä haluavansa tehdä testamenttia. Sitten nämä paperitiikerit kävisivät kukin vuorollaan ukilla allekirjoituttamassa parin todistajan läsnäollessa nämä paperit.
Kyllä allekirjoitettu ja todistettu testamentti pätee, varsinkin kun tukena on vielä lääkärintodistus oikeustoimikelpoisuudesta. On varsin vaikeaa todistaa, että tällainen paperi on väärennös tai pakolla allekirjoitettu. Useammasta testamentista pätee tietysti se viimeisin.
- muallikko
toinen maallikko kirjoitti:
Ei mikään laki edellytä ukin itse sanelevan tekstiä sen kirjoittajalle, kun ukin kuntoisuus ja allekirjoitus todistajineen on kunnossa.
Sinun karrikointisi 8 perättäisestä testamentista on täysin laillista ja yleensä viimeisin on voimassa, ellei sen teksti edellytä osia edellisistä testamenteista.
Esimerkkisi tilanteessa uskon oikeudessa tulevan ongelmaksi ukin kuntoisuuden todistelun, ellei laadintojen välissä ole vuosia ja lääkärin lausuntoa tietyn testamentin liitteenä.
Tällöin todennäköisesti kaikki testamentit mitätöitäisiin. Oikeuden päätöksethän tehdään todistelun, ei totuuden perusteella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "884209Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293203No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10939
- 134921
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770