1 lapsi 2 kotia

erotaanVaan

Miten toimii käytännössä kahden kodin välillä meneminen?

Olemme siis ny päättäny erota ja 1,5v poika viettäisi viikon isillä ja viikon äidillä.. Samalta alueelta etsin uutta asuntoa jotten välimatka olisi kauhean pitkä..

6

363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varsinkin alle

kouluikäisen, olisi hyvä olla yksi koti ja sit toisen vanhemman luona käydään ja ollaan esim.joka toinen viikonloppu ja joka keskiviikko.Niin pieni lapsi menee sekaisin ja perusturvallisuus tunne ei hyvä jos viikko-viikko systeemiä ajatellaan.

• 2 kotia

Luin jostakin tutkimuksen, jonka mukaan lapsen henkiselle kehitykselle parempi vaihtoehto olisi yksi ja sama koti, jossa sitten vuorotellen asuisi isä tai äiti.

Eihän se aikuisesta kivalta kuulosta, vaihtaa kotia viikottain, mutta ei se ole lapselle yhtään sen helpompaa.

En tiedä onko tätä kovin moni käytännössä kokeillut ja toimiiko?

• Pojalla 2 kotia

Meillä toimii käytännössä tämä vuoroviikko systeemi tosi hyvin. Poika on nyt 3v.

En nyt ihan ymmärtänyt noita yläpuolella olevia vastauksia.. Siitähän ainakin riemu repeis jos pitäis ex-miehen kanssa vuoroviikoin asua samoissa nurkissa.

Meillä poika kyllä on suhtautunut hyvin kahteen kotiin. Äidin luona tehdään juttuja äidin kanssa, ja isin luona isin kanssa. Aina täpinöissään toiselle vanhemmalle kertoo mitä toisen luona on tehty. Sen voin myöntää että ihan aluksi kävi niin, että kumman luona sitten olikin niin ekana iltana vähän surkutteli että on ikävä toista vanhempaa. Mutta sitä ei tod. kestänyt kauaa.

Meillä järjestely toimii siis mainiosti!
      Muistakaa kuitenkin sopia jotku tietyt kellon ajat ja päivät koska "vuoro" vaihtuu. Ja yhteiset pelisäännöt täytyy tietty olla molempien luona, ettei lapsi mene ihan sekaisin, jos vaikka isin luona saa karkkia joka päivä ja äidin luona vain lauantai-illalla (tämä nyt siis villi esimerkki, ymmärrät varmaan pointin).

Tsemppiä teille!

• koululaisen kanssa?

Mä en halua syylistää ketään, jokainen tekee niin kuin parhaakseen näkee, mutta olen joskus pohtinut seuraavaa seikkaa:

Miten toimii silloin kun lapsi on jo koulussa? Jos äiti ja isä asuvat vaik eri puolilla kaupunkia, tai peräti eri kaupungessa? Miten lapsen koulumatkat sujuvat? Yleensä koulu määräytyy asuinalueen mukaan. Kumpi on lapsen kotiosoite, äidin vai iskän? Siis kummasta katsotaan koulumatka alkaneeksi? Kunta/kaupunki tuskin tarjoaa taksikyytejä sinne ja tänne. Mielestäni myös nämä asiat kannattaa pohtia silloin kun asumisjärjestelyjä mietitään uusiksi.

• Pojalla 2 kotia
        koululaisen kanssa? kirjoitti:

Mä en halua syylistää ketään, jokainen tekee niin kuin parhaakseen näkee, mutta olen joskus pohtinut seuraavaa seikkaa:

Miten toimii silloin kun lapsi on jo koulussa? Jos äiti ja isä asuvat vaik eri puolilla kaupunkia, tai peräti eri kaupungessa? Miten lapsen koulumatkat sujuvat? Yleensä koulu määräytyy asuinalueen mukaan. Kumpi on lapsen kotiosoite, äidin vai iskän? Siis kummasta katsotaan koulumatka alkaneeksi? Kunta/kaupunki tuskin tarjoaa taksikyytejä sinne ja tänne. Mielestäni myös nämä asiat kannattaa pohtia silloin kun asumisjärjestelyjä mietitään uusiksi.

Kun me erottiin, niin mentiin lastenvalvojan luo tekemään uudet paperit. Yhteishuoltajuus pidettiin, ja papereihin kirjattiin että minä olen lähivanhempi, joten lapsen osoite on minun luo. Laillisesti kun lapsella voi olla vain yksi koti (eli, yksi osoite. Samaiselle vanhemmalle tulee sitten nämä lapsilisät yms). Joten se lapsen osoite täytyy yhteisesti tälläisessä tilanteessa päättää.

Kouluun mennään siellä kaupungissa jossa lapsi kirjoilla. Kun lapsi kouluun menee, niin siinä täytyy sitten varmasti vanhempien tehdä kompromissi. Lasta ei voi missään tapauksessa kahden koulun välillä pallotella! (Onko edes juridisesti mahdollista?!) Vanhempien täytyy muuttaa sen verran lähelle tosiaan, että lapsi voi vuoroviikko systeemiä jatkaa myös koululaisena - jos näin halutaan.

Toinen vaihtoehto on varmaan sitten, että kun kouluun meno on ajankohtainen niin katsotaan uudelleen tapaamisjärjestelyt. Esim. kouluviikot lähillä, viikonloppuja etällä, lomia etällä.

Meillä onneksi molemmat vanhemmat asuu samassa kaupungissa (ja aika pienessä sellaisessa), joten toivon mukaan vuoroviikko systeemi voi jatkua vielä sitten muutaman vuoden kuluttua, kun pieni enkeli täytyy kouluun laittaa. :)

• jos muksullas
        Pojalla 2 kotia kirjoitti:

Kun me erottiin, niin mentiin lastenvalvojan luo tekemään uudet paperit. Yhteishuoltajuus pidettiin, ja papereihin kirjattiin että minä olen lähivanhempi, joten lapsen osoite on minun luo. Laillisesti kun lapsella voi olla vain yksi koti (eli, yksi osoite. Samaiselle vanhemmalle tulee sitten nämä lapsilisät yms). Joten se lapsen osoite täytyy yhteisesti tälläisessä tilanteessa päättää.

Kouluun mennään siellä kaupungissa jossa lapsi kirjoilla. Kun lapsi kouluun menee, niin siinä täytyy sitten varmasti vanhempien tehdä kompromissi. Lasta ei voi missään tapauksessa kahden koulun välillä pallotella! (Onko edes juridisesti mahdollista?!) Vanhempien täytyy muuttaa sen verran lähelle tosiaan, että lapsi voi vuoroviikko systeemiä jatkaa myös koululaisena - jos näin halutaan.

Toinen vaihtoehto on varmaan sitten, että kun kouluun meno on ajankohtainen niin katsotaan uudelleen tapaamisjärjestelyt. Esim. kouluviikot lähillä, viikonloppuja etällä, lomia etällä.

Meillä onneksi molemmat vanhemmat asuu samassa kaupungissa (ja aika pienessä sellaisessa), joten toivon mukaan vuoroviikko systeemi voi jatkua vielä sitten muutaman vuoden kuluttua, kun pieni enkeli täytyy kouluun laittaa. :)

oikeus taksi tai bussikyytiin kouluun niin se pätee vaan esim sun luota,ei ex-äs luota...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      151
      11359
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5413
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      42
      4296
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3622
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      37
      2701
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1916
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      104
      1623
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      360
      1586
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      90
      1473
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1406
    Aihe