Sosionomi (AMK)

kiinnostunut...

Täällä yksi kiinnostunut kyselee, lueskelin tossa että sosionomeja on sijoittunut lähihoitajan/sairaanhoitajien paikoille, niin tuli mieleen että onkohan kyseisillä henkilöillä jo valmiiksi lähihoitaja tms. koulutus vai mitä? Että ei kai tuohon AMK sosionomi koulutukseen kuuluu 'piikittelyjä' tai muita tällaisia käytännön 'hoitsu' juttuja vai kuuluuko??? Koitin kurssi listaa katella ja siellä oli sellanen kun 'erityiskasvatus ja hoitotyö'jossa luki 'hallitsee keskeisiä hoitotyön menetelmiä ja kliinisiä toimenpiteitä', tarkoittako tämä nyt sitten teoriassa vai käytännössä? Eli sisältääkö sosionomi AMK opetus jotain tällaista käytännön hoitotyön opettelua, kuten piikittämistä jne.

Lueskelin myös, että joistain AMK:ista saa LTO-pätevyyden, mikä/mitkä AMK ois tähän puoleen eniten suuntautuneita?

Ja sitten oisin kiinnostunut ihan jonkinlaissta suurpiirteisistä palkkaukssta, että minkä suuruinen se saattaa olla?

Kiitos kovasti.

10

1688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkea...

Lueskelin myös, että joistain AMK:ista saa LTO-pätevyyden, mikä/mitkä AMK ois tähän puoleen eniten suuntautuneita?

-Mulla on sellainen käsitys että nykyisin sosionomit ei saa enää lto pätevyyttä, vaan se mahdollisuus on otetu pois.

lueskelin tossa että sosionomeja on sijoittunut lähihoitajan/sairaanhoitajien paikoille,

-Eikai nyt sairaanhoitajan paikoille ainakaan voi sijoittua, en usko. Lähihoitaja on ihan hyvin mahdollista, sehän on sosiaali ja terveysalan perustutkinto, joten lähihoitajia on töissä samoissa paikoissa kuin sosionomejakin. Hehän voivat olla töissä hyvin laajasti sosiaali ja terveysalan perustehtävissä ja usein tekevät tietyissä paikoissa samaa hommaa sosionomien kanssa.

Ja sitten oisin kiinnostunut ihan jonkinlaissta suurpiirteisistä palkkaukssta, että minkä suuruinen se saattaa olla?

-Kyllä se on pieni. Jotain 1800-2000 euroa. 3 Vuorotyötä tekevä sh tai lh pääsee parempaan.

• kiinnostunut...

Lähinnä kiinosti tuo sairaanhoitaja/lähihoitajien paikalle sijoittuminen siinä mielessä, että onko sosionomeilla tota hoitopuolen käytännön koulusta (siis rokotteiden antamista, verikokeiden, tms. ottamista jne.)? vai onkohan nää kyseiset sosionomit sitten lähihoitaja tms. pohjalta valmistuneet kun ovat tollasiin hommiin päässeet? Kun ite ajattelin että toi koko hoitopuoli mitä sosionomi puolella käydään ois ollu enemmän teoriapuolta niin jäi nyt miettimään että opiskellaanko siellä ihan tollasta käytännön hoitotoimenpiteiden tekemistä, siis että itse tehdään.

Koska toi LTO-oikeus on otettu pois? Mä olen ollut siinä ymmäryksessä, että jos tutkintoon kuuluu tarvittava määrä (60 op) varhaiskasvatuksen/sosiaalipedagogiikan opintoja niin saa myös LTO-pätevyyden? :d

• sisältö.
        kiinnostunut... kirjoitti:

Lähinnä kiinosti tuo sairaanhoitaja/lähihoitajien paikalle sijoittuminen siinä mielessä, että onko sosionomeilla tota hoitopuolen käytännön koulusta (siis rokotteiden antamista, verikokeiden, tms. ottamista jne.)? vai onkohan nää kyseiset sosionomit sitten lähihoitaja tms. pohjalta valmistuneet kun ovat tollasiin hommiin päässeet? Kun ite ajattelin että toi koko hoitopuoli mitä sosionomi puolella käydään ois ollu enemmän teoriapuolta niin jäi nyt miettimään että opiskellaanko siellä ihan tollasta käytännön hoitotoimenpiteiden tekemistä, siis että itse tehdään.

Koska toi LTO-oikeus on otettu pois? Mä olen ollut siinä ymmäryksessä, että jos tutkintoon kuuluu tarvittava määrä (60 op) varhaiskasvatuksen/sosiaalipedagogiikan opintoja niin saa myös LTO-pätevyyden? :d

SOSIONOMI koulutuksen koko sisältö:

http://www.oamk.fi/opiskelijalle/rakenne/opinto-opas/koulutusohjelmat/?sivu=matriisi&lk=s2008&code=5007

SAIRAANHOITAJA koulutuksen koko sisältö:

http://www.oamk.fi/opiskelijalle/rakenne/opinto-opas/koulutusohjelmat/?sivu=matriisi&lk=s2008&code=5133

Vertailepa noita koulutussisältöjä. Huomaat että sosionomeille opetetaan vain ihan joitakin terveydenhuolon perusasioita, joita tarvii työssä. Eli tosi vähän loppujen lopuksi.

vai onkohan nää kyseiset sosionomit sitten lähihoitaja tms. pohjalta valmistuneet kun ovat tollasiin hommiin päässeet?

-Ei ole. Jos sosionomina olet töissä jossain lasten kanssa, niin tietysti sun pitää osasta esim verensokerin mittaaminen ja perustiedot diabeteksestä, kuinka toimitaan jos joku saa epilepsiakohtauksen ym. Tälläisiä tapauksia on aina ja niiden kanssa joutuu tekemisiin. Sen takia noi tarveydenhullon opintoja on varmaan kaikissa sosiaali ja terveysalan koulutuksissa.

• henkeen ja vereen
        sisältö. kirjoitti:

SOSIONOMI koulutuksen koko sisältö:

http://www.oamk.fi/opiskelijalle/rakenne/opinto-opas/koulutusohjelmat/?sivu=matriisi&lk=s2008&code=5007

SAIRAANHOITAJA koulutuksen koko sisältö:

http://www.oamk.fi/opiskelijalle/rakenne/opinto-opas/koulutusohjelmat/?sivu=matriisi&lk=s2008&code=5133

Vertailepa noita koulutussisältöjä. Huomaat että sosionomeille opetetaan vain ihan joitakin terveydenhuolon perusasioita, joita tarvii työssä. Eli tosi vähän loppujen lopuksi.

vai onkohan nää kyseiset sosionomit sitten lähihoitaja tms. pohjalta valmistuneet kun ovat tollasiin hommiin päässeet?

-Ei ole. Jos sosionomina olet töissä jossain lasten kanssa, niin tietysti sun pitää osasta esim verensokerin mittaaminen ja perustiedot diabeteksestä, kuinka toimitaan jos joku saa epilepsiakohtauksen ym. Tälläisiä tapauksia on aina ja niiden kanssa joutuu tekemisiin. Sen takia noi tarveydenhullon opintoja on varmaan kaikissa sosiaali ja terveysalan koulutuksissa.

Minun mielestäni Sosionomeja koulutetaan lähinnä johtajatason tehtäviin.Pääkaupunkiseudulla kun lehtiä luet,huomaat että molemmat kotimaiset kielet on hallittava ,perushoitajille kieliä ei pahemmin opeteta.Kun olen katsonut siskoni opiskelua,voin vakuuttaa opiskelun suuntautuvan johtamiseen.Ja vielä noihin aikaisempiin viesteihin viitaten Ministeri Tanja Karpelakin oli sosianomi,tosin silloin koulutus suoritettiin yliopistossa.He olivat Yhteiskuntatieteiden Maistereita,mutta vastaava koulutushan ammattikorkeakoulukin on.Odotan näkeväni siskoni ison laitoksen johtajana tai esim kunnan sosiaalijohtajana.

• sosionomi (amk)
        henkeen ja vereen kirjoitti:

Minun mielestäni Sosionomeja koulutetaan lähinnä johtajatason tehtäviin.Pääkaupunkiseudulla kun lehtiä luet,huomaat että molemmat kotimaiset kielet on hallittava ,perushoitajille kieliä ei pahemmin opeteta.Kun olen katsonut siskoni opiskelua,voin vakuuttaa opiskelun suuntautuvan johtamiseen.Ja vielä noihin aikaisempiin viesteihin viitaten Ministeri Tanja Karpelakin oli sosianomi,tosin silloin koulutus suoritettiin yliopistossa.He olivat Yhteiskuntatieteiden Maistereita,mutta vastaava koulutushan ammattikorkeakoulukin on.Odotan näkeväni siskoni ison laitoksen johtajana tai esim kunnan sosiaalijohtajana.

Heehheeee... tämän on pakko olla provo. Monia sosionomi (amk) opiskelijoita varmasti sumutetaan tällä "johtotason tehtäviin kouluttautumisille". Tämä on siinä mielessä totta, että voit toimia esimiesasemassa (esim. lastenkodissa). Käytännössä sosionomit kuitenkin työllistyvät ns. perustehtäviin ja siitä sitten edetään uralla pikku hiljaa.

Tanja Karpela on entinen ministeri ja hänen koulutuksensa oli sosionomi (amk) eli yliopistokoulutusta hänellä ei ole taustallaan. Yliopistossa suoritettu sosionomin tutkinto (joita ei siis enää ole) ei ole maisterin tutkinto, vaan vastaa nykypäivän kandidaattia.

Kunnan sosiaalijohtajalta vaaditaan ylempää korkekoulututkintoa, joten siskosi ei ihan sosionomi (amk) tutkinnolla sosiaalijohtajaksi ole kelpoinen...Ohessa linkki finlexiin: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050272?search[type]=pika&search[pika]=laki sosiaalihuollon*

• ottaa selvää

Opiskelen sosionomiksi(AMK) ja VOIN valita viimeisen vuoden (suuntaaviksi) opinnoiksi varhaiskasvatus- ja perhetyön, josta SAAN LTO-pätevyyden. Voin valita myös palveluohjauksien, vanhustyön, kuntoutuksen tai nonia muita mahdollisuuksia, jotka on tarjolla eri korkeakouluissa ympäri Suomea, mutta niistä muista ei saa lto:ta. Keskupohjanmaan amk, Ylivieskan toimipisteessä valmistuu LTO-pätevyyksillä sosionomeja.
      Ja lääkekoulutusta on juuri sen verran, että insulliini-pistokset saa antaa ja sokeri- ja hemoglogiinit ottaa, myös siirrot, nostot ym hoitokoulutus kuuluu mukaan. Jos on jo lähis, niin sosionomikoulutuksessa saa hyväksiluetuksi hoitotyön osuuden.
      Sosionomit EIVÄT tee töitä lähiksen parina, vaan enemmän sosiaalipuolella, kuntoutuksen ja vanhustyön puolen hommat on erikseen, siellä sosionomi on yhteistyössä ohjaavana työntekijänä.
      Koulutus on korkeakoulu, joten lähihoitajan pätevyydellä pääsee kyllä sosionomikoulutukseen, jos on työkokemusta jo.
      Palkkaus riippuu täysin siitä minkälaisiin hommiin haet ja pääset. Mikäli toimit esim päiväkodin tai perhekodin johtajana, koulukuraattorina tai sijaistat (epäpätevänä) sosiaalityöntekijää, on palkkasi suurempi, kuin vaikkapa sosiaalitoimistossa etuuskäsittelijänä.
      Otappa selvää eri kouluista ja käy www-sivuilla katselamassa, etenkin jos haluat LTO:ksi.

• opetetaan.

Ja lääkekoulutusta on juuri sen verran, että insulliini-pistokset saa antaa ja sokeri- ja hemoglogiinit ottaa, myös siirrot, nostot ym hoitokoulutus kuuluu mukaan.

-Tätä on erittäin suppeasti, jos verrataan sairaanhotajaan. Eli sosionomit opiskelevat ne välttämättömät perusasiat, joita saattavat työssä tarvita eli liikuntarajoitteisen siirrot, verensokerin mittaukset ja perusasiat joistain sairauksista, jotka työssä on mahdollisesti huomioitava. Nämä asiat opiskelevat koulunkäyntiavaustajat ja varmaan perhepäivähoitajatkin. Hehän eivät tee myöskään hoitajan työtä, mutta perusasiat täytyy kuitenkin olla hallinnassa, koska niiden kanssa joutuu tekemisiin. Jos tekee työtä lasten kanssa, niin aina porukassa on joku jolla on jokin vamma tai pitkäaikaissairaus joka täytyy ottaa huomioon.

• kiinnostunut....

Tämä selvensi jo paljon.

Olen kyllä lukenut koulutusta tarjoavien sivustoilta mitä olen löytänyt ja koittanut ottaa kaikesta selvää, mutta esim. tuo LTO-pätevyys on sellainen mistä ei oikein tietoa löytynyt. Ajattelin Jyväskylään mahdollisesti hakea, ja se lähinnä kiinnosti saako siellä opiskeltua tuon pätevyyden.

Ja verikokeiden tms. ottaminen kiinnosti sillä, että musta ei tuollaiseen oikein ole, niin mietin kuinka paljon joutuu sellaisen 'vaikeamman' (minulle 'vaikean') hoitotyön kanssa tekemisiin. Joku hemoglobiinin/sokerin ottaminen kuulostaa kohtuullisen helpolta. :)

• eräs opiskelija....
        kiinnostunut.... kirjoitti:

Tämä selvensi jo paljon.

Olen kyllä lukenut koulutusta tarjoavien sivustoilta mitä olen löytänyt ja koittanut ottaa kaikesta selvää, mutta esim. tuo LTO-pätevyys on sellainen mistä ei oikein tietoa löytynyt. Ajattelin Jyväskylään mahdollisesti hakea, ja se lähinnä kiinnosti saako siellä opiskeltua tuon pätevyyden.

Ja verikokeiden tms. ottaminen kiinnosti sillä, että musta ei tuollaiseen oikein ole, niin mietin kuinka paljon joutuu sellaisen 'vaikeamman' (minulle 'vaikean') hoitotyön kanssa tekemisiin. Joku hemoglobiinin/sokerin ottaminen kuulostaa kohtuullisen helpolta. :)

Käytännöt vähän erilaisia. Meillä piramkista ei saa opetusta joka oikeuttais edes särkylääkkeen antoon asiakkaalle. Emme tee minkäänlaista sairaanhoidollista työtä siis. Ei hemoglobiinin mittauksiakaan. Ymmärrän kuitenkin mistä olet keksinyt että sosionomi amk voi tehdä sairaanhoitajan tehtäviä, sillä näin on. Tampereella esimerkiksi Invalidiliitolla pomona pääsääntöisesti ollut sairaanhoitaja, mutta nyt myös sosionomi saanut johtajan paikan yhdestä yksiköstä. Sairaanhoidollista tehtävää ei oikeastaan ole yhtään, kyse vain siitä, että johtajan tehtävässä ei voi olla lähihoitaja, sillä se ei pätevä johtajan tehtäviin vaan pitää olla korkeakoulutettu. Nimikkeellä ei sitten niin merkitystä, onko sairaanhoitaja vai sosionomi amk kun tehtävät kuitenkin enemmän sosiaalialan puolelta ja molemmat pystyvät olemaan johtajan tehtävissä. Sosionomi voi siis tehdä sairaanhoitajan tehtäviä, mutta ei sairaalassa :)

• Anonyymi

Otapa kirjoitetaan yhdellä peellä. Oletko lh taustoiltasi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe