Ammattiastman haittaluokka

Ihmettelen vaan

Millaisia haittaluokkia olette saaneet kosteusvauriomikrobien aiheuttamasta ammattitaudista?
Itselläni on massiivinen lääkitys, josta huolimatta oirehdin. Mutta vakuutusyhtiön mielestä astmani ei aiheuta minulle haittaa ja haittaluokka myös sen mukainen. Käyttämäni kortisoni on aiheuttanut myös lisäsairauksia, jotka on myös vakuutusyhtiö hyväksynyt, mutta silläkään ei tunnu olevan mitään merkitystä siihen, että haittaluokka nousisi.

12

1367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilanne minulla

ja vain maksimilääkityksellä pärjään.

• sinun......

haittaluokkasi?

• Ihmettelen vaan...

Haittaluokkani on 3. Sairauteni myötä olen joutunut laittamaan koko elämäni uusiksi, kavereita myöten. Katkeruus "lyö" pintaan, sillä olen saanut taudin työpaikalta ja nyt ei sitten kukaan ole vastuussa siitä.
        Tiedän tapauksia, joilla on todettu myös ammattiastma, mutta he eivät tarvitse edes jatkuvaa lääkitystä, mutta silti heidän haittaluokka on sama 3.

• kakkosella
        Ihmettelen vaan... kirjoitti:

Haittaluokkani on 3. Sairauteni myötä olen joutunut laittamaan koko elämäni uusiksi, kavereita myöten. Katkeruus "lyö" pintaan, sillä olen saanut taudin työpaikalta ja nyt ei sitten kukaan ole vastuussa siitä.
        Tiedän tapauksia, joilla on todettu myös ammattiastma, mutta he eivät tarvitse edes jatkuvaa lääkitystä, mutta silti heidän haittaluokka on sama 3.

mennään ja täysin voin yhtyä kirjoitukseesi. Elämä meni täysin uusiksi. Tahdin määräävät tällä hetkellä altisteet, hyväksyivät sitä muut tai eivät. Niiden kosteusvauriomikrobien lisäksi elämää rajoittavat hajusteet, tupakansavu, pakokaasut, erityisesti dieselin käryt, "piippusavut", nurmikonleikkaus hajut, maatuneen metsän haju, mullan haju, pölyisyys, ulkoilman liiallinen kosteus jne. Ja joku auttava kehtaa väittää, että kuuluisi vaan elää ihan normaalia elämää, kyllä ne astmalääkkeet auttaa, niin pystyy tavalliseen elämään. Vastuuttomia on kaikkialla, eikä vain työpaikalla.

• homeahdistus1
        kakkosella kirjoitti:

mennään ja täysin voin yhtyä kirjoitukseesi. Elämä meni täysin uusiksi. Tahdin määräävät tällä hetkellä altisteet, hyväksyivät sitä muut tai eivät. Niiden kosteusvauriomikrobien lisäksi elämää rajoittavat hajusteet, tupakansavu, pakokaasut, erityisesti dieselin käryt, "piippusavut", nurmikonleikkaus hajut, maatuneen metsän haju, mullan haju, pölyisyys, ulkoilman liiallinen kosteus jne. Ja joku auttava kehtaa väittää, että kuuluisi vaan elää ihan normaalia elämää, kyllä ne astmalääkkeet auttaa, niin pystyy tavalliseen elämään. Vastuuttomia on kaikkialla, eikä vain työpaikalla.

sinulla, ihan sama tilanne täälläkin. Astman lisäksi tässä sairaudessa saa listan altisteista vielä kaikenlaisia muita oireita, kuten vaikka nivelkipuja ja päänsärkyä. Yritän nykyään vältellä mm. kaupungissa liikkumista, sillä astmaoireet pahenevat niin paljon.

• sairastunut799

Hoitavan keuhkolääkärini (ollut 2,5v) mukaan haitta ei ole enää edes keskivaikea vaan vaikea ja lähentelee erittäin vaikeaa. Lääkkeitä on iso liuta ja juuri 4kk s-lomalla kun ei pysty missään olemaan. Vakuutusyhtiö IF:n lekurit kuitenkin päättivät viisaudessaan että haitta on lievän asteikon lievin eli 3.
      Aika huono vitsiksikin koko juttu :((

• sano,sillä

vitsiähän se on, kun vakuutusyhtiön lääkäri päättää haittasi, eikä hoitavalääkärisi. Varsinainen systeemivitsi, joka naurattaa muita paitsi uhria. Olisiko sitten ihan jäävitön tuo vakuutusyhtiön tekemä päätös, kun maksajan edustaja saa päättää haitalla korvauksen määrän?

• hilkkaliisa

Aikaisemmin kirjoitin:
      http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=220000000351571 31
      Tuolta voit katsoa haitta-aste luokituksen kriteerit.

Nytkin minulla on neljättä viikkoa menossa tehostettu lääkitys (Retafyllin, Erdopect, Theofol comp, astma'piiput' kaksinkertainen määrä). Noin kolme kertaa vuodessa olen tarvinnut tehostetun lääkityksen. Flunssaa ei ole.

Kaksi lääkäriä on arvioinut haitta-asteeksi 12, mutta vakuutusyhtiön muka-asiantuntijat 6. Aluksi se oli vain 5, mutta valitin.

Asiani on menossa Vakuutusoikeuteen toista kertaa. Olen pysyvästi työkyvytön ja diagnoosina on hyperreaktiivinen ammattiastma ja ammattinuha.

Silmiin käytän välillä Voltaren kiputippoja, allergiatippoja ja joka päivä monta kertaa kostutustippoja. Vakuutusyhtiön 'muka-asiantuntijoiden' mukaan silmieni allergia 'ei ole työperäistä' vaikka silmälääkärin mukaan on.

Minullakin on jatkuva lääkitys, vaikka olen eläkkeellä. Sairaus rajoittaa elämääni ja en voi käydä kylässä kaikkien ystävieni luona (jos eläimiä, tupakansavua, kukkia, hajusteita) enkä voi aina istua bussissakaan 'haisuihmisen' vieressä. Usein saan astmakohtauksen kaupassakin, kirkossa, teatterissa, konsertissa ym. tilaisuuksissa ja on vaihdettava paikkaa jos on 'väärä hajuste' tai hometalon hajuinen ihminen lähellä.

• hilkkaliisa

• kappaleesi,

jossa kirjoitit arkielämän ongelmista on tuttua täälläkin. On vaadittu tarkkaa tietoa siitä, mikä kulloisenkin oireen aiheuttaa, miten kukaan voi tarkasti tietää, että mikä juuri se altiste tarkalleen on, johon reagoi? Hajusteet, pyykinpesuaineet, tupakointi, pakokaasu, pölyinen ilma, puun polton savut yms ja sitten se erilaisten kosteusvauriomikrobien joukko niin rakennuksissa kuin ihmisten vaatteissakin saa peffit alenemaan aiheuttaen myös muunlaisia oireita, arkielämä on vaikeaa, silti nuo edelliset eivät saa vaikuttaa astmaasi, vaikka ne todellisuudessa vaikuttavat. Näin minulle on selitetty, mutta ei perusteltu. Mikä se on, joka aiheuttaa peffien alenemisen, jotkut hiukkaset vai?
        On hyvä, että jaksat tapella oikeuksistasi. Täällä on jaksamisen loppu taas katkolla, kun edes perustoimeentuloa ei saa järjestettyä. Se on vaan kaivettava suomalaisen sisun rippeet kasaan ja jatkettava eteenpäin. Melkein kaiken nähneenä, en enää ihmettele sitä ahdistuneiden määrää, joita oma yhteiskuntajärjestelmämme suoltaa päivittäin. En vielä suostu tuon porukan jäseneksi...

• tutkimusputkessa

se haittaluokka siellä TTL:llä?

• vaan vakuutusyhtiö

arvioi papereita lukemalla.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      64
      4041
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3845
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      399
      3649
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      86
      3471
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3209
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2698
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2685
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      121
      2562
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      2219
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2219
    Aihe