ensimmäinen lääkärillä käyntikerta

kk*78

Ensimmäinen lääkärikäynti olisi edessä. Neuvolasta sanottiin, että saa itse valita käyttääkö heidän neuvolalääkäriään vai haluaako mennä yksityiselle (omalla kustannuksellaan). Valitsin yksityisen, koska neuvolalääkäri olisi mies ja jotenkin koen sen itseni kannalta kiusalliseksi. Tiedän, että se on naurettavaa, mutta.. Nyt kuitenkin pohdin, että onko yksityinen lääkäri hyvä ratkaisu jatkon kannalta vai olisiko ollut parempi vain käyttää neuvolan omaa lääkäriä. Onko teillä kokemuksia asiasta? Miten jatkossa olette sitten toimineet jos esim. jostain syystä tarvitseekin sairaslomaa. Onko vaikeampi saada sitten neuvolalääkärin kautta vai pitääkö sitten aina mennä tälle yksityiselle? Tai jos tulee jokin erityinen vaiva, niin onko parempi sitten aina mennä samalle lääkärille eli tässä tapauksessa siis yksityiselle?

Mitä muuten ensimmäinen lääkärilläkäynti pitää sisällään? Kannattaako sinne ottaa mies mukaan? Ultrataanko siellä? Ajattelin vain, että mieskin pääsisi näkemään vauvan ultrassa..

7

734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta oletko

ajatellut että synnytyksessäsi voi olla mieskätilö joka sen synnytyksen hoitaa? Minulla on kahdesti ollut.

Käytän omaa yksityistä gynekologiani, olen käyttänyt häntä kaikkien raskauksieni ajan. Hän on kirjoittanut sairauslomaa ihan soittoni perusteella, selkäni kun oli todella kipeä. Lepäilin sitten kaksi viikkoa.

Kyllä meillä on joka kerta otettu ultra, menin ensim. kerran kaikissa raskauksissani jo ihan alussa tarkistuttamaan että kaikki on ok, takana on yksi kohdun ulkopuolinen. Eli viikoilla 5 olen ensim. kerran ollut ultrassa.

Onnea odotukseesi!

• ............

normaalisti kunnan lääkärissä ei ultrailla, ja useimmilla ei edes ole ultraa käytettävissä. Yksityisillä toki voi olla. Neuvolalääkärikäyntiin kuuluu joka kerta sisätutkimus, jolloin ei tietääkseni ole sallittua muiden olla paikalla. Tässäkin käytäntö tosin jonkin verran saattaa vaihdella.

Kunnan lääkärillä normaalisti kuunnellaan sydänäänet, tunnustellaan vauvaa vatsanpäältä, mitataan sf-mitta ja siis tehdään sisätutkimus. Aikaa menee vajaa vartti. Eipä siellä muuta tapahdu, ellei ole jotain ihmeellistä. Lääkäri kyselee voinnista ja jos on mielessä jotain askarruttavaa.

Saikkua halutessasi normaalisti joudut varaamaan ajan omalääkärillesi, ellei sairaslomatarve tule esiin juuri neuvolassa ollessasi. Tosin neuvola- ja omalääkärit saattavat olla sama henkilökin. Oma neuvolalääkärini oli eri joka ikinen kerta, onneksi oli kuitenkin nainen. En osaa sanoa, olisinko miehellä halunnut käydä...

Yksityisellä normaalisti saa "parempaa" ja kattavampaa palvelua, ja enemmän aikaakin varataan, ja tosiaan ultrakin saattaa onnistua normaalien np- ja rakenneultrien lisäksi. Tosin kukkaroa joutuu kaivamaan. Ja jos kyseessä on vielä alan erikoislääkäri, hinta on sen 60e per käynti, tai enemmänkin riippuen tutkimuksista.

Tietoja voidaan siirtää yksityisen ja neuvolasi välillä, mutta aina kaikki asiat eivät heti löydä perille. Mutta neuvolakorttiisi kuitenkin oleellisemmat merkitään, joten samat tiedot näkee niin neuvolaterkka kuin lääkärikin.

Lääkärikäyntejä on ainakin pk-seudulla normaalisti vain kolme, eli jos nyt sen kolme kertaa ilkeisit miehen vastaanotolla käydä...itse siinä sisätutkimuksessa ei mene normaalisti kuin minuutti, pari...

• saisi..

olla muita paikalla??! En ole koskaan kuullutkaan. Kyllä meillä ainakin neuvolalääkärillä on aina mies ollut mukana, vaikka sisätutkimus tehtäisiin. Sehän on naisen ihan oma asia, eikä lääkärille kuulu millään tavalla. Myös kaikilla ystäväpariskunnillakin eri puolilla Suomea on miehet olleet mukana neuvolalääkärillä.

• äippä33
        saisi.. kirjoitti:

olla muita paikalla??! En ole koskaan kuullutkaan. Kyllä meillä ainakin neuvolalääkärillä on aina mies ollut mukana, vaikka sisätutkimus tehtäisiin. Sehän on naisen ihan oma asia, eikä lääkärille kuulu millään tavalla. Myös kaikilla ystäväpariskunnillakin eri puolilla Suomea on miehet olleet mukana neuvolalääkärillä.

minullakin on saanu mies olla mukana vaikka alakautta oisivat utranneet jonka ovat jotehnyt 2 kertaa, ei millonkaan kukaan ole sanonu että voisko ies poistua,
        olen sitä mieltä niin kun edelinenkin että sehän on naisen asia saako siellä olla isä ja muita paikalla, sillä minulla oli viimeks kaksi opiskelijaa kattomassa , kysyivät kyllä luvan :)
        Ei siinä ole mitään pahaa..

• rv 20+

hei ...

ymmärrän jos et halua mennä mies lääkärille, kaikki me ollaan erinlaisia. mutta ei sinun myöskään tarvitse mennä yksityiselle. kerrot neuvolassa ettet mielellään halua mennä mies lääkärille ja heidän täytyy löytää sinulle nais lääkäri. ettei sinulle tule mitään extra kunstannuksia. ja myös synnytyksessä , saat sanoa heti jos et halua mies kätilöä eikä siitä kukaan pahastu.

lääkärissä käydään noin kolme kertaa ,jos ei mitään erikoista ja normi raskaus. lääkäri ei ultraa ... ultrat on sit erikseen ... 1-2 kertaa, riippuu paikkakunnasta ,mutta yksityiselle saa mennä ultraan jos siltä tuntuu :) ja tietenki maksaa itse.

ei meillä ole mies ollut neuvolassa eikä lääkärillä mukana , ainoastaan ultrassa. neuvolassa on aina ne samat jutut, paino, verenpaine jne. jutellaan.

lääkäri taas tekee sisätutkimuksen jne.

• neuvolalääkäristä

Mielestäni oi hirmu helppoa kun oli neuvolalääkäri, jos oli jotain pientäkin neuvola käynnin yhteydessäniin yleensäpääsi välistä käymään nopsaan lääkärillä tarkistamassa asian. Ei siis tartte varat uutta aikaa ja odotella ja maksella.
        Toki riippuu ihan lääkäristä mutta musta tuntuu että neuvolalääkäri ehtii paremmin omistautuun potilailleen kuin sitten taas yksityisellä.. Oma kohtainen kokemus tämä. Neuvolalääkärini jopa ihan soitteli vointiani sunnuntaina..aika ihan..

Niin ja siitä mies lääkäristä,ymmärrän ettei kaikki naiset tykkää mutta kannattaa yrittää tai ainakin yrittää voittaa pelkonsa koska itselläni ollut mies lääkäreitä alatutkimuksissa eikä ole ollut sen pahempi asia loppujenlopuksi..aluksi vierastin asiaa tosi paljon mutta työtänsä he vain tekevät.

Mutta siihen en luottaisi että voit vaatia neuvolassa tai synnytyksessä naislääkäriä/-kätilöä en usko että todellakaan mahdollista sairaalassa ruveta ronklaamaan..

• mä vaan

lääkärissä on kaikkea tylsää ja inhottavaa,painelee mahaa ja ronkii alapäätä ylivalaistulla pöydällä. mä en menisi ollenkaan jos ei olisi melkein kuin pakko! olisit nyt vain niellyt kerran ylimääräistä ja kestänyt sen mieslääkärin,sairaalassa lääkärisi voivat hyvin olla miehiä ja sitten sulla ei kuitenkaan ole vaihtoehtoa. ja miestä sinne on ihan turha viedä,säästä se yksityislääkärin hinta ja käy mieluummin miehesi kanssa ylimääräisessä ultrassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      272
      5380
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      4856
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      123
      4355
    4. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      3976
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3800
    6. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3697
    7. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      41
      3348
    8. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      84
      3073
    9. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      61
      2920
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      22
      2666
    Aihe