Olen 19 vuotias mies, joka on elänyt vuoden parisuheessa ja kihloihinkin on menty.
Kerron tilanteestamme:
Suhteemme on kärsinyt monenlaisia kolhuja olemme tukeneet toisiamme lähimmäisten kuoltua ym. vaikeiden asioiden, mutta tämä raskaus on jotenkin niin uutta ja pelottavaa, joka on vienyt koko elämän raiteiltaan.
Mutta nyt palaan ajassa taakse päin. Kun aloimme seurustella seurustelimme kuin mitkä tahansa muut parit. Samoin makuuhuoneen puolella meni ihan normaalisti ehkäisyä käyttäen. Monesti puhuimme siitä mitä halusimme tulevalta kumpikin halusi opiskella, eikä lasta siihen kuulunut niihin suunnitelmiin ja kumpikin sanoi, että jos vauva tulisi tekisimme abortin, koska elämä on vielä niin auki taloudellisesti ja muutekin.
Olin niin iloinen siitä kun rakkaani kertoi kuinka haluaisi vielä opiskella ja katsoa elämää, koska meillä kummallekin oli ollut vaikeita masennuskausia, jossa elämän halu ja suunta oli kadonnut kokonaan. Niin tämä oli suorastaan ihanaa kuultavaa.
Itsekkin ehdin innostua opiskelusta ja tarkastella elämää vielä rauhassa rakentaa kaikki valmiiksi.
Nyt jotekin tuntuu siltä, että kaikelta tältä suunnitelmilta ja tulevaisuuden rakentamiselta on mennyt pohja. Vaikka elämä ei mene aina kuinka suunnitelee, niin lapsi ei ollut meille kummallekaan vielä toivottua.
Uskoin, niin vahvasti siihen. Pelottaa jo nyt paljon, en osaa ajatella itseäni isänä. Oma isäni sai vasta minut kolmekymppisenä kuin myös äiti. Hekin aina kasvattivat minut siihen, että rakenna ensin elämä ja sitten vasta lapsi.
Kantani on jyrkkä. Haluaisin rakentaa vielä elämääni, koska tunnen, että se on vielä pahasti kesken. Olen vasta nyt alkanut oppimaan rakastamaan itseäni ja todennut, että minullakin on oikeus elää. Ennen vain vedin masennuslääkettä ja mietin mustia aina, koska koulukiusaamiset ja oma herkkyys kasvatti musta murheellisen. Nyt vasta osaan ottaa suuntaa ja tietää mitä tahtoa.
Siksi kai en haluaisi lasta, kaikki on vain niin kesken. Mutta en halua todellakaan myöskään sitä, että minun mielipiteeni vaikuttaa aborttiin. Se ei ole sen arvoinen oman itsekyyteni tähden. Tuntuu pahalta jättää toinen lapsen takia. Pilaan toisen elämän sen takia kun kondomi petti, enkä itse vastaa seuraamuksista. Olisin halunnut, että rakkaani pääsisi tekemää töitä ja opiskella, miten hän muutama viikko rauhassa kenenkään elämää pilaamatta. Mutta taas sössin kaiken valmiiksi. sitten sanoi. Nyt olen vienyt häneltäkin suunnitelmat ja kaikki mönkään. Tuskin tule koskaan antamaan itselleni anteeksi sitä, että jättäisin hänet, mutta tunnen vain vahvasti niin etten ole vielä valmis.
Voinko koskaan saada itsekyyttäni anteeksi taivaassa tai muutenkaan. Olisin vain halunut elää vielä satuttamatta ketään.
Mitä teen???
3
813
Vastaukset
- julia
ymmärrän tuon kaiken huolen,ja ne ovat realistisia, mut voin kertoa oman tarinani,tulin myös nuorena täysin yllätteäen raskaaksi,mietin samoja asioita. en kuitenkaan tehnyt aborttia,ja kun nella syntyi ( nyt 10.v) niin kaikki se huoli ja stressi häipyi kuin tuhka tuuleen,ja voin sanoa et se aika on ollu elämäni onnellisinta aikaa.ei isän tarvi töistä tai harrastuksista luopua,enkä tarkoita tällä viestillä muuta kuin että halusin kertoa miten minun kävi. ei sen tarvi olla negatiivinen elämänmuutos,eikä hirveästi teidän menoja vie.toivottavasti kaikki menee hyvin,tiedän miten hämmentynyt sitä on.
- olekaan halukas teettämään
aborttia? Te olette molemmat täysin syyttömiä tapahtuneeseen. Käytitte kondomia ja se petti.
Ainakaan minun mielestäni abortti ei ole murha, kyse ei ole vielä lapsesta, vaan sikiöstä. Ei sillä sikiöllä ole muistoja yhteisistä hetkistä perheen kesken, ei se ole tuntenut rakkautta teitä kohtaan... ym. Suurempi asia on tapattaa lemmikki.
Suosittelen todella harkitsemaan sitä, että teettäisitte abortin. Olette nuoria ja ehditte vielä tehdä lapsiakin sitten, kun olette saaneet elämän perustukset kuntoon. - Olet hyvin fiksu nuori mies, kun osaat pohtia asioita kirjallisestikin ja uskallat kirjoittaa niistä täällä. Sinulla on myös vastuuntuntoa ja omatunto. Toivon, että saatte nauttia toisistanne vielä rauhassa ennen kuin lapset tulevat.
Kaikkea hyvää toivoon eräs vanha rouvahenkilö- .............
Aloittajalla kirjoitusvirheitä niin, että tekstistä saa juuri ja juuri selvää, mutta siitä ei mainita, koska ei halua lasta. Jos haluaisi, olisivat nämä 'vanhat rouvat' jo aikoja sitten tallanneet pojan kirjoitusvirheineen maanrakoon.
Mutta asiaan.. Lapsi ei estä opiskelua tai työntekoa, omaa elämää saa jatkaa ihan samanlailla lapsen kanssa kuin ilmankin. Usein kaikki raskausajan epävarmuus häviää, kun lapsi syntyy, mutta aina näin ei tietenkään ole. Puhu tyttöystäväsi kanssa ihan kunnolla siitä, mitä mieltä olette tilanteesta ja kerro avoimesti tunteistasi ja ajatuksistasi. Hienoa, että ne ovat sulla niin selkeät! Kun puhut naisesi kanssa kunnolla ja rehellisesti, on YHTEINEN päätöksenne varmasti molempia miellyttävä ja oikea. Tsemppiä teille molemmille!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16012256
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1525436Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454600Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1353653Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392758Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191926Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1071656Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3631611Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1021516Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361461