Onko kenelläkään kokemuksia E-EPA:n käytöstä masennuksen hoidossa? Auttaako?
E-EPA ja masennus
43
29949
Vastaukset
- kurina
Itse aloin käyttämään epaa, karnosiinia ym. vitamiinivalmisteita syyskuun lopulla. Paniikkikohtaukset oli meikäläisen riesana. tai oikeastaan ahdistava pelko, että saan kohtauksen.Ensimmäisenä iltana kun kippasin pillerit suuhun, niin huomasin, että ahdistus hävisi. En tiedä johtuiko karnosiinista vai mistä. Epahan alkaa vaikuttaa vasta viikkojen kuluttua. Mutta nyt kun olen näitä napsinut uskollisesti suuhuni tunnen, että olen paremmassa kunnossa. On rohkeutta kohdata jännittäviä tilanteita. JA se ahdistus on tosiaan poissa. Ennen ahdisti se, että en uskaltanut tehdä jotain juttua paniikinpelossa. Mutta nyt asia ei mua haittaa. Ajattelen vain ,että aikansa kutakin. Olen nyt näin, ja alan sitten opettelemaan uusia asioita kun olen siihen valmis. Kokeile vaan epaa ja ota karnosiini siihen mukaan. Masentuneelle karnosiinin annos on 800 mg vuorokaudessa. Karnosiini on aika kallista, mutta epan kanssa hyvä pari. Tsemppiä sulle!!!!!
- E-epaa juu
Mä söin kaks vuotta moclobemid 300 mg ja päätin että lopetan ne kun suolisto-ongelmat alkoi olla jo aika pahoja. Vieroitusoireet lopettamisesta oli tosi pahoja. Harhoja, painajaisia, suunnatonta ahdistusta... Melkein ajauduin itsemurhaankin (ajatella, lääkkeiden lopetttamisen vuoksi!). Sit surffailin netissä löytääkseni apua olooni ja löysin tietoa E-Epasta, kalaöljystä. Kävin ostamassa paketin ja aloin käyttämään sitä 500 mg/kps x 2 kps /päivä. Vieroitusoireet helpotti TODELLAKIN parissa päivässä mun kohdalla. Ennen sitä kärsin suunnattomasta ahdistuksesta jo iltapäivällä jos en ollut muistanut ottaa masislääkettä aamulla. Nyt olen ollut ilman moclobemidia 2,5 kuukautta ja hyvin olen pärjännyt. Mieli on hyvä ja joka päiväinen elämä siedettävää. En kaipaa niitä teollisia myrkkypillereitä laisinkaan. Kaikenlisäksi korvissa soinut humina, joka vaivannut jo vuosia, on lakannut, sekin on positiivista kalaöljyn käytöstä! Kalaöljy on terveellistä kaikille!!! Sitähän suositellaan käyttämään masislääkkeitten kanssa jotta niiden sivuvaikutukset helpottuisivat. Minä ainakin voin rehellisesti sanoa että minua ovat auttananeet. Jokainen tietysti päättää itse ja voi keskustella lääkärinsä kanssa vaihtoehdoista jotka juuri itselle sopivat. Minä olen valinnut luontaisen tien ja olen tyytyväinen...
- mutta......
E-Epa karnosiini magnesium seleeni-yhdistelmä ei auttanut masennukseeni ja voimattomuuteeni. Söin tätä yhdistelmää 4 kk.
Avun minulle toi yllä mainitun kuurin lopettamisen jälkeen mäkikuisma-valmiste (apteekista). Mäkikuisman teho alkoi näkyä noin 2 viikon käytön jälkeen selkeästi (vuorokausirytmi tasoittui, aamuisin oli virkeä ja tarmokas olo jne.).Käytän mäkikuismaa edelleen.
Tietoa mäkikuismasta:
>Mäkikuisma sisältää useita, eri kemiallisiin ryhmiin kuuluvia farmakologisesti vaikuttavia aineita. Hyperosidi, biapigeniini, amentoflavoni ja biologisesti erittäin aktiivinen kversetiini kuuluvat kasvifenolien, tässä tapauksessa flavonoidien ryhmään, joita mäkikuismassa on 3 - 5 % kuivapainosta. Flavonoideihin kuuluvat myös mäkikuisman jumoavat tanniinit sekä tanniinien rakenneosat katekiini, epikatekiini ja proantosyanidiinit. Mäkikuisma sisältää myös joukon antrakinoneihin kuuluvia kasvifenoleja, hyperisiinejä. Näitä ovat hyperisiini, pseudo-hyperisiini, isohyperisiini ja protohyperisiini. Näiden lisäksi rohdos sisältää vaikuttavina aineina ksantooneja mm. ksantofyllia sekä floroglusinoleja mm. hyperforiinia, fenolikarboksyylihappoja, haihtuvaa öljyä ja gamma-aminovoihappoa (GABA).
Viimeisen 10 - 15 vuoden aikana tehdyt lukuisat kliiniset tutkimukset huomattavilla potilasmäärillä (yli 3000 potilasta) ovat osoittaneet mäkikuismalla tai siitä tehdyillä valmisteilla olevan edullisia terveysvaikutuksia, kuten:
lievä masennustiloja ehkäisevä (antidepressiivisen) vaikutus
tuskaa lievittävä (anksiolyyttisen) vaikutus
rauhoittava (sedatiivisen) vaikutus.
Mäkikuisman vaikutuksesta mm. syvä uni lisääntyy ja REM-uni vähenee (REM = rapid eye movements, silmänvärveuni) ja melatoniinin määrä lisääntyy yöaikana.
Mäkikuismavalmisteiden on todettu olevan viruksia ja baktereja tuhoavia (antiviraalisia ja antibakterisia). Niiden on todettu stimuloivan elimistön puolustusjärjestelmän valkosoluja (mononukleaarisia fagosyyttejä) ja estävän proteiinikinaasi-C:tä (PKC) sekä arakidonihapon ja leukotrieenien vapautumista. (PKC-inhibiittoreita käytetään syövän hoidossa;
Mäkikuismauutteiden on todettu vaikuttavan depressioon useilla mekanismeilla. Ne vaikuttavat sarnanaikaisest serotoniiniin, noradrenaliiniin ja lievästi MAO-efektiin, kortisolin erittymisen estoon ja estävät dopamiinin takaisinottoa. Vaikka mäkikuis-mauutteen vaikutusmekanismit, erityisesti depression hoidossa, eivät ole vielä täysin selvinneet, on kuitenkin vallitsevana käsitys, jonka mukaan mäkikuismavalmisteet vaikuttavat depression hoidossa kuten muut ei-MAO-inhibiittorilääkkeet (antidepressantit) estämällä serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinottoa.
Mäkikuisman farmakologisten vaikutusten katsotaan johtuvan useista kasvin sisältämistä sekundaariaineista. Kasvin flavonoideista kversetiinin ja kversitriinin on todettu vaikuttavan MAO-inhibiittoreina, hyperosidi ja biapigeniini vaikuttavat sedatiivisesti. Amentoflavoni on vaikutukseltaan antidepressiivinen. Mäkikuisman ksantonit ovat sekä MAO-A että MAO-B inhibiittoreita. Hyperforiini vaikuttaa antibioottisesti. Proantosyanidiinit vaikuttavat antioksidantteina, ovat antimikrobisia, antiviraalisia ja vasorelaksantteja (verisuonisupistuksia laukaiseva). Hyperisiini, eräs dimeerinen antrakinoni, jota kasvissa on 0,1 - 0,3 %, aiheuttaa herkistymistä valolle sekä vaikuttaa serotoniinin ja melatoniinin aineenvaihduntaan.
Käyttötarkoitus
Mäkikuismaa ja siitä tehtyjä valmisteita käytetään sisäisesti psykovegetatiivisten häiriöiden, depressiivisen alakuloisuuden, unihäiriöiden sekä tuska- ja jännitystilojen hoitoon. Öljyvalmisteita käytetään sisäisesti ruoansulatusvaivoihin.
Ulkoisesti mäkikuismasta tehtyjä öljyvalmisteita käytetään haavojen ja ruhjeiden ja muiden ihovaurioiden käsittelyyn ja jälkihoitoon, lihaskipuihin ja 1. asteen palovammoihin.
Haittavaikutukset ja vastasyyt
Mäkikuisma on yksi kaikkein eniten tutkituista ja käytetyistä depressionhoitoon tarkoitetuista rohdoskasveista. Esim. Saksassa määrättiin v. 1996 mäkikuismaa depressioläakkeenä 66 miljoonaa hoitoannosta. Laajasta käytöstä huolimatta haittavaikutuksia on havaittu vähän. Vähäisiä sivuvaikutuksia on todettu 2,4 %:lla käyttäjistä. Sivuvaikutuksina on kuvattu mm. ruuansulatuskanavan häiriöitä (0,5 %), yliherkkyysreaktioita (0,5 %), väsymystä ja heikotusta (0,4 %) ja rauhattomuutta (0,3 %). Kaikki haittavaikutukset ovat täydellisesti poistuneet käytön lopettamisen jälkeen. Lievää valolle herkistymistä on todettu, erityisesti vaaleaihoisilla. Tästä syystä on vältettävä mäkikuisman käyttöä tai ylimääräistä auringolle altistumista silloin kun nautitaan lääkkeitä jotka herkistävät valolle esim. tetrasykliini ja klorpromatsiini. Mäkikuisman käyttöä yhdessä MAO-inhibiittoreiden ja muiden masennuslääkkeiden kanssa on vältettävä; neljä viikkoa MAO-lääkityksen päättymisen jälkeen voi aloittaa mäkikuisman käytön.
Mäkikuisma voi alentaa samanaikaisesti käytettävien lääkeaineiden, esimerkiksi indinaviirin ja muiden HIV-lääkkeiden, siklosporiinin, digoksiinin, ehkäisytablettien, teofylliinin ja varfariinin, pitoisuutta plasmassa ja heikentää näiden lääkeaineiden tehoa. Yhteisvaikutus johtuu todennäköisesti mäkikuisman aiheuttamasta maksan entsyymien aktiivisuuden lisääntymisestä. Suomessa myynnissä olevia tällaisia lääkevalmisteita ovat mm. Crixivan, Digoxin, Euphyllin Retard, Marax, Marevan, Nuelin, Retafyllin, Sandimmun Neoral, Theo-Dur, Theofol ja Theophyllaminum.
Mäkikuismaa sisältävien valmisteiden käytön äkillinen lopettaminen voi aiheuttaa joidenkin edellä mainittujen lääkeaineiden pitoisuuden nousun vaarallisen korkeaksi.
Mäkikuisman käytöstä raskauden ja imetyksen aikana ei ole tietoa, joten yleisen käytännön mukaan sitä tulisi välttää.
Käyttötapa ja annostus
Rohdoksesta tehtyjä kiinteitä tai juoksevia valmisteita otetaan suun kautta. Ellei toisin määrätä, aikuisille päivittäin keskimäärin 2 - 4 g rohdosta tai 0,2 - 1,0 mg kokonaishyperisiiniä muina valmisteina (esim. rohdosvalmisteina) 4 - 8 viikon ajan, 6 - 12 vuotiaille ainoastaan lääkärin määräyksestä 1/2 aikuisen annoksesta. Jos lääkitys ei tehoa 6 viikossa, on otettava yhteyttä lääkäriin muiden depressiolääkkeiden tai depression hoidon saamiseksi.
Huomautus
Ryhdyttäessä käyttämään mäkikuisma-valmisteita, lääkärin määräämää muuta lääkitystä ei saa sen vuoksi lopettaa neuvottelematta ensin lääkärin kanssa.>- Kyselevä
Mikä oli E-Epan pitoisuus käyttämässäsi yhdisteessä? Olen lukenut, että masennuksessa käytettävä annostus olisi 1000-1500 mg.
- mutta....
Kyselevä kirjoitti:
Mikä oli E-Epan pitoisuus käyttämässäsi yhdisteessä? Olen lukenut, että masennuksessa käytettävä annostus olisi 1000-1500 mg.
Käytin E-Epaa 2000 mg/vrk., mikä on suositeltu annos vaikeassa unipolaarisessa masennuksessa. Tämä annos on osoittautunut hyvin siedetyksi, annostuksen suurentaminen yli 2000 mg/vrk. ei tutkimusten mukaan anna lisätehoa (ja vatsavaivoja ilmenee usein suuremmilla annoksilla). Minun masennustani E-Epa ei helpottanut tuolla 2000 mg:n vuorokausiannoksella 4 kuukaudessa - mäkikuisma sen sijaan tehosi nopeasti :-)
Tutkittua tietoa:
>>>BMJ:ssä julkistetussa, tohtori Klaus Linden johtaman tutkijaryhmän selvityksissä ilmeni, että mäkikuismavalmisteet olivat 2–4 kertaa tehokkaampia kuin kokeissa käytetyt lumelääkkeet, ja vähintään yhtä hyviä kuin synteettiset psyyken lääkkeet. Joissakin koesarjoissa mäkikuismavalmiste oli kolme kertaa tehokkaampi kuin markkinoiden parhaina pidetyt lääkkeet. Merkillepantavaa oli myös, ettei mäkikuismalla todettu muille psyyken lääkkeille tunnusomaisia haittavaikutuksia. Tutkimuksiin osallistui lähes pari tuhatta koehenkilöä ja ne täyttivät tiukimmat tieteelliset kriteerit. (St John´s wort for depression — an overview and meta- analysis of randomised clinical trials. BMJ 1996;313:253-258.)>>> - Kuisma
mutta.... kirjoitti:
Käytin E-Epaa 2000 mg/vrk., mikä on suositeltu annos vaikeassa unipolaarisessa masennuksessa. Tämä annos on osoittautunut hyvin siedetyksi, annostuksen suurentaminen yli 2000 mg/vrk. ei tutkimusten mukaan anna lisätehoa (ja vatsavaivoja ilmenee usein suuremmilla annoksilla). Minun masennustani E-Epa ei helpottanut tuolla 2000 mg:n vuorokausiannoksella 4 kuukaudessa - mäkikuisma sen sijaan tehosi nopeasti :-)
Tutkittua tietoa:
>>>BMJ:ssä julkistetussa, tohtori Klaus Linden johtaman tutkijaryhmän selvityksissä ilmeni, että mäkikuismavalmisteet olivat 2–4 kertaa tehokkaampia kuin kokeissa käytetyt lumelääkkeet, ja vähintään yhtä hyviä kuin synteettiset psyyken lääkkeet. Joissakin koesarjoissa mäkikuismavalmiste oli kolme kertaa tehokkaampi kuin markkinoiden parhaina pidetyt lääkkeet. Merkillepantavaa oli myös, ettei mäkikuismalla todettu muille psyyken lääkkeille tunnusomaisia haittavaikutuksia. Tutkimuksiin osallistui lähes pari tuhatta koehenkilöä ja ne täyttivät tiukimmat tieteelliset kriteerit. (St John´s wort for depression — an overview and meta- analysis of randomised clinical trials. BMJ 1996;313:253-258.)>>>Kerrotkos vielä sen käyttämäsi valmisteen nimen ja hinnan.
- ..mutta
Kuisma kirjoitti:
Kerrotkos vielä sen käyttämäsi valmisteen nimen ja hinnan.
Olen käyttänyt Esbericumia, meidän apteekissa 60 kapselia maksaa 18,10 e. On myös uudempi, kaksi kertaa Esbericumia vahvempi Esberiforte, hinta meidän apteekissa 30 kaps. 17,60 e. Olen myös kuullut mäkikuisma-valmisteesta nimeltä Hyperiforce nova, sen hintaa en tiedä.
- jippiijee
Mutta masennus pitäisi erottaa normaalista ahdistuksesta kuten oikean masennuksen kärsineet osavatkin muttei pelkkää ahdistusta kärsivät. Vielä noiden päälle on erikseen voimattomuus joka tulee miehillä niin henkiseksi kuin ruumiilliseksi jos SINKKI on vajeessa. Eli katottuani noita sinun syömiäsi niin heti pistin merkille että sinkki puuttuu tuosta yhdistelmästä melkein tärkeimpänä. Se on nuihin verrattuna ainut todellinen vireystilaa nostava ja testosteronitasoa hoitava mineraali jonka tehot toimii oikeeseen vaivaan. Toki myös seleeni mutta antioksidanttina seleeni hoitelee vain amalgaamit verestä ja parhaiten kun niitä ei ole enää suussa siis elohopeaa. E-EPA kyllä vaikuttaa sopivasti energiatasoakin nostavasti ja koska puutostiloissa myös aivojen ravinto ja hapensaanti vähenee E-EPA muuttussaan dha:ksi ruokkii tässätapauksessa aivoja jolloin voi olla että tietynlaise ihan ruumiilliset hermopuristukset lievenevät eli niitäkään ei pitäisi sotkea henkisiin hermopuristuksiin. Mutta koska toki viallinen ruumis aiheuttaa henkistä tuskaa niin voi olla että tässä syy miksi E-EPA:n todetaan lievittäcvän masennusta. Ja tässä yhteydessä juuri tarkoitan että pitäisi erottaa oikea masennus ja muut ahdistukset toisistaan. Mutta hieno homma että kuitenkin löysit yhden toimivan.
- johannaamn
Kyselevä kirjoitti:
Mä olen nyt 3kk käyttänyt E-EPA 650mg 4 kapselia pvässä ja auttaa huomattavasti saamattomaan olotilaan, mulla diagnoosina krooninen keskivaikea/vaikea masennus. Jos otan kolme kapselia ni oon saamton mutta mjos otan neljä niin teen kotihommia kun veturi =)
- Sappi
Älä tuhlaa rahojasi humpuukiin. Luontaistuotteissa sallituilla pitoisuuksilla mokomat pillerit saavat aikaan korkeintaan placebovaikutuksen. Mutta onhan siitäkin näköjään joillekin lohtua....
- Lukeva
Nyt on kuule kysymyksessä aine, jota oikeasti on tutkittu tieteellisesti. Voit hakea vaikka itse tietoa PubMedistä osoitteesta http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi hakusanoilla "Eicosapentaenoic acid depression". Tutkimustulokset ovat kyllä rohkaisevia. Ei pidä hutkia luonnosta saatavia aineita, monet lääkkeet ovat peräisin sieltä, mm sormustinkukasta valmistetaan sydänlääkettä. Luontaistuotekaupat ovat toki pullollaan tuotteita, joiden vaikutksia ei ole tutkittu tai niiden vaikutusten on todettu jäävän uskon tasolle.
- Sappi
Lukeva kirjoitti:
Nyt on kuule kysymyksessä aine, jota oikeasti on tutkittu tieteellisesti. Voit hakea vaikka itse tietoa PubMedistä osoitteesta http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi hakusanoilla "Eicosapentaenoic acid depression". Tutkimustulokset ovat kyllä rohkaisevia. Ei pidä hutkia luonnosta saatavia aineita, monet lääkkeet ovat peräisin sieltä, mm sormustinkukasta valmistetaan sydänlääkettä. Luontaistuotekaupat ovat toki pullollaan tuotteita, joiden vaikutksia ei ole tutkittu tai niiden vaikutusten on todettu jäävän uskon tasolle.
Et lukenut kunnolla. Puhuin nimenomaan LUONTAISTUOTEKAUPAN PITOISUUKSISTA, jotka on asetuksin määrätty sellaisiksi ettei minkäänlaista vaikutusta todellakaan ole. Tämä on tehty kuluttajan suojelemiseksi: näitähän voi todellakin ostaa ihan kuka tahansa, lapsikin. Siksi luontaistuotteet luetaankin elintarvikkeisiin, ei lääkkeisiin.
Kaikki vaikuttavilla pitoisuuksilla varustetut lääkkeet saa ainoastaan apteekista ja mieluiten reseptillä. - väärin
Sappi kirjoitti:
Et lukenut kunnolla. Puhuin nimenomaan LUONTAISTUOTEKAUPAN PITOISUUKSISTA, jotka on asetuksin määrätty sellaisiksi ettei minkäänlaista vaikutusta todellakaan ole. Tämä on tehty kuluttajan suojelemiseksi: näitähän voi todellakin ostaa ihan kuka tahansa, lapsikin. Siksi luontaistuotteet luetaankin elintarvikkeisiin, ei lääkkeisiin.
Kaikki vaikuttavilla pitoisuuksilla varustetut lääkkeet saa ainoastaan apteekista ja mieluiten reseptillä.eihän epan osalta apteekin pitoisuudet mitenkään poikkea luontaiskaupan vastaavista
- selvää
Sappi kirjoitti:
Kaikki vaikuttavilla pitoisuuksilla varustetut lääkkeet saa ainoastaan apteekista ja mieluiten reseptillä.eihän epan osalta apteekin pitoisuudet mitenkään poikkea luontaiskaupan vastaavista
- popsinut
Muotoillaan tämä toisinpäin... En usko että aine joka aiheuttaa järkyttäviä migreenikohtauksia alussa voi olla täysin tehoton. Esim meijerivoi ei aiheuta migreeniä vaikka kuin uskoisit sen auttavan ongelmiisi. Kyseistä sivuvaikutusta on tullut nyt useammalla tuntemallani henkilöllä. Samoin yksi tuttavani joutui lopettamaan niiden popsimisen kun stimulantti lääkityksen e-epan yhdistelmä veti nupin sekaisin. En nyt ota siihen kantaa onko se hyväksi vai haitaksi, mutta pointti oli siinä että jotain se tekee. Eli tuhdit lumevaikutukset tuntuisi olevan jos huijausta on...
- hyperiforce nova
popsinut kirjoitti:
Muotoillaan tämä toisinpäin... En usko että aine joka aiheuttaa järkyttäviä migreenikohtauksia alussa voi olla täysin tehoton. Esim meijerivoi ei aiheuta migreeniä vaikka kuin uskoisit sen auttavan ongelmiisi. Kyseistä sivuvaikutusta on tullut nyt useammalla tuntemallani henkilöllä. Samoin yksi tuttavani joutui lopettamaan niiden popsimisen kun stimulantti lääkityksen e-epan yhdistelmä veti nupin sekaisin. En nyt ota siihen kantaa onko se hyväksi vai haitaksi, mutta pointti oli siinä että jotain se tekee. Eli tuhdit lumevaikutukset tuntuisi olevan jos huijausta on...
Nämä vogelin mäkikuisma tabletit saa apteekista vain lukkojen takaa, eli ei ole tarkoitettu kelle tahansa. Parilta tutulta kuullut, että auttanut hyvin uniongelmiin. Luontaistuotekaupoissa niitä ei myydä..
- Sini400
hyperiforce nova kirjoitti:
Nämä vogelin mäkikuisma tabletit saa apteekista vain lukkojen takaa, eli ei ole tarkoitettu kelle tahansa. Parilta tutulta kuullut, että auttanut hyvin uniongelmiin. Luontaistuotekaupoissa niitä ei myydä..
Täällä toimii epa ja karnosiini. Toisilla toimii ja toisilla ehkä ei mutta kannattaa ainakin kokeilla niin tietää. Minä sain ainakin avun aika pian.
- 5+18
Sini400 kirjoitti:
Täällä toimii epa ja karnosiini. Toisilla toimii ja toisilla ehkä ei mutta kannattaa ainakin kokeilla niin tietää. Minä sain ainakin avun aika pian.
Onks sulla muita lääkkeitä,siis masis,neurolepti tms.?
- Hyvää!
Nääh, älä mene uskomaan tähän.
E-epa on oikeasti tutkittua ainetta ja olen itsekin testannut.
Söin Epaa noin puoli vuotta ja jo kuukauden jälkeen oloni koheni huomattavasti. Olin pirteämpi, iho parani (heleämpi, finnittömämpi ja tasaisempi), masennus lieveni ja jännityksenin pystyi sietämään.
Ennemmin minä Epaa alkaisin syömään kuin lääkkeitä. Tai suosittelisin ainakin kokeilemaan ensin terveellisempää luonnonmukaisempaa vaihtoehtoa kuin kemiallisia sekoitteita.
Lopetin tyhmänä Epan käytön kalanmakuisten röyhtäysten vuoksi ja oireet palasivat ilkikurisesti hiipien. Nyt syön muita lääkkeitä ja toivoisin, että voisin vaihtaa taas Epaan. Onhan tuo kuitenkin lääkärin kanssa neuvoteltavissa. - Tiedostaja
Hyvää! kirjoitti:
Nääh, älä mene uskomaan tähän.
E-epa on oikeasti tutkittua ainetta ja olen itsekin testannut.
Söin Epaa noin puoli vuotta ja jo kuukauden jälkeen oloni koheni huomattavasti. Olin pirteämpi, iho parani (heleämpi, finnittömämpi ja tasaisempi), masennus lieveni ja jännityksenin pystyi sietämään.
Ennemmin minä Epaa alkaisin syömään kuin lääkkeitä. Tai suosittelisin ainakin kokeilemaan ensin terveellisempää luonnonmukaisempaa vaihtoehtoa kuin kemiallisia sekoitteita.
Lopetin tyhmänä Epan käytön kalanmakuisten röyhtäysten vuoksi ja oireet palasivat ilkikurisesti hiipien. Nyt syön muita lääkkeitä ja toivoisin, että voisin vaihtaa taas Epaan. Onhan tuo kuitenkin lääkärin kanssa neuvoteltavissa....että liekö muilla kokemuksia siittä että kun ongelmat hiipivät takaisin on selityksen oltava joninsortin vakio ei niinkään virus, bakteeri yms... itse olen huomannut että ainoa vakio olisi amalgaamipaikka tai jonkinsortin kirurginen siirros. Eli luontaistuotteet poistavat elimistöstä tutkitusti aika paljon epäterveellisiä yhdisteitä joten ne ei juurru tiettyyn paikkaan vaan jopa aivoista tosin hitaasti poistuvat kuten elohopea. Mutta jos paikat on suussa kun käytön lopettaa liukenee siittä uusia määriä aivoihin asti. Kun sitä on taas aivoista alkaa kaikki ihottumasta ja muistiongelmat sekä erilaiset apatiat nousemaan taas pintaan. Ongelma on siis lääketieteellinen eli lääkärien haluttomuutta nähdä lääketieteellinen fakta. Amalgaami on yksi helvetin mysteeri jota en oikein jaksa tajuta miksi on lääkäreiden niin vaikea tajuta. Nuista myötätuntovaikutuksista on kenenkään turha puhua jos amalgaamin haitoista on ajatellut vasta vuosia kaiken alettua ja silloinkin kun joku ulkopuolinen siitä aulisti kertoo. Siinä vaiheessa iho on paskana, päänsäryt, masennukset, kivut, aivopuristukset yms...omituista. Oletko eri mieltä? Tai oikeastaan onko sinulla amalgaamit?
Tiedostaja kirjoitti:
...että liekö muilla kokemuksia siittä että kun ongelmat hiipivät takaisin on selityksen oltava joninsortin vakio ei niinkään virus, bakteeri yms... itse olen huomannut että ainoa vakio olisi amalgaamipaikka tai jonkinsortin kirurginen siirros. Eli luontaistuotteet poistavat elimistöstä tutkitusti aika paljon epäterveellisiä yhdisteitä joten ne ei juurru tiettyyn paikkaan vaan jopa aivoista tosin hitaasti poistuvat kuten elohopea. Mutta jos paikat on suussa kun käytön lopettaa liukenee siittä uusia määriä aivoihin asti. Kun sitä on taas aivoista alkaa kaikki ihottumasta ja muistiongelmat sekä erilaiset apatiat nousemaan taas pintaan. Ongelma on siis lääketieteellinen eli lääkärien haluttomuutta nähdä lääketieteellinen fakta. Amalgaami on yksi helvetin mysteeri jota en oikein jaksa tajuta miksi on lääkäreiden niin vaikea tajuta. Nuista myötätuntovaikutuksista on kenenkään turha puhua jos amalgaamin haitoista on ajatellut vasta vuosia kaiken alettua ja silloinkin kun joku ulkopuolinen siitä aulisti kertoo. Siinä vaiheessa iho on paskana, päänsäryt, masennukset, kivut, aivopuristukset yms...omituista. Oletko eri mieltä? Tai oikeastaan onko sinulla amalgaamit?
"... Eli luontaistuotteet poistavat elimistöstä tutkitusti aika paljon epäterveellisiä yhdisteitä.."
HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ...
Eivät poista mitään - eivät ainakaan tutkitusti.
- Kylmät kädet
Karnosiini (ß-alanyyli-L-histidiini) on beta-alaniini- ja histidiiniaminohapoista muodostunut dipeptidi. Sen kemiallinen kaava on C9H14N4O3, moolimassa 226.23 g/mol, sulamispiste 253 °C ja CAS-numero 305-84-0.
- kokeillut joo
taitaa olla hiukan vanha aloitus mutta laitetaan silti.. 5kk sitten aloitin syömään e-epaa ja karnosiinia (e-epa n. 2000mg vrk, karnosiini 800mg vrk). eipä oikein ole ollut huomattavaa apua.
itse uskosin että humpuukia on ne puheet näiden hyödystä mielenterveyden häiriöihin.- Avun saanut
Ostin kesällä ensimmäisen paketin E-EPAa (650mg), aiemmin olin syönyt muita kalaöljykapseleita (vapaa kierto mm.) säännöllisen epäsäännöllisesti ilman mainittavaa vaikutusta. Nyt, kun muutama kuukausi E-EPAn säännöllistä käyttöä on takana, huomaan todella, miten paljon virkeämpi, energisempi ja ennen kaikkea vähemmän masentunut olen nyt vuoden pimeimpäna aikana, mikä on aina aikuisiässä on ollut minulle todella vaikeata aikaa.
- Toimii vaan
Avun saanut kirjoitti:
Ostin kesällä ensimmäisen paketin E-EPAa (650mg), aiemmin olin syönyt muita kalaöljykapseleita (vapaa kierto mm.) säännöllisen epäsäännöllisesti ilman mainittavaa vaikutusta. Nyt, kun muutama kuukausi E-EPAn säännöllistä käyttöä on takana, huomaan todella, miten paljon virkeämpi, energisempi ja ennen kaikkea vähemmän masentunut olen nyt vuoden pimeimpäna aikana, mikä on aina aikuisiässä on ollut minulle todella vaikeata aikaa.
Mä taidan olla toinen tässä viestiketjussa kirjoituksella Lääkkeistä irtipäässyt , E-epaa juu. Toden totta, nyt on meikäläinen varsinaisessa koetuksessa. Olen siis käyttänyt vain ja ainoastaan E-Epaa 500 mgx2/pv ja nyt on tosipaikka kyseessä. En siis ole syönyt enää mitää muuta lääkitystä. Äitilläni on todettu munasarjasyöpä, hän oli toissa päivänä leikkauksessa. Olen ollut hänen tukenaan tässä ahdingossa. Ei voi kun ihmetellä, kuinka mä jaksan kun itsellänikin on niin vaikeeta. En voi kun sanoa et kyllä E-epa on antanut mulle vastaavan puhdin, ellei paremmankin, elämään kuin joku teollinen masispilleri. En voi kun suositella kaikkia masentuneeksi itseään tuntevia kokeilemaan ekaks vaikka tätä minun toimivaksi kokemaani ratkaisua. Kyllä se vaan toimii! E-Epa nimittäin toimii, voin suositella sitä kaikille!!!
- ex-kofeinisti
Toimii vaan kirjoitti:
Mä taidan olla toinen tässä viestiketjussa kirjoituksella Lääkkeistä irtipäässyt , E-epaa juu. Toden totta, nyt on meikäläinen varsinaisessa koetuksessa. Olen siis käyttänyt vain ja ainoastaan E-Epaa 500 mgx2/pv ja nyt on tosipaikka kyseessä. En siis ole syönyt enää mitää muuta lääkitystä. Äitilläni on todettu munasarjasyöpä, hän oli toissa päivänä leikkauksessa. Olen ollut hänen tukenaan tässä ahdingossa. Ei voi kun ihmetellä, kuinka mä jaksan kun itsellänikin on niin vaikeeta. En voi kun sanoa et kyllä E-epa on antanut mulle vastaavan puhdin, ellei paremmankin, elämään kuin joku teollinen masispilleri. En voi kun suositella kaikkia masentuneeksi itseään tuntevia kokeilemaan ekaks vaikka tätä minun toimivaksi kokemaani ratkaisua. Kyllä se vaan toimii! E-Epa nimittäin toimii, voin suositella sitä kaikille!!!
Epan öljy paikkaa aivosolujen aksioneja ympäröivää myeliiniä, joka toimii eristeenä, aivan kuin muovi sähköpiuhassa. Ei masennus ole välttämättä mitään psykologiaan perustuva mystinen juttu, vaan aivoille aiheutuneesta vahingosta johtuva toimintahäiriö. Liian korkea stressihormonitaso tuhoaa eristeitä, kalaöljy korjaa vaurioita, ainakin jos on pääteltävä sen perusteella, miten se vaikuttaa oireisiin. Itsekin pystyin lopettamaan bentsolääkityksen luontaislisillä ja joogaan perustuvalla keskittymisharjoituksella.
Vasta kun lopetin kofeiininkäytön aivan täysin, alkoi todellinen paraneminen, masis ja ahdistus katosivat kokonaan noin 4kk lopettamisen jälkeen ja siitä lähtien olo on parantunut kaiken aikaa. Siirtyminen emäksiseen dieettiin poisti krooniset kivut, joiden vuoksi olin ajoittain lähes liikuntakyvytön.
Nämä oireet ovat kiinni siitä, millaiset geenit meillä on, ja miten ne reagoivat siihen mitä työnnämme suuhumme. Etsimällä omalle kropalle sopivan dieetin, pysyvät keho ja aivot kemiallisesti tasapainossa ja toimivat niin hyvin kuin voivat toimia geeniperimän perusteella. Pari vuotta sitten minulla oli vaikeuksia lukea yhtä lausetta pitempiä tekstejä, usein en ymmärtänyt lukemaani ennen kuin olin lukenut saman lauseen useamman kerran, vaikka teksti olisi ollut kuinka helppoa. Usein lukemisyritykset päättyivät paniikkikohtaukseen ja täydelliseen uupumukseen. Nyt, kun olen ollut pian 21kk ilman kofeiinia, opiskelen putkivahvistimien rakennustekniikkaa ja oppimiskyky alkaa palautua yhtä hyväksi kuin joskus parikymppisenä.
Kitaransoitossa muuten huomasin ensimmäisen kerran Epan vaikutukset oppimiskykyyn eli käytännössä lyhytmuistiin hypotalamuksessa. Kun olin syöänyt noin vuoden epaa, alkoivat kitarasoolot yht'äkkiä venyä pituutta ja pystyin keskittymään soittamiseen aivan eri tavalla. Vaikutus ylitti normaalin oppimisen aiheuttaman muutoksen täysin selkeästi ja johtui kaiketi eristeiden korjaantumisesta siten, etteivät stressihormonit enää aiheuttaneet oikeosulkuja oppimiskeksuksen soluissa. Nyt harjoittelen soittamaan hawaijikitaraa, jossa on kaksi 8-kielistä kaulaa, kummassakin jokin, minulle täysin outo viritys, ja silti edistyn aivan selkeästi hyvää vauhtia.
http://qmies.blogit.fi/ - Reconstruction
...samaa mieltä mielenterveyden häiriöihin, mutta onko henkilöillä jotka siihen apua hakevat oikeasti mielenterveyshäiriö vai luulevatko he jotain yllättävää ja pitkäaikaista väsymystä sellaisiksi. Itse haen tiedot sairauksista ja eri vitamiinien/mineraalien, öljyjen yms...tms... aikutuksista niihn ja ratkaisen ongelman mahdollisimman täsmäiskulla. Helpottaa jos tiedostaa omasta lapsuudesta epäkohtia ja muutokset omassa terveydessään. Kun kaikki langat on kurottu yhteen siittä on helppo valita tai sitten kooeilla laajaa skaalaa. Ongelma on monella että luetaan internetin keskusteluja, samaistutaan johonkin heikosti kvuattuun ongelmaan ja luullaan että itsellä on se. Kun pitäisi miettiä mikä minulla on, sitten mennä nettiin tiedesisällöllisiin sivuihin ja etsiä täsmällistä tietoa. Kun teito löytyy sitä voi alkaa järjestelemään ja sitä kautta ongelma ratkeaa. Kun käyttökokemusta kertyy ja onnistuneita ratkaisuja on löytynyt siinä vahvistuu tieto, taito ja tarkkuus. Lopputulos on silloin jo itsestäänselvää ja monesti yksityiselle lääkärille mennessä tiedä mitä haluat ja sen sinä saat, se maksaa mutta monesti halvempaa kuin terveyskeskuskäynti. Eli lääketiede on tiedettä kunhan muistetaan että ihmiskeho on orgaaninen. Monelta lääketieteen kandilta tämä tuppaa unohtumaan ja lääketehtaat ei ole sitä muistanut enää sataan vuoteen. Pahimpia on mielestäni kuitenkin luontaistuotekaupat koska niitä ei valvota ja niiden myymätkin tuotteet voivat olla vaarallisia ainakin synteettisten tuotteiden osalta. Jos itse ostaisin luontaistuotekaupasta kaiken mitä tarvitsen olen varma siittä että tulen tietämään tuotteista enemmän kuin myyjä. Muutenhan en tuotetta ostaisi.
- 22
Syön E_EPA 500mg 3 aamulla ja kolme illalla. Minulla vaikutus on aiva selvä, ensimmäisenä palaa voimakas ahdistus, jollen syö EPAa suunnilleen kuukauteen. Minulla ahdistukseen liittyy myös selvästi sykkeen nouseminen fyysisenä oireena. Syke normalisoituu ja ahdistus pysyy poissa kun käytän E-EPAa (liikun paljon ja käytän sykemittaria ja olen seurannut tätä vuosia, ei ole mikään mutu). Tuo ahdistus aiheutti minulle aikoinaan unettomuutta ja siihen kun lähdin hakemaan apua diagnosoitiin vaikea masennus. Sain lääkkeet ja terapiaa ja aloitin samalla E-EPAn käytön. Paranin parissa vuodessa täysin, mutta E-EPAa käytän, sillä tässä 4 terveen vuoden aikana olen joutunut toteamaan, että ahdistus palaa jollen nauti EPAa.
Koska käytin lääkitystä ja EPAa rinnan en tiedä, tukivatko toisiaan vai olisinko parantunut pelkällä EPAllakin. Mutta pois en vaihda, kun elämä ja mieli kunnossa ja näin haluan jatkaakin, eli jatkan vaikka loppuelämäni EPAn syömistä, kun sillä pysyy minulta ahdistus ja masennus kerta loitolla. - sceptic
En yleensä usko tällaisiin tuotteisiin ja itse asiassa suhtaudun niihin epäilevästi, koska näitä luontaistuotteita ja ravintolisiä ei tutkita lääkkeiltä vaadittavalla tavalla, jos niissä vaikka jokin vaikuttava aine olisikin. Mäkikuismakin, josta kymmenisen vuotta sitten sauhuttiin lievän masennuksen "pehmeänä, luonnollisena" hoitona osoittautui potentiksi farmakologiseksi aineeksi, joka voi mm. viedä e-pillereiltä tehon, joten se siitä.
Rasvahappoihin sen sijaan uskon. Liekö sitten tämä usko, josta tehokin tulee, mutta melkein uskallan sanoa E-EPA:n vaikuttavan mielialaankin. Tosin aloin käyttää sitä isoina annoksina ihan syistä (ravintolisänä, sairastan essentiaalia verenpainetautia). - entinen masentunut
Itse olen syönyt nyt jonkun aikaa e-epaa, ja muutos on uskomaton! olo tuntui tänäkin aamuna niin hyvältä että halusin jakaa sen kaikkien kanssa kirjoittamalla tänne. vielä kuukausi sitten harkitsin vakavasti mielialalääkkeitä jotka ovat aiemmin pilanneet seksihaluni ja muutkin tuntoni kokonaan. itkin täällä kotona sohvan pohjalla ja mietin jopa itsemurhaa. tilasin viimeisillä rahoillani e-epa 650mg 120kpl 40 eurolla, ja olen kuin eri ihminen, jaksan lähteä joka ikinen päivä ulos mikä varmasti myös lisää hyvänolon tunnetta! laitan ruokaa, jaksan pitää yhteyttä läheisiini ja haaveeni alkavat tuntua toteuttamiskelpoisilta.
jos käyt täällä lukemassa yöpaitasillasi iltapäivällä keskusteluja itkien mistä löytäisit avun niinkuin minä tein vilä hetki sitten niin kokeile edes e-epaa. syön sen lisäksi monivitamiinin joka päivä ja aion ostaa d-vitamiinia heti kun mahdollista. tiedän sen tunteen kun mikään ei tunnu miltään ja itkettää koko ajan, toivoo että voisi vain nukkua elämänsä loppuun. mutta ennenkuin alatte syömään masennuslääkkeitä niin kokeilkaa kalaöljyä!
voin vain hehkuttaa oloani ja tiedän sen paranevan päivä päivältä koska nyt minulla on voimia lähteä ulos, toteuttaa haaveitani, jatkaa opiskeluja, ja nähdä kavereita! e-epa ei ole halvimmasta päästä mutta sen arvoissta ainakin minulla! en aio lopettaa ikipäivänä niiden syömistä! mieluummin syön puuroa jos rahat loppuvat :)- hyvä juttu sulle :)
kaikilla ei ole niitä kavereita, joten eipä pelkät E-EPAt auta....
Olet saanut myös palsebovaikutusta osittain. mutta kyllä ne ovat ihan hyviä ravintolisiä, itsekin aikani söin.
- -------------
Noin kuukauden olen syönyt epaa 1000mg/päivä. Minulla on taipumusta mielialan jyrkkiin vaihteluihin, syvään ahdistukseen ja itsetuhoisiin ajatuksiin. Tuntuu, että pahin terä ahdistuksesta on hävinnyt ja kohtaukset kestävät vähemmän aikaa.
- anneli15
Itselläni on ollut käytössä E-EPA masennuksen tukihoitona, mutta en osaa sanoa onko siitä oikeasti ollut apua.Enemmän uskon D-vitamii
nin riittävän saannin vaikutuksesta mielialaan eli ympärivuoden 50-100 mikrogrammaa päivässä.
Onko kilpirauhasarvosi tarkistettu? Kannattaa katsoa ohessa oleva linkki http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/vajaatoiminta.html sekä suomi24 terveys/sisätaudit/kilpirauhassairaudet osiosta keskusteluja. Onko sinulla linkissä olevia oireita? Itse söin vuosia masennuslääkettä ja kilpirauhasarvoni olivat työterveyslääkärin mielestä ok,kun olivat viitearvojen sisällä. Varasin ajan yksityiselle endokrinologille, joka on erikoistunut kilpirauhassairauksiin ja hän aloitti minulle kilpirauhaslääkityksen ja mielialani koheni hyvin pian.
Mikäli suvussasi on kilpirauhassairauksia, siitäkin syystä kannattaa pyytää terveyskeskuksesta hoitajalta lähete S-TSH ja S-T4V laboratoriokokeeseen. - puoskarointia
Kauppiaat taas spämmäävät, älkää vaan uskoko! Syökää lääkkeenne ja antakaa luontaistuotehörhöjen viestien olla omassa arvossaan.
- olentestn
Ehkä se vain antaa omegaa jotA tarvii elimistö mut ei masennukseen ole auttanut kun kokieilin
- Loppu Propagandalle
Silkkaa huuhaata. Ei mitään tieteellistä näyttöä. Masennus ei johdu mistään serotoniinivajauksesta tai muusta aivokemian epätasapainosta.
Jos joku on saanut tuosta tuotteesta jotain hyötyä, kyse on vain ja ainoastaan lumeesta eli plasebosta.
Tietämättömiä kusetetaan. Aina. Ehdottomasti.- Tiedän että auttavat
Jos masennus ei johdu aivokemian epätasapainosta, miksi sitten lääkkeet auttavat?
- Anonyymi
Tiedän että auttavat kirjoitti:
Jos masennus ei johdu aivokemian epätasapainosta, miksi sitten lääkkeet auttavat?
Plasebo vaikutus.
- Loppu Propagandalle
" Jos masennus ei johdu aivokemian epätasapainosta, miksi sitten lääkkeet auttavat? "
Kuka on sanonut, että auttaa? Kaksoisokkotutkimuksien mukaan nekin ovat vain lumelääkkeitä masennuksen suhteen. Eli ei ole tieteellistä näyttöä ns. masennuslääkkeiden masennusta hoistavasta tehosta. Mm. diapameilla ja antipsykooteilla ja lumeella saatu yhtä hyviä tuloksia. Lääketeollisuus pimitti ja väärensi tutkimuksia ja hyväksyvät viranomaiset, Yhdysvaltain FDA etunenässä hyväskyvät melkein mitä tahansa, koska ajavat lääketeollisuuden etua. Euroopassa on vaikeaa estää sellaisten lääkkeiden markkinoillepääsy.
Totta kai ne ovat keskushermostolääkkeitä, joten ne ovat lähinnä psyykkisen kivun apulaisia. Ovat virallisestikin oireidenmukaista hoitoa, ei syyperusteista, vaikka lääketeollisuus on vatvonut yli 30 vuotta epätieteellistä propagandaa. Jos särkylääke on hyvä hoito aivokasvaimen aiheuttamaan päänsärkyyn niin hyvä on.
Ja se jos joku lääke ns. auttaa jotakuta ei tarkoita mitän varsinaista tehoa, koska lumevaikutus on mahtava ja todellinen vaikutus mitataan vain kaksoisokkotutkimuksissa. Ei ole siis mikään tieteellinen totuus. Minäkin voin vaikka sanoa, että uskominen suureen kurpitsaa lopetti pääsäryn. Ja se on ihan tosi niin...
Ns. Vantaan depressiotutkimuksien mukaan toipuu parhaiten ilman lääkkeitä ja psykoterapialla. - Angstin vallassa?
Ja vähän kun jatkat tuota "ajatusleikkiä", tulet johtopäätökseen ettei mielisairauksia olekaan vaan kaikki mielenterveyshäiriöt on vain luonteenpiirteitä. Nimim. "Loppu propagandalle" sun salaliittoteoriaharha ja pakkomielteenomainen lääkevastaisuus on merkki siitä, et jotain on vialla. Onko sulle kenties määrätty jotain mielialalääkettä, jonka olet lähiaikoina lopettanut kun olet tuntenut itses terveeksi?
- vuosia syönyt
Ei mitään vaikutusta mielialaan. mutta käytän muuten kalaöljyä, koska se on terveellistä. D-vitamiinia otan myös purkista.
- Gghioorfhjj
Vaikea masennus ollut nyt 3 vuotta. Koko ajan käytössä e epa 2000 mg vrk karnosiini 600 mg vrk. Ei juuri ollut apua.... :/ tai ei ainakaan huomaa
- Anonyymi
Hei! Omasta puolestani voin kertoa seuraavaa. Elinaikanani minulla on ollut lukuisia tilanteita, joissa olen samanaikaisesti kokenut masennusta, toivottomuutta, pelkoa ja ahdistusta. Näissä tiloissa yhdistelmä E-EPA 650 mg x 1 ja Carnosin Forte 400 mg x 1 on auttanut hyvin monta kertaa 60 min sisällä nauttimisesta ikään kuin normaaliin ajatuksenjuoksuun . 'Ei tästä tule mitään' -> 'Jospa tässä nyt kuitenkin mennään ihan rauhallisesti eteenpäin'. Muutoinkin pelkkä E-EPAkin on pitänyt mielialani useimmiten varovaisen optimistisena annoksella min. 650 mg/vrk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713358
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541889Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1471829Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1591734- 771604
Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall3441558Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m811399The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut201278- 1581152
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251145