Asustelin lapsena ja nuorena 1960-70-luvuilla aivan maanviljelijän pellon vieressä. Muistan, kun joka vuosi viljelijä ajoi traktorillaan viljapellollaan ja ruiskutti jotain nestemäistä rikkaruohomyrkkyä. Sen haju oli kertakaikkiaan kammottavan kitkerä, ja se lakastutti osan pellon pientareella olleista kasveista. Voikukkien varret se teki kiemuraisiksi kuin vieterit. Sitä myrkkyä kylän lapset hengittivät keuhkojen täydeltä, kun kulkivat pellon viereistä hiekkatietä. Mikähän aine mahtoi olla kyseessä?
Mikä rikkaruohomyrkky?
27
5362
Vastaukset
- Purjo Yskä
Agent Orangea USarmyn ylijäämää Namista.
- c52007
EI tapeta MYRKYILLÄ.
- ollukan
vaan SKD:ÄLLÄ. sitä kokokansan surmaa.
- on sosialismin
ollukan kirjoitti:
vaan SKD:ÄLLÄ. sitä kokokansan surmaa.
varjolla tapettu enemmän ihmisiä ,kuin kaikissa sodissa yhteensä .
Kasvinsuojeluaineista puhumattakaan.Niillä torjutaan nälkää.
- "!"!"!"!
Maa-, metsä- ja puutarhataloudessa käytettäviä torjunta-aineita kutsutaan kasvinsuojeluaineiksi.
- viiatti
Tais olla jauheena olevaa mcpa:ta.
Kumma juttu siihen aikaan ruiskutuksia tehneet ukot on edelleen hengissä, hytitön traktori eikä minkäänlaisia hengitys-suojaimia, jauhemaista pölyävää myrkkyä ukot veti varmaan aika suuria määriä keuhkoihinsa ruiskuja ladatessaan pellolla kokoajan ilmassa olevan sumunpilven sisällä.
Ei se haju tapa vaan se ruiskuttajan saama aine.- Maaajusssi
Olen myös pannut merkille saman. Aikanaan niiden myrkkyjen käyttö oli sellaista, että käyttäjä sai aivan valtavat määrät niitä elimistöönsä. Äijät on edelleen terveitä kuin pukit ja ikää on kunnioitettavasti. Meidän kylällä oli aikoinaan yksi ruisku Maamiesseuralla. Kaikki seutukunnan ruiskutukset hoiti yksi kaveri. Se ruuttasi aluksi kopittomalla traktorilla ihan kaikki kevätkesän vähänkään ruiskutukseen sopivat ajat. Ihan reippaasti ja terveenä äijä edelleen porskuttaa.
Puheet torjunta-aineiden jäämistä elintarvikkeissa on ihan potaskaa, ne pitoisuudet on merkityksettömiä.
Nykyään olen kuitenkin itse hyvin tarkka noista asioista. Hyvät suodattimet traktorin kopissa ja ruiskutan ilma-avusteisilla suuttimilla, ettei sumu leviäisi. Turhat altistumiset on kuitenkin turhia. - Näin on....
Maaajusssi kirjoitti:
Olen myös pannut merkille saman. Aikanaan niiden myrkkyjen käyttö oli sellaista, että käyttäjä sai aivan valtavat määrät niitä elimistöönsä. Äijät on edelleen terveitä kuin pukit ja ikää on kunnioitettavasti. Meidän kylällä oli aikoinaan yksi ruisku Maamiesseuralla. Kaikki seutukunnan ruiskutukset hoiti yksi kaveri. Se ruuttasi aluksi kopittomalla traktorilla ihan kaikki kevätkesän vähänkään ruiskutukseen sopivat ajat. Ihan reippaasti ja terveenä äijä edelleen porskuttaa.
Puheet torjunta-aineiden jäämistä elintarvikkeissa on ihan potaskaa, ne pitoisuudet on merkityksettömiä.
Nykyään olen kuitenkin itse hyvin tarkka noista asioista. Hyvät suodattimet traktorin kopissa ja ruiskutan ilma-avusteisilla suuttimilla, ettei sumu leviäisi. Turhat altistumiset on kuitenkin turhia.Meilläkin ruiskutettiin jollain hormotuholla ja suojavarusteet luokkaa T-paita, James-farkut, Raketti-lippis ja siniset tennarit. Joskus kesäinen vieno tuuli vei sitä myrkkypölyä, että muorin kukat oli kippurallaan, kun sitä ruiskua ladattiin siinä pihalla. Meilläkin ukko täyttää 76 vuotta ja nyt alkaa olla vitsit vähissä, ei enään elä kauan, liekö myrkkyjen syytä, on verenpainetta,rytmihäiriöitä pumpussa ja kihti. Naapurin Rane on 80v. ja alkaa olemaan kanssa huonossa kunnossa, kait ne rypsin myrkyt alkaa vaikuttamaan pikku hiljaa, kun niitä sinne peltoon 70-luvulla ilman suojaimia ruiskutteli.
Setämies 80v. joutu syksyllä sairaalaan, suolistotukos, selvä myrkkyjen seuraus, voi nyt tosin paremmin jo, mutta olisi pitänyt olla huolellisempi silloin sen Bladanin kanssa lanttumaalla, ei varmaan elä ihan sata vuotiaaksi.
Isoisä kuoli vain 81 vuotiaana ja myrkytteli Roxionia reppuruiskulla ilman suojaimia, tosin sai räjähtävästä luodista keväällä -43 Syvärillä, mutta nuo myrkyt papan tappoi ihan varmasti... - terveempi tulevaisuu
Maaajusssi kirjoitti:
Nykyään olen kuitenkin itse hyvin tarkka noista asioista. Hyvät suodattimet traktorin kopissa ja ruiskutan ilma-avusteisilla suuttimilla, ettei sumu leviäisi. Turhat altistumiset on kuitenkin turhia.Rajoittunut on sinunkin ajattelutapasi ja ymmärryksesi vai onko se normaalia tiedon puutetta!?
Kehotan sinua tutustumaan tutkimustuloksiin, jotka osoittavat kuinka vuosikymmenien aikana terveydelle haitalliset kemikaliot ovat lisääntyneet ihmisen veressä. Amerikkalaisissa tutkimuksissa jo äidinmaidossa on selviä muutoksia alueilla, joissa maissinviljelijät käyttävät erästä rikkaruohomyrkkyä maksimoidessaan tulostaaan! Tuloksena on mm määrättyjen syöpien suuri lisääntymien ko alueilla.
Onneksi EU on kieltänyt noiden kemikalioiden käyttämisen EU:n alueella
.
Toivottavasti sinäkin heräät ajattelemaan vähän pitemmällä tähtäimellä, etkä erehdy luulemaan, että jonkun naapurin kaverin selviäminen hengissä tietämättömyydestä ja välinpitämättömyydestä huolimatta, suojaisi tulevia sukupolvia jatkuvasti lisääntyvän kemikaliokuorman aiheuttamista sairauksista.
Kevät on alkanut ja viljelijätkin ovat kohtapuolin taas pelloillaan. Mikähän heillä on ajatuksissaan etualalla, kun viljelykausi alkaa jälleen?
Terveenpää tulevaisuutta - Muamuija
Maaajusssi kirjoitti:
Nykyään olen kuitenkin itse hyvin tarkka noista asioista. Hyvät suodattimet traktorin kopissa ja ruiskutan ilma-avusteisilla suuttimilla, ettei sumu leviäisi. Turhat altistumiset on kuitenkin turhia.Ehkä eivät ruiskun yläpuolisesta ilmasta hengitettynä ole aiheuttaneet niin pahoja ongelmia, mutta tuuria ollut,. ettei suoraan iholle ole saaneet. Kotikylältä kuoli 80- luvun lopulla nuori maatalousharjoittelijapoika, kun oli saanut kasvinsuojeluainetta avohaavaan tai ainakin reilusti iholle. Tarkemmin en tiedä oliko mitään suojavarusteita ja osasiko heti olla pesemässä pois ainetta iholtaan vai ehtikö minkä aikaa vaikuttaa, mutta sairaalaan pääsystä huolimatta kuoli muutamaan tuntiin.
- Legendaa koko juttu
Muamuija kirjoitti:
Ehkä eivät ruiskun yläpuolisesta ilmasta hengitettynä ole aiheuttaneet niin pahoja ongelmia, mutta tuuria ollut,. ettei suoraan iholle ole saaneet. Kotikylältä kuoli 80- luvun lopulla nuori maatalousharjoittelijapoika, kun oli saanut kasvinsuojeluainetta avohaavaan tai ainakin reilusti iholle. Tarkemmin en tiedä oliko mitään suojavarusteita ja osasiko heti olla pesemässä pois ainetta iholtaan vai ehtikö minkä aikaa vaikuttaa, mutta sairaalaan pääsystä huolimatta kuoli muutamaan tuntiin.
..ellei ole sitten sama juttu, missä ks-ainetta kaatui saappaaseen ja muhi siellä jalan kanssa koko päivän, tätäkin tarinaa kerrotaan jokaisella ruiskuttajakurssilla, liekö sitäkään kuolemantapausta oikeasti tapahtunut. Osaatko tarkemmin kertoa tapauksesta, että avohaavaan menneestä ks-aineesta on joku kuollut?
Sen verran, olen näköjään tasan kolme vuotta sitten kirjoittanut nimim. Näin on... tuossa yläpuolella kommenttia. Päivitän kertomustani, meidän ukko on edelleen hengissä, täyttää kohta 79 vuotta. Setä-mies kuoli sitten pian tuon kirjoituksen jälkeen yli 80 vuotiaana, samoin naapurin Rane yli 80 vuotiaana. Myös kylän Nestori kuoli 95 vuoden ikäisenä, kova lantunviljelijä, ruiskutti kovasti pöllyävää Bladania, ilmeisesti myrkyt tekivät tehtävänsä ja lannistivat viimein ahkeran miehen. - Muamuija
Legendaa koko juttu kirjoitti:
..ellei ole sitten sama juttu, missä ks-ainetta kaatui saappaaseen ja muhi siellä jalan kanssa koko päivän, tätäkin tarinaa kerrotaan jokaisella ruiskuttajakurssilla, liekö sitäkään kuolemantapausta oikeasti tapahtunut. Osaatko tarkemmin kertoa tapauksesta, että avohaavaan menneestä ks-aineesta on joku kuollut?
Sen verran, olen näköjään tasan kolme vuotta sitten kirjoittanut nimim. Näin on... tuossa yläpuolella kommenttia. Päivitän kertomustani, meidän ukko on edelleen hengissä, täyttää kohta 79 vuotta. Setä-mies kuoli sitten pian tuon kirjoituksen jälkeen yli 80 vuotiaana, samoin naapurin Rane yli 80 vuotiaana. Myös kylän Nestori kuoli 95 vuoden ikäisenä, kova lantunviljelijä, ruiskutti kovasti pöllyävää Bladania, ilmeisesti myrkyt tekivät tehtävänsä ja lannistivat viimein ahkeran miehen.Kyseessä sisareni koulutoveri, lähinaapurini, olin myös itse maatalousharjoittelussa samana kesänä ja tuo tapaus on aivan totta, monesta eri lähteestä vahvistettuna. Jos terve nuori mies kuolee alle vuorokaudessa kasvinsuojeluainekontaktin jälkiseurauksiin, voi olla että kyseessä ollut yhteisvaikutus muun sairauden, allergisen reaktion tms. kanssa, mutta tuskinpa kannattaa ottaa riskiä ryhtyä kokeilemaan kestääkö terveys?
- Voihan myrkky !
Muamuija kirjoitti:
Kyseessä sisareni koulutoveri, lähinaapurini, olin myös itse maatalousharjoittelussa samana kesänä ja tuo tapaus on aivan totta, monesta eri lähteestä vahvistettuna. Jos terve nuori mies kuolee alle vuorokaudessa kasvinsuojeluainekontaktin jälkiseurauksiin, voi olla että kyseessä ollut yhteisvaikutus muun sairauden, allergisen reaktion tms. kanssa, mutta tuskinpa kannattaa ottaa riskiä ryhtyä kokeilemaan kestääkö terveys?
Saksassa on jouduttu sulkemaan tuhatkunta eläintilaa myrkkyskandaalin takia. Tilat on suljettu sen jälkeen kun eläinten rehusta oli löytynyt vaarallista ympäristömyrkkyä dioksiinia.Kaikki suljetut tilat sijaitsevat Pohjois-Saksassa. Myrkyllinen rehu on alustavien tietojen mukaan peräisin Hollannista.Ruotsin radion mukaan markkinoilla on jo ainakin 120 000 kananmunaa, joissa on liikaa dioksiinia.Dioksiini heikentää vastustuskykyä ja voi aiheuttaa syöpää.
- käytän urakoitsijaa
Maaajusssi kirjoitti:
Nykyään olen kuitenkin itse hyvin tarkka noista asioista. Hyvät suodattimet traktorin kopissa ja ruiskutan ilma-avusteisilla suuttimilla, ettei sumu leviäisi. Turhat altistumiset on kuitenkin turhia.Aivan paska puhetta! Tääläpäin kaikki hytittömillä traktoreilla ruiskuttaneet äijät joko kuolleet syöpään tai sairastavat syöpään. Meilläpäin oli kaksi ruiskutus urakoitsijaa ja molempien kohdalla lääkärin toteamus oli, että syöpä johtuu kasvinsuojeluaineista ja molemmilla luki eläkepapereissa, että eläkkeen perustelu on myrkyista johtuva ammattitauti. Molemmat kuoli 80-luvun puoli välissä.
Siihen aikaan käytettiin ainakin hormotuhoa ja ddt tapaisia aineita. Nykyäänhän on myrkyt muuttuneet ja laimentuneet.
- MCPA
joka ei ole myrkky vaan kasvin omaa kasvu tekijää.
- Maaajusssi
Onpas hienosti mennyt kemiran myyntipuheet perille, jää jotenkin kuva, että uskot tuohon jossain määrin itsekin. "Kasvin omaa kasvutekijää" buhahahaaa
- kyse..
Maaajusssi kirjoitti:
Onpas hienosti mennyt kemiran myyntipuheet perille, jää jotenkin kuva, että uskot tuohon jossain määrin itsekin. "Kasvin omaa kasvutekijää" buhahahaaa
on kasvin kasvuhormonista, mutta sanaa hormoni on syytä välttää koska se voi herättää lukijoissa sekavia tunteita.
"Niiden vaikutus perustuu samankaltaisuuteen kasvien kasvuhormonin auksiinin (indolietikkahappo) kanssa."
- jotain..-
mcpa:ta tai vastaavaa,se ei kyllä kuulu myrkkyluokituksen piiriin mutta haju on kyllä voimakas.
- Näin se menee
Ainakin se on varmaa, jos ruiskuttaa korrenlyhentäjää on parasta pitää sepalus tiukasti kiinni. Jos taasen ruiskuttaan korrenvahvistajaa, niin silloin sepalus tietysti pitää olla auki.
- SDP siinä kovaa myrk
Ei tuohon aikaan ne myrkyt olleet mitään myrkkyjä.Suomessa oli paljon kovia myrkkyjä kiellossa.Nyt eu on tuonut Suomeen sellaisia myrkkyjä mitkä olisi kielletty Suomessa.Suomi oli enne paljon vihreämpi myrkkyjen osalta mitä nykyään.
- Halvat aineet meille
Tyypillinen Roundupin käyttö EUssa on viljan pakkotuleennuttaminen. Suomessa sen ruiskuttaminen ennen puintia toisi vielä enemmän säästöjä, koska meillä viljan kuivauskustannukset kuumailmalla on paljon esim Puolaa korkeammat. Suomessapa sitä ei pysty käyttämään.
Suomalaisista jauhoista puuttuvan Roundup (glyfosaatti) -jäämän voi toki korvata ostamalla ulkomaan viljasta tehtyjä leipiä. - vaarassa elävä
Nyt kuoli Talvivaarassa joku rikkimyrtykseen ...kukaan ei korviaan lotkauta , kun kyse ei ollut maataloudesta .
Sama koskee vesistöjä siellä- Naapurikuntalainen
Kyllä vastustus Talvivaaraa kohtaan on ollut kovaa ja ennen sen perustamista ja on edelleen, kun ympäristöhaittoja on ilmennyt. Paikallisten asukkaiden ja maanomistajien vastustus vain ei näytä aiheuttavan mitään reaktiota päättävissä elimissa. Siellä käännetään vaikka mustaa valkoiseksi, ettei vain mikään kaivostoimintaa häiritsisi. Nythän siellä viimein yksi jalostamo seisoo kuolemantapauksen johdosta, mutta kuinka kauan?
- Hajakuormitusta !!
Kokemäenjoen suisto on myrkytetty aivan pilalle. Hirveitä määriä raskasmetalleja, haitta-aineita, dioksiineja ja furaaneja. Mutta ei niin nöpönnuukaa, eihän ne ole maataloudesta. Kerrankin tutkimus jossa Suomen Ympäristökeskus (ry ?) ei ole manipuloimassa tuloksia.
- sääli porilaisia
Niin.Kokemäenjokeen päästi tuo natsien omistama Äetsän kemikalitehdas mm elohopeaa miljoona kiloa. Se on edelleen siellä pohjassa liukenemassa mm Turun tulevaan juomaveteen. Pori käytti Kokemäenjoen vettä vuoteen -74. Elohopea menee aivoihin ja tuhoaa ne.
Äetsän tehdas valmisti sodan aikana Hitlerille kaasuja juutalaisten tuhoamislaitoksiin. Sodan jälkeen tehdas jatkoi toimintaa,tuottaen sellutehtaille klooria jossa oli elohopejäämiä. Siksi vesistöissä sellutehtaiden ympärillä on paljon elohopeaa.
Valtion virastojen tehtävä on tietysti suojella yrityksien toimintaa pimittämällä tietoja. Näinhän sodan aikana toimi tämä Äetsän tehdaskin. Päättäjät kyllä tiesi pelin hengen. Niin nytkin.
- ElohopeaPorinTuho
Äetsän kemikaalitehtaan (Finnish Chemicals Oy;) omisti englantilaiset pankkiirit, muuten juttu on täyttä totta! Ja pienenä anekdoottina: venäläiset kun lensivät tehtaan yli v. 1943, ilmoittivat radiossa, että tietävät kyllä alla olevan myrkkytehtaan, mutteivät ny posauta sitä, ku pitää lennellä Tampereelle asti pommittelemaan puuvillatehtaan tyttöjä;). Englannin pankkiirithan ne rahoittelivat näitä ryssiäkin, niin eiväthän ne ryssät saaneet pankkiirien omaisuutta tuhota!
- turve elvis
Voit korvata sen ulkomaisen viljan KOTIMAISELLA laatu lihalla .Sika farmari tääl meillä päin jo vuosia ruiskutellut ohraa parin kolmen viikon päästä puinut pois .Omaan käyttöön tulevasta viljasta ei kukaan tutki yhtään mitään.Täällä hävitetään juolavehnää euroopassa pakkotuleennutetaan aine on ihan sama.Itse en usko et siitä lihaan jäämiä jäis,mut mielestäni ei kannattais ihan niin paljon mekkaloida puhtaasta laatulihasta.Se hyvä suomessa on ,et kauppaviljasta ei jäämiä löydy .sitä en tiedä tutkitaanko niitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723