Tarkistamispakosta

pakko-oireinen

Sähkölaitteiden tarkistaminen on yksi tyypillinen tarkistuskohde tarkistamispakosta kärsivälle.
Minua ei vaivaa sähkölaitteiden päälle jääminen, mutta tarkistelu keskittyy virtajohtojen kuntoon, eli pakkotarkistelua esiintyy kun tulee pelko, onko johto kunnossa.

Onko kenelläkään muulla tätä ?
Ja mikä avuksi ?

25

2026

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xåägx

on tarkistuspakko, jäikö hella päälle tai kahvinkeitin tai valot, tuliko ovi kiinni, pyörä lukkoon ym. Tämä alkaa jo ahdistaa arkea! Pitää tarkistaa monia kertoja. Jos vain joku keksii miten tästä pääsee niin avut otetaan kiitollisena vastaan!

• Heippa!

Omalla kohdallani nämä tarkistuspakot tekivät elämästä maanpäällisen helvetin. Niihin vielä liittyi käsienpesupakko.

Yleensä sanotaan, että kannattaa mennä psykiatrille, joka sitten voi määrätä psyykelääkkeitä. Lääkkeiden lisäksi hoidossa tarvitaan terapiaa, parasta on ns. altistusterapia, jossa potilas yritetään saada kohtaamaan esim. tarkistamiseen johtavat tilanteet ilman tarkistusrituaaleja. Tämä kyllä lisää ahdistuken tunnetta, mutta vähitellen potilas voi oppia pois rituaaleista. Yleensä tämä vie kyllä pitkän aikaa, koska sairauskin on kehittynyt pitkän ajan sisällä. Oletko muuten jo kauan sairastanut?
        Itselläni sairaus kehittyi niin vaikea-asteiseksi, että terapiasta ja lääkityksestä ei ollut apua, vaan tarvittiin aivoleikkaus, joka sitten lopetti suurimman osan tarkistamisista ja liiallisen käsienpesun.

• lqödh
        ocd-potilas kirjoitti:

Heippa!

Omalla kohdallani nämä tarkistuspakot tekivät elämästä maanpäällisen helvetin. Niihin vielä liittyi käsienpesupakko.

Yleensä sanotaan, että kannattaa mennä psykiatrille, joka sitten voi määrätä psyykelääkkeitä. Lääkkeiden lisäksi hoidossa tarvitaan terapiaa, parasta on ns. altistusterapia, jossa potilas yritetään saada kohtaamaan esim. tarkistamiseen johtavat tilanteet ilman tarkistusrituaaleja. Tämä kyllä lisää ahdistuken tunnetta, mutta vähitellen potilas voi oppia pois rituaaleista. Yleensä tämä vie kyllä pitkän aikaa, koska sairauskin on kehittynyt pitkän ajan sisällä. Oletko muuten jo kauan sairastanut?
        Itselläni sairaus kehittyi niin vaikea-asteiseksi, että terapiasta ja lääkityksestä ei ollut apua, vaan tarvittiin aivoleikkaus, joka sitten lopetti suurimman osan tarkistamisista ja liiallisen käsienpesun.

on ollut näitä jo vuosia. Varmaan jonkin verran pahentuneet oireet ovat. Vaikea lähteä kotoa mihinkään kun pitää kaikki asiat tarkistaa moneen kertaan. Pelkään, etten kohta pääse kotoa mihinkään.

• käytännön neuvoja
        ocd-potilas kirjoitti:

Heippa!

tähän, miten tätä altistamista ilman rituaaleja kannattaa toteuttaa.

• lqödh kirjoitti:

on ollut näitä jo vuosia. Varmaan jonkin verran pahentuneet oireet ovat. Vaikea lähteä kotoa mihinkään kun pitää kaikki asiat tarkistaa moneen kertaan. Pelkään, etten kohta pääse kotoa mihinkään.

Hei!

Tiedän "kantapään kautta", miltä tuntuu, kun kotoa ei meinaa päästä lähtemään. Aluksi neuvoisin sinua varaamaan ajan esim. mielenterveystoimistosta. Siellä olisi hyvä saada terapeutti, jonka kanssa voisi aloittaa oireiden läpikäyminen. Tiedän kokemuksesta, että tuloksia ei heti näy, mutta olisi tärkeä selvittää, mitä mielessäsi liikkuu näiden oireiden taustalla, sillä pakkorituaalit ovat ihmisen keino saada kanavoitua sisällä oleva ahdistus pois. Varmaan sinullekin tulee ahdistava olo, jos et tee jotain tiettyä tarkistusrituaalia, niin ainakin omalla kohdallani kävi ennen aivoleikkausta. Asutko muuten yksin ja kärsitkö yksinäisyydestä? Yksin kotiin linnoittautuminen ei pitkän päälle ole hyvästä.

• käytännön neuvoja kirjoitti:

tähän, miten tätä altistamista ilman rituaaleja kannattaa toteuttaa.

Hei!

Altistusterapia on monisyinen juttu. Siinä pitäisi olla ensinnäkin taitava terapeutti, joka osaa neuvoa, kuinka esim. laaditaan jonkilainen "lukujärjestys" päivittäiselle elämälle eli mihin aikaan mitäkin tehdään ja kuinka kauan/kuinka monta kertaa. En tiedä tarkalleen, onko julkisella puolella tarpeeksi resursseja järjestää tällaista terapiaa, sillä sen pitäisi olla todella intensiivistä. Psykiatrisessa sairaalassa itse aikoinani hoitajan valvonnassa opettelin tätä, mutta silloin 80-luvun lopulla altistusterapia ei vielä ollut niin yleistä. Nykyään sitä pidetään hyvänä menetelmänä lääkehoitoon yhdistettynä.

• en jaksa.
        ocd-potilas kirjoitti:

Hei!

Altistusterapia on monisyinen juttu. Siinä pitäisi olla ensinnäkin taitava terapeutti, joka osaa neuvoa, kuinka esim. laaditaan jonkilainen "lukujärjestys" päivittäiselle elämälle eli mihin aikaan mitäkin tehdään ja kuinka kauan/kuinka monta kertaa. En tiedä tarkalleen, onko julkisella puolella tarpeeksi resursseja järjestää tällaista terapiaa, sillä sen pitäisi olla todella intensiivistä. Psykiatrisessa sairaalassa itse aikoinani hoitajan valvonnassa opettelin tätä, mutta silloin 80-luvun lopulla altistusterapia ei vielä ollut niin yleistä. Nykyään sitä pidetään hyvänä menetelmänä lääkehoitoon yhdistettynä.

mikä saa ihmisen sairastumaan tällaiseen tarkistamispakkoon? olen pohtinut ja pohtinut mutten löydä selitystä! miksi helvetissä minusta tuli tällainen! inhoan tätä!

• en jaksa. kirjoitti:

mikä saa ihmisen sairastumaan tällaiseen tarkistamispakkoon? olen pohtinut ja pohtinut mutten löydä selitystä! miksi helvetissä minusta tuli tällainen! inhoan tätä!

Oletko yrittänyt selvittää syitä ammattiauttajan kanssa?

Tietämykseni mukaan syitä voi olla monenlaisia.
        Aivojen välittäjäaineen, serotoniinin, pitoisuudessa voi olla epätasapainoa. Silloin voivat auttaa tähän vaikuttavat mielialalääkkeet.

Kasvuympäristö voi vaikuttaa, esim. jos liian ankara kasvatus.

Seksuaalielämän alitajuiset ongelmat voivat myös aiheuttaa pakko-oireita.

• nainen 39v

Miten paha tarkistuspakkosi on? Mulla ihan KAUHEE!!! Menin lääkäriin ja sain lääkkeet, sairastan kuulemma AHDISTUNEISUUSHÄIRIÖTÄ ja kysyttiin, että olenko jäänyt lapsena yksin? En ole. Melkein päinvastoin. Koen. Meillä oli aina joku kotona, yksin olin vasta 17v. Raittiista perheestä ja uskovaisesta suvusta olen. Olen tarkistellut heti 17v jo, kun yksin jäin. Lääkkeet eivät juurikaan ole minua auttaneet.

• Tarkistelija

Hei!

Itse olen vuosikausia tarkistellut kaikenlaista; ovia, hellannappuloita, sähkölaitteita jne. Olen huomannut, että naisella tarkistelu menee vähän hormoonikierron mukaan, eli kuukaudessa on aikoja, jolloin kotoa voi lähteä suhteellisen rennosti ja aikoja,jolloin ei meinaa edes iltaisin nukkumaan päästä kaikenlaisten tarkistelujen takia.

Luin joskus, että monet pakkoneurooseista kärsivät ovat sairastaneet rajun tulehdustaudin varhaislapsuudesaan ja että tämä olisi vaikuttanut aivojen serotoniini-toimintaan. Itselläni tuollainen vaarallinen tulehdus oli kolmivuotiaana, muta en tiedä onko sillä ollut vaikutusta tähän asiaan.

Kodin järjestyksessä pitäminen auttaa minua vähentämään tarkistelua, jos paikat ovat kunnossa, aamulla on helpompi lähteä töihin. Kaaoksen vallitessa, kotoa on ahdistavaa lähteä.

Kiitos ihmisille kirjeistä.Minä olen parikymmentä vuotta taistellut asian kanssa, mutta tämä vaiva on vähenemään päin. Valtavan monta variaatiota on koko kroppa käynyt läpi vuosien varrella ja neuroosimeriittilistani on mittava, mutta monen aidan yli on jo kiivetty ja loppujenkin yli aion kiivetä.Jos sitten keinustuolissa vanhana saisi istua rauhassa ilman, että pitäisi nousta tarkistelemaan, niin saavutus se sekin olisi! Tsemppiä muillekin!

• aina uusia

diagnoosi nimiä? Onko sitten mielisairastilastot kaunistunneet samalla? Ehkä muutamalla terveemmän tuntuiset diagnoosit henkisiin sairauksiin viittaavien tilalle?

• minäsinämete

Itse olen kärsinyt vuosia pakkotarkistelusta. Tässä viime päivinä olen pohtinut, että vaikuttaako oma asenne tarkisteluun?

Havaitsin, että olen jotenkin välinpitämätön, kun tarkastan asioita, en laita kaikkea tarkkaavaisuutta peliin, en ole asennoitunut tosissani tarkastamaan. Mielessä juoksee monia muita asioita, kun tarkastelen esim hellan levyjä. Ja tunteena on hassu hyvänolontunne, vaikka samalla ahdistaa tarkastaa kytkimiä useita kertoja yhä uudestaan. Sitten jos tavallaan herätän itseni, että "Haloo, laitas nyt parastas tähän touhuun", eli asennoidun oikeasti tarkastamaan ne, niin tarkastaminen sujuukin paremmin.

Onko kukaan muu havainnut tälläistä itsellään?

• flori

Joo, mä oon huomannut samaa.. siinä kun seisoo hellan edessä ja tuijottaa nappuloita vaipuu melkein ku johonkin meditatiiviseen tilaan, tai sitte päässä alkaa juosta kaikki mahdolliset muut asiat. Tietynlailla huvittaa, itseä kun josku ei iltaisin millään rauhotu kun pitäisi, mutta sitten kun pitäisi olla menossa on niin tyyni meidtaatio-olo hellan edessä.

Mutta olen myös huomannut että on vaikea keskittyä täysillä.. ajatukset vaan lähtee harhailemaan, vaikka kuinka yrittää.
      Välillä huomaan ajattelevani että hella menee varmaan päälle kun vain käännänkin katseeni.. raivostuttavaa, ja pelottavaa.

• maria-b-123

Tällainen pakko-oireinen häiriö liittyy usein masennukseen ja varsinkin ahdistukseen. Itsekin olen tarkastellut sähkölevyjä ja vesihanoja ja oven lukkoa 30 vuotta. Terapeuttini sanoi, että se on ahdistuksen torjumista. Mutta muutoin hoidossani on keskitytty vain masennuksen hoitoon. Hauskojen asioiden sijaan ajattelen ikäviä, kunnes en enää näe koko sähkölevyjä ja alkaa pyörryttää. Kuinka arvokas usein onkaan ihminen, johon voit luottaa ja joka katsoo paikat puolestani! Tosin silloinkin voi jäädä epäilys, ettei hän viitsinytkään katsoa kunnolla...Hanojen kanssa on helpompaa, laulan niille vain "Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku, kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan". Enpä oikein usko, että julkisella puolella ehditään perehtyä asiaan paremmin, annetaan vain lääkkeitä, mutta on sekin tyhjää parempi. Aivoleikkauksesta en ole ennen kuullutkaan, kuulostaa lobotomialta...

• Mhmm

Mulla on myös tarkistamispakko muiden pakko-oireiden lisäksi. Yleensä kuluu jotain 45 minuuttia, ennen kuin pääsen lähtemään kotoa, kun pitää koko ajan tarkistaa, onko hella varmasti pois päältä ja ovi lukossa. Turhauttavaa! Ja juuri kun luulee pääsevänsä lähtemään, niin onkin pakko kääntyä takaisin... Ahdistaa ihan hirveästi, jos ei käy tarkastamassa.

• Mhmm

Niin joo, ja mulla myös iltaisin kauheat tarkistamisrituaalit. Niihinkin menee reilusti päälle puoli tuntia...

• _jaska

Moi

Itselläni myös hieman ollut tuota tarkastelua ja joitain muitakin pakko-oireita, onneksi aika lievinä.

Itseäni auttoi taktiikka, jonka opin jostain tv:n pakko-oire-dokumentista. Niitähän on tullut joku sarjakin tai kaksi. Se altistusterapia, jonka joku muukin mainitsi. Se ei välttämättä tarvitse ammattiauttajaa, vaan sitä voi koittaa itsekin. Pointti siinä yksinkertaisuudessaan on se, että sitä ahdistusta vaan siedetään niin kauan, että se helpottaa. Esim. kävelet pois sen hanan luota tarkistamatta ja kieriskelet siinä ahdistuksessa niin kauan, että se helpottaa. Se kyllä helpottaa, jos vain jaksaa ja pystyy odottamaan. Itsellä se kesti yleensä vain korkeintaan puoli minuuttia. Myöhemmin ahdistus ei edes tule niin pahana, kun tietää, että siitä kyllä selviää vain odottamalla vähän aikaa. Aivot pitää saada oppimaan, että siihen ahdistukseen ei kuole, vaikka se tuntuu pahalta. Oikeasti mitään pahaa ei olekkaan tapahtumassa, vaikka siltä tuntuu.

Kannattaa varmaan aloittaa jostain pikkujutusta. Jos aiemmin olet vain pystynyt kääntämään ajatukset jonkun pienen jutun kohdalla muualle, niin seuraavalla kerralla jäätkin ajattelemaan asiaa ja kieriskelemään siinä ahdistuksessa. Jos se on liian rankkaa yksin jonkun lievimmänkin pakko-oireen kohdalla, niin sitten viimeistään kannattaa varmaan hakea apua.

Toinen asia, joka on helpottanut tarkistuksiin silloin, kun en ole osannut tai pystynyt voittamaan sitä ahdistusta, on se, että tosiaan keskittyy siihen tarkastamiseen ja koittaa painaa mieleen mitä teki ja minä päivänä. Sillai mä oon saanu vältettyä sen, että menen tarkastamaan uudelleen ja uudelleen. Kun on painanut mieleen, että se on jo tarkastettu, niin on ainakin vähän helpompi perustella itselleen, että ei tarkasta uudelleen ja ahdistus on vähän lievempi ja sen voi ehkä voittaa.

Mä oon nyt ite aika hyvin päässyt siitä ahdistuksesta, jos en tarkasta, mutta tavoiksi tulleista tarkastuksista pitäisi vielä päästä eroon. Muuten se taas lipsuuu ja ahdistuskin varmaan tulee takas.

• Mandarin

Samaa täälläkin. Tarkistelen hellat, ovet yms. Huomaan, että tarkistan tarkemmin jos ikään kuin "vastuu" on minun. Eli jos lähdetään vaikka viikon lomalle, ja minä viimeisenä suljen ovet ja muuta, niin aivan selvästi tarkistelut kestää kauemmin kuin silloin kun lähden ekana ja esim. mieheni tulee viimeisenä. Silloin tavallaan "siirrän" vastuun sille joka sieltä vikana lähtee pois ja sulkee oven.

Terapiassa kävin useita vuosia ihan sairastumisen alkuajoista lähtien ja siellä terapeutti sanoi, että altistaminen pakko-oireelle on paras. Eli miettii sitä että mitäs jos ovi on jäänyt auki, ja ajattelee miten paljon ahdistaa 1-10. Ja jos ahdistus alkaa laskea, (ja pystyy olemaan) menemättä ovelle, alkaa olla hyvällä mallilla. Itse olen tätä yrittänyt, joskus lipsuu ja menen sitten lopuksi vielä tarkistamaan, jos ovi onkin jäänyt auki. Mutta joskus onnistun, ja aluksi tosin tuntuu että ahdistaa ihan asteikolla 1000, mutta sitten kun ei mene tarkistamaan se alkaa laskea ja lopuksi unohdan koko asian.

• E.m.i.l.i.a.

Hei ketjun ensimmäinen kirjoittaja!

minulla on myös ollut pelkoja sähköjohtojen kuntoon liittyen. Toisaalta minua pelottaa myös koskea sähköjohtoihin, koska pelkään että vahingossa hajoittaisin johtoa tms, mikä ei varmaan kuitenkaan ole hirveän todennäköistä. Minkälaisia sinun pelkosi ovat sähköjohtojen kuntoon liittyen?

• ketjun aloittaja..

Minun pelkoni oli se että mitä jos minä vahingoitan johtoa ja joku sitten saa vahingoittuneesta johdosta sähköiskun jonka seurauksena pahimmassa tapauksessa kuolee.

Minulla tämä sähköjohtojen tarkistamispakko alkoi vaivata työssäni.
        Teen siivoustyötä joten joudun päivittäin esim. siirtelemään tai nostelemaan johtoja siivotessani.
        Kun tarkistamispakko vaivasi, pelkäsin että johdot varmasti vahingoittuvat kun koskenkin niihin.

Nyt olen päässyt tuosta tarkistelusta ihan "normaaliin" suhtautumiseen, en siis tarkistele enää.
        Lopetin tarkistelun vaikka asia vaivasikin kovin ja muutaman takapakin jälkeen pääsin selville vesille.

• Hei, samassa veneessä.

Oma tarkistamispakko keskittyy juuri ovien lukossa olemiseen, tavaroiden tallella olemiseen, ikkunoiden kiinni laittamiseen ja sähköjohtojen repimiseen seinästä vaikk ukkosta ei olisi lähelläkään. Ja ukkosen sattuessa sähkölaitteiden rikkoutuminen ei ole suurin huolenaihe vaan riski että laitteet syttyvät palamaan, jonka takia stand-by tilakin on hermostuttava, joten johdot seinästä vaan.

Pakko-oireiseksi ihminen luokitellaan vasta kun pakkotoimintoihin / -ajatuksiin menee yli 2 tuntia päivässä, joten uskoakseni nopealla tarkistelulla itselläni ei mene niin kauaakaan joten.. Pitänee kokeilla edellisten kirjoittajien keinoja..

• pyhä sylvi

ei ole muilla mene lääkäriin

• Aamusta iltaan

Niin tutuilta kuulostavat kaikki nämä oireet. Itse sairastuin pakko-oireiseen häiriöön noin vuosi sitten poikani kuoltua. Psyykenlääkkeistä ei ollut apua. Minun pakko-oireeni ovat vaihtelevia...joskus on todella hankalia päiviä ja joskus hieman helpompia. Huomaan ainakin väsymyksen pahentavan oireita.

Minulla tarkistamispakko on se hankalin. Mutta myös kaksi muuta ala-tyyppiä löytyy. Meillä ainakin keskustelut käydään mielenterveyshoitajan kanssa, eikä niistä juuri ole ollut apua. Lääkäri teki lähetteen terapiaan, mutta postilaatikosta tuli kieltävä vastaus: et täytä hoitoon pääsyn kriteereitä.

Sitten löysin kirjan: kerrasta poikki. kirjoittajaa en nyt juuri muista. Siinä on kuitenkin itsehoito-ohjelma pakko-oireista kärsiville.

Olen nyt vuoden ollut poissa työelämästä. Hirvittääkin ajatus töihin menosta. Miten herään aamulla ja miten selviän töissä.

• tiijaaaaammm

Miten paha tarkistuspakkosi on? Mulla ihan KAUHEE!!! Menin lääkäriin ja sain lääkkeet, sairastan kuulemma AHDISTUNEISUUSHÄIRIÖTÄ ja kysyttiin, että olenko jäänyt lapsena yksin? En ole. Melkein päinvastoin. Koen. Meillä oli aina joku kotona, yksin olin vasta 17v. Raittiista perheestä ja uskovaisesta suvusta olen. Olen tarkistellut heti 17v jo, kun yksin jäin. Lääkkeet eivät juurikaan ole minua auttaneet.

• e

"Edna Foan, Kerrasta poikki" voi olla apua ainakin lievemmistä pakko-oireista kärsiville, ja kirja auttaa ymmärtämään oirehtimista paremmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      105
      7451
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      102
      5264
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3516
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3461
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2544
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1866
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1511
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      349
      1506
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      56
      1324
    Aihe