Hei!
Ajattelin kysellä täältäkin hieman, että voiko olla mahdollista että 17-vuotiaalla olisi kohdunkaulan tai munasarjasyöpä? Pelottaa melko paljon ja nyt olen tosiaan päättänyt että ajan maanantaina gynelle varaan. Aikaisemmin en ole uskaltautunut vaikka olisi pitänyt..
Oireina voisin mainita muun muassa sen, että menkat on ollu pitkään todella omituiset. Tai no oikeastaan melkeinpä aina. Parhaimmillaan on saattanut kuukautiset kestää putkeen jopa päälle kuukauden. Tuolloin olin jo todellakin peloissani, mutta en saanut aikaiseksi tilata aikaa. Ja tuotahan on käynyt todella monesti. Välillä on saattanut olla välissä päivä tai muutama vuodoton päivä mutta sen jälkeen taas tyyliin kuukausi perään. Välillä on taas ollut jopa viikon tai kaksi väliä ja taas sama meno. Tämän vuoden puolella kuukautiset tulleet kerran, ja sekin oli tuossa helmikuun lopussa. Silloin ne kestivät sen 8 päivää, mikä oli iloinen yllätys. Se taas toisaalta ei, että niitä edeltävistä kuukautisista olikin aikaa jo yli kaksi kuukautta.
Lisäksi minulla esiintyy todella usein alavatsakipua, ja välillä alaselkääkin särkee. Sen olen myös huomannut, että entistä useammin on huono olo ja olen koko ajan todella väsynyt. Viime aikoina on myös paino lähtenyt laskemaan.
Ja jostain luin jotain valkosoluarvoista? Ennen joulua minulta leikattiin nielurisat jatkuvan sairastelun vuoksi ja tuolloin otettiin verikokeet. Tuolloin en huolehtinut tulokset saadessani, vaikka kaikki arvot olivat liian alhaiset. Ainoa asia johon kiinnitin huomiota oli se, että rauta-arvot olivat todella alhaiset ja koska aina palelee, aloin syödä rautatabletteja. Muulle en tehnyt mitään, eikä lääkäritkään niistä pahemmin puhuneet.
Mutta mitä jos nyt sitten selviääkin, että on edes jotain syöpään viittaavaa? Voinko kieltäytyä hoidoista mikäli tahdon?
Mikäli nyt jotain löytyy, olen aivan varma, että kieltäytysin kaikista hoidoista ja antaisin asian olla. En usko, että jaksaisin niitä ja olisi helpompi antaa olla. Elämällä ei muutenkaan tahdo olla mitään merkitystä. Näin en varmaan saisi sanoa, varsinkaan, kun ne jotka todella tahtovat elää ja haluavat olla onnellisia, sairastavat eivätkä välttämättä enää mahollisuutta puuttua asiaan saa.
Toisaalta pelottaa ja ajatukset on hirveän sekavia. Entä jos en saakkaan aikaiseksi varata aikaa.. Voihan se tietysti olla että ei tämä mitään vaarallista ole. Mutta sitten kuitenkin jos on.. silloin olisi helpompaa kun ei tietäisi koko asiasta mitään eikä tarvitsisi ainakaan enempää pelätä.
Kertokaa, että voisiko tämä mahollisesti jotain vakavaakin olla, ja omia kokemuksia ja mietteitä olisi mukava lukea!
Munasarja- tai kohdunkaulan syöpää?
5
899
Vastaukset
- 17-vuotias tyttö
Niin ja se tosiaan unohtui mainita että kuukautisten aikana on silloin tällöin todella kovat vatsakivut ja aina osan ajasta vuotomäärä on aivan järkyttävä. Tuntuu että tampoonia ja sidettä saa olla vaihtamassa puolentunnin välein. Onneksi koko kuukautisten ajan ei, vaan ehkä sen viikon ajan tuollaista.
- reippaasti vaan
Kuulostaa siltä, että sinun on todellakin syytä käydä lääkärissä.
Tilaa aika sinne gynelle tai vaikkapa omaan terveyskeskukseen ja kerro siellä tämä sama mitä täälläkin. Sieltä sitten ohjataan tarvittaessa eteenpäin tutkimuksiin. Tutkimustulosten perusteella sitten hoidetaan.
Maallikkona en osaa sanoa mistä tuo voisi johtua, mutta tuskin kuitenkaan on syövästä kysymys. Asia voi olla helpostikin hoidettavissa. Minullakin oli nuorena alavatsakipuja ja selkävaivoja liittyen kuukautiskiertoon. Ne kai kuuluvat asiaan. Selvisin niistä apteekista saatavilla särkylääkkeillä. Itseltäni nuo vaivat poistuivat sen jälkeen kun olin synnyttänyt.
Reippaasti vaan liikkeelle, kyllä kaikki järjestyy aikanaan! Tärkeää on että saat asiasta selvyyden, eikä sitten enää tarvitse huolehtia. - sairaanhoitaja_
Hei!
Oletko kuullut koskaan myoomista? Itselleni tuli myoomat mieleen noista vuotohäiriöistä.
Myös endometrioosi aiheuttaa kovia kuukautiskipuja.
katso lisää myoomista:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00157- 17-vuotias tyttö
en ole ennen kuullutkaan. Kiitos tuosta sivusta, sieltä sai paljon tietoa ja mahdollisesti taas uuden vaihtoehdon.
Endometrioosista luinkin jo tänään aikaisemmin jotain. - ---------
17-vuotias tyttö kirjoitti:
en ole ennen kuullutkaan. Kiitos tuosta sivusta, sieltä sai paljon tietoa ja mahdollisesti taas uuden vaihtoehdon.
Endometrioosista luinkin jo tänään aikaisemmin jotain.Hyvin epätodennäköistä....lähes mahdotonta, että olisi syöpää. Itselläni on ollut samanalaiset kuukautiset. On ollut niitä jaksoja, jolloin väli on ollut useampi kuukausi, joskus taas kuukautiset ovat kestäneet koko kuukauden. Vuoto on myös vaihtelevaa.
Mieleen tulee enemmin juuri endometrioosi jne. kuin syöpä. Itse sain gynekologilta e-pillerit tasaamaan kuukautisia, joka auttoi myös vuodon määrään ja kipuihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1074662Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293433No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452390- 491514
- 361423
- 381236
- 141142
- 1591036
- 271028
- 6954