Saako Kristus loukata ihmisoikeuksia?

metaskeema

4. artikla. Ketään ei saa pitää orjana tai orjuutettuna, kaikki orjuuden ja orjakaupan muodot on kiellettävä.

Miksi Kristus saa pitää orjia?
1. Korinttolaiskirje 7
22 Se, jonka Herra on kutsunut orjana, on näet Herran vapauttama.* Samoin se, joka on kutsuttu vapaana, on Kristuksen orja. [Paavali viittaa tässä roomalaiseen käytäntöön, jonka mukaan isännillä oli oikeus vapauttaa orja. Vapautettu jäi tavallisesti palvelemaan isäntäänsä vapaana.] [Room. 6:18; Gal. 3:28; Filem. 16]
23 Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Älkää ruvetko ihmisten orjiksi!

Jos Kristus ei loukkaa ihmisoikeuksia ihmisiä orjuttamalla, niin ketkä ihmisiä oikeasti orjuuttavat? Luulenpa, että esimerkiksi SRK orjuuttaa ihmisiä elämäntapasäännöillään.

37

604

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • synnin orjuudesta

vapauteen.

• metaskeema

Tätä orjuutta vain kutsutaan vapaudeksi sillä perusteella, että kuvitellaan saavutettavan sillä kuolemanjälkeinen palkinto.

• hunhuh

ootta te kyllä ruudinkeksijöitä, ei ihme että saitte kenkää lestadiolaisesta herätysliikkeestä.
      Muualla teidät olisi ohjattu parempaan talteen.
      Tuo on arvioni.

• metaskeema

• makkarin seinälle!

Metaskeema on uskaltanut siirtyä julman Jumalan Vanhasta Testamentistä Uuteen Testamenttiin ja kenenkäs muun kimppuun hän käy kuin Jeesuksen. Pitäisikö nyt taputtaa karvaisia käsiä tämän johdonmukaisuuden vuoksi vai kuinka.

Joka tapauksessa Msk käy aina valtasuuruuden kimppuun ja on näin häviöön tuomittu jo alkumetreillä. Jeesus eli synnittömän elämän, ei siis voinut syyllistyä mihinkään. Tämäkö on myös vl-uskoisten ongelma?

• metaskeema

Jeesuksen valta on vain ihmisten mielikuvitusta. Todellisuudessa uskonnolliset johtajat orjuuttavat ihmisiä näillä Kristus-tarinoilla.

• nyt tiedän konkreettisesti
        metaskeema kirjoitti:

Jeesuksen valta on vain ihmisten mielikuvitusta. Todellisuudessa uskonnolliset johtajat orjuuttavat ihmisiä näillä Kristus-tarinoilla.

mitä pitää sisällään sanonta: lukee kuin piru Raamattua.

Veli valaisee hyvin uskonnollista pimeyttään tehottomalla ledillään.

• metaskeema
        nyt tiedän konkreettisesti kirjoitti:

mitä pitää sisällään sanonta: lukee kuin piru Raamattua.

Veli valaisee hyvin uskonnollista pimeyttään tehottomalla ledillään.

Olen itsekin joskus kehoittanut ihmisiä lukemaan Raamattua matkaevääksi sen sijaan, että sitä luettaisiin kuin piru. Ongelma on vain siinä, että jos Raamatun kielteisistä puolista vaietaan, saatetaan oma elämä helposti ajaa niillä melko ahtaalle. Kyllä kielteisistäkin puolista olisi syytä keskustella.

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

Olen itsekin joskus kehoittanut ihmisiä lukemaan Raamattua matkaevääksi sen sijaan, että sitä luettaisiin kuin piru. Ongelma on vain siinä, että jos Raamatun kielteisistä puolista vaietaan, saatetaan oma elämä helposti ajaa niillä melko ahtaalle. Kyllä kielteisistäkin puolista olisi syytä keskustella.

Minä tulin siihen tulokseen, että Raamattuun pitää yksinkertaisesti valita myönteinen ja kunnioittava suhtautumistapa. Pitää sitä pyhänä ja jumalallisena luki siellä mitä hyvänsä.

Se on helppo nähdä mitä sairaimpana kirjana. Sitä ei ole kuitenkaan pakko nähdä sellaisena.

Olen kokenut valintani siunauksellisena. Raamatusta on jossain määrin tullut minulle tuki ja turva. Aavistan, että se voi olla minulle vielä paljon enemmän kuin mitä se nyt on.

Mielestäni Raamatussa ei ole kielteisiä puolia. Kaikella on tai voi olla minulle jokin sanoma.

Oman elämän ahtaalle ajaminen Raamatulla on todellinen vaara. Raamattu on vaarallinen, jos sitä lukee lakikirjana. Raamatun lisäksi tarvitaan opetusta armosta.

• metaskeema
        Anonyymi kirjoitti:

Minä tulin siihen tulokseen, että Raamattuun pitää yksinkertaisesti valita myönteinen ja kunnioittava suhtautumistapa. Pitää sitä pyhänä ja jumalallisena luki siellä mitä hyvänsä.

Se on helppo nähdä mitä sairaimpana kirjana. Sitä ei ole kuitenkaan pakko nähdä sellaisena.

Olen kokenut valintani siunauksellisena. Raamatusta on jossain määrin tullut minulle tuki ja turva. Aavistan, että se voi olla minulle vielä paljon enemmän kuin mitä se nyt on.

Mielestäni Raamatussa ei ole kielteisiä puolia. Kaikella on tai voi olla minulle jokin sanoma.

Oman elämän ahtaalle ajaminen Raamatulla on todellinen vaara. Raamattu on vaarallinen, jos sitä lukee lakikirjana. Raamatun lisäksi tarvitaan opetusta armosta.

Sinusta on varmasti erittäin loistavaa, että Jumala on luonut helvetin jonne menijät hän kaikkivaltiaana päättää jo ennen heidän syntymäänsä.

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

Sinusta on varmasti erittäin loistavaa, että Jumala on luonut helvetin jonne menijät hän kaikkivaltiaana päättää jo ennen heidän syntymäänsä.

Ajattelen, että armo on ylin totuus, että minun ei tarvitse ymmärtää eli hallita Raamattua ja että vaikka siellä olisi ihmisestä lähtöisin olevia valheita, se on silti pyhä kirja.

Tähän mennessä olen kerran joutunut ahdistuksen valtaan helvetillisen raamatunkohdan vuoksi. Juttelin asiasta jonkun kanssa saamatta mitään varsinaista ratkaisua. Ahdistus meni kuitenkin ohi.

En tee helvetistä kynnyskysymystä itselleni, koska sellainen ei millään tavalla auta minua. Päinvastoin estäisin sillä tavalla itseäni hyötymästä evankeliumista.

• metaskeema
        Anonyymi kirjoitti:

Ajattelen, että armo on ylin totuus, että minun ei tarvitse ymmärtää eli hallita Raamattua ja että vaikka siellä olisi ihmisestä lähtöisin olevia valheita, se on silti pyhä kirja.

Tähän mennessä olen kerran joutunut ahdistuksen valtaan helvetillisen raamatunkohdan vuoksi. Juttelin asiasta jonkun kanssa saamatta mitään varsinaista ratkaisua. Ahdistus meni kuitenkin ohi.

En tee helvetistä kynnyskysymystä itselleni, koska sellainen ei millään tavalla auta minua. Päinvastoin estäisin sillä tavalla itseäni hyötymästä evankeliumista.

"...vaikka siellä olisi ihmisestä lähtöisin olevia valheita, se on silti pyhä kirja."

Onko Raamatusta löytyvät vajheetkin pyhiä?

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

"...vaikka siellä olisi ihmisestä lähtöisin olevia valheita, se on silti pyhä kirja."

Onko Raamatusta löytyvät vajheetkin pyhiä?

En osaa sanoa, ovatko kaikki yksittäisetkin kohdat sellaisinaan pyhiä. Omalla suhtautumisellani voin ne pyhittää, ja oman etuni vuoksi myös teen niin.

• metaskeema
        Anonyymi kirjoitti:

En osaa sanoa, ovatko kaikki yksittäisetkin kohdat sellaisinaan pyhiä. Omalla suhtautumisellani voin ne pyhittää, ja oman etuni vuoksi myös teen niin.

Miten oikein hyödyt Raamatun valheiden pyhittämisestä?

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

Miten oikein hyödyt Raamatun valheiden pyhittämisestä?

En ole sanonut, että siellä on valheita. Olen sanonut ottavani huomioon senkin mahdollisuuden, että on.

• Delilah1

tähän: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseäsi.
      SRK:n elämäntapasäännökiä vastaan minullakin on jotakin sydämelläni.

• metaskeema

Ei kai rakastaminen ole orjaksi ryhtymistä, vaikka rakastaisikin Jumalaa.

• Delilah1
        metaskeema kirjoitti:

tarkoittaa tässä ehkä palvelijaa.

Kieltämättä tuo orja-sana on ajatuksia herättävä kovastikin.
        Joka tapauksessa Jumalalla kaiken luojana on myöskin kaikki valta.

• metaskeema
        Delilah1 kirjoitti:

tarkoittaa tässä ehkä palvelijaa.

Kieltämättä tuo orja-sana on ajatuksia herättävä kovastikin.
        Joka tapauksessa Jumalalla kaiken luojana on myöskin kaikki valta.

Jos Jumalalla on kaikki valta, niin eikö silloin kaikki mitä ihminen tekee ole myös Jumalan tekoa. Kun ihminen tekee pahaa Jumala tekee pahaa ja kun ihminen tekee hyvää niin Jumala tekee hyvää. Vaikea minun on ymmärtää mihin Jumala tarvitsee mitään palveluksia.

• Delilah1
        metaskeema kirjoitti:

Jos Jumalalla on kaikki valta, niin eikö silloin kaikki mitä ihminen tekee ole myös Jumalan tekoa. Kun ihminen tekee pahaa Jumala tekee pahaa ja kun ihminen tekee hyvää niin Jumala tekee hyvää. Vaikea minun on ymmärtää mihin Jumala tarvitsee mitään palveluksia.

noin vaikeita kysyt?:)

Ihmiselläkin voi JOPA herätä halu palvella sitä, joka on hänet luonut ja lunastanut. Katsele huviksesi Raamattuhausta vaikka sanalla "palvella" kohtia, niin löytyy aikamoinen liuta.
        Mutta sinähän et muistaakseni usko lainkaan Jumalaan ja muuhun kristilliseen, vai mitä(?)

En minä Jumalan aivoituksia voi tietää, raukka maan matonen:(
        Jumala on salattu ja mystinen.

• mitä meidän yhteinen
        metaskeema kirjoitti:

postilla Wikipedia sanoo jumalanpalveluksesta - aivan oikein niin kuin ajattelinkin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalanpalvelus

Reilua: Jumalanpalvelus on kristillisen seurakunnan viikoittainen pääkokoontuminen. Kristinuskossa ymmärretään, että jumalanpalveluksessa kokoonnutaan yhtä lailla palvelemaan Jumalaa kuin olemaan Jumalan palveltavina.

Kun ihminen tekee pahaa, Jumala tekee hyvää ja kun ihminen tekee hyvää, Jumala tekee edelleen hyvää. Koska Jumala on hemmetin pitkämielinen.

Tosin Jumala myös vihastuu, kun näkee jossain suurta vääryyttä, kataluutta, kieroutta ja kaikkea sitä mihin pirullinen ihminen parhaimmillaan pystyy, kun pimeä puoli kytkeytyy päälle. Silloin Jumala vasta suuttuu. Ja kovasti suuttuukin, sillä hän VIHAA VÄÄRYYTTÄ.

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

Kristuksen orjana olemisen täytyy olla suloista orjuutta.

"Ei mikään niin voi virvoittaa, en muusta iloani saa, ei autuutta saa suurempaa kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Kyllähän ihmistäkin rakastaessa ihan omasta tahdostaan luopuu tietyllä tavalla oikeuksistaan. Luovuttaa itsensä toiselle. Asian ydin on vapaaehtoisuus. Jos se on pakkoa, sitä ei tapahdu.

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

Kun ihminen tekee hyvää, Jumala tekee hyvää. Kun ihminen tekee pahaa, saatana tekee pahaa. Ehkä Jumalan palveleminen on avoimuutta Jumalan toiminnalle minussa. Tekee sen vähän mitä voi karttaakseen pahaa ja tehdäkseen hyvää. Rukoilee muutosta parempaan.

Jumala ei tarvinne palveluksiani, mutta ihmiset tarvitsevat. Jumalan palveleminen on ihmisten palvelemista. Jumala ole välinpitämätön, palvelenko vai en, mutta hänen rakkautensa minua kohtaan ei ole siitä kiinni.

• metaskeema
        Anonyymi kirjoitti:

Kristuksen orjana olemisen täytyy olla suloista orjuutta.

"Ei mikään niin voi virvoittaa, en muusta iloani saa, ei autuutta saa suurempaa kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Kyllähän ihmistäkin rakastaessa ihan omasta tahdostaan luopuu tietyllä tavalla oikeuksistaan. Luovuttaa itsensä toiselle. Asian ydin on vapaaehtoisuus. Jos se on pakkoa, sitä ei tapahdu.

Vapaaehtoistyö on eri asia kuin orjuus.

• metaskeema
        Anonyymi kirjoitti:

Kun ihminen tekee hyvää, Jumala tekee hyvää. Kun ihminen tekee pahaa, saatana tekee pahaa. Ehkä Jumalan palveleminen on avoimuutta Jumalan toiminnalle minussa. Tekee sen vähän mitä voi karttaakseen pahaa ja tehdäkseen hyvää. Rukoilee muutosta parempaan.

Jumala ei tarvinne palveluksiani, mutta ihmiset tarvitsevat. Jumalan palveleminen on ihmisten palvelemista. Jumala ole välinpitämätön, palvelenko vai en, mutta hänen rakkautensa minua kohtaan ei ole siitä kiinni.

Jos uskotaan Jumalan luoneen kaiken, niin Jumala on luonut siis myös Saatanan. Kaikesta pahasta siis voi edelleen syyttää Jumalaa.

• metaskeema
        mitä meidän yhteinen kirjoitti:

postilla Wikipedia sanoo jumalanpalveluksesta - aivan oikein niin kuin ajattelinkin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalanpalvelus

Reilua: Jumalanpalvelus on kristillisen seurakunnan viikoittainen pääkokoontuminen. Kristinuskossa ymmärretään, että jumalanpalveluksessa kokoonnutaan yhtä lailla palvelemaan Jumalaa kuin olemaan Jumalan palveltavina.

Kun ihminen tekee pahaa, Jumala tekee hyvää ja kun ihminen tekee hyvää, Jumala tekee edelleen hyvää. Koska Jumala on hemmetin pitkämielinen.

Tosin Jumala myös vihastuu, kun näkee jossain suurta vääryyttä, kataluutta, kieroutta ja kaikkea sitä mihin pirullinen ihminen parhaimmillaan pystyy, kun pimeä puoli kytkeytyy päälle. Silloin Jumala vasta suuttuu. Ja kovasti suuttuukin, sillä hän VIHAA VÄÄRYYTTÄ.

Jos kaikki onnettomuudet ja luonnonmullistukset lasketaan Junmalan vihaksi, niin Jumala aivan selvästi ihaa melko sattumanvaraisesti ketä lystää. Jumala näyttäisi vihaavan vähiten niitä, joilla on parhaat suojavälineet, turvallisin auto jne.

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

Jos uskotaan Jumalan luoneen kaiken, niin Jumala on luonut siis myös Saatanan. Kaikesta pahasta siis voi edelleen syyttää Jumalaa.

Ehkä Jumala suuressa viisaudessaan näki hyväksi antaa jännitystä elämäämme. Jos tämä olisi pelkkää paratiisia alusta loppuun, eihän se tuntuisi enää miltään.

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

Vapaaehtoistyö on eri asia kuin orjuus.

Se on eri asia kuin vapaaehtoistyö.

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

Jos kaikki onnettomuudet ja luonnonmullistukset lasketaan Junmalan vihaksi, niin Jumala aivan selvästi ihaa melko sattumanvaraisesti ketä lystää. Jumala näyttäisi vihaavan vähiten niitä, joilla on parhaat suojavälineet, turvallisin auto jne.

Niille voi olla jokin muu selitys.

• metaskeema
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä Jumala suuressa viisaudessaan näki hyväksi antaa jännitystä elämäämme. Jos tämä olisi pelkkää paratiisia alusta loppuun, eihän se tuntuisi enää miltään.

Mitä viisasta on helvetissä, ei mitään. Kannattaa keskittyä ainutkertaiseen todelliseen elämään ilman pelkoa tuonpuoleisesta. Sillä tavalla nauttii elämästä enemmän.

• metaskeema
        Anonyymi kirjoitti:

Niille voi olla jokin muu selitys.

Jumalan vihaan en edes usko. Kaikille kärsimyksille on oikeasti olemassa aivan toinen syy kuin Jumalan viha, koska Jumalaa ei ole edes olemassa.

• metaskeema
        Anonyymi kirjoitti:

Se on eri asia kuin vapaaehtoistyö.

Jumalan rakastaminen on siis orjuutta. Ymmärsinkö oikein?

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

Jumalan rakastaminen on siis orjuutta. Ymmärsinkö oikein?

Ihanaa orjuutta.

• metaskeema
        Anonyymi kirjoitti:

Ihanaa orjuutta.

Hupinsa kullakin. Minä en usko, että ryhtymällä Jumalan orjaksi saavutetaan mitään kovin kummoista. Korkeintaan hurmiota. Vähän sama kuin käyttäisi huumeita.

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

Hupinsa kullakin. Minä en usko, että ryhtymällä Jumalan orjaksi saavutetaan mitään kovin kummoista. Korkeintaan hurmiota. Vähän sama kuin käyttäisi huumeita.

Jos tapaisit, uskoisit.

• metaskeema
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tapaisit, uskoisit.

Olen tavannut vain hulluja. Olin itsekin ennen hullu, kunnen tulin järkiini. On täysin mielipuolista kuvitella olevansa Jumalan orja.

• Anonyymi
        metaskeema kirjoitti:

Olen tavannut vain hulluja. Olin itsekin ennen hullu, kunnen tulin järkiini. On täysin mielipuolista kuvitella olevansa Jumalan orja.

Jos en ole Jumalan orja, olen sielunvihollisen ja synnin orja.

Synti tosin ei ole sitä, mitä sinut ja minut opetettiin pitämään sellaisena. Eräässä kirjassa synti määritellään epäluottamukseksi Jumalaan. Minusta tuo on pätevä määritelmä.

Sielunvihollisen orjuus on mielestäni ennen kaikkea tietämättömyyttä Jumalan pohjattomasta rakkaudesta. Epäuskoa.

Jumalan orjuus on parasta, mitä minulle voi tapahtua. Olla kokonaan jonkun sellaisen hallinnassa, joka tahtoo minulle pelkkää hyvää, parempaa kuin koskaan osaan itse kuvitella. Varsinkin, kun olen nähnyt, ettei minusta ole itse järjestämään elämääni.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      80
      4424
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3850
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3519
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3150
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2638
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2332
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2036
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1752
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1715
    Aihe