Yht.huoltajuus ja elarit?

kohta yksin + 3 lasta

Näinhän meillekin sitten kävi. Ero tulossa. Minä jään lähivanhemmaksi (äiti) ja mies on siis etä. Meillä toimisi varmasti yhteishuoltajuus.

Mutta miten nuo elarit menee yhteishuoltajuudessa? Kuka ne määrää? Voimmeko sopia myös itse? Saaanko lapsilisiin jonkin korotuksen?

Mitä muuta kannattaa huomioida? En halua olla liikaa vaatimassa, mutta oikeuksistani haluan pitää huolen...

8

625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs saman kokenut

Lastenvalvojalle varaatte ajan ja siellä sovitaan elarit sekä lasten tapaamiset. Voitte toki sopia elarit myös keskenänne, mutta sinuna sopisin ne virallisesti lastenvalvojan kautta, jotta olisi mustaa valkoiselle, jos tulisi jotain kränää tulevassa. Se on sinun etusi.

Lapsilisiin tulee yksinhuoltajakorotus ja summat näet Kelan sivuilta.

• keskenänne

sopisitte niin siitä sopimuksesta on ilmoitettava lastenvalvojalle että niillä on tieto lapsen elatuksesta koska muuten sossu lyö laimin velvollisuutensa lapsen elannon varmistamisesta, ja sossuhan ei niin tee.

• kannata ottaa
        keskenänne kirjoitti:

sopisitte niin siitä sopimuksesta on ilmoitettava lastenvalvojalle että niillä on tieto lapsen elatuksesta koska muuten sossu lyö laimin velvollisuutensa lapsen elannon varmistamisesta, ja sossuhan ei niin tee.

sekottamaan juttua kun te kerran pystytte keskenänne sopimaan jutut. tän palstan vakiruikuttajat on sossuelättejä ja tietysti ne suosittelee sossua mut sinne ei tod. kannata mennä noide ruikuttajien tyhmistä neuvoista huolimatta.

• sossupaholainen
        kannata ottaa kirjoitti:

sekottamaan juttua kun te kerran pystytte keskenänne sopimaan jutut. tän palstan vakiruikuttajat on sossuelättejä ja tietysti ne suosittelee sossua mut sinne ei tod. kannata mennä noide ruikuttajien tyhmistä neuvoista huolimatta.

Jos lastenvalvoja tai oikeus ei ole vahvistanut tekemäänne sopimusta, elatusapu ei ole ulosottokelpoinen eikä KELA maksa elatustukea jos elatusvelvollinen ei maksa. Jos sossu nyt noin kamala paikka on, niin viekää paperi oikeuden vahvistettavaksi. Minusta on helpompaa, että lastenvalvoja vahvistaa, mutta jos sosiaalitoimiston oven avaaminen tekee sossun elätiksi, niin olkaa sitten mieluummin oikeuden elättejä :)
        Jos isä maksaa sovitun summan ja molemmat olette sopimukseen tyytyväisiä siihen asti kun lapsi täyttää 18, teidän tarvitsee vain käydä allekirjoittamassa sopimus keskenänne sopimusta summasta. Joudutte ehkä olemaan kamalan sossun huoneessa peräti kymmenen minuuttia elämästänne.

• mitään merkitystä

elatukseen ja tapaamisiin.

Voitte toki sopia keseknänne elarit, mutta asiat pitää tehdä ehdottomasti kirjallisena. Ei suullinen lupaus ole sitova.

Teillä on varmasti jo sovittuna joku huoltajuusmuto ennestään, eikä se muutu ellei sitä muuteta. Jos olette naimisissa, niin automaattiseti huoltajuus on molemmilla ja huoltajuus vahvistetaan avioeronne yhteydessä, muta jos olette avopari, niin huoltajuudesta olette varmastikin sopineet sossussa jo lasten syntymän yhteydessä jotain.

Ota sossuun yhteys ja hoitakaa kaikki lapsiin liittyvät asiat kerralla kuntoon.

Lapsilisään tulee yksinhuoltajakorotus (tämä tulee oli huoltajuusmuoto mikä tahansa, tähän vaikuttaa se, että onko ainoa aikuinen perheessä) ja se pitää erikseen anoa Kelasta, muta sen saa kun pystyy osoittamaan, etä ette asu enää yhdessä lapsen isän kanssa eikä talouteen ole tullut uutta aikuista exäsi tilalle. Uusi avo-/avioliitto vie yksinhuoltajakorotuksen pois.

• selvensi

Kiitos aivan mahdottomasti asiallisista kommenteista. Siispä lastenvalvojalle ja KELA:an.

Mielenkiinnolla vielä saisin kommentteja, että miten yh:t pärjäätte taloudellisesti? Itse olen töissä, palkka ehkä sellaista keskipalkkaa suunnilleen. Yrittäjä olen, niin vaihtelee jonkin verran. Olen kyllä ajatellut, että raha ei ole mikään juttu mulle, kunhan elämä rauhottuisi ja saisin olla lasten kanssa:)

t. ap

• kun on
        selvensi kirjoitti:

Kiitos aivan mahdottomasti asiallisista kommenteista. Siispä lastenvalvojalle ja KELA:an.

Mielenkiinnolla vielä saisin kommentteja, että miten yh:t pärjäätte taloudellisesti? Itse olen töissä, palkka ehkä sellaista keskipalkkaa suunnilleen. Yrittäjä olen, niin vaihtelee jonkin verran. Olen kyllä ajatellut, että raha ei ole mikään juttu mulle, kunhan elämä rauhottuisi ja saisin olla lasten kanssa:)

t. ap

töissä ja elää tulojensa mukaan. Kun ei havittele liikoja, niin kaiken perustarpeen saa kyllä ostettua.

Mulla jää vuokran jälkeen 1000 euroa lapsilisät kahdesta yksinhuoltajakorotuksella eli noin 300 euroa minimielatus kunnan kautta kahdesta eli noin 270. Kaikki siis yhteensä noin 1600 vuokran jälkeen käytettävissä laskuihin ja ruokaan ym. ja perheessäni kaksi ala-asteikäistä lasta.

• sinullahan
        kun on kirjoitti:

töissä ja elää tulojensa mukaan. Kun ei havittele liikoja, niin kaiken perustarpeen saa kyllä ostettua.

Mulla jää vuokran jälkeen 1000 euroa lapsilisät kahdesta yksinhuoltajakorotuksella eli noin 300 euroa minimielatus kunnan kautta kahdesta eli noin 270. Kaikki siis yhteensä noin 1600 vuokran jälkeen käytettävissä laskuihin ja ruokaan ym. ja perheessäni kaksi ala-asteikäistä lasta.

tosi hyvin jos 1600 € jää elämiseen vuokran jälkeen. Minulle jää 600 € koko kuulle. Eli tosi vähän jää ruokaan kun maksan muut laskut pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe