Voiko ihminen muuttua

Ardea_C

Noin vuosi sitten tein taas kerran elämässäni, niin kuin monasti ennenkin, elämänmuutoksen. Erilaisten oireiden ja tutkimusten seurauksena muutin ruokavaliotani ja elämäntapojani yleisen käsityksen mukaisesti terveellisemmiksi. Ruokavalioni muodostuu pääosin salaatista, satunnaisesti hedelmistä (jotka nykyään ovat kohtuuttoman kalliita), kalasta, kanasta ja joskus jopa nautaa tai sikaa saattaa sekaantua mukaan, mutta nykyisin se on entistä harvinaisempaa. Ruuan hinnannousun seurauksen olen taas löytänyt sellaisen ruuan kuin makkarakeitto. Tarkempi analyysi osoittaa että makkarakeittokin on kasvisruokaa, koska makkaran osuus keitosta on häviävän pieni.

Syön siis paljon salaattia ja hedelmiä sekä pyrin välttämään tyydyttyneitä rasvoja. Vertailtuani ruokavaliotani ja eri ruoka-aineiden määriä tulin siihen tulokseen että olen lähestulkoon kasvissyöjä. Aloin taas analysoida ruokavaliotani tarkemmin, koska minulle tuli outoja vatsa ja ruuansulatuskanavan oireita. Lisäksi laihdun koko ajan vaikka olen jo painoindeksi alarajalla, enkä todellakaan haluaisi menettää enää painoa. Keskusteluani ystäväni kanssa ruokavaliosta, oireistani ja jatkuvasta laihtumisestani, ystäväni tokaisi: sinusta on tulossa citykani. Se oli vitsi, mutta mietittyäni asiaa tarkemmin huomasin että minussa on jotain piirteitä jotka itse asiassa viittaavat tähän suuntaan. Ehkä ruuansulatukseni on muuttumassa kasvissyöjän ruuansulatukseksi. Laihtumiseni yhteydessä, kun silavakerros on haihtunut, olen huomannut että reisieni ojentajalihakset ovat kohtuulliset voimakkaat, joten voisin hyvinkin pystyä loikkimaan kuin jänis. Nykyinen työaseintoni tietokoneen ääressä voimistaa eturaajojen koukistajia, joten luontainen istuma-asento minulle on vastaava kuin jäniksellä kun se istuu takajaloillaan ja pitää eturaajat koukussa. Lisäksi minulla on pään sivuilla, korvien takana ja yläpuolella tuntemuksia (ei varsinaisia kipuja eikä särkyjä), jotka voisivat viitata korvien kasvuun.

Voisiko olla niin että kasvisruokavalio, fyysiset tuntemukset ja oireet viittaisivat siihen että ihminen voi muuttua. Citykania minusta tuskin tulee, koska se vaatisi toki muitakin muutoksia kuin ruokavalio ja ulkoiset tuntomerkit. Evoluutio on tehnyt ennenkin ihmeitä joten tämäkään ei siis ole poissuljettu mahdollisuus. Jostakusta voi kehittyä sohvaperuna hampurilaisten, pizzan ja valmiiksi naurettujen tv-ohjelmien vaikutuksesta. Toisesta tulee ehkä luonnonoikku salaatin ja luontoharrastuksen seurauksena.

Ja koska tämä kirjoitus on tällä palstalla on luonnollista todeta että seksuaalisuuteni ei ole muuttunut mihinkään. Olen edelleen kiinnostunut naaraspuolisista nisäkkäistä. Tämä lisännee taas todistusaineistoa siihen mappiin jossa säilytetään seksuaalisen poikkeavuuden perustutkimusaineistoa.

55

2567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lady 87

voihan tämä toki olla mahdollista, oletko huomannut että oletko alkanut jänistää uusia, jännittäviä tilanteita, tuntuuko välillä siltä että olis hyvä vaan työntää pää pensaaseen, ja seksi, onko se muuttunut? Nykyään ihan älytöntä puputtamista? :) mä luulen että susta on vaan tulossa hunny bunny.. ;)

Hyviä huomioita, en itse tullut ajatelleeksi asiaa tältä kannalta. Jänistäjäksi minusta ei ole joten päätä en ole laittamassa pensaaseen. Päinvastoin olen suorastaan työntänyt pääni vadille ironisilla kannanotoillani ja satiirisella elämäntulkinnallani. Mutta eihän jäniskään varmaan koe itseään jänistäjäksi? Ehkä se on mielestään rohkea ja uskalias, mutta tuntee vihollisensa ja osaa varoa tätä. Pään pensaaseen laittaminenkin voi olla vain hämäyskeino? Jättämällä ruhonsa esiin jänis ilmoittaa olemassa olostaan. Niin kuin täällä kirjoittaessa olemme kaikki tavallaan pää pensaassa nimimerkkien takana …
        Seksistäkin jäniksellä lienee erilainen näkemys kuin meillä. Jänis parittelee vain lisääntymismielessä pari kertaa vuodessa. Lesbot eivät käsittääkseni toimi näin?

• lady 87
        ***** kirjoitti:

Hyviä huomioita, en itse tullut ajatelleeksi asiaa tältä kannalta. Jänistäjäksi minusta ei ole joten päätä en ole laittamassa pensaaseen. Päinvastoin olen suorastaan työntänyt pääni vadille ironisilla kannanotoillani ja satiirisella elämäntulkinnallani. Mutta eihän jäniskään varmaan koe itseään jänistäjäksi? Ehkä se on mielestään rohkea ja uskalias, mutta tuntee vihollisensa ja osaa varoa tätä. Pään pensaaseen laittaminenkin voi olla vain hämäyskeino? Jättämällä ruhonsa esiin jänis ilmoittaa olemassa olostaan. Niin kuin täällä kirjoittaessa olemme kaikki tavallaan pää pensaassa nimimerkkien takana …
        Seksistäkin jäniksellä lienee erilainen näkemys kuin meillä. Jänis parittelee vain lisääntymismielessä pari kertaa vuodessa. Lesbot eivät käsittääkseni toimi näin?

meidän tyttöpupu puputti kaikkia ja miten päin vain, oli kai se "kuningatar" pupu. :D totta, ehkä pupu onkin omasta mielestään rohkea, voihan meidänkin koko maailma olla pölyhiukkanen kukkasessa,niinkuin horton elokuvassa.. Kuka tietää.. Jos olet pupu oletko suloinen sylipupu luppakorvainen, vai metsässä elelevä villi jänis?

lady 87 kirjoitti:

meidän tyttöpupu puputti kaikkia ja miten päin vain, oli kai se "kuningatar" pupu. :D totta, ehkä pupu onkin omasta mielestään rohkea, voihan meidänkin koko maailma olla pölyhiukkanen kukkasessa,niinkuin horton elokuvassa.. Kuka tietää.. Jos olet pupu oletko suloinen sylipupu luppakorvainen, vai metsässä elelevä villi jänis?

Minussa ei ole mitään suloista. Mielessäni olen villi, mutta todellisuudessa taidan olla karkulainen tai pihalle potkittu kesy kani.

• Liian paksu kaniiniksi

Kanikehittelysi oli mainiota. Oli kiva lukea.

Vakavasti ottaen olet kyllä sekoittanut käsitteet kasvissyöjä ja kevyt kasvispainotteinen ruokavalio. Jos syöt makkarasoppaa et ole kasvissyöjä. Ruokavaliosi kuulostaa todella vähäenergiseltä ja vähäproteiiniselta. Sanoisin että melkein anorektiselta.

Sinun kannattaisi käydä lääkärissä ja ravitsemusterapeutilla. Jos syöt kuitenkin pääasiassa kasvisruokaa sinun pitää lisätä ruokavalioon kokojyväviljaa ja palkokasveja. Leipää, tummaa riisiä ja pastaa, papuja, pähkinöitä, tofua. Entä maitotuotteet?
      Jos haluat pysyä sekasyöjänä syö enemmän lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita.
      Laita salaattiin hyvää kylmäpuristettua öljyä kastikkeeksi. Rasvaakin tarvitaan vähän.

Vatsavaivat saattavat johtua siitä että syöt ehkä liikaa raakoja kasviksia. Kokeile aamiaiseksi kaurapuuroa hunajan kanssa.

Älä vaan sairastu anoreksiaan, se on kurja ja vaikeahoitoinen tauti.

Ruokavalio todella vaatii jatkuvaa tarkkailua. Maitotuotteet ja tumma leipä ovat ruokalistallani. Kylmäpuristettua rypsiöljyäkin löytyy ja kaurapuuroa aamuisin silloin kun ehtii. Ruokavalion monimuotoisuus on kuin luonnon monimuotoisuus, varsinkin nykyisin kun sallitut lisäaineet ja torjuntajäämät ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Jaa että mihin tällä viittaan? No luonnossakin moni kakku voi olla päältä kaunis, mutta täysin epäterveellinen sisältäpäin.

• mielenkiinnosta,
        ***** kirjoitti:

Ruokavalio todella vaatii jatkuvaa tarkkailua. Maitotuotteet ja tumma leipä ovat ruokalistallani. Kylmäpuristettua rypsiöljyäkin löytyy ja kaurapuuroa aamuisin silloin kun ehtii. Ruokavalion monimuotoisuus on kuin luonnon monimuotoisuus, varsinkin nykyisin kun sallitut lisäaineet ja torjuntajäämät ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Jaa että mihin tällä viittaan? No luonnossakin moni kakku voi olla päältä kaunis, mutta täysin epäterveellinen sisältäpäin.

niin mitä tällaisia "kakkuja" luonnossa on?

mielenkiinnosta, kirjoitti:

sen enempää erittelemättä tässä, koska tila on ahdas ja vähän sanottavaa, luonnossa on tietyt värikoodit. Keltaiset kukat ovat yleensä myrkyllisiä. Eivät toki kaikki, ja niihin voi hankkia immuniteetin nauttimalla niitä pieniä määriä kerrallaan.

Sienissä on kakkumainen lakki, ja kaunis punainen valkoisilla täplillä varustettu piirakka on haitallinen suurina määrinä nautittuna. Valkoinenkin voi tappaa, mutta se johtuu siitä että sienellä ei ole varsinaista pigmenttiä ...

En usko että asia kiinnostaa sinua tämän enempää.

• meinasinkin
        ***** kirjoitti:

sen enempää erittelemättä tässä, koska tila on ahdas ja vähän sanottavaa, luonnossa on tietyt värikoodit. Keltaiset kukat ovat yleensä myrkyllisiä. Eivät toki kaikki, ja niihin voi hankkia immuniteetin nauttimalla niitä pieniä määriä kerrallaan.

Sienissä on kakkumainen lakki, ja kaunis punainen valkoisilla täplillä varustettu piirakka on haitallinen suurina määrinä nautittuna. Valkoinenkin voi tappaa, mutta se johtuu siitä että sienellä ei ole varsinaista pigmenttiä ...

En usko että asia kiinnostaa sinua tämän enempää.

että eihän näitä pidetä kakkuina koska selkesti ne ovat yksi iso varoitusmerkki. Vertaus moni kakku päältä kaunis siis ei oikein ole kohdallaan. Tosin on ajattelumalleja joissa ei ajatella.

meinasinkin kirjoitti:

että eihän näitä pidetä kakkuina koska selkesti ne ovat yksi iso varoitusmerkki. Vertaus moni kakku päältä kaunis siis ei oikein ole kohdallaan. Tosin on ajattelumalleja joissa ei ajatella.

Luonnon estetiikka on oma lajinsa. Sen ymmärtämiseen tarvitaan ajattelun sijaan vähintäänkin silmät, mutta usein myös korvat ja hajuaisti. Tuntoaistikin voi tulla kysymykseen joidenkin lajien kohdalla, jotka eivät perusta kokemusmaailmaansa visuaalisille aistimuksille. Useimmilla lajeilla on myös sixth sense, josta me ihmiset näytämme onnistuneesti kasvaneen ulos.

• mukaan
        ***** kirjoitti:

Luonnon estetiikka on oma lajinsa. Sen ymmärtämiseen tarvitaan ajattelun sijaan vähintäänkin silmät, mutta usein myös korvat ja hajuaisti. Tuntoaistikin voi tulla kysymykseen joidenkin lajien kohdalla, jotka eivät perusta kokemusmaailmaansa visuaalisille aistimuksille. Useimmilla lajeilla on myös sixth sense, josta me ihmiset näytämme onnistuneesti kasvaneen ulos.

kärpässienen ulkoasu kertoo meille että se on myrkyllinen. Luonto ei pidä sitä siis kakkuna. Sinä pidät.

mukaan kirjoitti:

kärpässienen ulkoasu kertoo meille että se on myrkyllinen. Luonto ei pidä sitä siis kakkuna. Sinä pidät.

Ettet pysty keskustelemaan kiihkottomasti, koska uskon että sinulla voisi olla jotain sanottavaa.

Ihmiselle on annettu tietoisuuden lisäksi kyky ajatella ja käyttää mielikuvitusta. Taide esimerkiksi perustuu luovien kykyjen lisäksi mielikuvituksen rikkaaseen käyttöön. Ymmärrän toki että monet ovat rajoittuneita sen suhteen, niin kuin niin monen muunkin asian suhteen.

Runouden kauneimmat kukkaset, vai sanoisinko sienet, ovat suurelta osin mielikuvituksen tuotetta. Kauneimmat taulut jättävät katsojan mielikuvitukselle tilaa. Ja musiikki on harhailua matematiikan haurailla polunvarsilla mitä mielikuvituksellisimpia instrumentteja käyttäen.

Estetiikkaa kaikki tyyni - ihmisen tai luonnon luomaa.

• Se ei tartu ihmiseen, mutta
        mielenkiinnosta, kirjoitti:

kuvottaa ainakin minua. Huh huh! Eräs työkaverini osti kaupasta maksaa, joka hänestä kuin eli, ja hän toimitti sen tutkittavaksi. Siinä oli syöpä.

• han tämä
        Se ei tartu ihmiseen, mutta kirjoitti:

kuvottaa ainakin minua. Huh huh! Eräs työkaverini osti kaupasta maksaa, joka hänestä kuin eli, ja hän toimitti sen tutkittavaksi. Siinä oli syöpä.

Maksassa voi tietty olla syöpä, mutta ei kuolleen eläimen maksa mihinkään liiku oli siinä syöpä tai ei. Maksaa ei kyllä kannata syödä, sehän on just se elin joka suodattaa kaikki myrkyt.

• Chirsicca

olen vahvasti sitä mieltä, että olet todellakin muuttumassa kaniksi. Ikävä kyllä citykani alkaa olla uhanalainen laji, joten sinun kannattaa ehdottomasti harkita muuttoa maaseudulle. Voisitko tehdä etätyötä? Tietotyöläisille se on usein varteenotettava mahdollisuus. Maalla asuessa myös tuoreen (luomu)ravinnon saanti saattaisi helpottua ja lisäksi mahdollisuudet lajille tyypillisiin liikuntamuotoihin paranevat. Kunhan vain muistat varoa metsästäjiä syyyskuusta maaliskuuhun ja kettuja kaiken aikaa!

Asiani ovat paremmin kuin hyvin. Ainoa ongelma on tuo kettu ja miten hänen kanssaan jatkossa tulemme toimeen. Toisaalta koska ystävyytemme on jo pitkä-aikainen ehkä hän ei murhaa minua ensimmäisten joukossa. Ja sehän on sitten luonnonvalinta ja pakko jos hän ruuanpuutteen vuoksi popsii minut herkkupalana.

• Chirsicca
        ***** kirjoitti:

Asiani ovat paremmin kuin hyvin. Ainoa ongelma on tuo kettu ja miten hänen kanssaan jatkossa tulemme toimeen. Toisaalta koska ystävyytemme on jo pitkä-aikainen ehkä hän ei murhaa minua ensimmäisten joukossa. Ja sehän on sitten luonnonvalinta ja pakko jos hän ruuanpuutteen vuoksi popsii minut herkkupalana.

Suhtautumisesi kettuun ilahduttaa minua. Kettu pitää ottaa huomioon. Se on siinä lähelläsi, ystävänäkin, valkoisine hännänpäineen ja tervävine hampaineen. Se voi myös pysytellä etäällä, hännän valkoinen pää vain vilahtaa puiden katveessa. Tiedät kuitenkin, että ketun hampaat voivat koitua kohtaloksesi vaikka se ystäväsi olisikin. Luonnonvalinta. Metsästäjä lienee teidän yhteinen vihollisenne?

Onko se ravinto niin tärkeää? Joskus voi herkutella omenapuun oksilla, usein vatsan täytteeksi riittää huomattavasti huonompi ruoka. Mitä väliä? Tänään taivas on sininen, hanki hohtaa ja voi juosta vaikka maailman ääriin. Jossain odottaa kettu, jossain metsästäjä, jossain ehkä jotain muuta... vielä on aikaa tehdä vaikka mitä.

• Ardea_C
        Chirsicca kirjoitti:

Suhtautumisesi kettuun ilahduttaa minua. Kettu pitää ottaa huomioon. Se on siinä lähelläsi, ystävänäkin, valkoisine hännänpäineen ja tervävine hampaineen. Se voi myös pysytellä etäällä, hännän valkoinen pää vain vilahtaa puiden katveessa. Tiedät kuitenkin, että ketun hampaat voivat koitua kohtaloksesi vaikka se ystäväsi olisikin. Luonnonvalinta. Metsästäjä lienee teidän yhteinen vihollisenne?

Onko se ravinto niin tärkeää? Joskus voi herkutella omenapuun oksilla, usein vatsan täytteeksi riittää huomattavasti huonompi ruoka. Mitä väliä? Tänään taivas on sininen, hanki hohtaa ja voi juosta vaikka maailman ääriin. Jossain odottaa kettu, jossain metsästäjä, jossain ehkä jotain muuta... vielä on aikaa tehdä vaikka mitä.

Tekee minuun aina suuren vaikutuksen. Täällä sitä on harvassa. Ketun estetiikka tekee siitä haluttavan ystävän, mutta sen käytöksen lähempi tarkastelu antaa aihetta epäilyyn. Viekkaus, oveluus ja viimein julmuus kasvissyöjänisäkästä kohtaan tekee siitä varottavan esimerkin. Evoluution kuluessa kettu säilyi ehkä juuri ulkoasunsa vuoksi. Häikäisevän kaunis turkki keväisellä aurinkoisella hangella pesäkolon edustalla saa luonnon herkälle mielelle ja se säästää pelottoman poikasen.

Ravinto sisäisesti nautittuna ei yksin riitä. Tarvitaan myös hengenravintoa. Jos hengenravinto tekee mielen ailahtelevaksi ja häilyväksi, ei suukaan tiedä mitä sinne panna ja mitä sieltä laskea ulos. Maailmassa on muutamia eläimiä joiden suu toimii myös peräaukkona. Näitä eläimiä tutkimalla voisimme ehkä selvittää miksi näin on ja onko ihmisellä ehkä samansuuntaisia taipumuksia? Ihmiselläkin suu toimii joskus peräaukon tavoin ja hän suoltaa pihalle mitä epämääräisintä lannoitetta muiden korvien saastuttamiseksi. Ihmisen pahin vihollinen on ihminen itse. Metsästäjä on ihmisen alalaji ja ketun vihollinen, toki ihminen voi metsästää myös toista ihmistä.

Ihminen on kaikkiruokainen niin ravinnon kuin hengentuotteidenkin osalta. Jokainen tekee itse valintansa ja toimii omaksi parhaakseen. Sääntönä voitaneen pitää, että se mikä tulee luonnosta, on luonnollista, oli se sitten lihaa, kalaa tai kasviksia. Keinotekoiset aineet eivätkä sovellu ravinnoksi. Se mikä pilaa ympäristön pilaa myös ihmisen.

• ehkä turkkinsa
        Ardea_C kirjoitti:

Tekee minuun aina suuren vaikutuksen. Täällä sitä on harvassa. Ketun estetiikka tekee siitä haluttavan ystävän, mutta sen käytöksen lähempi tarkastelu antaa aihetta epäilyyn. Viekkaus, oveluus ja viimein julmuus kasvissyöjänisäkästä kohtaan tekee siitä varottavan esimerkin. Evoluution kuluessa kettu säilyi ehkä juuri ulkoasunsa vuoksi. Häikäisevän kaunis turkki keväisellä aurinkoisella hangella pesäkolon edustalla saa luonnon herkälle mielelle ja se säästää pelottoman poikasen.

Ravinto sisäisesti nautittuna ei yksin riitä. Tarvitaan myös hengenravintoa. Jos hengenravinto tekee mielen ailahtelevaksi ja häilyväksi, ei suukaan tiedä mitä sinne panna ja mitä sieltä laskea ulos. Maailmassa on muutamia eläimiä joiden suu toimii myös peräaukkona. Näitä eläimiä tutkimalla voisimme ehkä selvittää miksi näin on ja onko ihmisellä ehkä samansuuntaisia taipumuksia? Ihmiselläkin suu toimii joskus peräaukon tavoin ja hän suoltaa pihalle mitä epämääräisintä lannoitetta muiden korvien saastuttamiseksi. Ihmisen pahin vihollinen on ihminen itse. Metsästäjä on ihmisen alalaji ja ketun vihollinen, toki ihminen voi metsästää myös toista ihmistä.

Ihminen on kaikkiruokainen niin ravinnon kuin hengentuotteidenkin osalta. Jokainen tekee itse valintansa ja toimii omaksi parhaakseen. Sääntönä voitaneen pitää, että se mikä tulee luonnosta, on luonnollista, oli se sitten lihaa, kalaa tai kasviksia. Keinotekoiset aineet eivätkä sovellu ravinnoksi. Se mikä pilaa ympäristön pilaa myös ihmisen.

ansiosta ja ihmisen suu toimii peräaukon tapaan ja mitä vielä? Mä uskon että sä pidät sun tavasta ajatella ja ilahdutat itseäsi laittamalla tänne näitä sun tieteellisesstä näkökulmasta pohdittuja tuotoksia.
        Mua oikeasti mietityttää että uskotsä ite että näissä on järkeä, kun oikeen rehellisesti tieteettömästi tuumaat.

ehkä turkkinsa kirjoitti:

ansiosta ja ihmisen suu toimii peräaukon tapaan ja mitä vielä? Mä uskon että sä pidät sun tavasta ajatella ja ilahdutat itseäsi laittamalla tänne näitä sun tieteellisesstä näkökulmasta pohdittuja tuotoksia.
        Mua oikeasti mietityttää että uskotsä ite että näissä on järkeä, kun oikeen rehellisesti tieteettömästi tuumaat.

Niitä jotka eivät osaa tai uskalla käyttää mielikuvitustaan. Usko on asia johon liittyy paljon epämiellyttäviä piirteitä. Siksi en halua puhua uskosta ja siitä uskonko minä johonkin. Kirjoittaminen on yksi tapa ilmaista itseään ja siihen onko siinä mitään järkeä että kirjoittaa täällä voin vastata että ei tieteellisessä mielessä ole. Täällä on kuitenkin monia jotka lukevat näitä kirjoituksia, jopa muutamia jotka vastaavat ja syntyy aito dialogi. Sinä olet epäilijä. Epäilet minua ja minun uskoani, ajattelutapaani ja järjenkäyttöäni. Epäile rauhassa, ei se minua haittaa. En kirjoita täällä sinun takiasi, kirjoitan itseni ja niiden takia, jotka ovat kiinnostuneita siitä mitä kirjoitan.

Mitä tulee kettuun, ihmisen suuhun ja eläimiin joiden suu toimii peräaukkona, ne ovat vertauskuvia joita kaikki eivät ymmärrä. Mutta joku viisas täällä kirjoitti että kaikki liittyy kaikkeen. Niinhän se on. Se mitä me nyt mietimme, on jo joskus jossain ratkaistu. Poikkitieteellisellä tarkastelulla löytyy teoria, vastaus ja käytäntö lähestulkoon kaikkiin ongelmiin. Vaatii hiukan mielikuvitusta ja uskallusta tarttua härkää sarvista. Tämäkin on luonnollisesti vain mielikuva.

• Chirsicca
        Ardea_C kirjoitti:

Tai kauneudelleen. Ja pitäisikö voida, kettu on kaunis eläin ja viekkaus, ja jopa julmuus ovat osa sen tehtävää. Pupuna valitsisin ajatuksen ja tunteen perusteella mieluummin ketun kuin metsästäjän, järkeily voisi kuitenkin kääntää valintani metsästäjään ja lähdön nopeuteen. Vaikka väliäkö sillä, onko paisti raw vai well done? Siis paistin näkökulmasta. Tärkeää on elämä, joka oli ennen paistiutumista. Jos sitä oli.

Ihminen on ihmisen pahin vihollinen ja ihmisen pahin vihollinen on usein ihminen itse. Toiveineen ja haluineen, nälkäisenä, etsimässä tyydytystä. Millä hinnalla (hyvänsä). Tuntuu, että sitä on joko nälkä tai sitten liian kylläinen, hyvä kylläisyyden tunne tuntuu jotenkin hämärtyneen. Enkä nyt tarkoita ruokaa enkä syömistä.

Elämme varsin ruokakeskeisessä maailmassa. Miten paljon hyvää, pahaa, aikaa, rahaa liittyykään ruokaan ja syömiseen? Suuria tunteita, mielihyvää ja pettymystä, vihaa ja rakkautta. Estetiikkaa. Ystävyyttä, toveruutta, yhteenkuuluvaisuutta. Mitä jää jäljelle, jos ei voi ajatella ruokaa ja syömistä, odottaa hyvän aterian suomaa nautintoa ja jälkeen päin keskustella siitä. Jäljelle jää jonkinlainen ulkopuolisuus. En ole erityisen ruokaorientoitunut enkä ole aiemmin tullut ajatelleksi koko asiaa, ehkä tämä auttaa minua ymmärtämään paremmin ympäröivää maailmaa.

• sun mielikuvat
        ***** kirjoitti:

Niitä jotka eivät osaa tai uskalla käyttää mielikuvitustaan. Usko on asia johon liittyy paljon epämiellyttäviä piirteitä. Siksi en halua puhua uskosta ja siitä uskonko minä johonkin. Kirjoittaminen on yksi tapa ilmaista itseään ja siihen onko siinä mitään järkeä että kirjoittaa täällä voin vastata että ei tieteellisessä mielessä ole. Täällä on kuitenkin monia jotka lukevat näitä kirjoituksia, jopa muutamia jotka vastaavat ja syntyy aito dialogi. Sinä olet epäilijä. Epäilet minua ja minun uskoani, ajattelutapaani ja järjenkäyttöäni. Epäile rauhassa, ei se minua haittaa. En kirjoita täällä sinun takiasi, kirjoitan itseni ja niiden takia, jotka ovat kiinnostuneita siitä mitä kirjoitan.

Mitä tulee kettuun, ihmisen suuhun ja eläimiin joiden suu toimii peräaukkona, ne ovat vertauskuvia joita kaikki eivät ymmärrä. Mutta joku viisas täällä kirjoitti että kaikki liittyy kaikkeen. Niinhän se on. Se mitä me nyt mietimme, on jo joskus jossain ratkaistu. Poikkitieteellisellä tarkastelulla löytyy teoria, vastaus ja käytäntö lähestulkoon kaikkiin ongelmiin. Vaatii hiukan mielikuvitusta ja uskallusta tarttua härkää sarvista. Tämäkin on luonnollisesti vain mielikuva.

tunnistetaan ja sä käytät niitä ja muita tyhjänpäiväisyyksiä niin paljon että se mitä sä luulet että on sun mielikuvitusta, on vain loputtomia mielikuvia ja turhanpäiväistä helinää. Se mikä on hämmästyttävintä että sulla ei ole hitustakaan asiaa sun kirjoituksissa.

• Chirsicca
        ***** kirjoitti:

Eiköhän se ollut niin, että ihmisen varhaisimmat hyvänolonkokemukset liittyivät suuhun ja imemiseen, vähän myöhemmät peräaukkoon ja ulostamiseen. Jäniksen tunne-elämän kehityksestä valitettavasti/onneksi en tiedä.

Ketut, paitsi että ovat viekkaita ja kauniita, voivat liittyä kauneuden kokemiseen, elämiseen ja uskaltamiseen ja mihin vaan, aina tarpeen mukaan. Meillä jokaisella lienee kettumme ja metsästäjämme.

• Ardea_C
        Chirsicca kirjoitti:

Tai kauneudelleen. Ja pitäisikö voida, kettu on kaunis eläin ja viekkaus, ja jopa julmuus ovat osa sen tehtävää. Pupuna valitsisin ajatuksen ja tunteen perusteella mieluummin ketun kuin metsästäjän, järkeily voisi kuitenkin kääntää valintani metsästäjään ja lähdön nopeuteen. Vaikka väliäkö sillä, onko paisti raw vai well done? Siis paistin näkökulmasta. Tärkeää on elämä, joka oli ennen paistiutumista. Jos sitä oli.

Ihminen on ihmisen pahin vihollinen ja ihmisen pahin vihollinen on usein ihminen itse. Toiveineen ja haluineen, nälkäisenä, etsimässä tyydytystä. Millä hinnalla (hyvänsä). Tuntuu, että sitä on joko nälkä tai sitten liian kylläinen, hyvä kylläisyyden tunne tuntuu jotenkin hämärtyneen. Enkä nyt tarkoita ruokaa enkä syömistä.

Elämme varsin ruokakeskeisessä maailmassa. Miten paljon hyvää, pahaa, aikaa, rahaa liittyykään ruokaan ja syömiseen? Suuria tunteita, mielihyvää ja pettymystä, vihaa ja rakkautta. Estetiikkaa. Ystävyyttä, toveruutta, yhteenkuuluvaisuutta. Mitä jää jäljelle, jos ei voi ajatella ruokaa ja syömistä, odottaa hyvän aterian suomaa nautintoa ja jälkeen päin keskustella siitä. Jäljelle jää jonkinlainen ulkopuolisuus. En ole erityisen ruokaorientoitunut enkä ole aiemmin tullut ajatelleksi koko asiaa, ehkä tämä auttaa minua ymmärtämään paremmin ympäröivää maailmaa.

Metsästäjä tähtää väijyksistä ja etäältä, eikä paisti silloin välttämättä huomaa edes että lähtö tuli. Vielä vähemmän hän tietää kenen ja minkälaiseen pöytään joutuu. Ketun nappaama paisti ehtii sentään havainnoida todellisuutta ja tajuta että nyt mentiin ja viejä on niin kaunis, ah niin kaunis. Mutta mentiinkö parempiin suihin, kenties. Mitkä olisivat jäniksen viimeiset sanat? ”Irti mun kinkustani kaunokainen” vai ”purisitko hellemmin ravintoketjun seuraava”.
        Ajattelepa itseäsi, jos tulisit syödyksi, haluaisitko että se joka haukkaa on kaunis vai ruma? Luonnolla on esteettistä silmää.

Nälästä, ruuasta ja syömisestä puhutaan nykyisin yllättävän paljon. Olisiko se jonkinlaista sijaistoimintaa? Ravinto tulee jääkaapista eikä sen eteen tarvitse tehdä muuta kuin ansaita rahaa työllä, jonka oikeaa arvoa ei tunne tai josta maksetaan epämääräinen perusteeton korvaus. Jotkut saavat rahansa luukulta tekemättä mitään. Perustarpeen tyydytys perustuu luonnolliseen tarpeeseen, mutta sen ansaintatapa on epäluonnollinen. Järjetön yhtälö, jonka lopputulos on arvaamaton.

Ihminenhän on eläin. Hänen tulisi saada ravintonsa sellaisella tavalla että hän tietää mistä se tulee ja mitä sen eteen on tehtävä. Ravintoketjussa ennen ihmistä on jääkaappi, insinööritaidon suurluomus jonka freoneilla ilmakehään puhkaistaan otsoniaukko. Kumpaa tarkoitusta varten viisas insinööri kehitti jääkaapin? Alan epäillä hänen tarkoitusperiään.

Ruuasta on tullut ihme, tyhjiöpakattu eines jonka koostumus ei muistuta mitään luonnollista tavaraa. Tai jos muistuttaa se jääköön tässä mainitsematta. Ihmeistä ihmiset ovat puhuneet kautta aikojen, niistä on kirjoitettu kirjoja ja niitä palvotaan suurissa kivirakennuksissa. Jos nyt joku alkuasukas raahattaisiin suomalaiseen keittiöön, näytettäisiin hänelle jääkaappi ja einespaketti, eikö hän alkaisi palvoa tätä ihmettä ja perustaisi sille koko uskon, toivon ja rakkauden sanomansa, joka tulisi jakaa koko maailman kaikille kansoille ...

sun mielikuvat kirjoitti:

tunnistetaan ja sä käytät niitä ja muita tyhjänpäiväisyyksiä niin paljon että se mitä sä luulet että on sun mielikuvitusta, on vain loputtomia mielikuvia ja turhanpäiväistä helinää. Se mikä on hämmästyttävintä että sulla ei ole hitustakaan asiaa sun kirjoituksissa.

Minun täytyy olla suora ja rehellinen. En tuhlaa sinuun enempää aikaani. Sinunkin aikasi tulee ehkä joskus. Sen verran kuitenkin haluan valottaa sinulle maailmaa että kerron tämän. Muinaiset kiinalaiset kirjoittivat jo tuhansia vuosia sitten, ennen ajanlaskumme alkua, että:

”Parempi on epärehellinen poika kuin tyhmä, sillä epärehellinen voi tehdä parannuksen”.

Viisaus ei siis ole nykyihmisen etuoikeus. Ihminen oli viisas ihminen jo kauan sitten. Meidän oikeutemme on jatkaa tätä perinnettä. Tämä on täysin vapaaehtoisuuteen perustuva foorumi, jos avaukseni ja keskusteluni ovat sinulle epämiellyttäviä voit siirtyä keskusteluihin jotka ovat lähempänä sinun ajatusmaailmaasi.

• Chirsicca
        Ardea_C kirjoitti:

Metsästäjä tähtää väijyksistä ja etäältä, eikä paisti silloin välttämättä huomaa edes että lähtö tuli. Vielä vähemmän hän tietää kenen ja minkälaiseen pöytään joutuu. Ketun nappaama paisti ehtii sentään havainnoida todellisuutta ja tajuta että nyt mentiin ja viejä on niin kaunis, ah niin kaunis. Mutta mentiinkö parempiin suihin, kenties. Mitkä olisivat jäniksen viimeiset sanat? ”Irti mun kinkustani kaunokainen” vai ”purisitko hellemmin ravintoketjun seuraava”.
        Ajattelepa itseäsi, jos tulisit syödyksi, haluaisitko että se joka haukkaa on kaunis vai ruma? Luonnolla on esteettistä silmää.

Nälästä, ruuasta ja syömisestä puhutaan nykyisin yllättävän paljon. Olisiko se jonkinlaista sijaistoimintaa? Ravinto tulee jääkaapista eikä sen eteen tarvitse tehdä muuta kuin ansaita rahaa työllä, jonka oikeaa arvoa ei tunne tai josta maksetaan epämääräinen perusteeton korvaus. Jotkut saavat rahansa luukulta tekemättä mitään. Perustarpeen tyydytys perustuu luonnolliseen tarpeeseen, mutta sen ansaintatapa on epäluonnollinen. Järjetön yhtälö, jonka lopputulos on arvaamaton.

Ihminenhän on eläin. Hänen tulisi saada ravintonsa sellaisella tavalla että hän tietää mistä se tulee ja mitä sen eteen on tehtävä. Ravintoketjussa ennen ihmistä on jääkaappi, insinööritaidon suurluomus jonka freoneilla ilmakehään puhkaistaan otsoniaukko. Kumpaa tarkoitusta varten viisas insinööri kehitti jääkaapin? Alan epäillä hänen tarkoitusperiään.

Ruuasta on tullut ihme, tyhjiöpakattu eines jonka koostumus ei muistuta mitään luonnollista tavaraa. Tai jos muistuttaa se jääköön tässä mainitsematta. Ihmeistä ihmiset ovat puhuneet kautta aikojen, niistä on kirjoitettu kirjoja ja niitä palvotaan suurissa kivirakennuksissa. Jos nyt joku alkuasukas raahattaisiin suomalaiseen keittiöön, näytettäisiin hänelle jääkaappi ja einespaketti, eikö hän alkaisi palvoa tätä ihmettä ja perustaisi sille koko uskon, toivon ja rakkauden sanomansa, joka tulisi jakaa koko maailman kaikille kansoille ...

En oikein osaa sanoa. Puolensa ja puolensa. Kaikesta huolimatta taitaisin valita ketun. Jopa ulkonäöltään tavanomaisen ketun mieluummin kuin kauniin metsästäjän?

Jossakin kirjassa muistaakseni kirjoitettiin jotain siihen tyyliin, että "varjele minua pahalta äkkikuolemalta...". Olen miettinyt asiaa paljon. Joku toivoo maallisen vaelluksensa loppuvan äkkiä ja poistuvansa elävien kirjoista ikäänkuin huomaamattaan. Joku toinen taas arvostaa sitä, että saa ennakolta tietää kuolevansa ja kokea kuoleman lähestymisen. Parasta olisi varmasti elää niin, että on sinut itsensä kanssa, oli kohtalona sitten ruma tai kaunis metsästäjä, kettu tai vaikkapa puutostauti ja kova talvi.

Kuolema kiinnostaa minua enemmän kuin keittiö, vaikka juuri nytkin rosterin himmeä kiilto antaa hohtoa iltapäivääni.

• Ardea_C
        Chirsicca kirjoitti:

En oikein osaa sanoa. Puolensa ja puolensa. Kaikesta huolimatta taitaisin valita ketun. Jopa ulkonäöltään tavanomaisen ketun mieluummin kuin kauniin metsästäjän?

Jossakin kirjassa muistaakseni kirjoitettiin jotain siihen tyyliin, että "varjele minua pahalta äkkikuolemalta...". Olen miettinyt asiaa paljon. Joku toivoo maallisen vaelluksensa loppuvan äkkiä ja poistuvansa elävien kirjoista ikäänkuin huomaamattaan. Joku toinen taas arvostaa sitä, että saa ennakolta tietää kuolevansa ja kokea kuoleman lähestymisen. Parasta olisi varmasti elää niin, että on sinut itsensä kanssa, oli kohtalona sitten ruma tai kaunis metsästäjä, kettu tai vaikkapa puutostauti ja kova talvi.

Kuolema kiinnostaa minua enemmän kuin keittiö, vaikka juuri nytkin rosterin himmeä kiilto antaa hohtoa iltapäivääni.

Kuoleman kohtaaminen silmästä silmään vaatii luonnetta. Se on armoton ja tasapelejä ei pelata, tappio on väistämätön. Jos se sitten on tappio ollenkaan, henkiin jääminen, kipu ja kärsimys ovat tappiota? Ehkä ihmiselämän suurin saavutus on olla sinut itsensä kanssa ja kohdata kuolema, sitten kun se tulee, silmästä silmään.

Keittiö on aika pieni piiri jos vertaa sitä koko maailmaan. Keittiössä on elämän edellytykset, mutta sen ulkopuolella onkin sitten kaikki muu. Voi keittiöönkin kuolla, kuten Sylvia Plath, joka työnsi päänsä kaasu-uuniin. Mutta hän olikin runoilija, mielikuvituksensa ikuinen vanki. Outoa että ihminen jonka mielikuvitus riitti upeisiin riimeihin oli niin mielikuvitukseton kuoleman suhteen. Virginia Woolf sentään käveli kivet taskuissa ja käsissä jokeen.

Kuolema tulee joka tapauksessa, ei sitä tarvitse mennä edes ovelle vastaan. Se tulee omilla avaimilla sisään, huomaamatta, koputtamatta. Eläimet eivät tiettävästi työnnä päätään uuniin tai kävele jokeen, ne uskovat ja luottavat kohtaloonsa. Ihminenkö on niin tyhmä että luulee ettei tästä mitään tule jos en itse ryhdy toimeen. Hulluinta tässä on se että viisaat naiset käyttäytyvät noin typerästi. Olisivat kirjoittaneet lisää ja pokkuroineet Nobelit, nyt ne on jaettu keskinkertaisille mieskirjailijoille.

Äkkikuolema on pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Se on kuin matkalle lähtö ilman pakkaamista, matkalaukkua, passia ja hammasharjaa. Ei ehdi perua lehtitilauksia, ei siivota jääkaappia, ei katkaista sähköjä ja vakuutuksia. Kotieläimille jää hoitopaikka hankkimatta ja auto voi jäädä sakkopaikalle. Vuorokaudenajasta riippuen voivat jäädä valot palamaan ja sähkömittari leikkaa kiinni. Televisio voi jäädä auki ja lumisade jatkuu koko yön. Pyykit jäävät koneeseen ja rypistyvät koskaan kuivumatta. Laskut jäävät maksamatta ja ulosottomies ei pääse sisään. Jälkiverot jäävät hoitamatta ja valtion kassaan tulee vaje, hallitus laatii lisäbudjetin ja koko yhteiskunta kärsii.
        Äkkikuolemasta pitäisi saada vähintäänkin sama rangaistus kuin talousrikoksista yleensä. Mieluimmin tuplana!

• mielestä ihminen

saattaa muuttua ja varsinkin noin dramaattisella ruokavaliolla kuin sulla on " Ruokavalioni muodostuu pääosin salaatista, satunnaisesti hedelmistä (jotka nykyään ovat kohtuuttoman kalliita), kalasta, kanasta ja joskus jopa nautaa tai sikaa saattaa sekaantua mukaan" siis en ole kuullut moisesta tiukasta ruokavaliosta, joten pisteet sulle että pysyttelet noin tiukasti seulotussa ruokavaliossa.

Mitä kanimaisuuteen tulee niin en usko että sulla on hätää,kanit ei syö ollenkaan makkaraa eikä nautaa eikä sikaa eikä kanaa, mua enempi huolestuttaa oletko sä huomannut jotain suurempaa vetoa esim banaaniin ja tuntuuko susta että sulla on lisääntynyt kiipeilyhalu?

Mulla on jokin jännä tunne, ehkä joku sanoisi sitä ajatukseksi, mä näen jotenkin edessäni sun seuraavan ah niin tutuksi tulleen elämämmuutoksen. Sä alat epäillä että sä olet Ajatteljia, se on sellainen ihmislaji joka elää Amerikoissa, sulla on ihan tunne että sä kuulut siihen heimoon. Joskus aamuisin sua mietitytttää elämän syvimmät kysymykset, esim miksi taaskaan sun kasviruokavaliota ei ole huomioitu lähikaupassa vaan siellä on vääränlaista makkaraa. Selailet Pirkkaa ja mietit että hitsi ko keksisi jonkin niksin, se asia jää vaivaamaan sua todella pitkäksi aikaa. Huomaat että mietit hinnankorotuksia ja maailman kehitystä, sinusta se on aika väärin. Alat analysoimaan tarkemmin maailman menoa ja huomaat että sä tekisit niin monet asiat toisin, ja sitten se iskee suhun, niin kuin Ajattelijoihin yleensä iskee, minusta tulee poliitikko! Kirjoitat tänne että kuka on messissä siskot! kun sä muutat maailmaa ja täältä kaksi ilmoitauttuu heti. Niin alkaa sun elämässä elämänvaihe Poliittisesti valveutunut kasvisvegaani jonka sydäntä lähellä on erityisesti arvot. Sä haluat maailman joka pelastuu, sä mietit omia kulutusjuhliasi ja ilolla pistät merkille että sun kuluttaminen on todellakin muuttunut, tosin, se kun hinnat nousee on ehkä vaikuttanut siihen myös mutta ei sen väliä. Yksityisautoilu alas ja ilmaista leipää kansalle, koska sä olet lukenut että ihan hyvää leipää heitetään pois.

Mä äänestän sua kun sä haet kokoomukseen, koska eiks se nyt ole aika iso sellainen joukkue.

Hip hip hurraa.

Ei ole herkkuni. No ehkä paistettuna kermavaahdolla ja hmm. Kiipeilyhalut menivät jo nuorena tyttönä kun putosin puusta :)

Amerikan Ajattelija on minusta kaukana. Amerikasta ei ole tullut muuta hyvää kuin intiaanikulttuuri ja maissi. Jos Amerikan Ajattelija on sama kuin jenkki niin aina vaan pahenee. Jenkit kuluttavat 330 litraa puhdasta vettä per ruho per päivä. Afrikassa vastaava luku on alle 30 litraa. Ja maailma on kuolemassa janoon, ei nälkään. Kokoomus ei tällaista luuseria riveihinsä huoli, lisäksi kuule luulen että ajattelen aivan liikaa tullakseni poliitikoksi. Poliitikko on sellainen ihmislaji joka on puuttuvinaan ruohonjuuritason asioihin, mutta elää vallan pilvilinnassa. Pidän pilvilinnoista, mutta ruohonjuurella tapahtuu näin kevätaikaan paljon mielenkiintoisempia asioita. Pilvilinnoissa on myös se harmittava puoli, että saattaa kaatua omiin jalkoihinsa kun tuijottelee taivaalle. Tai käy niin kuin kohta jo entiselle pääministerille, että menevät omat sukset Rukalla ristiin. Niihin suksiin voi sitten naulita itsensä ja tulla kuuluisaksi.

Mitä niksi-Pirkkaan ja arvoihin tulee kannatan molempia. Mutta henkilökohtaisessa elämässäni pyrin pitämään ne mahdollisimman kaukana toisistaan. Siihen minulla on niksi nimeltä aakkosjärjestys. Arvot tulevat ensi ja niksi-pirkkat sitten siellä sen ämmän jälkeen ...

• Ruokavalioni ei kyllä ole t...

lainen, vaan minä olen lähes kaikkiruokainen, mutta yleensä kuitenkin etupäässä kasviksia ja kalaa.

Minä ainakin olen elämäni aikana muuttunut todella paljon, mikä ei johdu syömästäni ruoasta vaan minusta itsestäni.

... että täällä on edes joku joka näkee asian laajemmassa kontekstissa.

• Catsy_666

Minä olen homodieetillä: http://homodiet.netfirms.com/

Homoilu toimii tosi hyvin, olo on mitä mainioin. Itse asiassa Kwasniewski toteaa, että kasvisruoka sopii tyhmille ihmisille, jotka ovat helposti vallanpitäjien johdateltavissa.

Tämän kuukauden alusta asti olen muuttanut ruokiani entistä homommiksi, hedelmät katoavat kokonaan ja lisää rasvaa.

Minähän olen pysyvästi laihtunut yli 70 kg, joten tiedänkin laihduttamisesta jotain ja homoilusta.

• Ardea_C

Luontoa jonkin verran tutkineena alan kääntyä homodieetin uskottavuuden suuntaan. Luonnossakin kasvissyöjät ovat saalista ja lihansyöjät ovat saalistajia. Saaliit ovat yleensä pehmoja, kuten kanit ja jänikset. Raaimmat lihansyöjät ovat luomakunnan kunkkuja, kuten kissapedot ja krokotiilit.

Toisaalta pehmo-identiteetti on ekologisesti kestävämpi vaihtoehto, joten en käänny vielä tältä istumalta Kwasniewski -uskoon, mutta harkitsen asiaa.

Hedelmistä luopuminen on luonnollinen kehityssuunta nyt kun ruuan hinta kapuaa pystysuoria tikkaita bruttokansantuotteen alamäkeä vastaan.

Jos laihtuisin 70 kiloa muuttuisin mustaksi aukoksi ja alkaisin vetää materiaa puoleeni. En halua tulla enempää materialistiksi kuin olen, päinvastoin pois se minusta.

• Catsy_666
        Ardea_C kirjoitti:

Luontoa jonkin verran tutkineena alan kääntyä homodieetin uskottavuuden suuntaan. Luonnossakin kasvissyöjät ovat saalista ja lihansyöjät ovat saalistajia. Saaliit ovat yleensä pehmoja, kuten kanit ja jänikset. Raaimmat lihansyöjät ovat luomakunnan kunkkuja, kuten kissapedot ja krokotiilit.

Toisaalta pehmo-identiteetti on ekologisesti kestävämpi vaihtoehto, joten en käänny vielä tältä istumalta Kwasniewski -uskoon, mutta harkitsen asiaa.

Hedelmistä luopuminen on luonnollinen kehityssuunta nyt kun ruuan hinta kapuaa pystysuoria tikkaita bruttokansantuotteen alamäkeä vastaan.

Jos laihtuisin 70 kiloa muuttuisin mustaksi aukoksi ja alkaisin vetää materiaa puoleeni. En halua tulla enempää materialistiksi kuin olen, päinvastoin pois se minusta.

Kasvissyönnin ekologisuus on aika kyseenalaista. Kaikkein uhatuimmat biotoopit Euroopassa ovat peltoviljeltyjä ja kaikkein uhatuimmat biotoopit Suomessa taas ovat laidunniittyjä.

Tiedät sen, että jossain suurella teollisuusalueella on enemmän lintuja talvellakin kuin suurilla peltoaukeilla. Viljelemisen ympäristöystävällisyys on harha.

• LaikaQ

Minä taas tiedän varsin paljon hoikkana ilman dieettejä pysymisestä. Saavutus, josta ei puhuta tarpeeksi, ei edes laihdutusohjeissa.

Olen kasvissyöjä, enkä kovin johdateltavissakaan(olen kuullut siitä paljon, kyllästymiseen asti), joten teoria kumoutuu täällä. Mutta homoilu sopii minullekin oikein hyvin noin muuten, kiitos, siitäkin tietoutta jo mittavasti.

• Ardea_C
        Catsy_666 kirjoitti:

Kasvissyönnin ekologisuus on aika kyseenalaista. Kaikkein uhatuimmat biotoopit Euroopassa ovat peltoviljeltyjä ja kaikkein uhatuimmat biotoopit Suomessa taas ovat laidunniittyjä.

Tiedät sen, että jossain suurella teollisuusalueella on enemmän lintuja talvellakin kuin suurilla peltoaukeilla. Viljelemisen ympäristöystävällisyys on harha.

Tutkittuani monta minuuttia erilaista lähdekirjallisuutta tulin siihen johtopäätökseen että liharuoka ei sovi minulle. Lihansyöjät ovat luonnossa usein juuri niitä aggressiivisimpia eläimiä. Krokotiilit ja hait syövät jopa lajitovereitaan. Leijona voi tappaa toisen ihan vaan huvin vuoksi pikku erimielisyyden seurauksena.

Kasvissyöjät ovat pääosin lempeitä ja rauhallisia. Ajatellaanpa nyt vaikka laiskiaista. Roikkuu apaattisena puussa ja nappaa hidastetuin liikkein lehdykäisen suuhunsa. Karhuista pandat syövät vain bambua ja ovat levollisia ja rauhallisia, mitä nyt joskus uroksille tulee sanomista naaraasta. Hellivät paholaiset jopa toistensa pentuja. Tosi empaattista porukkaa!

Harmaa- ja mustakarhut popsivat jopa sieniä ja huumaantuneina pyörivät ja möyrivät luonnossa saaden suurta tuhoa aikaan. Nämä huumeveikot olisi syytä ohjata vieroitukseen. Syövät kalastakin vain parhaat palat ja pikku-bambi on pelkkä välipala.

Kwasniewski-homodieetti johtaa siis siihen että seksuaalisesta vähemmistöstä tulee raakalaisjoukko?

Toisaalta, niin kuin kirjoitat, peltoviljely sellaisena kun sitä tänä päivänä harjoitetaan tuhoaa usean lajin, myös ihmisen, luontaisen elinympäristön. Viljelymaiden kastelu kuluttaa suurimman osan maailman makeanveden varoista, ja siis jo sellaisenaan tapaa meidät sukupuuttoon. Kasvisravintoa voidaan tuottaa ekologisemminkin, mutta nykyinen järjestelmä ei sitä suosi tai salli. Suuri osa nykyisestä peltoviljellystä kasvustosta kulutetaan rehuna lihantuotannossa ja uutena tulokkaan myös biopolttoaineen valmistuksessa. Ihmiskunta näkee nälkää kun länsimaissa laitetaan biopolttoainetta tankkiin. Päättymätön tarina joka saa päätöksensä hyvin pian.

• Catsy_666
        Ardea_C kirjoitti:

Tutkittuani monta minuuttia erilaista lähdekirjallisuutta tulin siihen johtopäätökseen että liharuoka ei sovi minulle. Lihansyöjät ovat luonnossa usein juuri niitä aggressiivisimpia eläimiä. Krokotiilit ja hait syövät jopa lajitovereitaan. Leijona voi tappaa toisen ihan vaan huvin vuoksi pikku erimielisyyden seurauksena.

Kasvissyöjät ovat pääosin lempeitä ja rauhallisia. Ajatellaanpa nyt vaikka laiskiaista. Roikkuu apaattisena puussa ja nappaa hidastetuin liikkein lehdykäisen suuhunsa. Karhuista pandat syövät vain bambua ja ovat levollisia ja rauhallisia, mitä nyt joskus uroksille tulee sanomista naaraasta. Hellivät paholaiset jopa toistensa pentuja. Tosi empaattista porukkaa!

Harmaa- ja mustakarhut popsivat jopa sieniä ja huumaantuneina pyörivät ja möyrivät luonnossa saaden suurta tuhoa aikaan. Nämä huumeveikot olisi syytä ohjata vieroitukseen. Syövät kalastakin vain parhaat palat ja pikku-bambi on pelkkä välipala.

Kwasniewski-homodieetti johtaa siis siihen että seksuaalisesta vähemmistöstä tulee raakalaisjoukko?

Toisaalta, niin kuin kirjoitat, peltoviljely sellaisena kun sitä tänä päivänä harjoitetaan tuhoaa usean lajin, myös ihmisen, luontaisen elinympäristön. Viljelymaiden kastelu kuluttaa suurimman osan maailman makeanveden varoista, ja siis jo sellaisenaan tapaa meidät sukupuuttoon. Kasvisravintoa voidaan tuottaa ekologisemminkin, mutta nykyinen järjestelmä ei sitä suosi tai salli. Suuri osa nykyisestä peltoviljellystä kasvustosta kulutetaan rehuna lihantuotannossa ja uutena tulokkaan myös biopolttoaineen valmistuksessa. Ihmiskunta näkee nälkää kun länsimaissa laitetaan biopolttoainetta tankkiin. Päättymätön tarina joka saa päätöksensä hyvin pian.

"Tutkimustuloksia
        Ardea_C 15.3.2009 klo 19.54

Kwasniewski-homodieetti johtaa siis siihen että seksuaalisesta vähemmistöstä tulee raakalaisjoukko? "

Ei lainkaan! Tuo on täysin homofobinen tulkinta! Itse asiassa Kwasniewski puhuu siitä että homodieetillä saavutetaan maailmanrauha!

Se johtuu siitä, että homoilu auttaa ihmistä riivaaviin sairauksiin ja mielenterveysongelmiin. Ajattele nyt vaikka kristittyjä: syövät leipää ja viiniä - kasvikunnan tuotteita- ja ovat äreitä koko ajan.

• Ardea_C
        Catsy_666 kirjoitti:

"Tutkimustuloksia
        Ardea_C 15.3.2009 klo 19.54

Kwasniewski-homodieetti johtaa siis siihen että seksuaalisesta vähemmistöstä tulee raakalaisjoukko? "

Ei lainkaan! Tuo on täysin homofobinen tulkinta! Itse asiassa Kwasniewski puhuu siitä että homodieetillä saavutetaan maailmanrauha!

Se johtuu siitä, että homoilu auttaa ihmistä riivaaviin sairauksiin ja mielenterveysongelmiin. Ajattele nyt vaikka kristittyjä: syövät leipää ja viiniä - kasvikunnan tuotteita- ja ovat äreitä koko ajan.

Uskovaisten äreys johtuu siitä että eivät saa riittävästi raitista ilmaa. Istuvat peräkamareissa lehteilemässä vanhoja pölyttyneitä, homeisia, hiirenkorville kääntyneitä raamattuja, saavat homepölykeuhkon, astman ja kokevat ties mitä mentaalisesti rajoittavia rajatiloja.
        Ikkunaruudun takana on heidän mielissään paha maailma. He eivät uskalla edes raottaa verhojaan nähdäkseen luojan luoman kauniin maailman. Menettävät kokonaisen elämän odottaessaan madonloukusta ylösnousua, tajuamatta että juuri haudassa heitä nakertavien matojen kautta he saavat sen uuden luvatun elämän ja siitä syntyy se maanpäällinen paratiisi jossa elää miljardeja mikrobeja joihin koko elämä perustuu.

Ruokavalio vaikuttaa ihmisen biologiaan, mutta uskoakseni myös sielunelämään, jos sitä ei rajoita mikään ismi tai uskonto. Joku viisas ranskalainen taisi kirjoittaa jotenkin näin: ”Kun juot vettä ajattele lähdettä”. Ja me väitämme myös että ihminen on sitä mitä hän syö. Tavallaan, jos ajattelet sitä mitä suuhusi panet se ohjaa sinun ajatuksiasi myös silloin kun et syö. Muistijäljistäsi koostuu kokemusmaailma jossa elät, olivat ne jäljet sitten raamatunlauseita tai ruokareseptejä.

• bit
        LaikaQ kirjoitti:

Minä taas tiedän varsin paljon hoikkana ilman dieettejä pysymisestä. Saavutus, josta ei puhuta tarpeeksi, ei edes laihdutusohjeissa.

Olen kasvissyöjä, enkä kovin johdateltavissakaan(olen kuullut siitä paljon, kyllästymiseen asti), joten teoria kumoutuu täällä. Mutta homoilu sopii minullekin oikein hyvin noin muuten, kiitos, siitäkin tietoutta jo mittavasti.

Samoin,

kasvissyöjä tämäkin, ja Catsyn mielestä hirveän epäterveellinen sellainen!

Hoikka kumminkin.

• ketään. Tunnetko jonkun joka
        bit kirjoitti:

Samoin,

kasvissyöjä tämäkin, ja Catsyn mielestä hirveän epäterveellinen sellainen!

Hoikka kumminkin.

olisi pullukka pelkillä kasviksilla?

• Catsy_666
        ketään. Tunnetko jonkun joka kirjoitti:

olisi pullukka pelkillä kasviksilla?

Minä painoin 161,8 kiloa pahimmillaan ja lihoin ollessani kasvissyöjä. Välillä olin ihan vegaani. Se oli kiistatta terveydelleni vaarallista.

Vähähiilihydraattisella olen sitten laihtunut 70 kg pois. Uusin keksintöni on homodieetti. Homoilen suhteilla rasva 2,5-3,5 kertaa proteiini, hiilihydraatti 0,5-0,8 x proteiini ja proteiini on pituus senttimetreinä miinus sata.

Kwasniewski homoilisi proteiinilla 50, en ymmärrä mistä homodieetin sivuille on tullut tuo laskukaava.

Homossa joutuu tykkäämään munista, niitä saisi olla neljä päivässä. Itse olen joutunut tyytymään kahteen, kun proteiinia tulee muutenkin.

Pois hedelmät, turhat nopeat hiilihydraatit, viljatuotteet ja omppu. Perunaa voi syödä silloin tällöin. Ihan nollille hiilareita ei pidä vetää.

• Ardea_C
        Catsy_666 kirjoitti:

Minä painoin 161,8 kiloa pahimmillaan ja lihoin ollessani kasvissyöjä. Välillä olin ihan vegaani. Se oli kiistatta terveydelleni vaarallista.

Vähähiilihydraattisella olen sitten laihtunut 70 kg pois. Uusin keksintöni on homodieetti. Homoilen suhteilla rasva 2,5-3,5 kertaa proteiini, hiilihydraatti 0,5-0,8 x proteiini ja proteiini on pituus senttimetreinä miinus sata.

Kwasniewski homoilisi proteiinilla 50, en ymmärrä mistä homodieetin sivuille on tullut tuo laskukaava.

Homossa joutuu tykkäämään munista, niitä saisi olla neljä päivässä. Itse olen joutunut tyytymään kahteen, kun proteiinia tulee muutenkin.

Pois hedelmät, turhat nopeat hiilihydraatit, viljatuotteet ja omppu. Perunaa voi syödä silloin tällöin. Ihan nollille hiilareita ei pidä vetää.

Ruokavaliosi on vähintäänkin mielenkiintoinen. Jos minä tunnen muuttuvani jänikseksi syömällä paljon kasviksia, miltä sinusta mahtaa tuntua munadieetillä?
        Eläinkunnassa ei ole yhtään olentoa joka eläisi pelkillä munilla, joten ihan suoraan verrannollista elukkaa ei sinun tapauksellesi löydy. Munien saatavuus luonnossa on kausiluontoista, joten munarosvot ja munansyöjät joutuvat pääosin ravitsemaan itsensä jollain muulla.

Keskustelussa keskitytään ruuan laatuun mutta määrästä ei puhu kukaan. Eläimillä on suhteessa ihmiseen paljon yksipuolisempi ruokavalio, eikä eläinkunnassa esiinny lihavuutta. Lehmät syövät niityllä ruohoa koko kesän ja lähestulkoon koko ajan, mutta ovat kaikki samankokoisia. Ei ole lihavia ja laihoja lehmiä. Lehmä on laiha ainoastaan siinä tapauksessa, ettei se saa ravintoa tarpeeksi. Leijona syö ehkä kerran viikossa, vatsa pullistuu aterian jälkeen, mutta lihavaa leijonasta ei tule.

Ihmisen ruuansulatusjärjestelmä ei poikkea niin paljon muiden vastaavien nisäkkäiden ruuansulatusjärjestelmistä että se selittäisi sen miksi ihminen lihoo, mutta muut eläimet eivät. Ihmisten kesken kalorien kulutus kuitenkin vaihtelee enemmän kuin eläimillä ja ihmisen kulutukseen vaikuttaa yllätys yllätys myös aivotoiminta, mitä on vaikea uskoa joissain tapauksissa. Aivojen käyttö voi kuluttaa kaloreja jopa yhtä paljon kuin rankka liikunta. Siis ruuan laatu, määrä ja kulutus tulee olla balanssissa painon hallitsemiseksi.

Homodieetin terveellisyys tuntuu kyseenalaiselta. Jos se kuitenkin sopii sinulle olet ilmeisesti poikkeuksellinen yksilö. Sinun kannattaa harkita elinluovutustestamenttia. Ruuansulatusjärjestelmäsi kannattaisi testamentata tieteelle ja tutkia niin kuin Einsteinin aivot, sillä todennäköisesti sinussa on jotain hyvin poikkeuksellista.

• esität
        Ardea_C kirjoitti:

Ruokavaliosi on vähintäänkin mielenkiintoinen. Jos minä tunnen muuttuvani jänikseksi syömällä paljon kasviksia, miltä sinusta mahtaa tuntua munadieetillä?
        Eläinkunnassa ei ole yhtään olentoa joka eläisi pelkillä munilla, joten ihan suoraan verrannollista elukkaa ei sinun tapauksellesi löydy. Munien saatavuus luonnossa on kausiluontoista, joten munarosvot ja munansyöjät joutuvat pääosin ravitsemaan itsensä jollain muulla.

Keskustelussa keskitytään ruuan laatuun mutta määrästä ei puhu kukaan. Eläimillä on suhteessa ihmiseen paljon yksipuolisempi ruokavalio, eikä eläinkunnassa esiinny lihavuutta. Lehmät syövät niityllä ruohoa koko kesän ja lähestulkoon koko ajan, mutta ovat kaikki samankokoisia. Ei ole lihavia ja laihoja lehmiä. Lehmä on laiha ainoastaan siinä tapauksessa, ettei se saa ravintoa tarpeeksi. Leijona syö ehkä kerran viikossa, vatsa pullistuu aterian jälkeen, mutta lihavaa leijonasta ei tule.

Ihmisen ruuansulatusjärjestelmä ei poikkea niin paljon muiden vastaavien nisäkkäiden ruuansulatusjärjestelmistä että se selittäisi sen miksi ihminen lihoo, mutta muut eläimet eivät. Ihmisten kesken kalorien kulutus kuitenkin vaihtelee enemmän kuin eläimillä ja ihmisen kulutukseen vaikuttaa yllätys yllätys myös aivotoiminta, mitä on vaikea uskoa joissain tapauksissa. Aivojen käyttö voi kuluttaa kaloreja jopa yhtä paljon kuin rankka liikunta. Siis ruuan laatu, määrä ja kulutus tulee olla balanssissa painon hallitsemiseksi.

Homodieetin terveellisyys tuntuu kyseenalaiselta. Jos se kuitenkin sopii sinulle olet ilmeisesti poikkeuksellinen yksilö. Sinun kannattaa harkita elinluovutustestamenttia. Ruuansulatusjärjestelmäsi kannattaisi testamentata tieteelle ja tutkia niin kuin Einsteinin aivot, sillä todennäköisesti sinussa on jotain hyvin poikkeuksellista.

sun hölynpölyä faktana. On niitä. http://en.wikipedia.org/wiki/Dasypeltis

esität kirjoitti:

sun hölynpölyä faktana. On niitä. http://en.wikipedia.org/wiki/Dasypeltis

Todella käärmeet syövät munia. On kaksi lajia jotka syövät lähes yksinomaan munia ja tämä afrikkalainen yhdeksänlajinen dasypeltis on toinen niistä. Huomioi kuitenkin, lähes yksinomaan munia. Muutakin muonaa mahtuu joukkoon.

Olisi aika rankaa verrata Catsyä käärmeeseen, käärme kun ei ole nisäkäs, eikä ihmisen lähisukulainen. Mutta sinä teit vertauksen, en minä. Ihmisessä on paljon henkisiä ominaisuuksia joilla viitataan käärmeeseen, mutta todellisuudessa elintavat ja käytös poikkeavat täysin toisistaan.

Minulle ihminen ei ole koskaan käärme, vaikka hän luikertelisikin elämääni tarkoituksen myrkyttää mieleni. Kiitos linkistä :)

• Milli Molli
        Catsy_666 kirjoitti:

Myrkkyjä käyttävä viljely ei tietenkään ole ympäristöystävällistä. Mutta kuulostaa ihan kuin pitäisit teollisuusalueita ympäristöystävällisinä, koska siellä on lintuja. Kaatopaikoillakin on.

Kokonaisuutena kasvissyönti on paljon ekologisempaa kuin lihansyönti, siitä ei pääse mihinkään. Ja kuka nyt kavereitaan söisi, ainakin mulle eläimet on kavereita.

Vähän kavahdan tuota rasva- ja lihajuttuasi. On ok jos se on ollut sinulle hyvä ruokavalio, mutta en markkinoisi sitä kaikille liian herkkäuskoisille. Olisi vähän eri asia jos olisi eskimo joka söisi itse pyytämiään kaloja, hylkeitä jne.

• Ardea_C
        Milli Molli kirjoitti:

Myrkkyjä käyttävä viljely ei tietenkään ole ympäristöystävällistä. Mutta kuulostaa ihan kuin pitäisit teollisuusalueita ympäristöystävällisinä, koska siellä on lintuja. Kaatopaikoillakin on.

Kokonaisuutena kasvissyönti on paljon ekologisempaa kuin lihansyönti, siitä ei pääse mihinkään. Ja kuka nyt kavereitaan söisi, ainakin mulle eläimet on kavereita.

Vähän kavahdan tuota rasva- ja lihajuttuasi. On ok jos se on ollut sinulle hyvä ruokavalio, mutta en markkinoisi sitä kaikille liian herkkäuskoisille. Olisi vähän eri asia jos olisi eskimo joka söisi itse pyytämiään kaloja, hylkeitä jne.

Linnuille on ruokaa kaatopaikoilla, siksi ne ovat siellä. Teollisuusalueella kasvaa eliöstöä ja kasveja jotka peltoaukeilta on myrkytetty pois, siksi linnut ovat teollisuusalueilla. Peltolinnut kuten kiurut tai töyhtöhyypät kärsivät tehomaataloudesta eniten. Töyhtöhyyppä ja kiuru saapuvat keväällä ja rakentavat pesät pellolle. Mutta kun poikaset ovat kuoriutuneet alkaa kemiallinen sota. Rikkakasvit ja hyönteiset myrkytetään ja linnunpojat siinä sivussa saavat kuolettavan annoksen. Ja koska hyönteisiä ei ole ei linnuillakaan ole pelloilla ruokaa. Ne jotka jäävät henkiin kuolevat nälkään.

Lokit, varikset ja naakat sopeutuvat parhaiten ja niiden määrä onkin kasvanut räjähdysmäisesti niin pelloilla, teollisuusalueilla kuin kaatopaikoilla, jotka itse asiassa nykyisin ovat niiden luontaista elinympäristöä.

Hyvä että otit eskimot esiin. Nimittäin merinisäkkäät ja kalat ovat itse asiassa maailman uhanalaisimpia eläimiä. Noin 90 % maailman kalakannasta on jo kalastettu. Nisäkkäistä ryhävalas kiikkuu elämän ja kuoleman partaalla. Muista katkaravut ja syvänmeren kalat ovat sukupuuton partaalla. Joka kerta kun syöt näitä, osallistut merenalaiseen kansanmurhaan. Erityisessä vaarassa ovat jättikatkarapu, tonni- ja miekkakala. Suomalaiset eivät syö haineväkeittoa ja valasta, joten jätän ne pois listalta.

Ekologisin ruokavalio on syödä niin kuin lokit, kaatopaikalta ruuantähteitä.

• Laumasielu

Ei se saastuta ihmistä mitä menee suusta sisään, vaan se mitä suusta tulee ulos. Sanoi Ziisus.
      Ehkä vaan alat tuntea kanit ystävinäsi (vai vihollisina?). Tietoisuutesi on siis laajentunut.

• Ardea_C

Lääkärissäkäynti maksaa noin 45 egeä. Menin kauppaan ja ostin epäterveellistä ruokaa ja juomaa, rahaa meni vain 37 egeä. Säästin siis rahaa ja saan saman lopputuloksen kuin lääkärin määräämällä reseptillä. Yli jääneen rahan voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen tai tuhlata epäekologiseen kulutukseen. Nyt päätösvalta on minulla, ei lääkärillä. Näin demokratia toimii.

• Peppitossu
        Ardea_C kirjoitti:

Lääkärissäkäynti maksaa noin 45 egeä. Menin kauppaan ja ostin epäterveellistä ruokaa ja juomaa, rahaa meni vain 37 egeä. Säästin siis rahaa ja saan saman lopputuloksen kuin lääkärin määräämällä reseptillä. Yli jääneen rahan voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen tai tuhlata epäekologiseen kulutukseen. Nyt päätösvalta on minulla, ei lääkärillä. Näin demokratia toimii.

ja sormet pois...

mutta oikeasti on tullut tällainen citykulttuuri että sairastutaan terveysintoilijaksi.
        Naiset kantaa porkkanoita laukuissaan ja mittailevat painoaan, kalorikulutustaan sairaalloisesti.

Minusta se ei ole pelleilyn aihe.

• Ardea_C
        Peppitossu kirjoitti:

ja sormet pois...

mutta oikeasti on tullut tällainen citykulttuuri että sairastutaan terveysintoilijaksi.
        Naiset kantaa porkkanoita laukuissaan ja mittailevat painoaan, kalorikulutustaan sairaalloisesti.

Minusta se ei ole pelleilyn aihe.

Perustan noilla kahdeksalla eurolla rahaston terveysintoilijoiden pelastamiseksi.

Lisää rahaa tähän hyvään tarkoitukseen saa lähettää minulle suomi24.fi kautta.

• aivopesun mekanismit..

Mind controllissa (henkisessä manipulaatiossa olennaista on kolmivaiheisuus:

1: Murtamisvaihe eli sulattamisvaihe, jossa henkilön mielen vakaus rikotaan eli psyyke murretaan fyysisellä tai henkisellä väkivallalla. Lievemmillään hänet saadaan aikaan herättämällä epäilystä ja vakavimmillaan tämä käsittää fyysistä väkivaltaa, valvottamista ja vaikka huumausaineilla mielen särkemistä. Tähän sopivat myös kaikki kidutuksen keinot. Tämä tila ei tee kohdetta myöntyväiseksi tai saa häntä kertomaan totuutta. Tavoitteena on mielen tasapainon rikkomisen.

2: Muutosvaihe tai muuttamisvaihe, jossa uusi kuva syötetään, uuden minäkuvan ja ajattelutavan junttaaminen (esim.uskonnolliset ääriliikkeiden tapa toimia). Olennaisia keinoja ovat uhrin syyllistäminen hänen elämästä ja tähän tai muuhun liittyvä jatkuva solvaaminen, toistuvat saarnat siitä miten tulisi elää, sosiaalisen eristämisen hyväksikäyttö joko ulkopuolisen maailman kanssa kommunikointia estämällä, välttämällä, tai tämän luonteen muuttamalla jolloin ulkopuoliset ovat "käännytettäviä" tai ne kohdataan muuten eriarvoisena.

Tähän liittyy myös informaation kontrollointi. Henkilöille annetaan kieltoja esimerkiksi siitä, mitä asioita ja mitä näkökantoja ylipäätään lukea. Kontaktissa kontrolloidaan "Mitä saadaan, keneltä saadaan, koska saadaan ja miten tätä saa käsitellä". Kontrolloijan tahtoon mukautumitsa tarjotaan ainoaksi ratkaisuksi tässä vaiheessa koettuun stressiin.

Esim.uskonlahkon tapaisten ns.psyykkaajien toimintaan kuuluu mm.jäseniin saatetaan kohdistaa myös henkistä väkivaltaa ja painostusta kannustamalla heitä kritisoimaan perheenjäseniään ja ystäviään. Samalla muun yhteisön kohtelu voi vaihdella syrjinnästä ja halveksunnasta ihasteluun ja kehumiseen. Näin valmistellaan uutta jäsentä vastaanottamaan uusi identiteetti. (tätä pienmuotoisesti voi käyttää yhteisö kuin yhteisö..)

3: Rakennusvaihe tai uudelleen jäädyttämisvaihe, jolloin henkilöä kohdellaan ystävällisesti, tämän oloja selvästi parannetaan,uusia näkemyksiä opetetaan ja asenteita testataan. Valvontaa voidaan lieventää asteittain.
      Usein juuri ystävällisyyden ja myötätunnon kokemus fyysisen ja henkisen väkivallan jälkeen saa uhrin murtumaan. Uhrin elämänhalu herää ja hän luopuu vastarinnasta kiduttajiaan vastaan.

Kun uhri hyväksyy hänelle tarjotut ajatukset ja mielipiteet omikseen, hänelle rakentuu uusi identiteetti (siis sellainen mikä sopii siihen ko.yhteisöön).

Kirjassa brainwash-the secret history of mind control (aivopesu-henkisen kontrollin salainen historia). Teos kuvaa menetelmiä, joilla vallanpitäjät ovat yrittäneet muokata ihmisten ajatuksia yli 50 viime vuoden aikana.

Näitä keinoja ei käytetä vain esim. sotavankien osalta, vaan esim. Stalin käytti aivopesu metodia koko kansaa kohtaan, voiko koko kansan aivopestä joukolla tiettyyn muottiin ja ajatusmoodiin?..

Olennaista on siis, että ei jäädä liikaa yhteen vaiheeseen. Kaikki kolme porrasta käydään oikeassa järjestyksessä läpi. Lisäksi on hyvä huomata, että vaikutukset eivät usein säily, jos olosuhteet normalisoidaan. Siksi esimerkiksi kulttilaiset voivat saada hyvinkin vapauksia kun ovat "valmiita", mutta olosuhteet eivät ole normaaleja. Muita ei pidetä tasa -arvoisina, vaan he ovat joko tuhoamisen kohteita, väärässäolijoita joiden kanssa läheisempi kontakti on käännytys ja heidän parantamisensa virheistään tai merkityksettömiä.

Pahimmillaan ulkopuolista valvontaa ei tarvita, jos valvonta tulee jo henkilön sisältä, ja kontakteja systeemiin on sen verran että sen seura on "riittävän merkittävää" jotta ns.aivopesun vaikutukset säilyvät.

Yleensä aivopesun vaikutus ei säily. Uskonnollisesta ääriliikkeestä tai sen kaltaisesta yhteisöstä irti pääseminen voi olla vaikeaa, mutta se ei ole mahdotonta. Sillä aivopesu ja tai henkinen kontrolli ei säily itsestään. Uutta identiteettiä on jatkuvasti ylläpidettävä ja vahvistettava.(seura se kaltaisekseen tekee..).

Henkisen manipulaation uhrit usein luopuvat heille syötetyistä ajatusmalleista palattuaan vanhaan ympäristöönsä. Psykologit ovat yhtä mieltä siitä, että ihmisen persoonallisuutta ei voida kokonaan muuttaa vastoin hänen tahtoaan. Toisaalta on todistettu, että pahoinpitelyllä ja painostuksella ihminen voidaan saada tekemään melkein mitä tahansa.

Omia arvojaan, ajatusmallejaan voi ja kannattaa aina vahvistaa, musiikilla, runoilla, miettimällä sydämen valintojaan jne., sillä nykyajan hullunmyllyssä tuntuu ns.ärsykkeitä tulevan tuutin täydeltä, sekä markkinoijien pienaivopesun muodossa, että ihan vakavampiakin yrityksiä saada ihmiset tietynlaiseen muottiin. Vaarahan on siinä, että ihmiset eriytyvät enemmänkin, jos huomaavat, että jokin yhteisö painostaa liikaa yhdenmukaiseen muottiin a´la uskonnolliset ääriliikkeet, eikä ole enää olemassa edes peruspohjaa, jolla kaikki olisivat tasavertaisia, vaan se olemassaolon ihanuus haetaan klikkyitymällä omiin "heimoihin" ja muut koetaan mielessä liian suurena ns.uhkana, vaikkei todellisuudessa niin ole, vaan se on tarkoituksella luotu vastakkainajattelu, eikä edes pyritä laajempaan yhteisöllisyyteen.

Lyhyesti, se ns.yhteisö mihin jumittautuu saattaa huomaamattakin muokata/muuttaa ihmistä, mutta onko suunta aina oikea? ja mitä sitten pitäisi tehdä jos niin ei ole?.

• Ardea_C

Monen viikon jänisjahdin jälkeen tältä palstalta löytyy joku joka on perehtynyt muuhunkin kuin rakastaako se mua ja onks tää nyt sitä.

Manipulaatio on jokapäiväinen leipämme. Meitä manipuloidaan ja meidän tulee manipuloida. Ilma manipulaatiota ei ole mitään. Identiteettikriisissä piehtaroivaa heitellään kuin tyynyä sodassa, mutta panokset ovat kovat. Yhteiskuntasatiirin vaikutus on ohut ja kevyt, se koetaan hauskana lisänä päivittäisen leivän päällä, mutta kaloriarvo on nolla. Ei ihminen muutu, ihminen tuhoutuu. Kerran tehtiin jo se päätös että nyt me likat muututaan ja muutetaan maailmaa. Rintsikat poltettiin 60-luvulla, nyt mennään ja lujaa kohti lopullista katastrofia. Se katastrofi ei ole ilmastonmuutos, ei ydinsota (vanhanaikasta), ei pörssiromahdus, ei Jessen uudelleen tulo. Katastrofin nimi on ihminen ja hänen tyhmyytensä. Joitakin viisaita se vi****aa, tyhmillä on vaan hauskaa.

Kirjoitit paljon ja taisit tehdä pari kysymystäkin, ehkä retorista? Runous on lahja, luonto on jumala, ravinto on kaloreja, ihminen on eläin, työ on tuskaa jos ajattelet mihin se johtaa. Riippuu tietysti mitä teet. Ainoa oikea tapa elää on katsella kun sinivuokot puhkeavat, kuunnella kun linnut laulavat, juoda kavereiden kanssa viiniä, laulaa, nauraa ja olla onnellinen. Silloinkin kun taivaanrannassa jo häämöttää saastepilvi, kun vesi on likaisen harmaata, henki alkaa salpautua ja vatsa on kuralla. Hitto, se on niin totta: Me käytiin täällä!

• P1313
        Ardea_C kirjoitti:

Monen viikon jänisjahdin jälkeen tältä palstalta löytyy joku joka on perehtynyt muuhunkin kuin rakastaako se mua ja onks tää nyt sitä.

Manipulaatio on jokapäiväinen leipämme. Meitä manipuloidaan ja meidän tulee manipuloida. Ilma manipulaatiota ei ole mitään. Identiteettikriisissä piehtaroivaa heitellään kuin tyynyä sodassa, mutta panokset ovat kovat. Yhteiskuntasatiirin vaikutus on ohut ja kevyt, se koetaan hauskana lisänä päivittäisen leivän päällä, mutta kaloriarvo on nolla. Ei ihminen muutu, ihminen tuhoutuu. Kerran tehtiin jo se päätös että nyt me likat muututaan ja muutetaan maailmaa. Rintsikat poltettiin 60-luvulla, nyt mennään ja lujaa kohti lopullista katastrofia. Se katastrofi ei ole ilmastonmuutos, ei ydinsota (vanhanaikasta), ei pörssiromahdus, ei Jessen uudelleen tulo. Katastrofin nimi on ihminen ja hänen tyhmyytensä. Joitakin viisaita se vi****aa, tyhmillä on vaan hauskaa.

Kirjoitit paljon ja taisit tehdä pari kysymystäkin, ehkä retorista? Runous on lahja, luonto on jumala, ravinto on kaloreja, ihminen on eläin, työ on tuskaa jos ajattelet mihin se johtaa. Riippuu tietysti mitä teet. Ainoa oikea tapa elää on katsella kun sinivuokot puhkeavat, kuunnella kun linnut laulavat, juoda kavereiden kanssa viiniä, laulaa, nauraa ja olla onnellinen. Silloinkin kun taivaanrannassa jo häämöttää saastepilvi, kun vesi on likaisen harmaata, henki alkaa salpautua ja vatsa on kuralla. Hitto, se on niin totta: Me käytiin täällä!

ihminen voi muuttua, muttei muuttaa seksuaalista suuntautuneisuutta. Sen sijaan uskon, että voi mennä harhaankin asiassa, kuvitella jotakin, jota ei oikeasti ole, mutta jos puhutaan lesboista, joihin allekirjoittanut kuuluu, niin muuttunut olen, mutten siinä, että vain naiset saavat sydämeni jättämään lyönnin väliin. Muuttumisen kitettäisin niin, että kaksikymppisenä tiesin KAIKEN elämästä, nyt nelikymppisenä ymmärrän, etten tiedä mistään mitään. Se on sitä aikuistumista ja ihmisenä kasvamista.

• Ardea_C
        P1313 kirjoitti:

ihminen voi muuttua, muttei muuttaa seksuaalista suuntautuneisuutta. Sen sijaan uskon, että voi mennä harhaankin asiassa, kuvitella jotakin, jota ei oikeasti ole, mutta jos puhutaan lesboista, joihin allekirjoittanut kuuluu, niin muuttunut olen, mutten siinä, että vain naiset saavat sydämeni jättämään lyönnin väliin. Muuttumisen kitettäisin niin, että kaksikymppisenä tiesin KAIKEN elämästä, nyt nelikymppisenä ymmärrän, etten tiedä mistään mitään. Se on sitä aikuistumista ja ihmisenä kasvamista.

Tuolla ylempänä olevassa keskustelussahan se jo tuli selväksi että seksuaalinen suuntautuminen johtuu biologisesta eroavuudesta, mutta psyko-sosiaaliset tekijät ja ympäristö vaikuttavat siihen toki myös. Biologiaa ei voi muuttaa, tai siis voi mutta se ei nähdäkseni tässä tapauksessa ole tarpeen.

Ympäristön ja mielipiteet voi valita vapaasti. Kaksikymppisenä mielipiteet ovat erilaiset kuin kolme- tai nelikymppisenä. Hämmästytän itseni päivittäin sillä miten erilaiset elämänkokemukset ja tieto ovat muokanneet ajatteluani ja alati muuttuvia mielipiteitäni.

Aloitus liittyi kuitenkin ruokailutottumuksiin ja sillä varjolla luonnonsuojeluun. Nämä asiat ovat minulle tänä päivänä tärkeämpiä kuin jäykkiin asenteisiin muurautunut vähemmistöyhteisö.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4802
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3493
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2420
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1538
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1473
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      39
      1349
    7. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      23
      1212
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1202
    9. 165
      1079
    10. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1078
    Aihe