Kysyisin ihan ennakkoon tietoja mitä vaatii/teettää. Olen aikonut hankkia vesieristys sertifikaattia, mutta mitä kaikkea pitäisi hankkia kyseistä hommaa varten? Joutuuko jokaisesta kohteesta työkirjoihin merkkaamaan suhteelliset kosteudet, lämpötilat ja vetolujuudet? Mitkähän olisivat hyviä laitteita/mittareita?
Kiitokset jo etukäteen fiksuille vastauksille.
Sertifioidut vedeneristäjät
7
1488
Vastaukset
- serti vuodesta 2005
sertia varten pitää käydä kurssi ja tehdä näyttötyö. Kokemusta alalta pitää olla kolmisen vuotta.
Sertifioidun märkätila-asentajan pitää täyttää jokaisesta kohteesta työkohdepäiväkirja, jos haluaa, että serti pysyy yllä. Pöytäkirjaan merkataan betoni alustan suhteellinen kosteus, mitattuna porareiästä tai näytepalalla otettuna. Työ tarkastetaan ja näytepalat otetaan josta mitataan vedeneristeen paksuus kuivana.
Lisäksi työ hyväksytään tilajaan(työmaan edustajan allekirjoitus)toimesta.
Aika rasittavaa hommaa on paperien täyttäminen.
Ja todella moni sertin omaavaa menee sieltä mistä rima on alhaisin. Ei mitata betonin rh:ta eikä tarkastella työtä. Härskimmillään työ annetaan jollein mamulle ja sertin haltija käy sitten tarkastamassa työn. Toinen apinalauma on niitä jotka kuvittelevat, että heillä on serti kun ovat käyneet kuuntelemassa jonkun ainevalmistajan jupinat ja juomassa kahvit.
Vedeneristäjän ei tarvitse olla mikään fyysikko osatakseen hommansa. Pitää olla vaan huolellinen.
Joskus toimeksiannot ovat siitä kiinni, että serti pitää olla. Kerran on kysytty todistusta työmaalla.
Serti on maksullinen ja siitä tulee kerran vuodessa vuosimaksu. - jo tuossa
Edellinen jo tuossa kertoi oleelliset. Vaatii kurssit ja näytöt.Maksaa siinä 500-800e
Lisäksi vtt.n vuotuiset rekisterimaksut olisiko jokusen kympin.
Joka kohteesta tehdään omat kupongit ja lähetetään vtt:n rekisteriin.
Kunnolliset kosteusmittarit maksaa siinä 700e.
Ei kannata hankkia sertiä ellei tee alan töitä päätyönä tai alihankintana joillekin virallisille tahoille jotka diplomeja vaatii.
Koko sirkus on lähinnä vakuutusyhtiöiden,vtt:n ja kamatoimittajien masinoimaa tuotteistamista.
Todellisuus työmailla on usein juuri kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti.- mä sitten huom...
serti maksaa 400€, vuosimaksu on 70 euron luokkaa.
- rahastusta
Vedeneristys sertifikaatti on pelkkä rahastus toimenpide..................
Jos et kirjallista läpäise,jää muiden lähtiessä paikalle,niin kyllä kouluttajat kädestä pitäen näyttävät oikeat vastaukset.Ja taas saavat yhden maksajan. - serti__
se kerran kun olet saanut fikaatin,samat kysymykset aina testissä.Olen 4krt täyttänyt saman ns. koe-paperin,ulkoa muistan vastaukset,ja taas maksaa.
Täysin rahastusta vak.yht ja vtt:n suunnalta,kaikki saa sertin kun vaan haluaa.
Ymmärtäisin asian,jos seula olis tosi tiukka.Itse tehnyt vedeneristyksiä jo n.18v.- olet?
kokeen tehnyt neljä kertaa? Oletko niin tyhmä?
- pölhökustaaa
mää olen täyttänyt sen kokeen 12 kertaa ja aina samat kysymykset. vedeneritystöitä olen tehnyt 35 vuotta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974339Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293243No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452360- 351368
- 10979
- 152976
- 6904
- 20864
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12852- 26805