tuskin otan omaishoituripestiä

herkkähermo

Mitä enemmän tiedän omaishoitajan työstä,sitä enempi pelottaa.Olen käsittänyt sen niin,että jos tekisin omaishoitajuussopimuksen,se olisi sitova.Siitä olisi vaikea livetä,vaikka oma pää ei kestäisi.Saattaisin sitoutua vuosikausiksi,jopa 10 v:ksi rankkaan sairaan omaisen hoitorumbaan.Elämäni on siinä vaiheessa,että vihdoin saisin omaa aikaa.Sitten omainen sairastuu Alziin...Ei pysty käsittämään.Voisin itkeä,vaan ei tule siitäkään mitään.

15

1311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näköjään

miettinyt tämän asian tarkkaan läpi ja päätynyt tähän ratkaisuun, jota mielestäni on jokaisen muun kunnioitettava. Tein itse samanlaisen ratkaisun aikoinaan, hoidin omaistani sen ajan minkä jaksoin, mutta en alkanut omaishoitajaksi.Nyt hän on palvelutalossa hyvässä hoidossa ja itselläni on myös oma perhe ja elämä, ja käymme häntä tervehtimässä melkein päivittäin, enkä kanna tästä huonoa omatuntoa.

• Oloun

Olen menettänyt terveyteni ja työkykyni toimiessani virallisessa hoitotyössä, enkä suostu lopusta terveydestäni luopumaan minkään painostuksen alla minkään hoitotyön toimesta, vaikka kuinka läheinen ihminen sairastuisi. Olen jo kaikkeni antanut, hoitakoot toiset. Ja onko se kenenkään etu, jos heikkokuntoinen omainen uupuu ja hajoaa (sekä henkisesti että fyysisesti), ja sen jälkeen on kaksi ihmistä mahdollisesti laitoshoidon tarpeessa?

Pidä pääsi, älä anna painostaa itseäsi. Iso apu on sellaisestakin omaisesta, joka käy laitoksessa tai hoitokodissa tapaamassa ja virkistämässä omaistaan, vaikka varsinaisen hoitotyön tekisi ammattilaiset. Tietysti omaishoitoon voidaan yrittää painostaa, onhan se erittäin halpa yhteiskunnalle laitoshoitoon verrattuna. Mutta pidä pääsi.

• Mä vaan

Hei,

sellainen kuin Sairaan hyvä potilas -kirja, jonka tekijänä on Satu Salonen. Hän muistaaksni kertoi byrokratiasta, myös tähän liittyen.
      Kannattaa lukea, vaikkei omaishoitajaksi alkaisikaan ja vaikkei itse ole sairas.

Jossain lausessa oli karrikoidusti, että kriisitilanteessa kannattaa omainen kärrätä terveyskeskukseen ja sanoa, että otan loparit.
      Ainutlaatuista omaa elämää ei kannata menettää
      toisen takia, vaikka kyse on äidistä tai muusta suvusta. Kriisitilanteissa sama asia kuin muualla turvaohjeissa: ensin itselle happinaamari, sen jälkeen muille.

Kunnan kanssa kannattaa puhua, onko heillä jotain tukitoimia teidän tapaukseenne. Esim. toimintaterapeuttia muutamaksi tunniksi per viikko, sekä fysioterapeuttia muutamaksi tunniksi per viikko. Kotisairaanhoitaja-palvelua jne. Tavoittena jos vastuuta pelkäät, voisi sinulla olla asioiden hoito ja saattajana toimiminen. Mikäli omaisesi pystyy kulkemaan.
      Asioiden hoidossakin on paljon tekemistä.

• 10-vuotta

omaishoitajana.
      Kunnioitan päätöstäsi.
      Noin minunkin olisi pitänyt tehdä.
      Tähän hommaan nimittäin jumiutuu, ei osaa enää irroittautua kun on tarpeeksi kauan ollut häkissä.
      Ikää on jo 65-vuotta, osaisinkohan enää olla vapaasti?
      Kaikki uusi ja muutokset peloittavat.
      Alkuun kapinoin, sanoin että hoidan vähän aikaa, aika on vain kulunut.

• entinen omaishoitaja

itse miten tekee, minä oli n. 10v. äitini om.hoit. sairauden takia itsekki työelämästä poissa.
      Minun kohdallani tuo hoitaminen vaan luonnostaan "jäi" minulle, toiset sisaret olivat toisilla paikkakunnilla.
      Kuitenkin koen asian niin, että minulle se oli tilaisuus / onni, minulla oli niinsanotusti päivärytmi, kun aamu 7.00 menin, kävin päivällä ja illalla, loppuajasta mukaan kuvioihin tuli kotihoito.
      Oma perhe minullakin on ja hoidin kahta taloutta kokoajan, kyllähän se oli sitovaa, loppu ajasta pidin kyllä vapaita joka kuukausi.

Kun äiti sai viimein paikan palvelutalosta, reilun kolmen vuoden jonottamisen jälkeen, olen nyt vapaa omaan elämään ja nautin tästä vapaudesta.

Käyn äitini luona kuitenkin lähes joka päivä, ulkoilutan yms.
      Siinä samalla kun ruoka-aikaan satun paikalle syötän huonompikuntoisia vanhuksia, saan näistä käynneistä samaa hyvää oloa kuin silloin kun hoidin äitiäni kotona.

Ei meistä kaikista ole omaishoitajaksi, jos saat omaisesi vaan hoitolaitokseen voit ihan hyvillä mielin käydä hänen luonaan ja voithan aina välillä ottaa vaikka kotiinkin käymään, jos mahdollista. Tsemppiä sinulle!

• enkä ota

Pesti olisi kestänyt menneet 10 vuoden ja tulevien vuosien ajan. Aina vaan henkisesti rankempana. Nyt olisi tilanne se, että omaiseni pitäisi saada laitokseen. Hän ei itse halua, koska ei ole sairauden tuntoa. Kaikille hän valittaa huonoa oloaan ja vaikeita sairauksiaan ja sillä pyörittää samanikäisiä naapureitaa. Mutta kotihoidosta ei voi ottaa apua vastaan, he eivät ole luotettavia ja vievät hoitolaitokseen. Miksi tämä sitten jatkuu? Yksi sisarruksista ei näe asiaa ja hyppää joka inahdukseen. On itsekin väsynyt, mutta ei raaski tuottaa pettymystä vanhukselle. Ja me muut sisarrukset olemme sitten kylmiä ja välinpitämättömiä.

• Milli M

Tämä varmaan riippuu hirveästi asuinkunnasta. Mutta minkään lain nojalla ketään ei voida velvoittaa jatkamaan omaishoitajana olemista ikuisuuksia. Kyllä hoitajankin elämäntilanne ja fyysinen ja psyykkinen terveys voivat muuttua.

Minulla on varmaan aika hyvä tilanne. Aloin omaishoitajuuden 1/09 ja sanoin ensin että hoidan toukokuun loppuun. Nyt olen ilmoittanut että palaan töihin vasta 1.9. ja hoidan siihen asti. Lisäksi olen saanut intervallijaksot hoitolaitoksessa räätälöityä omien opiskelupäivieni mukaan, mikä on ollut todella hienoa ja joustavaa toimintaa. Mutta ei tätä kaikkea kukaan ole ensimmäisenä ehdottanut, minä otin ensin omaiseni pois hoitokodista jossa hoidettiin huonosti ja olen sitten neuvotellut jatkot. Monet asiat tuntuvat kuitenkin olevan neuvottelukysymyksiä. Ja tuleehan tämä kunnalle paljon halvemmaksi kuin kokoaikainen laitoshoito.

Haluaisinkin rohkaista ihmisiä kokeilemaan omaishoitajuutta, vaikka ensin lupauksella hoitaa kaksi kuukautta ja arvioida sitten uudelleen. Minullekin suunnilleen sanottiin että olen ihan hullu kun alan hoitamaan noin sairasta ihmistä, erityisesti lääkärit olivat vastaan. Nyt tuntuu että jollain tavalla menee yhä paremmin eikä potilaani kunto ole ainakaan huonontunut.

Toisaalta tämä on sitovaa ja vaatii tiettyä asennetta ja sitä, että joskus joku tulee ja päästää hoitajan asioille ja rentoutumaan. Mutta se ainainen huoli hoitokotihoidosta on pois, ei tarvitse miettiä että onkohan nyt tänä iltana muistettu hoitaa vai ei. Jos itseltä jää joku juttu illalla tekemättä niin voin tehdä aamulla. Totta kai hoidan perusasiat ajallaan.

• siitähän kyse

"muistettu hoitaa"

Siitähän se onkin kiinni se huono hoito että "hoitajat ei muista hoitaa". Sillähän ei ole mitään tekemsitä asian kanssa että illalla kaksi tai kolme hoitajaa ja kolmekymmentä autettavaa vanhusta, kyllä siinä ehtii hoitamaan. Murrrrrrrrrrrrrrrrrrr

• Milli M
        siitähän kyse kirjoitti:

"muistettu hoitaa"

Siitähän se onkin kiinni se huono hoito että "hoitajat ei muista hoitaa". Sillähän ei ole mitään tekemsitä asian kanssa että illalla kaksi tai kolme hoitajaa ja kolmekymmentä autettavaa vanhusta, kyllä siinä ehtii hoitamaan. Murrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Joo tiedän että hoitajia on liian vähän suhteessa hoidettaviin. Meidän tapauksessa vaan oli ihan todella niin, että hoitokodissa oli asiat huonosti organosoitu ja joillakin hoitajilla oli aikaa jynssätä pöytiä ja viikailla vaatteita mutta ei käydä iltavuoron aikana edes minuuttia potilaan huoneessa, siis ei puhettakaan että olisi tuotu päivällistä tai iltapalaa esim. Murrr tällaiselle. Sitten oli tosi hyviä hoitajia jotka tekivät asioita sen mukaan mitä milloinkin ehtivät ja osasivat priorisoida. Mitoitus oli iltaisin 7 potilasta/hoitaja mahdollisesti ns. vippari yhteisenä kolemelle 7 potilaan solulle. Ei ollut tarkoitus mollata hoitajia vaan tämä kaikki on ihan totta.

• on vähän työssä
        Milli M kirjoitti:

Joo tiedän että hoitajia on liian vähän suhteessa hoidettaviin. Meidän tapauksessa vaan oli ihan todella niin, että hoitokodissa oli asiat huonosti organosoitu ja joillakin hoitajilla oli aikaa jynssätä pöytiä ja viikailla vaatteita mutta ei käydä iltavuoron aikana edes minuuttia potilaan huoneessa, siis ei puhettakaan että olisi tuotu päivällistä tai iltapalaa esim. Murrr tällaiselle. Sitten oli tosi hyviä hoitajia jotka tekivät asioita sen mukaan mitä milloinkin ehtivät ja osasivat priorisoida. Mitoitus oli iltaisin 7 potilasta/hoitaja mahdollisesti ns. vippari yhteisenä kolemelle 7 potilaan solulle. Ei ollut tarkoitus mollata hoitajia vaan tämä kaikki on ihan totta.

Niin asia on sillä lailla, jotkut selviävät samasta työmäärästä hyvin, toisille taas on ylivoimaista.
        Kaikista ei ole hoitoalalle, ihmeesti näitä vastuunpakoilijoita alalle hakeutuu.

• syynä

Useinmiten ei ole tehty kunnollista hoito- ja palvelusuunnitelmaa. Jos asiakas joutuu maksamaan ns. lisäpalveluina hoitoja, eivät he välttämättä niitä halua, koska maksaa. Omaiset eivät edes tiedä mitä sopimus pitää sisällään, sillä omatoimiset vanhukset hoitavat ja päättävät asiat itse. Omaiset eivä "halua puuttua" ja sitten helposti tapahtuu väärinkäsityksiä.
        Jos oikeasti unohtuu, siitä on tehtävä potilasvahinkoilmoitus ja ko. laitos joutuu syyniin. Olkaa rohkeita, mutta älkää aina uskoko vanhuksen tarinoita. Dementikon luona "ei koskaan käy ketään, he eivät saa ruokaa ja hoitajat kiusaa".
        Olen itse pitkän linjan hoitaja ja usein harmittelen omaisten "saamattomuutta ja pelkoa omaa vanhusta kohtaan". Paljon paremmin olisi monien asiat, jos omaiset oikeasti välittäisivät.

• hoitamisesta vielä
        syynä kirjoitti:

Useinmiten ei ole tehty kunnollista hoito- ja palvelusuunnitelmaa. Jos asiakas joutuu maksamaan ns. lisäpalveluina hoitoja, eivät he välttämättä niitä halua, koska maksaa. Omaiset eivät edes tiedä mitä sopimus pitää sisällään, sillä omatoimiset vanhukset hoitavat ja päättävät asiat itse. Omaiset eivä "halua puuttua" ja sitten helposti tapahtuu väärinkäsityksiä.
        Jos oikeasti unohtuu, siitä on tehtävä potilasvahinkoilmoitus ja ko. laitos joutuu syyniin. Olkaa rohkeita, mutta älkää aina uskoko vanhuksen tarinoita. Dementikon luona "ei koskaan käy ketään, he eivät saa ruokaa ja hoitajat kiusaa".
        Olen itse pitkän linjan hoitaja ja usein harmittelen omaisten "saamattomuutta ja pelkoa omaa vanhusta kohtaan". Paljon paremmin olisi monien asiat, jos omaiset oikeasti välittäisivät.

Käytin ehkä väärää ilmausta kun sanoin että en aina tiennyt, oliko laitoksessa muistettu hoitaa vai ei. Ensinnäkin, omaiseni ei ole vanhus eikä dementikko, vain hyvin vakavasti ja parantumattomasti sairas keski-ikäinen ihminen.
        Hoito- ja palvelusuunnitelma oli mutta siihen kirjattuja asioita ei toteutettu. Näitä unohtamisia - siis että ruokaa tai lääkkeitä ei tuotu tms. - tapahtui myös niinä iltoina kun olin itse potilaan luona eli näin paikan päällä ja omin silmin. Kyse ei ole mistään dementikon subjektiivisesta kokemuksesta että kukaan ei koskaan käy.
        Olen harkinnut valituksen tekemistä ko. hoitopaikasta - aivan konkreettista näyttöä on vaikka kuinka, päivämäärät ovat ylhäällä jne. - mutta nyt tuntuu että voimat eivät riitä enkä jaksaisi itsekään penkoa ikäviä asioita. Tiedän, että valittaminen olisi moraalisesti oikein hoidon laadun ja muiden ihmisten hoidon tason parantamiseksi.

• herkähermo

Kiitos vinkeistä.Noista saankin osviittaa miten hoitoasiaa voisi soveltaa omaiseni kohdalla.Luultavasti tilanteet muuttuvat,eikä kaikki mene niinkuin muilla.Hoitovastuun jakaminen olisi mielestäni tärkein asia.Siitä kärsii kaikki,jos omaishoitaja ei pääse lataamaan akkujaan.Itse olin sekoamisen partaalla,kun viimeviikolla paljastui sairastuneen yllättävä lääkejupakka.Lääkkeiden otoista on monenlaisia tarinoita.Eräs oli sellainen,kun dementoitunut käsitti,että täytyy ottaa dosetista VAAKATASOSSA olevat lääkkeet.Siitä seurasi pitkään aikamoinen lääketokkura,ennenkuin asia paljastui.Toinen yhtäsuuri ongelma on lääkkeiden ottamattomuus.Sairas onnistuu huijaamaan lääkkeitä irrottamalla ja piilottelemalla.Että ompa vaikeaa nakata helttaansa pikkuriikkistä tablettia.Samalla kertaa niiden tuhottoman kalliiden luontaistuotelääkkeiden kanssa.Voi voi sentään...

• ylähyllylle

Jos hoidat lääkkeet itse, laita ne piiloon (niin ettei omaisesi näe) ja laita vain yksi annos kerralla esille. Tämäkin on liikaa dementoituneelle, sillä hän voi säästää ne jne. Dementoituneille annetaan lääkkeet suoraan suuhun valvotusti.
        Jos on kotihoidon asiakas, voidaan lääkkeet pitää kotihoidossa ja he tuovat tulleessaan vain tarpeelliset. Mutta jos hekin jättävät ne, niin tulos voi olla mitä vaan. Dementoitumisen merkit kannattaa ilmoittaa kotihoitoon, silloin saa paremmin tukea.
        Luontaislääkkeet kannattaa saneerata kokonaan, ne voivat sekoittaa oikean lääkityksen totaalisesti, eikä kukaan takaa niiden todellista vaikutusta.

• herkkähermo
        ylähyllylle kirjoitti:

Jos hoidat lääkkeet itse, laita ne piiloon (niin ettei omaisesi näe) ja laita vain yksi annos kerralla esille. Tämäkin on liikaa dementoituneelle, sillä hän voi säästää ne jne. Dementoituneille annetaan lääkkeet suoraan suuhun valvotusti.
        Jos on kotihoidon asiakas, voidaan lääkkeet pitää kotihoidossa ja he tuovat tulleessaan vain tarpeelliset. Mutta jos hekin jättävät ne, niin tulos voi olla mitä vaan. Dementoitumisen merkit kannattaa ilmoittaa kotihoitoon, silloin saa paremmin tukea.
        Luontaislääkkeet kannattaa saneerata kokonaan, ne voivat sekoittaa oikean lääkityksen totaalisesti, eikä kukaan takaa niiden todellista vaikutusta.

Alziin sairastunut äitini on yksinasuva.Käyv noin kerran viikossa hänen kanssaan asioilla.Sain joudutettua keskussairaalan geriatria polikilinikan kontrolliaikaa.Eilen puhuin äidin kanssa lääkkeistä ja lupasi ottaa jokatoinen päivä.En voi painostaa häntä ottamaan lääkettä jokapäivä.Hoitaja suositteli sitä ja lääkkeen sivuvaikutukset lievenee,kun lääkkeeseen tottuu."Pallo" on lääkärillä,minä en pysty vaikuttamaan äidin,jääräpäiseen luonteiseen.Äiti ihmettelee,miksi hän laihtuu kokoajan.Eilenkin ennen asiointia läjäytti 50 g voita paistinpannulle ja siihen 3 isoa karjalanpiirakkaa.Käänteli rasvassa.En sanonut mitään,kauhea käry,kun asunnosta puuttuu liesituuletin.Tarjosi minullekin,söin yhden maidon kanssa.Hyvää oli :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2401
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      344
      2007
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      1883
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1683
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1498
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1032
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1009
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      870
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      865
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      808
    Aihe