Minulla on ollut jo pitkään mitä kummallisempia oireita. Mm. käsien yöllistä puutmista, särkyjä ympäri kehoa, mahavaivoja, väsymystä, epätodellinen olo, hengenahdistusta ja pahimpana jatkuva huimaus.
lääkärissä olen rampannut useaan otteeseen vaivoistani, mutta eivät ole juurikaan tehneet asioille mitään. hengenahdiststa hoidettiin pariin otteeseen refluksilääkkeillä, jotka ei mielestäni auttaneet yhtään vaan hengenahdistus jää välillä piis pitkäksikin aikaa ja sitten taas palaa ja saattaa kestää viikkojakin. huimausta ollut nyt kuukauden verran putkeen. tyypiltään kaatavaa, putoavaa ja tuntuu että menen ylös ja alas esim istuessa. todella inhottavan tuntuista siis. neurologille on lähete vetämässä.
Olen todella kova pelkäämään kaikkea, ollut jo monta vuotta. lähinnä pelkään kaikkia sairauksia mistä sitten luen oireitteni perusteella netistä ja olen ihan koukussa siihen. Tämän hetkisiin oireisiini sopii niin hyvin esim Ms tauti. :(
Millasia kokemuksia teillä muilla on ahdistuneisuushäiriöstä ja voisiko tämä sitä edes olla?
Ahdistuneisuushäiriö
4
968
Vastaukset
- thisisomen
En nyt halua mitenkään vähätellä oireitasi, mutta
Ite olin vähän aikaa sitten varma että mulla on joku vakava sairaus, epäilin aivosyöpää ja myös ms-tautia. Ajattelin että kuolen melko varmasti kohta, ja suunnittelin jo testamentin tekemistä varmuuden vuoksi. Totuus paljastu kuitenki muuksi kun sain psykiatrilta efexor-lääkityksen masennukseen/ahdistukseen ja ketipinor-lääkkeet unilääkkeiksi(myös antipsykoottinen vaikutus). Noi oireet ja tautiepäilyt katos aika nopeasti.
Eli joo, ahdistuneisuus ja masentuneisuus voi aiheuttaa kaikkia noita fyysisiäkin oireita... meehän puhumaan lääkärile ja sitä kautta psykiatrille! - Osore
Menin muutama vuosi sitten lääkäriin pahoinvoinnin, huimauksen ja vatsakipujen takia (eikä kyse ollut mistään pienistä kivuista), mutta vaikka kuinka tutkimuksissa ravasin, ei mitään löytynyt. Sitten sain aikaiseksi mentyä psykologille (fobioitteni takia tosin) ja hän oli sitä mieltä, että oireet voivat hyvinkin johtua psyykkeestä. En vain silloin osannut yhdistää pelkoja ja niistä aiheutuvaa yleistä ahdistusta fyysisiin oireisiin. Lääkitystä en velä ole saanut, mutta sitä suositellaan terapian lisäksi. Ja ahdistuneisuushäiriö olisi kai hyvä hoitaa, ettei mene paniikkihäiriöksi, mikä on jo hankalempi juttu.
Huimaus voi tietysti johtua myös alhaisesta hemoglobiinista tai matalasta verenpaineesta. Hemoglobiini on helppo hoitaa raudalla ja matala verenpaine on täysin vaaraton. - toinenhöpö85
Olisi kuin olisin lukenut omaa kirjoitusta lähes tulkoon.
Kärsin oudosta olosta, huimauksesta, tärinästä, jännittyneisyydestä, unohtelusta, lihas nykäyksistä, astman kaltaisista oireista, paniikista, sairauksien peloista yms. yms. Olin varma myös että kärsin neurologisesta sairaudesta ja menin neurologille. Tämä teki tutkimukset ja sanoi että oireet ovat niin epämääräisiä, löydökset ovat normaalit testeissä. Oireeni viittavaat stressiin ja ahdistukseen. Menin seuraavaksi psykiatrille, sain lähetteen psykiatrian polille arviointiin. Diagnoosi on ahdistuneisuushäiriö hypokondria.. eli vanhalta nimeltään luulotautisuus. Se liittyy ahdistukseen. Lääkäri selitti asian näin: kun ihminen ahdistuu, on taipuvainen kääntymään silloin ikäänkuin sisäänpäin itseensä, kuuntelee omaa kehoa on ajatuksissaan -> ahdistus purkautuu kehon kautta -> palkoja sairauksista jne.
Aloitin lääkityksen (optipar=paroksetiini) syön nyt annosta 25mg. Oireet ovat helpottaneet. Ennen lääkityksen aloitusta olin lääkkeitä vastaan, mutta kun sain ensimmäisen hyperventilaatiokohtauksen, pelästyin ja suostuin lääkitykseen. Odotan kelan päätöstä psykoterapiasta ja toivon että saan terapian, muuten ei siihen varaa. Sitten pitäisi vähentää lääkettä, kun terapia päässyt alkuun.
Ahdistusoireet ovat myös ehkä vähentyneet, kun huomasin olevani liian kiltti, enkä pitänyt puoliani. Nyt olen oppinut etsimään rajojani, ja osaan vaatia muilta parempaa kohtelua.. on johtanut siihen, että välini katkesi yhteen kaveriin ja tavallaan myös äitiini, jonka havaitsin suurimmaksi syylliseksi ahdistukseeni ja äidin käytöksen minua kohtaan. On tervettä tutkia omaa elämää ja käyttäytymistä, uskon että ahdistus lähteee sisältä ja kun ja jos syitä löytää ja oivaltaa, parantuminen on lähempänä.
Toivotan hyvää jatkoa, muistetaan, että ei me olla yksin.. kohtalotovereita löytyy :)
Kevennykseksi: Youtubesta: Potilaan tähtihetkiä
http://www.youtube.com/watch?v=3ckIwUQ36Cc&feature=PlayList&p=1ED2052C0D11B95D&playnext=1&playnext_from=PL&index=47 - toinenhöpö85
niin ja lisäyksenä. jännittämine, stressi ja ahditus aiheuttaa niskajumia.. lihasten kireyttä jne. Lihaskireys niska/hartia/rintakehä seudulla aiheuttaa huimausta, päänsärkyä, näköhäiriöitä ja hengenahdistusta -> hierojalle. Tai kannattaa yrittää saada lääkäriltä lähete fysioterapiaan.. saa joko korvausta ja ilmaiseksi. Tosin näin nuorille kuin minäkin ei tunnu lähetettä helposti saavan..ainakaan mun terkkarilääkäri ei kirjoita. Jotkut ovat saaneet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455010Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121580Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481149- 131063
Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella10101981-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17997Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy75950Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2852Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57759Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27713