Olen oikeastaan menettänyt uskoni jo aikapäiviä sitten. En kykene enää uskomaan niin, kuin seuroissa opetetaan. Saatikka kiittämään seurojen yleisissä rukouksissa sellaisista asioista, joita en ole saanut. Miksi uskovaisten joukko on näin minimalistisen pieni? Tuntuu hullulta, että lähinnä tämä pienenpieni joukko täällä perä pohjolassa on niitä ainoita oikeita. Joukko on jopa niin pieni, ettei kaikki löydä edes paikkaa sieltä. Osa vain joutuu joillain tavoin ulos.
Suomessa on todella paljon paikkakuntia, joissa ei ole ainuttakaan vanhoillislestadiolaista. Vaikka syntyvyyttä ei saa rajoittaa, tämä liike ei kasva samassa suhteessa, mitä uusia lapsia syntyy. Ei. Tuntuu pikemminkin, että rivit harvenevat vuosi vuodelta. Tosin todella hitaasti suuren syntyvyyden ansiosta. Rivit harvenisivat varmasti paljon nopeampaa, jos vanhoillislestadiolaisest rupeaisivat käyttämään ehkäisyä. Seppo Lohikin on todennut, että ehkäisy on vanhoillislestadiolaisuudelle elämän ja kuoleman kysymys.
Itse en ole löytänyt vieläkään paikkaa vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä, vaikka olen syntynyt tähän yhteisöön. Kaikki vain eivät mahdu tähän yhteisöön. Minä en mahdu. Siksi jätän tämän liikkeen.
Jätän uskoni!
26
2020
Vastaukset
- onnen jostain muualta
Mitäs aijot tehdä sitten, kun seurapolku rauhanyhdistykselle on nurmettunut?
Mitä muita vaihtoehtoja sitten voi olla.
Älä nyt suuntaa ainakaan lähibubiin, siellä on tosi tylsää ja niistä ravintolan kavereista ei koskaan tiedä, milloin lyövät tuopilla päähän.
Ja ravataan alvariinsa ulkona tupakalla ja tuodaan sisään mukana ällöttävä nikotiinin lemu.
Vaikka ei siellä suviseuroissakaan ole mukavaa. Rasittavaa siellä on olla.- vertauksia haetaan
aina ääripäästä? Eivät kaikki käy bubeissa. Juo, ja polta.
Ihan tavallista rauhallista elämää. Ei katsella väkivaltaelokuvia jne..
Kummallista pelottelua.
Aloittajalle onnea, ja vapautta elämään. - sitten joskus
Rauhan Sanan tai esikoisten kanssapuheissa.
Oman itsensä tunteminen Jumalan Sanan valossa ja usko Kristukseen ovat tärkeitä. Pidä yllä ja tärkeinä kuitenkin nykyiset ihmissuhteet.
Jumalalla voi olla se tarkoitus, että avata Sanaansa sinun kautta nykyisille uskonystäville. Se voi tapahtua vaikka vain sinun elämäsi kautta.
- vastaanotto voi olla huono
Maailmassa ihmiset elävät todella riettaasti. Tästä saa kuulla jatkuvasti työpaikalla, kuinka on juotu itsensä tiedottomaan tilaan ja kustu ja paskottu housuun. Aikuiset äijät nauravat vääränä tekemilleen toilailuille. Tuntuu, kuin kaikki olisi sallittua, kun on tarpeeksi kännissä. Maailma on myös hyvin kylmä paikka. Siellä ei ole kestävää rakkautta. Tämän näkee esimerkiksi avioerojen suuresta määrästä, sekä alati kasvavasta susiparien määrästä. Rauhoituskeinoja haetaan erilaisista kemikaaleista, kuten alkoholista. Maailmallinen musiikki ruokkii ihmisissä sen huonoja puolia. Lihan himoa, väkivallan ihannointia jne. Varoituksen sanana sanon sinulle, että maailma on todella paha paikka!
- no smoke
Kyllä se tupakointikin on sitten rivoa katseltavaa ja jota uskovaiset harrastaa, kun kaikki muu rietas meno on kiellettyä.
Yhdyn kyllä täysin sinun kirjoitukseesi ja siksipä rauhanyhdistys tuntuu melko mukavalta paikalta. Kuitenkin sielläkin on omanlaisensa vastuksensa, vaikka päällisin puolin kaikki näyttää hyvältä.
Ei niitä ahdistuksia pääse pakoon rauhanyhdistykselläkään, elikkä oma koti takkatulineen lienee se turvallisin paikka, jos siellä vallitsee rauhan ja rakkauden henki puolisoiden välillä.
Näin ei useinkaan ole, koskapa se perheenpää ja monesti äitikin ravaa yhtenään tupakalla ulkorapuilla mieltään rauhoittaakseen. - pakko
juoda eikä rietastella. Meitä ainakin helpotti, kun ei tarvinnut enää tehdä tiliä miksi ei oltu seuroissa/talkoissa viime pyhänaikana?
Nytkin on ollut mukava katsoa kotona kisoja tv:stä ja välillä ulkoilla. - kuitenkin...
maailma on aika lempeä paikka verrattuna "rakastavaan seurakuntaan"
- Mutta henkinen väkivalta
Loppuu kun lähtee vl. Lahkosta
maailmamme on kaunis paikka mitä sinä veli juoppojen seurassa aikaa vietät vaihda paikkaa
- Trim Cat
Kerran Jeesus kysyi opetuslapsiltaan, "ettekö tekin tahdo mennä pois?". Eräs Opetuslapsi vastasi, "mihin me menisimme, sillä sinulla on iankaikkisen elämän sanat".
- Eiks vaan
kristuksen luo johtaa mota tietä aivan samoin kuin Roomaankin.
Ihan jokainen uskontokunta sanoo että on vain yksi tie?
Tottahan se onkin, mutta kaitpa jokaisella uskonnolla on loppujen lopuksi yhteinen yksi tie kuljettavanaan!!!!!!!!!! - Trim Cat
Eiks vaan kirjoitti:
kristuksen luo johtaa mota tietä aivan samoin kuin Roomaankin.
Ihan jokainen uskontokunta sanoo että on vain yksi tie?
Tottahan se onkin, mutta kaitpa jokaisella uskonnolla on loppujen lopuksi yhteinen yksi tie kuljettavanaan!!!!!!!!!!Tie on hengellinen kuva matkasta. Kristuksen luo johtaa vain yksi tie.
Minkä uskonnollisen nimikkeen alla ne ovat täällä maan päällä kulkevat ,onkin kokonaan toinen asia. - Eiks vaan
Trim Cat kirjoitti:
Tie on hengellinen kuva matkasta. Kristuksen luo johtaa vain yksi tie.
Minkä uskonnollisen nimikkeen alla ne ovat täällä maan päällä kulkevat ,onkin kokonaan toinen asia.kova tappelu, sanoisin sota syttyy jos jokainen sanoo olevansa ainoassa oikeassa uskossa ja muut ovat väärässä.
- Trim Cat
Eiks vaan kirjoitti:
kova tappelu, sanoisin sota syttyy jos jokainen sanoo olevansa ainoassa oikeassa uskossa ja muut ovat väärässä.
Raamattu neuvoo huolehtimaan, että itse on oikealla tiellä. Ei siis taklaamaan toisia.
- Eiks vaan
Trim Cat kirjoitti:
Raamattu neuvoo huolehtimaan, että itse on oikealla tiellä. Ei siis taklaamaan toisia.
kanssasi.
- feikki
>>>Saatikka kiittämään seurojen yleisissä rukouksissa sellaisista asioista, joita en ole saanut.>>>
Vl-seuroissa ei yleensä ole yleisiä rukous- ja ylistyskokouksia. Ehkä joku yksin hiljaa mielessään rukoileekin. En ainakaan minä ole törmännyt. On vai puheita ja lauluja.- onkin tässä käynyt mielessä
Totisia torvensoittajia taidatte olla suurin osa.
- namuselli
Kyllä muuten on seuroissa yleisiä kiitosrukouksia! minuakin ne aikoinaan ahdistivat kun olin liikettä jättämässä.
- sitten en tiedä
namuselli kirjoitti:
Kyllä muuten on seuroissa yleisiä kiitosrukouksia! minuakin ne aikoinaan ahdistivat kun olin liikettä jättämässä.
kaikkea.
- minäkin<
valtavasti tsemppiä sulle
- Vl yhteisön
Niin minäkin jätin uskoani eivät saaneet se on minun pidä sinäkin omasi.
- Episkopallinen net
Hän on täydellinen pelastaja välimies Jumalan ja ihmisen SINUN välillä, Hän on syntiesi sovittaja!
- tuttua on...
Itse koin aina itseni ulkopuoliseks niissä tilaisuuksissa. Sit ku mä en päässy silleen sisään niihin ihmisten porukkoihin. Onko missään muussa yhteisöissä porukoituminen niin tyypillistä, kuin vl-yhteisössä. Empä ole muualla huomannut samanlaista ilmiötä. Löysin Jumalan kiitos itsekin paikkani vihdoin, vl-liikkeen ulkopuolelta!
- L.-M.
Tee kuten minä tein eli palaa suomalaisten esi-isiesi katoliseen uskoon, jota he eivät olisi koskaan jättäneet elleivät ruotsalaiset olisi pakkotuottaneet tänne saksalaista uskontoa nimeltä luterilaisuus. Suosittelen! Itse asiassa kaikki luterilaisuuden HYVÄT puolet olen löytänyt katolisesta kirkosta, mutta paljon rikkaampina.
- mennyttä elämää
Ei minun tarvitse kuulua herätysliikkeeseen, minä käsitän nämä vl:n opetukset erilailla, ei ne ole minua varten koskaan ollutkaan. Samallailla miettii useimmat kaverini ja kokoajan meitä lähtee enemmän ja enemmän pois liikkeestä, hohhoijjaa en tiedä mikä järki tässä on enää edes roikkua, kun ei ole ollut mukana oikeastaan 3-vuoteen koko touhussa...Ei, minä oon jo päätöksen tehnyt ajat sitten, minusta ei enää lestadiolaisuus tule jatkumaan. Mulle riittää nyt, 1/4 on uponnut elämästä tähän turhuuteen... Uskokoon ken haluaa ja antakoot toisten tehdä omat ratkaisut niin kaikki ois helpompaa....
- buffaloputte
en kyenny enää uskomaan raamattuihin. Viime sunnuntain seurat jäivät viimeiseksi ja en kyllä enää jalallakaan astu rauhanyhdistykselle. Enkä edes lähde suviseuroihin. Keksin kyllä parempaakin tekemistä kesäksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455060Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481239Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101179- 131123
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171007Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3875Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27753