Jälkiehkäisy

helpme168541521

Mitä tapahtuu jos ottaa kaksi jälkiehkäisypilleriä saman kuukautis kierron aikana?

Nimittäin minun täytyy ottaa toinen pilleri heti samana viikkona.

Auttakaa

17

8726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin ei tarvitsisi laskeskella

      Se nimittäin voidaan laittaa synnyttämättömillekkin.

    • Nimetön

      Ota yhteys lääkäriin. Huvin vuoksi ei ole laitettu ehtoa, että saman kierron aikana ei pidä ottaa toista jälkiehkäisyä.

      Toisekseen jälkiehkäisyä saa käyttää max kolme kertaa vuodessa.

      tuo kierukka ei ole pöllömpi, koska sen laittamisella voidaan joskus estää raskaus.

      Lääkäriin, lääkäriin!

    • sunnyriver

      Kukahan tuon termin oikein keksi?
      Ehkäisy on jotakin, jota tehdään etukäteen, ennakolta, ei jälkikäteen.

    • satuapa

      Ilmeisesti ei mitään katastrofaalista tapahdu, kun kerran sanotaan, että sen voi ottaa toistamiseenkin saman kierron aikana.

      http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=kht00048

      Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Gynekologiyhdistyksen ja Suomen yleislääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä

      "Saman kierron aikana voidaan jälkiehkäisy toteuttaa toistamiseenkin, jos tilanne sitä vaatii."

      • 1977

        Tarkoittaisiko Duodecem, että voi uusia, jos epäilee, että se ensimmäinen ei toiminut...

        Sillä eihän siellä kai uutta munasolua synny enää sen kierron aikana? Eikö se ole jo se ainut munasolu sen kierron aikana poissa, jos kerran on jo onnistunut jälkiehkäisy tehty?


      • satuapa
        1977 kirjoitti:

        Tarkoittaisiko Duodecem, että voi uusia, jos epäilee, että se ensimmäinen ei toiminut...

        Sillä eihän siellä kai uutta munasolua synny enää sen kierron aikana? Eikö se ole jo se ainut munasolu sen kierron aikana poissa, jos kerran on jo onnistunut jälkiehkäisy tehty?

        Ainakin Lääkelaitoksen valmisteen tuotetiedoissa sanotaan näin:

        http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/266117.shtml
        "NorLevo™-valmisteen tarkkaa vaikutusmekanismia ei tunneta. Jälkiehkäisyyn käytetyn levonorgestreeliannoksen uskotaan estävän ovulaatiota ja siten hedelmöittymistä, jos yhdyntä on tapahtunut ovulaatiota edeltävänä ajanjaksona, jolloin hedelmöittymisen todennäköisyys on suurin. Levonorgestreeli voi estää myös munasolun kiinnittymisen, mutta ei tehoa enää jos kiinnittymisprosessi on jo alkanut."

        Eli siten, jos 1. jälkiehkäisy estää ovulaation, joka sitten tapahtuu myöhemmin, saman kierron aikanahan toinen jälkiehkäisy saattaa vaikka sitten estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohtuun.

        Tässä muuten myös syy, miksi jälkiehkäisyä ei kuitenkaan olisi hyvä käyttää saman kierron aikana:

        "NorLevo™-valmistetta ei tulisi käyttää toistuvasti saman kuukautiskierron aikana, sillä potilaan saama hormonimäärä saattaa kohota haitallisen suureksi ja kuukautiskierto saattaa häiriintyä."


      • 1977
        satuapa kirjoitti:

        Ainakin Lääkelaitoksen valmisteen tuotetiedoissa sanotaan näin:

        http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/266117.shtml
        "NorLevo™-valmisteen tarkkaa vaikutusmekanismia ei tunneta. Jälkiehkäisyyn käytetyn levonorgestreeliannoksen uskotaan estävän ovulaatiota ja siten hedelmöittymistä, jos yhdyntä on tapahtunut ovulaatiota edeltävänä ajanjaksona, jolloin hedelmöittymisen todennäköisyys on suurin. Levonorgestreeli voi estää myös munasolun kiinnittymisen, mutta ei tehoa enää jos kiinnittymisprosessi on jo alkanut."

        Eli siten, jos 1. jälkiehkäisy estää ovulaation, joka sitten tapahtuu myöhemmin, saman kierron aikanahan toinen jälkiehkäisy saattaa vaikka sitten estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohtuun.

        Tässä muuten myös syy, miksi jälkiehkäisyä ei kuitenkaan olisi hyvä käyttää saman kierron aikana:

        "NorLevo™-valmistetta ei tulisi käyttää toistuvasti saman kuukautiskierron aikana, sillä potilaan saama hormonimäärä saattaa kohota haitallisen suureksi ja kuukautiskierto saattaa häiriintyä."

        Minä olen kuvitellut, että se estää vain sen kiinnittymisen -> keskenmenon...

        Mitenkäs kauan ne siittiöt kestävätkään naisessa eloss?

        Siis mitenköhän kauan on hyötyä estää ovulaatioita? Tuossa lukee, että vaikutusmekanismia ei tarkkaan tiedetä, eli ei varmaan tiedetä onko ovulatioita siirtävä vaikutus viikkoja vai tunteja...

        Itse olen kerran ottanut jälkiehkäisyn. Se ei vaikuttanut minulla mitään, eli seuraavat kuukautiset tulivat ajallaan, monillahan näin ei ole. Voisi merkitä sitä, että minulla oli silloin jo ovulaatio ollut. Jos ei olisi ollut, niin sitten se olisi siirtänyt sitä eteenpäin, jolloin kuukautisetkin olisivat tietenkin tulleet myöhässä...

        Mitenköhän terveellistä olisi tehdä tuollaisesta yliskypsästä munasolusta lapsi? Siis jos munasolu ei ole irronnut normaalisti ollessaaan valmis, vaan sen irtoaminen olisi siirtynyt vaikka kaksi viikkoa eteenpäin... Luulisi, että sen "parasta ennen" päiväys on jo mennyt sitten kun se irtoaa, jos sitten raskaaksi, niin mikäköhän on raskauden ennuste...?


      • se ....
        1977 kirjoitti:

        Minä olen kuvitellut, että se estää vain sen kiinnittymisen -> keskenmenon...

        Mitenkäs kauan ne siittiöt kestävätkään naisessa eloss?

        Siis mitenköhän kauan on hyötyä estää ovulaatioita? Tuossa lukee, että vaikutusmekanismia ei tarkkaan tiedetä, eli ei varmaan tiedetä onko ovulatioita siirtävä vaikutus viikkoja vai tunteja...

        Itse olen kerran ottanut jälkiehkäisyn. Se ei vaikuttanut minulla mitään, eli seuraavat kuukautiset tulivat ajallaan, monillahan näin ei ole. Voisi merkitä sitä, että minulla oli silloin jo ovulaatio ollut. Jos ei olisi ollut, niin sitten se olisi siirtänyt sitä eteenpäin, jolloin kuukautisetkin olisivat tietenkin tulleet myöhässä...

        Mitenköhän terveellistä olisi tehdä tuollaisesta yliskypsästä munasolusta lapsi? Siis jos munasolu ei ole irronnut normaalisti ollessaaan valmis, vaan sen irtoaminen olisi siirtynyt vaikka kaksi viikkoa eteenpäin... Luulisi, että sen "parasta ennen" päiväys on jo mennyt sitten kun se irtoaa, jos sitten raskaaksi, niin mikäköhän on raskauden ennuste...?

        ylikypsä munasolu kuole ihan ajallaan sinne munarakkulaan (eihän elä kypsyttyään kuin 12-24t), ja näinhän itseasiassa voi usein käydäkin ettei solu lähde sieltä mihinkään, siihen kohtaa jää vain keltarauhaskysta, tai koko rakkulaa soluineen ei edes kypsy. Ja se on ihan normaalia.


      • Mebu
        se .... kirjoitti:

        ylikypsä munasolu kuole ihan ajallaan sinne munarakkulaan (eihän elä kypsyttyään kuin 12-24t), ja näinhän itseasiassa voi usein käydäkin ettei solu lähde sieltä mihinkään, siihen kohtaa jää vain keltarauhaskysta, tai koko rakkulaa soluineen ei edes kypsy. Ja se on ihan normaalia.

        Onko jollain käynyt niin että kuukautiset ovat jääneet kokonaan välistä, kun on ottanut jälkiehkäisyä?
        Jouduin moiseen turvautumaan ja se oli kierron tosi alkuvaiheessa, nyt on kierto jo yli 50 päivää (testit negaa soitettu lekurille, joka ei todennut muutakuin että no jos testit näyttää negaa, et ole raskaana...eikä muuta :/ ) eli oisko nyt sit vaan jäänyt menkat välistä?
        Joskus aiemmin vuosia sitten kun otin, niin menkat olivat vain noin 5 päivää myöhässä..
        Kiitos jos jollain kertoa omaa kokemusta jne.


      • 1977
        se .... kirjoitti:

        ylikypsä munasolu kuole ihan ajallaan sinne munarakkulaan (eihän elä kypsyttyään kuin 12-24t), ja näinhän itseasiassa voi usein käydäkin ettei solu lähde sieltä mihinkään, siihen kohtaa jää vain keltarauhaskysta, tai koko rakkulaa soluineen ei edes kypsy. Ja se on ihan normaalia.

        ...jälkiehkäisyn uudelleen ottaminen saman kierron aikana on turhaa: munasolu on jo eliminoitu...


      • mites
        1977 kirjoitti:

        ...jälkiehkäisyn uudelleen ottaminen saman kierron aikana on turhaa: munasolu on jo eliminoitu...

        sen tietää onko eliminoitu vai ei?


      • 1977
        mites kirjoitti:

        sen tietää onko eliminoitu vai ei?

        Sen pitäisi olla sen ensimmäisen yrityksen onnsitunut...

        Mutta jos silloin ei todellakaan ole vielä jälkiehkäisy toiminut-> tehnyt tekosiaan, estänyt kiinnittymästä tai irtoamasta, niin eihän sitä mitenkään voi tietää...


      • siis...
        1977 kirjoitti:

        Sen pitäisi olla sen ensimmäisen yrityksen onnsitunut...

        Mutta jos silloin ei todellakaan ole vielä jälkiehkäisy toiminut-> tehnyt tekosiaan, estänyt kiinnittymästä tai irtoamasta, niin eihän sitä mitenkään voi tietää...

        ensin (ennen ovulaatiota) otetulla on tarkoitus estää ovulaatio, ja toisella (siltä varalta että ovulaatio on kuitenkin tapahtunut) yritetään estää mahdollisen alkion kiinnittyminen.


      • Tiinaliina
        siis... kirjoitti:

        ensin (ennen ovulaatiota) otetulla on tarkoitus estää ovulaatio, ja toisella (siltä varalta että ovulaatio on kuitenkin tapahtunut) yritetään estää mahdollisen alkion kiinnittyminen.

        Ensimmäisen tarkoitus on estää ovulaatio, mutta jos ei ovulaatiota silloin ollutkaan, vaan vasta myöhemmin, niin ei se pilleri enää monen päivän kuluttua vaikuta. Jos siis on toistamisiin yhdynnässä esim. viikon kuluttua (ja taaskin ilman ehkäisyä!) ja ovulaatio onkin vasta silloin, niin ensimmäisen pillerin vaikutus ei enää riitä. Silloin on mahdollisuus tulla raskaaksi. Mutta miksi pitäisi ottaa toinen tabletti?! Eikö ekasta kerrasta ole jo jotain opittu ja ostettu kondomit valmiiksi yöpöydälle?! Ei todellakaan ole terveellistä syödä niitä Norlevoja usein.

        (Luulisin melkein että kun sanotaan että niitä Norlevoja voi ottaa toisenkin kerran saman kierron aikana, niin tarkoitetaan esim. niitä tapauksia, kun ensimmäinen tabletti on oksennettu ulos. Se pahoinvointi kun on tavallinen Norlevon sivuvaikutus).

        (Aiemmin Norlevot olivat 750mg ja silloin niitä piti tosiaan ottaa kaksi tablettia, mutta nykyiset ovat kaksi kerta voimakkaampia ja niitä otetaan ainoastaan yksi.)

        T: Tiinaliina


      • Wrai
        Tiinaliina kirjoitti:

        Ensimmäisen tarkoitus on estää ovulaatio, mutta jos ei ovulaatiota silloin ollutkaan, vaan vasta myöhemmin, niin ei se pilleri enää monen päivän kuluttua vaikuta. Jos siis on toistamisiin yhdynnässä esim. viikon kuluttua (ja taaskin ilman ehkäisyä!) ja ovulaatio onkin vasta silloin, niin ensimmäisen pillerin vaikutus ei enää riitä. Silloin on mahdollisuus tulla raskaaksi. Mutta miksi pitäisi ottaa toinen tabletti?! Eikö ekasta kerrasta ole jo jotain opittu ja ostettu kondomit valmiiksi yöpöydälle?! Ei todellakaan ole terveellistä syödä niitä Norlevoja usein.

        (Luulisin melkein että kun sanotaan että niitä Norlevoja voi ottaa toisenkin kerran saman kierron aikana, niin tarkoitetaan esim. niitä tapauksia, kun ensimmäinen tabletti on oksennettu ulos. Se pahoinvointi kun on tavallinen Norlevon sivuvaikutus).

        (Aiemmin Norlevot olivat 750mg ja silloin niitä piti tosiaan ottaa kaksi tablettia, mutta nykyiset ovat kaksi kerta voimakkaampia ja niitä otetaan ainoastaan yksi.)

        T: Tiinaliina

        Lueppas se etiketti ensimmäisestä paketista. Siellä muistaakseni lukee aika selvästi, että niitä ei saa napsia kuukaudessa kuin kerran. Hyvin saat hormoonit sekaisin ja muutakin haittoja. En ole mikään hyvä itse valistamaan tästä asiasta, sillä on se ehkäisy minultakin unohtunut, mutta parempi on oppia käyttämään sitä kortsua, kuin maksaa 20 lääkkeistä tai monta sataa abortista TAI monia tuhansia, kun maksat 18 vuoden ajan lapsen menot.


      • Tiinaliina
        Wrai kirjoitti:

        Lueppas se etiketti ensimmäisestä paketista. Siellä muistaakseni lukee aika selvästi, että niitä ei saa napsia kuukaudessa kuin kerran. Hyvin saat hormoonit sekaisin ja muutakin haittoja. En ole mikään hyvä itse valistamaan tästä asiasta, sillä on se ehkäisy minultakin unohtunut, mutta parempi on oppia käyttämään sitä kortsua, kuin maksaa 20 lääkkeistä tai monta sataa abortista TAI monia tuhansia, kun maksat 18 vuoden ajan lapsen menot.

        Kenellekehän sinä osoitit viestisi?


    • apuaa

      Moi olisin kysellyt kävi vahinko otin jälkiehkäisypillerin 3-4viikkoa sitten kävi eilen jälleen köpelösti otin hetki sit jälkiehkäsy pillerin olisinko saanut ottaa ja mitä käy auttakaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe