Lueskelin näitä ketjun tekstejä. Sain käsityksen että ravintola-ala on ihan tyyliin villi länsi. Pitääkö se paikkaansa muihin aloihin verrattuna? Jos pitää, miksi olette alalla?
Onko ravintola-ala ihan mahdoton
6
1549
Vastaukset
- gran old man
Ala ei todellakaan ole mikään villi länsi.
vaatii kyllä luonnetta,mutta antaa paljon.
oppimista koko ajan,mikäli tahtoo pysyä ammattinsa huipulla.yksikään päivä ei ole samanlainen.vaatii hyvän yleis-sivistyksen,käytössä a.o.paineen sietoa.valmiutta tekemään vuorotyötä.palkkaus omista kyvyistä kiinni-tervetuloa alalle mikäli valmiudet riittävät.oikeastaan ala vie mennessään,eikä toisissa töissä viihtyisikään.työkaverit yleensä ottaen reiluja,tietysti poikkeukset vahvistavat sääntöjä.hankalat karsiutuvat aika nopeasti alalta,sillä sana kiertää.
siis vielä kerran tervetuloa ravintola-alalle- Asiaa miettivä
Harkitsen alaa. Millaisia ihmisiä alalla on, ts. mikä luonne sopii ja mikä ei? Mikä ehdoton plussa, mikä miinus?
Voiko palkkaukseen vaikuttaa, eikö ainakin kunnalla ole tes, mistä palkka katsotaan? - alaa vaihtanut
Asiaa miettivä kirjoitti:
Harkitsen alaa. Millaisia ihmisiä alalla on, ts. mikä luonne sopii ja mikä ei? Mikä ehdoton plussa, mikä miinus?
Voiko palkkaukseen vaikuttaa, eikö ainakin kunnalla ole tes, mistä palkka katsotaan?"Harkitsen alaa. Millaisia ihmisiä alalla on, ts. mikä luonne sopii ja mikä ei?"
-monenlaisia ihmisiä, tietysti, mutta eri asia sitten minkälaiseen paikkaan kukin sopii...löytyy pedantteja luonteita, huithapeleita, tosikkoja ja huumorilla varustettuja, hiljaisia ja puheliaita...mietipä itse, minkälainen olet ja minkälaiseen paikkaan kyseinen luonne sopisi? Olisiko huumorintajuttomasta tuppisuusta esim. nuorekkaan pubin tiskille, entäs keittiöön? jne jne..
"Mikä ehdoton plussa, mikä miinus?"
- ehdoton plussa tietyst sosiaalisuus, positiivinen luonne, joustavuus.....miinuksia tietysti vastakohdat.
"Voiko palkkaukseen vaikuttaa, eikö ainakin kunnalla ole tes, mistä palkka katsotaan?"
- Harvoin, koska nykyään tes.siä hehkutellaan melkein joka työpaikkailmoituksen yhteydessä. Tai jos on "sopimuksen mukaan", niin sekin voi lopulta olla tessin mukainen...
Kunnalla ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole ravintola-alaa...edellä ainakin oli siitä kyse? No, henkilöstöravintoloita kylläkin, mutta toimintahan on ns. suurtalousmeininkiä enempi.
- Ja palkkaan ei kuntapuolella juuri voi vaikuttaa, kokemus- ja palvelusvuosilisät tulee.
Reilu 20v. rav.alalla riitti minullekin, nyt olen vaihtanut täysin toisenlaiseen hommaan...
- ex-baarimestari
itse tein vähän yli 20v ravintola-alaa ja voin sanoa toisin kuin yllä oleva kirjoittaja!
- 50-60% henkilökunnasta pyöritetään erillaisten extrafirmojen kautta, jotka ammattitaitoisesti ja järjestelmällisesti kusettavat työtekijöitä!
- suurin osa ravintoloista EI noudata voimassa olevaa työehtosopimusta vaan asia kierretään yllä mainittujen firmojen kautta. (mukana valtion omistama yhtiö samoin kuin moni isokin ravintola yhtiö)
onneksi itse tajusin vaihtaa alaa kun kuvioihin tuli ikärasismi ja nykyisessä ammatissa NAUTIN työn teosta ihan joka päivä:)- gran old man
alalla yli 40v ollut en ikinä ole ollut vuokrafirmojen orjana.työhönotto tilanteissa minulla ainakin tulee epäilevä olo,kun joku kertoo olleensa k.o.firmojen töissä.miksei ole suoraan saanut työpaikkaa,herää väkisinkin kysymys.kokemukset firmojen lähettämistä työntekijöistä ei ole mitkään hyvät.johtunee varmaan siitä keikka tunteesta,käymään tänne tullaan eikä olemaan.olet oikeassa,firmoja pitäisi valvoa tarkemmin.
baarimestarina yli 20v.on hyvä suoritus,ei riitä enää uusia vitsejä tiskin toiselle puolen ja kuullut kaikki örinät,perhehuolet y.m.
no,kohta tästä pääsee eläkkeelle ja pois ravintoloista:) - kysymystä..
gran old man kirjoitti:
alalla yli 40v ollut en ikinä ole ollut vuokrafirmojen orjana.työhönotto tilanteissa minulla ainakin tulee epäilevä olo,kun joku kertoo olleensa k.o.firmojen töissä.miksei ole suoraan saanut työpaikkaa,herää väkisinkin kysymys.kokemukset firmojen lähettämistä työntekijöistä ei ole mitkään hyvät.johtunee varmaan siitä keikka tunteesta,käymään tänne tullaan eikä olemaan.olet oikeassa,firmoja pitäisi valvoa tarkemmin.
baarimestarina yli 20v.on hyvä suoritus,ei riitä enää uusia vitsejä tiskin toiselle puolen ja kuullut kaikki örinät,perhehuolet y.m.
no,kohta tästä pääsee eläkkeelle ja pois ravintoloista:)Käyttävätkö ns. kunnon ravintolat ollenkaan vuokralaisia? Mielestäni ei, olenko ihan väärässä?
Monesti vuokralaista ei edees perehdytetä, laitetaan vain sorvin ääreen, että teeppäs siitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974309Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293243No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452360- 351358
- 10979
- 141958
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780