Ruokavieraiden myöhästely

Miten toimia

Olen kutsunut vieraat luoksemme klo 16.00 päivälliselle. Vieraita tulee 8. Mitä tehdä tilanteessa, kun joku on myöhässä? Pitääkö odottaa heitä - voivat olla myöhässä tunninkin - vai aloitellaanko me muut jo?

Ruoka on hankala pitää lämpimänä (pihvit, kastike, lisäkkeet) ilman että laatu ei kärsisi. Mitä tällaisten ihmisten kanssa tehdä?

25

2044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruokailu aloitetaan sovittuna ajankohtana 10 minuuttia, ei yhtään myöhemmin. Toinen vaihtoehto on ajoittaa ruuan valmistuminen kello viideksi, ja järjestää ajoissa tuleville aperitiivit ja muuta viihdykettä.

    • muidenkin kannalta

      Vieraiden kuuluu ymmärtää että jos aika on sovittu niin he eivät voi olla tuntitolkulla
      myöhässä. Minä odottaisin korkeintaan sen
      akateemisen vartin ja aloittaisin ruokailun muiden vieraiden kanssa.
      Ne jotka myöhästyvät, voivat ainakin ilmoittaa
      siitä etukäteen, mutta eivät olettaa että
      koko muu seurue odottaa heitä.

    • poiketen...

      ...olen sitä mieltä, ettei ruokailun todellakaan kuulu alkaa sillä kellonlyömällä, joka kutsussa mainitaan.

      Mielestäni kunnon päivälliseen kuuluu aina aperitiivi, ja ruokailu aloitetaan vasta sitten, kun kaikki ovat paikalla. Aperitiivijuoman kanssa kannattaa tarjoilla pientä syötävää (cocktailpaloja, oliiveja, suolapähkinöitä, patonginpaloja, leikkeleitä jne.), ettei vieraiden tarvitse olla nälissään.

      Ruoan voi "esivalmistaa" jo ennen vieraiden tuloa, eli esim. kastikkeet valmiiksi niin että ne voi vain lämmittää ja salaattiainekset pilkotaan muttei vielä sekoiteta. Pihvit paistuvat hetkessä, joten ne kannattaa paistaa vasta kun vieraat jo melkein istuvat pöydässä. Riisin/pastan/perunoiden keitto vie korkeintaan parikymmentä minuuttia, eikä siinä tarvitse olla koko aikaa vieressä vahtimassa, vaan voi seurustella välillä vieraiden kanssa. Kukaan ei varmasti siitä pahastu, jos emäntä/isäntä silloin tällöin piipahtaa keittiössä ennen ruoan tarjoilua.

      Itse olen kyllä "aina ajoissa" -tyyppiä, mutta mielestäni ei kuitenkaan kannata ottaa stressiä ja aikatauluttaa minuutilleen tapahtumaa, jonka on (kaiketi?) tarkoitus olla mukava, viihdyttävä ja rentouttava kaikille osallistujille. Kannattaa myös miettiä, mikä on päivällisen päätarkoitus: viettää aikaa ystävien kanssa vai syödä? Jos itse syöminen on sinulle pääasia, et voi/halua oppia sietämään myöhästymistä, niin on ehkä parempi jättää myöhästymään taipuvaiset vieraat kokonaan kutsumatta.

      • oltiin

        muodollisia näissä asioissa. Vieraat saapuivat juuri kellolleen tai pari minuuttia myöhässä ja kukat mukana. Sisäkengätkin vaihdettiin ja sitten aloitettiin yhtä aikaa. Itse olen edellisen kirjoittajan kanssa aika paljon samoilla linjoilla. Jos kyse ei ole varsinaisesti suurista juhlista vaan ateriasta kivassa seurassa, voi etiketit olla joustavia. Olen myös valmistelut ruuat ajoissa ja miettinyt, mitä voi laittaa etukäteen puolivalmiiksi. Alkudrinksut kuuluvat asiaan. En kyllä ala vieraita syöttämään etukäteen millään (eihän ne sitten jaksa enää jälkkäriä), vaan kun päätän myöhästyjän olevan tarpeeksi myöhässä ja porukan tarpeeksi nälissään, aloittelen hommat ja viimeinen säntää sitten sisään kun sopivaksi näkee. Kerran muut olivat syöneet jo kevätparsat (joita oli siis jättimäinen kasa) ja kastikkeen, mutta se viimeinen onneton sai kyllä mukavasti kevään ensimmäisiä uusia perunoita kinkun kera. (ei häntä halunnut kukaan nolata kuitenkaan, vaan tunnelma oli iloinen ja nauru raikasi) Hauskaa piisasi, kun muut kertoivat yrittäneensä hillitä naposteluaan, mutta oli liian hyvää ja pöperöt menivät parempiin suihin. Mattimyöhäinen päätti olla sen jälkeen ajoissa... tiedä häntä, mutta ei siitä mitään pultteja kannata ottaa. Eihän se ole vieraiden tai emännän vika, vaan myöhästyjän osa. (voi aina soittaa, jos juna myöhässä tms.)


      • kannattaen

        Minä taas olen aiempien vastaajien kannalla. Koska kaikki eivät voi tunkea sisään samalla kellonlyömällä, niin joku 10-15 minuuttia kutsussa esitetystä ajasta on ihan hyvä odotteluun. Samalla kun ajoissa saapuvat pääsevät mukavasti sisälle ja asettumaan, ehtii vähän myöhästyväkin mukaan.

        Jos reilusti myöhästyviä jää odottamaan pidempään, homma menee heidän saapumisensa kyttäämiseksi. Aperitiivit voivat olla ok, mutta jos kutsujan mielestä ne eivät kuulu tilaisuuden luonteeseen, niin ei sellaisia tarvitse joutua tarjoilemaan tunnilla myöhästyviä odotellessa. Johan tunnissa joku janoisempi ehtii saada hyvän hiprakan aikaiseksi...

        Ja jos esittämälläsi tavalla viimeiset ruoanlaittopuuhat eli 20 minuutin perunankeiton aloittaa vasta, kun viimeisetkin ovat suvainneet saapua, niin ensimmäiset ovat olleet paikalla ehkä jo 1,5 tuntia ennen kuin pääsevät pöytään.

        Minusta aloittajalla ei ollut kyse minuuttiaikataulusta, jos on odotettavissa, että joku myöhästyy tunninkin. Ei ole kohteliasta muita vieraita kohtaan, että kaikki joutuvat odottamaan sellaisia primadonnia, joille kutsuttu aika ei käy. Kyllä hyvään käytökseen kuuluu olla paikalla suurinpiirtein kutsussa esitettynä aikana ja jos siihen ei pysty, niin pitää tiedostaa, että se on itseltä pois - ei se voi olla kaikilta muilta pois.


      • edellinen
        kannattaen kirjoitti:

        Minä taas olen aiempien vastaajien kannalla. Koska kaikki eivät voi tunkea sisään samalla kellonlyömällä, niin joku 10-15 minuuttia kutsussa esitetystä ajasta on ihan hyvä odotteluun. Samalla kun ajoissa saapuvat pääsevät mukavasti sisälle ja asettumaan, ehtii vähän myöhästyväkin mukaan.

        Jos reilusti myöhästyviä jää odottamaan pidempään, homma menee heidän saapumisensa kyttäämiseksi. Aperitiivit voivat olla ok, mutta jos kutsujan mielestä ne eivät kuulu tilaisuuden luonteeseen, niin ei sellaisia tarvitse joutua tarjoilemaan tunnilla myöhästyviä odotellessa. Johan tunnissa joku janoisempi ehtii saada hyvän hiprakan aikaiseksi...

        Ja jos esittämälläsi tavalla viimeiset ruoanlaittopuuhat eli 20 minuutin perunankeiton aloittaa vasta, kun viimeisetkin ovat suvainneet saapua, niin ensimmäiset ovat olleet paikalla ehkä jo 1,5 tuntia ennen kuin pääsevät pöytään.

        Minusta aloittajalla ei ollut kyse minuuttiaikataulusta, jos on odotettavissa, että joku myöhästyy tunninkin. Ei ole kohteliasta muita vieraita kohtaan, että kaikki joutuvat odottamaan sellaisia primadonnia, joille kutsuttu aika ei käy. Kyllä hyvään käytökseen kuuluu olla paikalla suurinpiirtein kutsussa esitettynä aikana ja jos siihen ei pysty, niin pitää tiedostaa, että se on itseltä pois - ei se voi olla kaikilta muilta pois.

        ...Ranskassa, ja ainakin minun ystäväpiirissäni olisi melkoinen katastrofi, jos aterialla ei tarjoiltaisi aperitiivia ja aperitiivin kanssa alkupaloja. "Odotellessa" (kysehän ei oikeaastaan ole odottelusta vaan mukavasta ajanvietosta kavereiden kanssa) että kaikki saapuvat paikalle nautitaan siis aperitiiveja, ja kun viimeiset vieraat sitten ovat paikalla, niin hekin saavat aperitiivinsa (ja muut tietenkin halutessaan lisää), ja ruoan viimeistely voi alkaa.

        Jossain tapauksissa voi siis hyvinkin kestää tunti tai puolitoista (tai enemmänkin) ennen kuin päästään pöytään, mutta miksi siitä pitäisi tehdä ongelma? En tietenkään sano, että tuntikaupalla myöhästyminen olisi suositeltavaa. On luonnollisesti kohteliasta olla paikalla suurinpiirtein sovittuun aikaan. Se, että kaikkien on ehdottomasti saavuttava samalla kellonlyömällä tai emäntä/isäntä hermostuu, on kuitenkin mielestäni omiaan latistamaan rennon tunnelman.

        Tietenkin maassa maan tavalla, eli ymmärrän kyllä, että esim. ranskalaiset tavat eivät ihan sellaisinaan välttämättä ole sovellettavissa suomalaiseen ruokailukulttuuriin. Tässä on mielestäni kuitenkin sellainen paikka, jossa suomalaiset voisivat ottaa oppia keski- ja eteläeurooppalaisista kanssaihmisistään. Mikä ihmeen kiire on sinne pöydän ääreen syömään, kun tarjolla on alkupaloja ja hyvää seuraa?


      • aiempia kannattanut
        edellinen kirjoitti:

        ...Ranskassa, ja ainakin minun ystäväpiirissäni olisi melkoinen katastrofi, jos aterialla ei tarjoiltaisi aperitiivia ja aperitiivin kanssa alkupaloja. "Odotellessa" (kysehän ei oikeaastaan ole odottelusta vaan mukavasta ajanvietosta kavereiden kanssa) että kaikki saapuvat paikalle nautitaan siis aperitiiveja, ja kun viimeiset vieraat sitten ovat paikalla, niin hekin saavat aperitiivinsa (ja muut tietenkin halutessaan lisää), ja ruoan viimeistely voi alkaa.

        Jossain tapauksissa voi siis hyvinkin kestää tunti tai puolitoista (tai enemmänkin) ennen kuin päästään pöytään, mutta miksi siitä pitäisi tehdä ongelma? En tietenkään sano, että tuntikaupalla myöhästyminen olisi suositeltavaa. On luonnollisesti kohteliasta olla paikalla suurinpiirtein sovittuun aikaan. Se, että kaikkien on ehdottomasti saavuttava samalla kellonlyömällä tai emäntä/isäntä hermostuu, on kuitenkin mielestäni omiaan latistamaan rennon tunnelman.

        Tietenkin maassa maan tavalla, eli ymmärrän kyllä, että esim. ranskalaiset tavat eivät ihan sellaisinaan välttämättä ole sovellettavissa suomalaiseen ruokailukulttuuriin. Tässä on mielestäni kuitenkin sellainen paikka, jossa suomalaiset voisivat ottaa oppia keski- ja eteläeurooppalaisista kanssaihmisistään. Mikä ihmeen kiire on sinne pöydän ääreen syömään, kun tarjolla on alkupaloja ja hyvää seuraa?

        No, kukin saa katastrofinsa mistä saa eli vaikka aperitiivin puutteesta... En sanonut, etteikö sitä voisi tarjota. Sanoin, että se on ihan ok, mutta jos kutsuja ei ole sitä ajatellut tarjota, vaan ehkä aloittaa juomien tarjoilun vasta pöydässä alkupalojen kanssa, niin ei ole järkeä, että myöhästelevien takia tarvitsee muuttaa omia suunnitelmia.

        Ja kyllä se voi hyvinkin olla odottelua, jos joku ei ole mitään ilmoittanut, milloin aikoo saapua. Ehtii toisenkin kerran miettimään, nahistuuko valmiiksi pilkotut salaattiaineet...

        Sen paremmin aloitus kuin oma viestini ei mielestäni korostanut, että pitäisi olla juuri tarkalla kellonlyömällä, tai emäntä hermostuisi, kuten nyt jo toiseen otteeseen korostat. Ranskassa moni asia on toisin, eikä aikataulut yleensäkään ole sitä, mitä meillä täällä koto-Suomessa. Itse sanoisin silti, että tunnelmaa latistaa enemmänkin, että joku reilusti myöhästyy ja häntä vielä pitäisi sitten muiden odotella. En ainakaan vieraana tuntisi oloani mukavaksi, jos olisin tullut ajoissa ja huomaisin, että odottelemme jotain primadonnaa, joka ehkä tulee tässä joskus...

        Sinua lainatakseni: mikä ihmeen pakko... olisi myöhästyä ja (tätä korostan) olettaa, että muut odottavat kiltisti. Myöhästyjä ottaa riskin, että pääsee ehkä vasta pää- tai jälkiruokavaiheeseen tai jopa konjakille ja kahville. ;-) Jos etiketistä ja hyvistä tavoista puhutaan, niin korrekti tulee ajoissa. Eihän laivatkaan odota eikä ole kivaa olla se, jonka ohi myöhästyjät pujottelevat teatterissa, kun esirippu on jo noussut. Vaikka asiat eivät ehkä ole verrannollisia, niin korrekti huomioi sekä kutsujan että kanssavieraansa, ja tulee ajoissa.


      • Havaittu asia
        kannattaen kirjoitti:

        Minä taas olen aiempien vastaajien kannalla. Koska kaikki eivät voi tunkea sisään samalla kellonlyömällä, niin joku 10-15 minuuttia kutsussa esitetystä ajasta on ihan hyvä odotteluun. Samalla kun ajoissa saapuvat pääsevät mukavasti sisälle ja asettumaan, ehtii vähän myöhästyväkin mukaan.

        Jos reilusti myöhästyviä jää odottamaan pidempään, homma menee heidän saapumisensa kyttäämiseksi. Aperitiivit voivat olla ok, mutta jos kutsujan mielestä ne eivät kuulu tilaisuuden luonteeseen, niin ei sellaisia tarvitse joutua tarjoilemaan tunnilla myöhästyviä odotellessa. Johan tunnissa joku janoisempi ehtii saada hyvän hiprakan aikaiseksi...

        Ja jos esittämälläsi tavalla viimeiset ruoanlaittopuuhat eli 20 minuutin perunankeiton aloittaa vasta, kun viimeisetkin ovat suvainneet saapua, niin ensimmäiset ovat olleet paikalla ehkä jo 1,5 tuntia ennen kuin pääsevät pöytään.

        Minusta aloittajalla ei ollut kyse minuuttiaikataulusta, jos on odotettavissa, että joku myöhästyy tunninkin. Ei ole kohteliasta muita vieraita kohtaan, että kaikki joutuvat odottamaan sellaisia primadonnia, joille kutsuttu aika ei käy. Kyllä hyvään käytökseen kuuluu olla paikalla suurinpiirtein kutsussa esitettynä aikana ja jos siihen ei pysty, niin pitää tiedostaa, että se on itseltä pois - ei se voi olla kaikilta muilta pois.

        Yleensä ne myöhästelevät primadonnat on aina ne samat ihmiset. Mistähän johtuu, muiden junat ja dösät tulee aina ajallaan? Ja tie ei ole liian liukas heidän tulla. Primadonnan juna on usein tunninkin myöhässä.

        Muut voivat aloittaa ruokailun, primadonna ehtii sitten kahville ja konjakille sopivasti.


    • jos minut kutsuisit

      Jos minä saisin kutsun, missä lukee 16:00, olisin paikalla 15:45. Jos kutsussa lukisi 16 olisin paikalla kello 16.

      Myöhästyminen on hyvinkin typerää ja epäkunnioittavaa.

      • porkkanapää

        Mielummin sen vartin ennen kun vartin jälkeen.
        Sen nimittäin tietää että siellä hermostunut
        kokki / isäntä/ emäntä miettii ruokien onnistumista ja stressaa että onko kaikki OK.
        Menen yleensä vähän ennen ja tarjoan auttavan
        käteni ruoanlaitossa; vähintäänkin kysyn missä voin auttaa; aina on jotain tekemistä viime sekunneillakin, vaikka lautasliinojen taittelua
        tai kynttilöiden sytyttämistä, viinin kaatamista.
        Vähintään pidän keittiössä huiskivalle henkilölle hetken seuraa ennen H-hetkeä.
        Olen nimittäin sitä mieltä että pihvejä ei aleta paistaa / perunoita keittää / salaattia pilkkoa
        vieraiden ollessa jo paikalla ja kokinkin kuuluu olla sitten ruokapöydässä muiden mukana eikä hellan orjana.

        Myöhästyjistä sitä mieltä että grrrrrrrrr


      • Mikä stressi!
        porkkanapää kirjoitti:

        Mielummin sen vartin ennen kun vartin jälkeen.
        Sen nimittäin tietää että siellä hermostunut
        kokki / isäntä/ emäntä miettii ruokien onnistumista ja stressaa että onko kaikki OK.
        Menen yleensä vähän ennen ja tarjoan auttavan
        käteni ruoanlaitossa; vähintäänkin kysyn missä voin auttaa; aina on jotain tekemistä viime sekunneillakin, vaikka lautasliinojen taittelua
        tai kynttilöiden sytyttämistä, viinin kaatamista.
        Vähintään pidän keittiössä huiskivalle henkilölle hetken seuraa ennen H-hetkeä.
        Olen nimittäin sitä mieltä että pihvejä ei aleta paistaa / perunoita keittää / salaattia pilkkoa
        vieraiden ollessa jo paikalla ja kokinkin kuuluu olla sitten ruokapöydässä muiden mukana eikä hellan orjana.

        Myöhästyjistä sitä mieltä että grrrrrrrrr

        En kaiketi ota ihan samanlaista stressiä niistä lautasliinojen taitteluista tai kynttilöiden sytyttämisestä kuin jotkut. (Sitä paitsi nuo ovat asioita, jotka voi oikein hyvin tehdä vaikka jo tunnin ennen sovittua vieraiden saapumista.) Ruoan tarjoilu ei myöskään ole minulle mikään "H-hetki", vaan vain yksi osa onnistunutta iltaa. En pyri täydellisyyteen, vaan siihen, että kaikilla olisi mukavaa - minä mukaan luettuna! Minun iltaani ei pilaa se, jos vietän 10 minuuttia keittiössä paistaen pihvejä, tai käyn kääntämässä hellan päälle, että potaatit lähtevät kiehumaan. Jos haluan gourmet-ruokaa aikataulun mukaan, niin lähden ravintolaan tai hankin cateringin.

        En voi myöskään ymmärtää miksi joku paistaisi pihvit valmiiksi ennen kuin vieraat saapuvat. Itse en ainakaan haluaisi syödä kuivaksi kärvähtäneitä ja/tai jäähtyneitä pihvejä, ja sellaisia niistä valitettavasti tulee, jos niiden täytyy odotella paistettuina edes joitakin minuutteja. Nyrkkisääntö on se, että ruokailijat odottavat aina pihvejä, eivät pihvit ruokailijoita, paitsi ehkä pika- ja työpaikkaruokaloissa!

        Tiukkapipoista olen sitä mieltä että hehheh.


      • porkkanapää
        Mikä stressi! kirjoitti:

        En kaiketi ota ihan samanlaista stressiä niistä lautasliinojen taitteluista tai kynttilöiden sytyttämisestä kuin jotkut. (Sitä paitsi nuo ovat asioita, jotka voi oikein hyvin tehdä vaikka jo tunnin ennen sovittua vieraiden saapumista.) Ruoan tarjoilu ei myöskään ole minulle mikään "H-hetki", vaan vain yksi osa onnistunutta iltaa. En pyri täydellisyyteen, vaan siihen, että kaikilla olisi mukavaa - minä mukaan luettuna! Minun iltaani ei pilaa se, jos vietän 10 minuuttia keittiössä paistaen pihvejä, tai käyn kääntämässä hellan päälle, että potaatit lähtevät kiehumaan. Jos haluan gourmet-ruokaa aikataulun mukaan, niin lähden ravintolaan tai hankin cateringin.

        En voi myöskään ymmärtää miksi joku paistaisi pihvit valmiiksi ennen kuin vieraat saapuvat. Itse en ainakaan haluaisi syödä kuivaksi kärvähtäneitä ja/tai jäähtyneitä pihvejä, ja sellaisia niistä valitettavasti tulee, jos niiden täytyy odotella paistettuina edes joitakin minuutteja. Nyrkkisääntö on se, että ruokailijat odottavat aina pihvejä, eivät pihvit ruokailijoita, paitsi ehkä pika- ja työpaikkaruokaloissa!

        Tiukkapipoista olen sitä mieltä että hehheh.

        Jos on kyseessä tule kun haluat-semmoisena kuin olet meininki niin mikä ettei.
        Tosin silloin harvemmin paistellaan pihvejä.
        Jos kutsu käy klo 16.00 niin silloin sen on klo 16.00, ei 16.20 eikä 16.40.
        Sinun iltaasi ei ehkä pilaa pihvinpaisto kesken
        kaiken mutta entäpä vieraiden ?

        Ilmeisestikkään et ymmärtänyt kysymyksen luonnetta vaan kuvittelit kyseessä olevan
        buffet-tyyppinen ruokailu ?


      • aikaisista

        Myöhästyminen on kurjaa, mutta niin on sekin, että joku tulee liian ajoissa! En minä ainakaan tykkää, jos joku tulee jo varttia vaille vaikka ollaan tasalta sovittu.

        Mieluummin odotan kymmenen minuuttia myöhästyjää kuin koitan saada kaiken valmiiksi jo puoli tuntia ennen, kun etuajassa olevat puskevat sisään liian aikaisin.


      • edellinen
        porkkanapää kirjoitti:

        Jos on kyseessä tule kun haluat-semmoisena kuin olet meininki niin mikä ettei.
        Tosin silloin harvemmin paistellaan pihvejä.
        Jos kutsu käy klo 16.00 niin silloin sen on klo 16.00, ei 16.20 eikä 16.40.
        Sinun iltaasi ei ehkä pilaa pihvinpaisto kesken
        kaiken mutta entäpä vieraiden ?

        Ilmeisestikkään et ymmärtänyt kysymyksen luonnetta vaan kuvittelit kyseessä olevan
        buffet-tyyppinen ruokailu ?

        ...tilaisuuden luonteesta sen verran kuin aloittaja siitä kertoi, eli että kyseessä ovat päivälliset. Voisin kuvitella, että tällaisessa tilaisuudessa, joka kuitenkin ilmeisesti järjestetään ketjun aloittajan kotona, ei ole tiukkaa etikettiä, vaan kyse on korkeintaan puolivirallisesta tilaisuudesta.

        Vieraana minua ei todellakaan haittaa se, että saan pihvini lautaselle vastapaistettuina. Ja varsinkin kun aloittajan päivällisille oli käsittääkseni tulossa isännän ja/tai emännän lisäksi 8 vierasta (jos oikein muistan tuolta aloitusviestistä), niin eivätköhän he sen 10 minuuttia viihdy oikein hyvin ilman sitä henkilöä, joka käy paistamassa pihvit.

        Jos epäilee, että vieraat tästä loukkaantuvat, niin kannattaa turvautua esim. catering-palveluun tai pyytää sisko/veli/äiti/isä/kaveri hoitamaan kokkaus ja tarjoilu. Mutta tämähän on tietenkin vain minun mielipiteeni ja näkemykseni, ja jokainen saa tietenkin hoitaa asian miten haluaa...


      • vieraatko
        porkkanapää kirjoitti:

        Mielummin sen vartin ennen kun vartin jälkeen.
        Sen nimittäin tietää että siellä hermostunut
        kokki / isäntä/ emäntä miettii ruokien onnistumista ja stressaa että onko kaikki OK.
        Menen yleensä vähän ennen ja tarjoan auttavan
        käteni ruoanlaitossa; vähintäänkin kysyn missä voin auttaa; aina on jotain tekemistä viime sekunneillakin, vaikka lautasliinojen taittelua
        tai kynttilöiden sytyttämistä, viinin kaatamista.
        Vähintään pidän keittiössä huiskivalle henkilölle hetken seuraa ennen H-hetkeä.
        Olen nimittäin sitä mieltä että pihvejä ei aleta paistaa / perunoita keittää / salaattia pilkkoa
        vieraiden ollessa jo paikalla ja kokinkin kuuluu olla sitten ruokapöydässä muiden mukana eikä hellan orjana.

        Myöhästyjistä sitä mieltä että grrrrrrrrr

        tulevat vartin etuajassa!!!! Emäntä on vasta meikkaamassa ja isäntä suihkussa. Ruoka kyllä valmiina odottamassa ja pöytä katettuna...


    • lihat pannuun

      Eiköhän se niin mene, että kun on tasalta kutsuttu, että silloin on vieraat ja tarjoilu valmis.. Se mikä pitää saada suoraan pannusta/grillistä/uunista.. muutamassa minuutissa lyödään paistumaan silloin kuin kaikki ovat jo pöydässä - myöhästelijöitä ei odoteta! Oma häpeä!

      Ne typerykset, jotka ovat myöhässä, voivat miettiä saavatko seuraavaa kutsaua taikka kannattaisiko olla ajoissa..

      • tullaan ovesta

        suoraan pöytään? Eikö ensin jutella ja katsella ja tervehditä ja oteta rennosti.


    • saitkoa apua?

      Luin noita saamiasi vastauksia. Löysitkö niistä ratkaisun ongelmaasi? Mulla meni kyllä siunailuksi:) Ettäs voi ola vieraiden ruokkiminen vaikeaa. Kauheeta, jos ovat myöhässä, mutta ei oo hyvä, jos tulevat vartin liian aikaisin:))

      • -ap-

        Suurin osa on kanssani samaa mieltä. Myöhästely on isäntäväen aliarviointia ja huonoa käytöstä. Joku vartti nyt menettelee vielä, mutta jos se alkaa hipoa tuntia, puhumattakaan, että kauemmin, voi vain todeta, että ehkä seuraaviin keppaloihin näitä "primadonnia" ei tee mieli edes kutsua.

        Emme ole koskaan odotelleet mitään tuntia jos on sovittu tiettyyn aikaan ruokailusta. Johan siinä, ruokalajista riippuen, ruoan laatukin kärsii, jos sitä pitää pitää lämmitettynä tunti kaupalla. Sehän olisi jo muiden, ajoissa tulevien vieraidenkin aliarviointia.

        Ymmärtäisin jos joku myöhästyy jos on selvä syy, mutta yleensä ei ole, muuta kuin että ei ole saatu vain aikaiseksi lähteä ajoissa.


      • niin.........
        -ap- kirjoitti:

        Suurin osa on kanssani samaa mieltä. Myöhästely on isäntäväen aliarviointia ja huonoa käytöstä. Joku vartti nyt menettelee vielä, mutta jos se alkaa hipoa tuntia, puhumattakaan, että kauemmin, voi vain todeta, että ehkä seuraaviin keppaloihin näitä "primadonnia" ei tee mieli edes kutsua.

        Emme ole koskaan odotelleet mitään tuntia jos on sovittu tiettyyn aikaan ruokailusta. Johan siinä, ruokalajista riippuen, ruoan laatukin kärsii, jos sitä pitää pitää lämmitettynä tunti kaupalla. Sehän olisi jo muiden, ajoissa tulevien vieraidenkin aliarviointia.

        Ymmärtäisin jos joku myöhästyy jos on selvä syy, mutta yleensä ei ole, muuta kuin että ei ole saatu vain aikaiseksi lähteä ajoissa.

        Minulla ei tälläistä ongelmaa ole koskaan ollut. Vieraat tulee ajallaan ja talo elää tavallaan, sanotaan ja meillä se tarkoittaa sitä, että tuloaika ei ole mitään minuutti peliä. Valitsen ruoan ja valmistelen kaiken siihen malliin, ettei haittaa tuleeko joku vartin ennen tai jälkeen sovitun ajan. Hyvin on toiminut.


      • vartista...
        niin......... kirjoitti:

        Minulla ei tälläistä ongelmaa ole koskaan ollut. Vieraat tulee ajallaan ja talo elää tavallaan, sanotaan ja meillä se tarkoittaa sitä, että tuloaika ei ole mitään minuutti peliä. Valitsen ruoan ja valmistelen kaiken siihen malliin, ettei haittaa tuleeko joku vartin ennen tai jälkeen sovitun ajan. Hyvin on toiminut.

        .. vaan tunnista tai jopa enemmästä, jos luit tekstin oikein.


      • sitten?
        vartista... kirjoitti:

        .. vaan tunnista tai jopa enemmästä, jos luit tekstin oikein.

        Minähän kerroin kuin meillä asiat ovat sujuneet. Kyse on aina ollut vartista ali tai yli;)


      • fiksuja vieraita..
        sitten? kirjoitti:

        Minähän kerroin kuin meillä asiat ovat sujuneet. Kyse on aina ollut vartista ali tai yli;)

        .. mutta ihan kaikki juntit ei ole noin fiksuja. Onnittelut kun olet välttänyt ne!


      • tarkkaa:)
        fiksuja vieraita.. kirjoitti:

        .. mutta ihan kaikki juntit ei ole noin fiksuja. Onnittelut kun olet välttänyt ne!

        Niin on. Ja ruokaa tai etikettiä tärkeämpää on aina ollut se yhdessä olo.


    • normaalia

      syödä jo/vasta kello 16 Suomessa?

      Se on aika outo aika, liian myöhäistä lounaaksi ja liian aikaista illalliseksi. Siihen aikaan täällä Keski-Euroopassa on kaikki ravintolat jo/vielä kiinni. Ne ovat auki lounasta varten kello 12-15 ja illallista varten kello 19 alkaen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4783
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1091
    Aihe