Vielä synnytyksestä...

...

Meille syntyy ensimmäinen syksyllä ja minä en missään nimessä haluaisi miestä mukaan synnytyssaliin, vaan parhaan ystävättäreni. Musta miehillä ei ole sinne asiaa, naisethan sen työnkin tekee. Mutta onko mulla oikeutta kieltää miestä tulemasta? Ei hän kuitenkaan voi tehdä siellä mitään ja ystävällä kun on itsellä lapsia, niin hän osaa paremmin minua auttaa. Miten miehet kokisitte, jos nainen ei antaisi teidän tulla mukaan synnytykseen?

15

1645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajattelisipa kaikki

naiset samoin :)

• Isä, silti mies

nainen tuskin voisi tehdä.

• tuunari_mikko

Minua ainakin synnytys porukka tuli kiittelemään hyvästä tuen antamisesta..

• Isä, silti mies
        tuunari_mikko kirjoitti:

Minua ainakin synnytys porukka tuli kiittelemään hyvästä tuen antamisesta..

nyt mulle?

• siellä telakalla

auttajaa tarvitse, siellä on ammattitaitoinen henkilökunta mikä auttaa lapsen maailmaan. sä tarvit sieltä tukea semmoiselta ihmiseltä ketä rakastat eniten, vain hän voi antaa tarvitsemaasi tukea ja rakkautta. ellet sitten rakasta sitä kaverias enemmän kun lapsenne isää? ja voithan sä kieltää ukkoas tulemasta, mikä tietysti kyrpii sitä ukkoas niin paljon että lähteekin varpajaisten viettoon siltä seisomalta ja löytääkin oikein nätin naisen mikä ei ole raskaana ja menee ja panee sitä, ja vielä rakastuu, niin siinähän sitten mietit kaveris kanssa että miksi lapsen isä noin teki. MIETIPPÄ UUSIKS TOI ASIA.

• 3:n lapsen äiti

Et kysynyt naisen mielipidettä, mutta vastaan kummiskin.
      Ootkohan miettinyt asiaa loppuun asti? Jos sun miehes haluaa mukaan synnytykseen niin hänet pitäisi sinne myös ottaa mukaan.
      Oli todella turvallinen olo koko synnytyksen ajan, kun oli se kaikista rakkain ihminen mukana tukemassa ja auttamassa. Ja se, mikä on jäänyt päällimäisenä mieleen kaikista kolmesta synnytyksestä oli onnen kyyneleet mieheni silmissä lasten synnyttyä. Älä vie mieheltäsi hänen (ja myös sinun) elämänsä parasta hetkeä!

• Lisäksi veisi

mahdollisuuden isältä muodostaa sen ekan yhteyden lapseensa ensikylvetyksineen yms. Sitten ihmetellään miks ei isit oo kiinnostuneita jälkikasvusta kun alkuun riistetään mahdollisuus kokea ne kaikki tunteet mitä synnytyksessä läpi käydään. Ennen sairaalasynnytyksiä miehet kuuluivat luonnollisena osana synnytyksiin.

• ei todellakaan
        Lisäksi veisi kirjoitti:

mahdollisuuden isältä muodostaa sen ekan yhteyden lapseensa ensikylvetyksineen yms. Sitten ihmetellään miks ei isit oo kiinnostuneita jälkikasvusta kun alkuun riistetään mahdollisuus kokea ne kaikki tunteet mitä synnytyksessä läpi käydään. Ennen sairaalasynnytyksiä miehet kuuluivat luonnollisena osana synnytyksiin.

Ennen muinoin isät (ja lapset) kyllä oli pirtin ulkopuolella ja ainoa "tukihenkilö" oli kätilö.

Itse en ottanut miestä enkä ketään muutakaan mukaan. Kyllä se on äidin asia ratkaista, haluaako sinne jonkun mukaan vai onko sitä mieltä, että tapahtumaa seuraamaan riittää hoitohenkilökunta. Ihan hyvä isäsuhde meillä silti:

Muutenkin on monia isiä, jotka eivät esim. työnsä puolesta pääse h-hetkeen eivätkä välttämättä edes heti tapaa pienokaista. Kyllä silti minusta sen hyvän isäsuhteen voi kehittää myöhemminkin. Aikaa on ihan tarpeeksi - synnytys on vasta alku lapsen kasvatukselle!

• minkäslainen
        ei todellakaan kirjoitti:

Ennen muinoin isät (ja lapset) kyllä oli pirtin ulkopuolella ja ainoa "tukihenkilö" oli kätilö.

Itse en ottanut miestä enkä ketään muutakaan mukaan. Kyllä se on äidin asia ratkaista, haluaako sinne jonkun mukaan vai onko sitä mieltä, että tapahtumaa seuraamaan riittää hoitohenkilökunta. Ihan hyvä isäsuhde meillä silti:

Muutenkin on monia isiä, jotka eivät esim. työnsä puolesta pääse h-hetkeen eivätkä välttämättä edes heti tapaa pienokaista. Kyllä silti minusta sen hyvän isäsuhteen voi kehittää myöhemminkin. Aikaa on ihan tarpeeksi - synnytys on vasta alku lapsen kasvatukselle!

isäsuhde lapsillas on isäänsä? ja sun isäsuhde omaan isääsi? veikkaan että jälkimmäinen noista ei ole hyvä, ihan vaan tuohon kirjoitukseesi perustuen. "Itse en ottanut miestä enkä ketään muutakaan mukaan. Kyllä se on äidin asia ratkaista, haluaako sinne jonkun mukaan vai onko sitä mieltä, että tapahtumaa seuraamaan riittää hoitohenkilökunta"

• kun kysytään
        minkäslainen kirjoitti:

isäsuhde lapsillas on isäänsä? ja sun isäsuhde omaan isääsi? veikkaan että jälkimmäinen noista ei ole hyvä, ihan vaan tuohon kirjoitukseesi perustuen. "Itse en ottanut miestä enkä ketään muutakaan mukaan. Kyllä se on äidin asia ratkaista, haluaako sinne jonkun mukaan vai onko sitä mieltä, että tapahtumaa seuraamaan riittää hoitohenkilökunta"

Olen syntynyt vuonna 1968, jolloin isiä ei varmaan synnytyssaleissa näkynyt. Sitäpaitsi isäni oli syntyessäni työmatkalla. Ei minun isäsuhteessani silti ole mitään vikaa, päinvastoin pidän välejämme edelleen hyvin läheisinä.

Enpä voi myöskään valittaa omien lapsieni isäsuhteesta. Ihan normaalilta se vaikuttaa. Isä on osallistunut ja osallistuu vieläkin paljon lasten elämään.

Mieheni muuten ei alunperinkään ollut kovin innostunut synnytykseen osallistumaan, kun toki asiasta keskusteltiin. Joten mistään kieltämisestä ei ollut kyse. Tämä sopi meille ja jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla.

Joten tämä kotipsykologille tiedoksi.

• oli kortilla
        ei todellakaan kirjoitti:

silloinkin, välimatkat nääs, kätilöjä ei edes tunnettu. Kyllä se mies jää ulkopuoliseksi (myös pelkoineen ja inhoineen) verrattuna niihin jotka saavat sen ensikontaktin.

• asiasta

Onkohan tämä nyt oikea paikka kysellä/pohtia asiaa? Eikö kannattaisi puhua asiasta miehesi kanssa?

Keskustelemalla asiasta sinä voit kertoa tuntosi miksi haluaisit naisen mukaan synnytykseen ja toisaalta miehesi voisi kertoa omat ajatuksensa aiheeseen liittyen. Yhdessä olette lapsen alulle pistäneet ja yhdessä teidän käsittääkseni on tarkoitus lasta hoitaa ja huoltaa. Eikö silloin ole itsestään selvää, että tämän kaltaiset suuret asiat päätetään yhdessä ja yhteisymmärryksessä. Voihan hyvinkin olla, että miehesi onkin helpottunut, jos ei joudu mukaan synnytykseen.

Asia on kuitenkin sen laatuinen, että yhdessä teidän tulee asiasta päästä yhteisymmärrykseen. Tietenkin sinä synnyttävänä naisena asian loppupeleissä olet oikeutettu päättämään, mutta käytännössä toimivan parisuhteen ja jatkon kannalta lienee itsestään selvää, että molemmat osapuolet ovat oikeutettuja ja osallisia asiasta päättämään.

Jos miehesi todella haluaa mukaan synnytykseen, miten olet valmis riistämään omalta rakkaaltasi oikeuden osallistua niin ainutkertaiseen tapahtumaan elämässä? Miksi oletat, että saisit täältä "oikeamman" vastauksen kuin omalta mieheltäsi?

• ---------------------------...

Jos nojaat ponnistaessasi mieluummin ystävääsi kuin mieheesi, ja ystävälläsi on voimaa kannatella ja pitää sinua pystyssä pitkään, niin ei kai siinä sitten vain ole ongelmaa. Naisilla kuitenkin yleensä on vähemmän fyysistä voimaa.

• provo!!!!!!!!

Kukaan normaalijärkinen emäkkö ei tollasia kysele suomi24:sella vaan puhuu miehensä kanssa, tahtooko hän edes tulla...

• Juppe68

Otsikossa olikin vastaus.
      Olen ollut itse kahden lapsen synnytyksessä mukana tsemppaamassa vaimoa. Myös neuvoloissa, ultrissa yms. Meillä ensimmäinen yritys meni keskeytyneeseen keskenmenoon, mikä tuli esiin np-ultrassa. En tiedä miltä se olisi vaimosta tuntunut jos olisi joutunut huonot uutiset yksin vastaan ottamaan ja sitten minulle kertomaan. Synnytyksessä myös voi myös tapahtua kaikenlaista odottamatonta. Kyllä sieltä isäkin saa semmoisen kokemuksen jota ei unohda ikinä. Varmasti myös nostaa kunnioitusta ja arvostusta lapsiensa äitiä ja lapsiansa kohtaan, kun näkee ja kokee itse millainen homma niiden maailmaan saattaminen on. Eikä pidä näitä itsestäänselvyyksinä. Eihän sinne pakko ole ketään ottaa, eikä tukihenkilön periaatteessa tarvitse tietää synnytyksestä mitään, Tärkeämpää on tunneside yhteisestä kokemuksesta ja läsnäolo. Onnea ja voimia synnytykseen.... se on rankka laji.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      172
      13125
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      154
      5468
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4860
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3699
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2808
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      123
      1989
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      114
      1734
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      367
      1655
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      110
      1552
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1481
    Aihe