Synnytyksen jälkeinen masennus

äiti80

Hei!

Onko teillä kellään ollut synnytyksen jälkeistä masennusta?

Mulla on alkanut ahdistus ja masennus silloin kun lapsi oli n.3kk. Muksu on nyt kohta 11kk enkä ole vieläkään päässyt vaivoista kokonaan eroon.

Aloin syömään e-epa kalaöljykapseleita 2/pvä kun lapsi oli 8,5kk ja se on auttanut niin, että nyt minulla ei ole ahdistusta eikä masennusta kuin kuukautisten aikana. Ahdistavien ja masentavien päivien jälkeen vaivat laskevat viikon aikana kokonaan pois. Kannattaisiko minun hommata masennuslääkitys, jotta saisin kuukautisten ajaksikin normaalin mielen?

Onko kellään muulla masentavaa/ahdistavaa vain osan aikaa kuusta ja osan aikaa on normaalielämää? Mulla ei ole koskaan ennen ollut vastaavaa. Vasta nyt kun olen saanut lapsen. Onko teillä? Milloin minä pääsen tästä eroon? Lähteekö tämä itsestään vai alkaisinko lääkekuurille?

Mulla ei ole koskaan ennen ollut ahdistusta, mutta masennusta kylläkin. Viimeksi reilu 2v. sitten. En ole koskaan käyttänyt masennuslääkkeitä masentaviin oloihini.

Entä imetättekö vaikka syötte masennuslääkettä? Mitä lääkettä käytätte?

3

310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • th.opp

osaa oikein muuta neuvoa antaa kuin että lähdet käymään lääkärillä tai neuvolassa. Jos se ahdistus palaa vain menkkojen aikaan, niin se saattaa johtua siitä, että raskauden myötä hormonitasapaino muuttui ja hormonit vaikuttaa eritavalla mitä ennen kuin sait lapsen. Eihän imetys estä psyykelääkkeiden käyttöä, mutta kehottaisin silti miettimään jotain muuta ratkaisua ennen kuin alat syömään lääkkeitä. Ne nimittäin auttaa jos auttaa... ainakin omalla kohdalla. Mutta tosiaan, olet selvästi miettinyt tilannetta tarkkaan jo itseksesi, niin nyt suosittelen varaamaan sen ajan ja miettimään yhdessä jotain ratkaisua ammatti-ihmisen kanssa.

• Apua on tarjolla!

Ehkä kannattaisi kuitenkin aloittaa SSRI-lääkitys, itselläni on käytössä Cipralex, siitä ei ole ollut mitään sivuoireita ja olo on melko normaali.

Muista nukkua riittävästi ja jos yhtään alkaa kiukututtamaan tai tulee synkkiä ajatuksia, mene välittömästi neuvolaan/lääkäriin. Apua saat varmasti. Et ole yksin!

Syy tietenkin olisi hyvä selvittää, muuten masennus jatkuu ja jatkuu, jopa vuosia. Näin minulla...

• äiti80

Tarkoitatko, että pitää selvittää masennuksen perimmäinen syy (lapsuuden tapahtumat tms.) tai masennus jatkuu ja jatkuu vuosia vaikka olisi lääkityskin?

Kävin psykologilla ja hän sanoi, että en ole masentunut. Ahdistus on mulla se päällimmäinen vaiva. Hän kehoitti aloittamaan e-pillereiden käytön, koska vaiva näyttäisi liittyvän hormoneihin ja voisi olla uusi, synnytyksen jälkeen tullut pms-oire.

Psykiatri taas käski syömään Cipralexia 2,5mg/pvä. Vähäinen annostus sen takia, että ahdistus on vain "osa-aikaista" eli n. kerran kuussa muutama päivä putkeen. Imetys vaan pitää vissiin lopettaa kesken, vaikka lapsi olisi rintaa vailla. =( En uskalla syödä edes 2,5mg kun imetän.

Imetättekö/imetittekö te muut vaikka syötte esim. cipralexia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      82
      4627
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3837
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      176
      3627
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      64
      2070
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      78
      1268
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      129
      1132
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      144
      1069
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      49
      979
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      26
      891
    Aihe