Lisää

luonnonvaraisia

7

830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jylsijä

Sanontahan kuuluu, että kyllä koira koiran tunnistaa.........jos nyt on käynytkin niin, että rotta tunnistaa........

että rotat ovat selviytyneet ankaran etelän talven yli. Tämä laji näyttää löytäneen luontaisen elinympäristönsä, nyt vaan leipäjonot myös rotille ettei populaatio pääse näivettymään.

• Susia

Kania on niin paljon, Tuotakoon SUSIA, kyllä homma hoituu.
      Susi pulliainen, jos SUSET,vai mitä ne on. joita suojelet.
      Tuo tuhat susea.Venäjältä, voisivat maksaa entistä valtionvelkaa Suseilla.
      Kyllä Hesan kaniongelma hoituu, luonnonmukaisesti, ilman väkivaltaa. Lapsillekin olisi koulumatkalla eläinoppia. Olisiko ,koira vai SUSU.

• pääkaupungissa

susista välittää??? No voishan sitä pari sutta Ähtäristä kokeeksi viedä, jos kumminkin tykästyisivät.

• Hesan valtias

Mitä haittaa muka rotista on? Olen asunut täällä Helsingin taajama-alueella kohta yhdeksän vuotta, eikä rotista ole ollut mitään haittaa.

Minun talvilintujen ruokintapaikalla käy joka päivä lintujen, oravien ja kanien seurana ruokailemassa maassa paljon rottia, mutta niistä ei ole ollut minun kuullen mitään haittaa.

Kotiini on tullut tähän mennessä sisälle ulko-ovan kautta kaksi kertaa kärppä ja monta kertaa orava, mutta ei koskaan rottaa!

Rotat eivät kaiva esiin kukkapenkkieni taimia kuten kanit, eivätkä rotat tee tuhoja linnunpönttöjeni linnunmunille- ja poikasille kesäisin kuten oravat.

Rotista ei ole minun kuullen ollut täällä Hesassa mitään haittaa yhtikäs kenellekään. Paras puoli rotissa on se, että nee siistivät kadut ja puistot ihmisten sinne viskomista ruuantähteistä. Rotat ovat siis >>siistejä>>!

Rottia on paljon, mutta mitä sillä on väljä? Niistä ei loppujen lopuksi mitään ole haittaa.

Ilman voimakkaita rottapopulaatioita täällä Helsingin asutuilla alueilla keskustojen lähellä eivät huuhkajatkaan todennäköisesti soisi, kuten varmaan tälläkin hetkellä. Rotat houkuttelevat Hesaan myös kettuja, jotka pitävät myös kanikannat osin aisoissa.

Jos rotista olisi haittaa, niin minä kyllä sen tietäisin, koska olen jopa tarkoituksella seurannut niitä siitä lähtien, kun tänne yhdeksän vuotta sitten muutin asumaan.

Minulla on paljon kokemusta luonnon rotista, eivätkä ne ole häirinneet minua mitenkään, vaan antaneet olla ihan rauhassa. Ja kaikki muutkin täällä Hesassa asuvat minun tuntemani ihmiset eivät ole mitenkään kokeneet rottaa tuho- tai haittaeläimenä, toisin kuin kanin ja oravan.

Määrä ei kerro laatua!

• Hukka-Musti

Rottien esiintymän kasvu ei johtunut niiden runsastumisesta, vaan ravinnon saannin mahdollisuuksien kasvusta tietyllä alueella. Kun yksi rotta löytää hyvän ruoka-apajan, niin lähiön muutkin rotat ryntäävät sinne. Se antaa helposti käsityksen, että rotat ovat runsatuneet.

Rotta on sopeutuvainen, eikä tuollainen yhden paikan jätteiden tarjoilu ole parantanut lajin lisääntymismahdollisuuksia. Rotan on muutenkin helppo löytää riittävästi rukaa, koska se on yksi kaikkiruokaisimmista selkärankaisimmistamme.

• Hukka-Musti

Eivät rotat näköjään ole tämän palstan yleisön mielestä mitään häiriköitä. Vastakaikua ei ainakaan tunnu paljoa kyselyn aloittajan tekstiin tuppaavan. No mutta hyvähän se vain, ettei rottia niin paljoa inhota kuin olen aiemmin käsittänyt. Eipä niistä rotista minunkaan tietääkseni mitään haittaa ole...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2481
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1845
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1423
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1413
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1114
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      908
    Aihe