Hei! Siirryn erityisluokanopeksi ensi elokuussa yleisopetuksen 3-6 luokkien pienryhmään. Kertokaa hyvät kollegat millaisia kokemuksia teillä on pienluokista. Antakaa asiallisia neuvoja ja vinkkejä.
Toivoo just pätevöitynyt ope.
erityisluokanopettajan virka
3
581
Vastaukset
- kokemuksia mahdollisesti
haluaisit kuulla... Erityisluokkia on niin monenlaisia ja samoin kokemuksia. Riippuu ihan oppilasaineksesta millaista on samoi avustajien määrästä ja myös laadusta (koulutettu/koulutamaton/ sitoutunut työhön jne.)
Itse olen työskennellyt sekä erityisluokanopettajana (mm. 2-9 luokassa, 0-1 luokassa sekä 7-9 luokassa) ja erityisopettajan töistä erityisluokanopettajan työ on se mitä haluan erkkapuolella tehdä. Pieni ryhmä, yksilölliset opppimissuunnitelmat ja toivottavasti riitävä määrä avustajia antavat mahdollisuuden muokata työtään oppilaille ja itselle sopivaksi.
Tosin helpommalla se leipä varmaan lähtee yleisopetuksessa.- toivon apua
Tuon tyyppisiä. Olen itse vetänyt yleisopetusta yli 10 vuotta ja jotenkin siellä nuo ryhmäkoot ovat kovin uuvuttavaa välillä ja se että aikaa on huonosti oppilaille. Yksilöllisyydestä ei voi enää puhua.
Monet asiat mietityttää tuossa eritluokanopen työssä. Miten hoidat mahdolliset riitelyt ja jatkuvat kahnaukset? - edell. vastaaja
toivon apua kirjoitti:
Tuon tyyppisiä. Olen itse vetänyt yleisopetusta yli 10 vuotta ja jotenkin siellä nuo ryhmäkoot ovat kovin uuvuttavaa välillä ja se että aikaa on huonosti oppilaille. Yksilöllisyydestä ei voi enää puhua.
Monet asiat mietityttää tuossa eritluokanopen työssä. Miten hoidat mahdolliset riitelyt ja jatkuvat kahnaukset?luokasta ja opppilaista miten riitelyt ja kahnaukset hoidellaan. Ensisijaisen tärkeää on mielestäni ennakoida eli järjestää asiat niin ettei riitoja ym. tule. Oppilaantuntemus auttaa tässä asiassa. Onhan se selvä että autistisen tai aistiyliherkkyyksistä kärsivän oppilaan raivokohtaukseen ym.eri tavalla kuin toisentyyppisten "ainoastaan lukivaikeuksista tai muista lievemmistä oppimisvaikeuksista kärsivien oppilaiden kanssa.
Keinoja on niin monia kuin oppilaitakin. Yhdelle on hyvä "päällystakki" eli avustaja, joka seuraa tilanteita puuttuen tarvittaessa asioiden kulkuun. toinen saattaa tarvita rauhoittumishuonetta tms. Onnea urallesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770