neuvoa

kaipaava----

äidilläni on todettu n. vuosi sitten paniikkihäiriö.

Paniikkihäiröönhän kuuluun pelkotilat, tulevatko nämä joka kerta kun kohtaa jonkun tietyn ns. "pelottavan" asian?

Tuntuu että äitini käyttää minua hyväkseen sairautensa varjolla, tuntuu että keksii näitä pelonaiheita sitä mukaa kun se on itselle eduksi.

Asumme samassa asunnossa(n. vuoden asunut luonani) ja nyt hän "pelkää" linja-autoja, eikä voi kulkea niillä kaupungille, vaan minun pitää aina(lähes päivittäin) olla kuskaamassa. Jos huomautan asiasta alkaa mäkättämään minulle että tulee hulluksi takiani, että pahennan käytökselläni oireita ja ettei ole ihme että on sairastunut kun on tällainen tytär. Kuitenkin matkusti n.200km päähän linja-autolla ystävänsä luokse kylään, minulle väitti menevänsä tuttunsa kyydillä. Sattui vain että eräs ystäväni menikin samalla linja-autolla, ja oli tunnistanut äitini ja tuli maininneeksi asiasta minulle.

Välillä pelkää myös väenpaljoutta. Esim. ruokakauppaan ei halua mennä ostoksille, koska väkeä on paljon. Mitenhän sitten muka muuten liikkuu kaupungilla lähes joka päivä. Kuitenkin kävi viime viikonloppuna teatterissa ja siellähän sitä väkeä vasta onkin kun oli vielä esityksen ensi ilta.

Yrittää maksattaa minulla omia kulujaan, esim bensakustannuksia ei halua maksaa vaikka joudun ainakin 4 päivänä viikossa häntä jonnekin viemään, ja tietenkin hakemaankin. Raha-asiat stressaavat kuulemma eikä halua ajatella niitä. Nekin ns. pahentavat sairautta hänen mukaansa.

Yrittää jatkuvasti jollakin pelkosyyllä pompottaa minua, ja se ei ole helppoa kun minulla on pieni 4-vuotias tytär,päivisin opiskelen ja satunnaisesti teen töitäkin. En jaksaisi enää tämän lisäksi enää toimia äitini lapsenvahtina.

Hänen huonohkon rahatilanteensa takia otin hänet asuntooni asumaan, sillä lapseni on vielä sen verran pieni ettei tarvitse välttämättä omaa huonetta. Suoraan sanottuna haluattaisi välillä heittää koko nainen pihalle ja asua kahdestaan tyttäreni kanssa. Mutta jos sairaus on kovin paha, pahennanko tällä hänen tilaansa?

7

313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikea vastata

Jotenkin tuntuu, että äitisi käyttää diagnoosia hyväkseen. Soita lääkärille, voisit saada oikeata tietoa.
      Ei paniikki tule joka kerta, mutta pelko siitä on tietysti.
      Ota nyt asia hallintaan, nimittäin ei paniikkihäiriöinen tule hulluksi, jos ei pääse joka päivä kuskattuna kaupunkiin. Sano, että sinun rahavarasi riittävät kahtena päivänä kuskaukseen ja hänen on tehtävä ostoslistat sen mukaan. Usein paniikkihäiriöiselle on äärettömän hyväksi selvät säännöt, se antaa sitä turvallisuutta, jota hän tarvitsee.
      Älä missään tapauksessa anna hänen käyttää sinua rahamassina, nimittäin paniikista se ei johdu, ehkä masennuksesta ja siihen pitää löytää eri lääkkeet.
      Googleta paniikkihäiriö, ota yhteyttä diagnoosin tehneeseen lääkäriin (voi olla heppoisin perustein) ja tee sitten johtopäätöksiä.

• vähän muutakin

kyseessä kuin paniikkihäiriö ?
      Minkälainen lääkäri on sen diagnoosin on tehnyt ?
      En tarkkaan tunne paniikkihäiriötä, mutta kuuluko sen oireisiin todellakin toisten syyllistäminen ja jonkunasteinen manipulilointikin, niinkuin hän sinulle hän tekee ?
      Kuulostaa vähän falskilta.
      Varmasti hänellä on ongelmia, olisiko yksi niistä yksinkertaisesti yksinäisyys tai muuta vastaavaa ? Vakavia nekin ja huomioonotettavia asioista, joita kannattaisi suoraan, mutta hienotunteisesti ja häntä kunnioittaen puhua ?

Koita jaksaa ja miettiä jotain ratkaisua, joka selventäisi tilannetta. Onhan sinulla oman elämäsi ongelmatkin, pystyykö ja haluaako äitisi ottamaan huomioon sitä puolta ?

Olet fiksu, tartu asioihin, puhu ne selväksi ja ehkä kannattaisi kokeilla toistakin lääkäriä äitisi asioissa ?

• kirjoittamasi perusteella

Kuullostaisi siltä et käyttää sua hyväkseen joiltain osin. Paniikkihäiriöiselle kauhistus liikkua yksin kaupoissa,kaupungilla ,teatterissa ,linja-autossa ym. joten taitaa teeskentelyä olla. Muutenkin sosiaalisia tilanteita välttelee ja seinien sisällä turvassa. Kauppareissut ymmärrän jos kaverina olet mutta ph välttämättömässä puutteessa kauppaan itsensä pakottaa. Olet täysin syytön tuollaiseen käytökseen joten hän yrittää syyllistää vielä sinua. Elä omaa elämää ja kuskailut lopeta .Muistuta kenen kodissa asuu vaikka kuinka "hulluksi" tulisi...siksi ei todella tule. Kai lääkitys?

• Osaksi tuntuu siltä, että äitisi käyttää sinua hyväkseen, mutta muista, että kaikki päivät eivät ole samanlaisia.

Joskus voi mennä kauppaan ja joskus ei.

Et tuonnut esille, että onko hänellä lääkitystä.

Nyt sinun pitää saada äitisi toimimaan itse, koska muuten olet lopullisesti hänen vahtinsa.

Pieniä asioita ensin ja pikkuhiljaa menet eteenpäin.

• hermostunut

minulla on myös puoliso väittänyt, että manipuloin häntä sairauden varjolla, mutta tilanne ei todellakaan ole niin. Paniikin laukaisevia tekijöitä voi olla varsin monia, mutta ainakin minulla yleensä se, että puoliso on läsnä, ehkäisee kohtauksia. Lisäksi helpottaa tieto siitä, että paikalla on joku, joka tietää, mikä on hätänä, jos kohtaus kuitenkin tulee. Yksin liikkuessani, jos olen saanut kohtauksen, ei kukaan tule auttamaan. Ihmiset vain katsovat kauempaa ihan niinkuin tämä olisi tarttuvaa :(

Paniikkihäiriöisen tukena oleminen on kuitenkin todella raskasta ja kun sinulla on vielä pieni lapsikin hoidettavana, ymmärrän kyllä, että olet väsynyt äitisi hoitamiseen. Voisitteko kysyä jostain mielenterveysseurasta äidillesi tukihenkilöä, joka voisi olla seurana esim. näillä kaupunkireissuilla?

• kuullosti kulkevan

kaupungilla ja muualla ilman tytärtään.Tyttären vielä kuskailla erikseen. Turvallista kyllä kun tuttu mukana mut menemiset mm.kaupassa käynti riittää kaks krtaa vkossa jos sitäkään.Itse en uskaltautunut edes kauppaan kaverin kans joten puolestani kävijä tarvittiin.

• Mämmilä

Itselläni on toi bussi kammo. Yritän saada aina ihmisiä heittään mut joka paikkaan. Kaupat sama asia, varsinkin isot. Äidilläsi on varmaan paniikkihäiriö, mutta on väärin turvautua tyttäreen liikaa jolla on myöskin oma lapsi ja elämä elettävänä. Äitisi kannattaisi mennä jutteleen lääkärin kans asioista. Äitis turvautuu ihan liikaa suhun. Ymmärrän toki että joskus tarvitsee auttaa mut liikaa on liikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2551
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe