Mie ja sie sanojen käyttö(yök), paljasjalkainen mäntyharjulainen sanoo mä ja sä.
Älkää levittäkö tätä kymenlaakson murretta Mäntyharjulle enää enempää!!!
Kyllä v..uttaa...
Mäntyharjulle
15
1921
Vastaukset
- mie ja sie...
Eikö ne Lapissa sano mie ja sie.
Ainakhin net Torhniojokilaaksossa pruukaava sanua niin. - mari ..
Ainakin vanhemman polven mäntyharjulaiset ovat iät ja ajat sanoneet savolaisittain minä ja sinä.
Jossakin määrin on levinnyt nuorison keskuuteen miä ja siä. Sitä vastoin mie ja sie kuulostavat oudoilta. Ehkä joku on niitä käyttänyt, kun ne kuulostavat hauskoilta ja ovat laajalti levinneet, Karjalasta aina Lappiin asti.
Eivät mä ja sä kuulosta kovin yleisiltä täällä päin.
Luultavasti miä ja siä ovat leviämässä tännekin päin. Mikkelissähän niiden käyttö on nuoremman polven parissa aika yleistä.- Minun
Nuoruudessani 70-luvulla ja vielä 80-luvullakin käytettiin sanoja mä ja sä.
Vanhan korvaan kuulostaa tuon mie-sie/miä-siä mongerruksen vääntäminen pahalta.
- savokas...
kai mitä sitä puhuu,kunhan toimeen tulee toisten kanssa
- Keskipörhölä
En valita vaikka sama asia kyrsii...
Nyt stoppi mongerrukselle! - nyt karjala kukoistaa
Mie ja Sie-sanaa käytetään ihan helssinkkiä myöten..tarttuvaa tavaraa kuten esim täytesanat mm oikeesti,siistiä, niiku jne.
Ketä se haittaa kunhan ymmärtää..ei kaikkea pidä ottaa niin vakavasti! - poikaluonnos
oon mäntyharjulla syntynyt,suku on tullut pohjoiskarjalasta,meillä haasteltiin mie ja sie,ja niihän mie itekin haastan,eikä siinä miun milestä ole mitään vikaa,täytyykö kaikkien puhua kirjakieltä tai mäntyharjulaista,anna kaikkien murteiden kukkia,kukkia vaan.
- !!!!!!!!!
Helevetin hyvä et tänne peräkylään leviää ees jotain!
- mie haastan
siulle vain silleen et siekin ymmärrät. Mie kun vaan oon tottunt puhhuu täl viissii enkä mie halua
et sie yökkööt.Kuunteliallahan on aina vastuu joten
siihen mie en voi vaikuttaa. Mie niin tykkään täst kouvolan puolen murteest ja toivottavasti siekin opit kuuntelemaan sitä.- william-p.
Parasta on meijännii opetella kouvolalaesten puhetta, kun kohta ollaa itekkii kouvolalaesija.
- Taasen
V.tuttaa mävi sanan käyttö Mäntyharjua tarkoittavissa yhteyksissä!
Mävi on urheiluseura eikä tarkoita Mäntyharjua!
Menikö kaikille jakeluun?- mävi- mäntyharjun virkistys
Jotkut ei tajua sitä, ei sitten millään. Kertovat asuvansa Mävissä. Oikein naurattaa. Yksi tuttu käyttää tuota sanaa, ja hän ei olekaan täältä kotoisin.
- juupa juu
hienompaahan on vain se että mainostavat asuvansa häntämurjussa=mäntyharjussa
- häntämurju
juupa juu kirjoitti:
hienompaahan on vain se että mainostavat asuvansa häntämurjussa=mäntyharjussa
just joo. Olen kuullut :)
- Oon tyttö
häntämurju kirjoitti:
just joo. Olen kuullut :)
Mikkelistä ja tykkään k.kkelistä;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1218454
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1415364Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333745Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1283582Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352624Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191896Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3581552Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?981547Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?711410Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311376