Mäntyharjulle

On levinnyt

Mie ja sie sanojen käyttö(yök), paljasjalkainen mäntyharjulainen sanoo mä ja sä.

Älkää levittäkö tätä kymenlaakson murretta Mäntyharjulle enää enempää!!!

Kyllä v..uttaa...

15

1921

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie ja sie...

Eikö ne Lapissa sano mie ja sie.

Ainakhin net Torhniojokilaaksossa pruukaava sanua niin.

• mari ..

Ainakin vanhemman polven mäntyharjulaiset ovat iät ja ajat sanoneet savolaisittain minä ja sinä.
      Jossakin määrin on levinnyt nuorison keskuuteen miä ja siä. Sitä vastoin mie ja sie kuulostavat oudoilta. Ehkä joku on niitä käyttänyt, kun ne kuulostavat hauskoilta ja ovat laajalti levinneet, Karjalasta aina Lappiin asti.
      Eivät mä ja sä kuulosta kovin yleisiltä täällä päin.
      Luultavasti miä ja siä ovat leviämässä tännekin päin. Mikkelissähän niiden käyttö on nuoremman polven parissa aika yleistä.

• Minun

Nuoruudessani 70-luvulla ja vielä 80-luvullakin käytettiin sanoja mä ja sä.

Vanhan korvaan kuulostaa tuon mie-sie/miä-siä mongerruksen vääntäminen pahalta.

• savokas...

kai mitä sitä puhuu,kunhan toimeen tulee toisten kanssa

• Keskipörhölä

En valita vaikka sama asia kyrsii...

Nyt stoppi mongerrukselle!

• nyt karjala kukoistaa

Mie ja Sie-sanaa käytetään ihan helssinkkiä myöten..tarttuvaa tavaraa kuten esim täytesanat mm oikeesti,siistiä, niiku jne.

Ketä se haittaa kunhan ymmärtää..ei kaikkea pidä ottaa niin vakavasti!

• poikaluonnos

oon mäntyharjulla syntynyt,suku on tullut pohjoiskarjalasta,meillä haasteltiin mie ja sie,ja niihän mie itekin haastan,eikä siinä miun milestä ole mitään vikaa,täytyykö kaikkien puhua kirjakieltä tai mäntyharjulaista,anna kaikkien murteiden kukkia,kukkia vaan.

• !!!!!!!!!

Helevetin hyvä et tänne peräkylään leviää ees jotain!

• mie haastan

siulle vain silleen et siekin ymmärrät. Mie kun vaan oon tottunt puhhuu täl viissii enkä mie halua
      et sie yökkööt.Kuunteliallahan on aina vastuu joten
      siihen mie en voi vaikuttaa. Mie niin tykkään täst kouvolan puolen murteest ja toivottavasti siekin opit kuuntelemaan sitä.

• william-p.

Parasta on meijännii opetella kouvolalaesten puhetta, kun kohta ollaa itekkii kouvolalaesija.

• Taasen

V.tuttaa mävi sanan käyttö Mäntyharjua tarkoittavissa yhteyksissä!

Mävi on urheiluseura eikä tarkoita Mäntyharjua!

Menikö kaikille jakeluun?

• mävi- mäntyharjun virkistys

Jotkut ei tajua sitä, ei sitten millään. Kertovat asuvansa Mävissä. Oikein naurattaa. Yksi tuttu käyttää tuota sanaa, ja hän ei olekaan täältä kotoisin.

• juupa juu

hienompaahan on vain se että mainostavat asuvansa häntämurjussa=mäntyharjussa

• häntämurju
        juupa juu kirjoitti:

hienompaahan on vain se että mainostavat asuvansa häntämurjussa=mäntyharjussa

just joo. Olen kuullut :)

• Oon tyttö
        häntämurju kirjoitti:

just joo. Olen kuullut :)

Mikkelistä ja tykkään k.kkelistä;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      121
      8454
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      141
      5364
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3745
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      128
      3582
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2624
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1896
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      358
      1552
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1547
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      71
      1410
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe