Ajattelin nyt ensin kysyä täältä netistä ihmisiltä apua jos jollain on ollut samanlaisia kokemuksia ja neuvoja haluaisin!
- meidän kollikissat on leikattu mutta riehuvat kuitenkin enemmän kuin ennen leikkausta
- toinen kissa paskoo ja kusee muualle kuin laatikkoon, kaikki keinot kokeiltu mutta mikään ei auta (mm. ruokapaikan siirtäminen eteiseen mihin tää kusee/paskoo, kissakarkotteet käyty läpi, on huudettu, läimitty lehdellä lattiaan aivan kissan naaman edessä, kehuttu maasta taivaisiin ja annettu herkkuja kun on mennyt laatikolle ym ym.)
- ei uskalleta jättää kissoja yksin kotiin kun heti kun tullaan takaisin kotiin kissat ovat pistäneet kämpän täysin sekaisin, esim. särkyneitä astioita ja muita tavaroita, roskis revitty auki ympäri kämppää, olkkarinpöydältä kaikki tavarat lattialla, muutaman kerran on ollut jyrsittyjä johtoja
MUTTA! Ne kuitenkin näyttävät ymmärtävän että tollanen juoksenteleminen on kielletty, koska heti kun ne näkevät minut ne menevät sohvan alle piiloon ja tulee hiljaista (ongelmana tässä on se että joudun yöllä menemään sohvalle nukkumaan jotta ovat hiljaa ja sekin auttaa vain hetken) Ne pomppivat keittiön tasolle (mikä on ankarasti kielletty koska levy saattaa olla päällä ja kissa voi saada palovamman), ja heti kun näkevät että minä näen tapahtuneen ne juoksevat karkuun jolloin on enää turhan myöhäistä huutaa/muuten rangaista) ja vesisuihke ja kastelu on jo kokeiltu mutta sitten nämä juoksevat vain läpimärkinä pitkin kämppää toistensa perässä.
Ne eivät riitele, ovat veljeksiä samasta pentueesta ja hyvin kiintyneitä toisiinsa, me ei olla liikaa pois kotoa, olen työtön joten olen kotona joka päivä, ei kuljeteta niitä paikasta toiseen joten eivät voi olla sellaisestakaan stressaantuneita.
Sain jo unilääkkeet jotta saisin unta kissojen takia ja mun mieestä tää ei vain ole enää normaalia. kissat on 8kk ikäsiä, ja älkää jooko sanoko että varmaan rauhoittuvat kun täyttävät vuoden siihen ei ole enää kuin 4kk ja en todellakaan usko että ne muuttuvat silmänräpäyksessä rauhallisiksi kun se aika koittaa. Kissojen meno aiheuttaa riitoja ja erimielisyyksiä kotona ja voimat ovat täysin loppu.
Onko olemassa mitään lääkettä/piikkiä jolla sais nuo kissat rauhoitettua? Ollaan jo siinä pisteessä että veis kissat lopetettavaksi mutta en halua tappaa eläimiäni koska tuskin tuota ilkeyttään tekevät ja ovathan ne minun "lapsia"
Auttakaa joku en enää kestä.
Ylivilkkaat kissat
7
615
Vastaukset
- Ulos kaipuu
Kissasi kaipaavat ulos.
- Täysin väsynyt kissaemo
En usko että kaipaavat ulos koska kun vien ne ulkoilemaan ne jähmettyvät kauhusta :/
- jamminen
Oletko kokeillut tuon pissaongelman kanssa, että siirtäisitkin vessan siihen kohtaan, mihin kissa pissaa? Onko vessan siisteydestä huolehdittu riittävästi? Oletko kokeillut, esimerkiksi jokaisen ruokailun jälkeen viedä kissa vessaan?
Minusta kuulostaa, että kissat ovat tylsistyneitä ja kaipaavat ihmistenkin huomiota. Leikitkö kissojen kanssa päivittäin? Pidätkö niitä sylissä ja paijaat? On tosi hyväksi kissoille, että perheessä on useampiakin kissoja, jotta niistä on toisille seuraa, mutta toisen kissan seura ei kuitenkaan korvaa ihmisten seuraa ja huolenpitoa. Jos kissat aistivat, että olet niille jatkuvasti vihainen ja "ennakkoluuloinen", kissat voivat siksikin käyttäytyä kyseisellä tavalla. Onko kissoilla leluja, joilla voivat leikkiä, ettei tarvitse keksiä leluja luvattomista esineistä? Onko kissoilla kiipeilypuu? Onko mahdollisuuksia katsella ikkunasta ulos? Voi olla, että teillä on kaikkikin näistä, mutta kannattaa miettiä mahdollisia saneerauksen kohteita, joilla saisit kodistasi kissaystävällisemmän ja mahdollisimman paljon virikkeitä kissoille, niin josko helpottaisi.
Ovatko kissasi aina olleet tällaisia? Meillä ainakin ihan selvästi kevään tulo saa kissoissa aikaa tosi paljon ylimääräistä energiaa ja meno tosiaan on sen mukaista!- Täysin väsynyt kissaemo
Kyllä, minä paijaan, eivät halua olla sylissä vaikka monta kertaa päivässä koitankin ottaa syliin, leikin, löytyy raapimispuu ym virikkeitä, saavat jopa parvekkeella juosta koska meillä on lasitukset. Vien kissaa ruoan jälkeen vessaan, ei suostu käymään. vasta viime hädän hetkellä jos laitan sen laatikkoon niin tekee sinne tarpeensa. laatikko putsataan päivittäin. siksi olenkin niin ihmeissäni että missä vika :/
- jamminen
Täysin väsynyt kissaemo kirjoitti:
Kyllä, minä paijaan, eivät halua olla sylissä vaikka monta kertaa päivässä koitankin ottaa syliin, leikin, löytyy raapimispuu ym virikkeitä, saavat jopa parvekkeella juosta koska meillä on lasitukset. Vien kissaa ruoan jälkeen vessaan, ei suostu käymään. vasta viime hädän hetkellä jos laitan sen laatikkoon niin tekee sinne tarpeensa. laatikko putsataan päivittäin. siksi olenkin niin ihmeissäni että missä vika :/
Varmaan juu tosi kurja ja hermoja raastava tilanne, kyllä meidänkin kisut aika tuholaisia ovat ja usein selvästi huomaa, että ne ihan tasan tarkkaan tietävät, että tekevät luvattomia... Mahtaisikohan Feliway-haihduttimesta olla tähän tilanteeseen apua? En tiedä. Whiskassin kissapalstalla on eläinlääkärin kysymys/vastauspalsta, kysäise sieltä, jos osaisi lääkäri neuvoa sinua eteenpäin!
- Janhenia
pissanäytettä koskaan tutkittu? Virtsatientulehdus ja/tai -kiteet oireilee juuri väärään paikkaan virtsaamisena/ulostamisena. Jos pissoja ei ole tutkittu niin se olisi ensimmäinen asia jonka tekisin.
Jos näyte puhdas niin miettisin seuraavia asioita:
-laatikoiden määrän (1/kissa ja nyt väliaikaisesti mahdollisesti enemmän)
-laatikoiden sijainti (onko rauhallisessa paikassa (ei tärisevää/meteliä pitävää pyykinpesukonetta vieressä))
-saako kissa käydä rauhassa vessassa vai kiusaako/häiritseekö toinen kissa
-ei toruta, ei huomioida kun kissa tekee tarpeensa väärään paikkaan. Negatiivinenkin huomio on huomiota!
Mitä ylivilkkauteen tulee, niin valitettavasti osaa siinä oikein neuvoa. Todennäköisesti ne tulee jonkin verran rauhoittumaan, kun ikää tulee, mutta koska se tapahtuu niin... En tiedä, lisä leikitystä ja öisin täysi huomioimattumuus vaikka tekisivät mitä. Kyllä kissat yleensä lopulta tajuavat etteivät saa huomioita teoillaan, kun ne jätetään vaan sitkeästi huomioimatta. Semppiä :) - kolmen kissan emäntä
Minulla on kolme tyttökissaa. Leikattu 7 vuotias ja leikkaamattomat 2 & 3 vuotiaat. Suurin ongelma on 3 vuotias joka vaatisi liikuntaa aivan hirveästi, eikä myöskään uskalla kulkea ulkona. Tämä on hyvin stressaantunut ja yliaktiivinen. Kulkee samaa rataa useasti päivässä, riehuu ja sotkee paikat. Pissailee sohville yms. Tuhoaa tavaroita riehuessaan ja saa muutkin tähän mukaan varsinkin öiseen aikaan.
Minulla itselläni meni hermo lähes lopullisesti tähän touhuun ja mietin jo kissan laittamista pois. Koitin sumutinpulloa, huusin aivan liikaa, jopa huitaisin mokomaa muutaman kerran. Mikään ei auttanut vaan stressasi kissaa aina vain enemmän ja loputtomalta tuntuva sählääminen vain voimistui. Lopulta ratkaisu oli yksinkertainen. Kun kissa alkoi sähläämään / riehumaan niin otin sen syliin ja silittelin rauhallisesti ja tämän jälkeen kissa meni tyytyväisenä nukkumaan.
Minäkään en ole liikaa pois kotoa, olen vain silloin tällöin työssä. Mutta kissa etsii huomiota keinolla millä hyvänsä, vaikka sitä omistajan mielestä tarpeeksi saisikin.
Nuorin kissani syö johdot ja roskapussit ym muovipintaisen. Ongelmat ovat siis pitkälti samoja kuin teillä.
Ratkaisuni tähän omaan jatkuvaan stressaamiseeni on ettei minulla ole juuri mitään missään mitä kissat voivat tuhota / pudottaa / syödä. Roskis on kannellinen jota kissa ei saa auki eikä pussi ole yhtään näkyvillä jotta siitä hampailla kiinni saisi. Sohvan päällä on pissaa läpäisemätön suoja, joka on edesauttanut vähentämään jatkuvaa siihen pissaamisen tarvetta. Johdot on suojattu johtosuojalla.
Kissan pitkästymistä estää myös pienen pienet muutokset sisustuksessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242421Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3452030Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä261892Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101703Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581498Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121042Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181019- 55880
- 63865
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2828