Terve!
Tuli hankittua -75 omakotitalo ja nyt olisi edessä gyproc-levyjen asennus vanhan lastulevyseinän päälle.
Ongelmaksi tulevat vesipatterit, jotka ovat n. 5 mm etäisyydellä lastulevystä. Pattereiden kiinnikkeet pitää irrottaa, mutta patterit tuskin "taipuvat" niin paljon irti seinästä, että saa gyprocin väliin ja vielä päällystettyäkin sen.
Enempää kiertovesilämmitystä tuntematta, niin kuinkahan paljon vettä sieltä tulee, kun ottaa patterin irti? Sulkuja ei ole ainakaan pattereiden putkissa. Lisäksi järjestelmän palautus toimintakuntoon on hieman hakusessa..
Jos on yleispäteviä ohjeita, niin otan mieluusti vastaan =)
Vesipatterin irrotus ilman sulkuja
10
10406
Vastaukset
- minulle soita
niin tulen käymään.Katsotaan mitä on tehtävissä.
- Saiimon
Kova lupaus ilman sijaintitietoja? Halukkaita tekijöitä tuntuu löytyvän kyllä joka paikasta, taitaa taantuma purra.
- Määä.
Missä kerroksessa kyseinen patteri on. Onko patteriverkon ylin vai alin patteri.
Itse olen yläkerrasta irroittanut pattereita niin että ensin kattila kylmäksi ettei ole painetta sitten kierto kiinni. Sopivat kierretulpat valmiiksi lähettyville kun patterin irroittaa. Pyyhkeet lattialle putkien ympärille. Mulla ainakaan vettä ei tullut kuin patterista. Putkista valui vain vähän vettä pyyhkeille. Patteri siis irti ja pystyyn samantien ettei patterista valu vettä. Sitten tulppaat nuo putket sopivilla kierretulpilla.
Alakerrassa saunassa olen samalla tyylillä irroittanut patterin. Sielläkään vettä ei aluksi tullut putkista mutta sitten kuuluin höräys ja vettä alkoi valumaan reilusti. Tulpat taas putkien päihin remontin ajaksi niin ei tule vettä.
Pattereiden takaisin laitossa vettä ei valu mistään kun tulpat irroittaa ja laittaa taas patterit takaisin paitsi tuolla alakerrassa. Ei alakerrassakaan paljoa vettä kerkeä valumaan kun kun toimii nopeasti. Tiedä sitten mikä on oikea tapa mutta itse olen näin tehnyt.- Saiimon
1-kerroksinen talo, eli taitavat olla kaikki samalla tasolla.
- Määä.
Saiimon kirjoitti:
1-kerroksinen talo eli yläpuolella ei ole pattereita ja vettä joka tekisi painetta alapuolella oleviin pattereihin. Jos et ammattimaisempia ohjeita mistään saa niin kokeile minun tavallani. Mulla ainakin on toiminyt eikä vettä ole lentänyt. Kaveri jelppiään tai eukko (voihan eukkokin olla kaveri). Toinen kun irroittaa patterin ja nostaa sen pystyyn niin toinen samaan aikaa tulppaa noi putkenpäät. Muista paine pois verkostosta ennen patterin irroitusta. Oliskohan oikea tapa tyhjentää koko verkosto vedestä. Itse en ainakaan näe sitä tarpeelliseksi.
- varaajaa tms
Saiimon kirjoitti:
Millainen pannuhuone, onkos siellä joku iso varaaja patteriverkoston yläpuolella ilman sulkuja vai pelkästään kattila tms eli saatkos pannuhuoneesta veden verkostoon katkaistua?
Sinänsä paineettomaksi systeemi ja jos ei pannuhuoneesta pääse valumaan lisävettä avoimeen verkostoon niin ei sieltä paljoa roisku kun kaikki on samassa tasossa.
Tosin jätä vähän keväämmälle tuo projekti niin ei tarvia ihan heti alkaa lämmitystä kaihoilemaan takas. Ainoa huono puoli tuossa on että järjestelmään tarviaa lisätä hapekasta vettä, tuo verkoston vesi on muuttunut jo hapettomaksi vuosia sitten eikä ruostuta. Vaan ei se yksi lisäyskerta paljoa haittaa.
- .....
Jokaisen paterin saa suljettua erikseen? Sillä on lähtöpuolella putkessa 90 asteen mutka, jossa on normaalilla kiintoavaimella avattava kuusikulmainen mutteri. Avaa se ja sen alla tietääkseni on se sulkusysteemi. Sitten vaan termostaattinen patteriventiili kiinniasentoon. Patteri sitten irti ja kun nopesti pistä jonkin oikealla kierteellä olevan tulpan lähtevään yhteeseen, niin, ei sieltä paljon pitäsi vettä tulla, sopiva matala astia avuksi, patterissa ei paljon vettä ole.
- Määä.
On noissa pattereissa lähtöpuolella paikka mistä saa suljettua. Mulla vaan ei yksikään ole ollut niin tiivis että sulkisi veden täysin.
Muisti palautuu pätkittäin näköjään. En muistanut yhtään että itse olen vaihtanut pattereihin termostaatit ja sen termostaatin runko-osan patterin irroituksen yhteydessä. - Sorkkarauta
Määä. kirjoitti:
On noissa pattereissa lähtöpuolella paikka mistä saa suljettua. Mulla vaan ei yksikään ole ollut niin tiivis että sulkisi veden täysin.
Muisti palautuu pätkittäin näköjään. En muistanut yhtään että itse olen vaihtanut pattereihin termostaatit ja sen termostaatin runko-osan patterin irroituksen yhteydessä.Miksi et ota lastulevyjä alta pois ? on suht helppo työ eikä tule sitten oven ym karmien kanssa listoitusongelmia on siistimpi myös.
- hommaa
Hei
Varmaan olet jo saanut hyviä vinkkejä, Viikonloppuna tein samaa hommaa ja sain sen onnistumaan ilman, että irrotin patteria kierrosta pois. Irroitin vain kiinnistysruuvit ja laitoin patterin alle jalakset ettei jääny roikkumaan. Sen verran sain patteria siirtymään seinästä, että sain levyn ujutettua väliin. Ja eikun patteri takaisin.
Ruuvasin patterin alta ja päältä. Kyllä se levy siellä pysyy. Kokeile. Oli helppoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417044
- 323958
- 463384
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402078