Romanien hameet

Mulle myös kansallispuku

Käykääpä kurkkaamassa sosiaalilautakunnan esityslistaa linkistä http://www.imatra.fi/djulkaisu/kokous/20091266-11.PDF
Uskomatonta, että vanhukset ja sairaat voivat Imatralla huonosti,kun ei ole rahaa heidän hoitamiseensa, mutta romaneille hommataan hameet veronmaksajien rahoilla. Olen haaveillut vuosia kansallispuvusta, mutta rahat eivät riitä sen hankintaan. Myöntääkö kaupunki minullekkin avustusta kansallispuvun hankintaan. Mitäs luulette? Minä pukeudun omien rahavarojeni mukaan.

38

4595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

jos Jyväskylässä on asiat nuin hyvästi, kannattais varmaan harkita muuttoa sinne...

• ilmaista

Romanit ja pakolaisethan ovat niitä, joille kaikki on Suomessa ilmaista.

• Kun etsitään 5 miljoonan säästöjä, niin silloin väkisin jäävät osa lakisääteisistäkin menoista saamatta.

Silloin pitää katsoa mikä on ihmiselle hengissäpysymiseksi tarpeellinen ensisijalle.

• Missä mennään???

Itse olen ko aiheeseen puuttunut usein, kun sostoimistossa joudun toimeentulotukea hakemaan. Itse rikkinäisellä fillarilla poljin sateessa ja samettihielmarouvat tupsahtivat märssyllä pihaan leveesti. Kysyin, kun naiset laput kourassa tulivat sos.tätin ovesta, (omalla ajallani) että saanko minäkin vaate- ja kenkärahaa, kun on juhlat tulossa? Vastaus oli että harkinnanvaraisesti, ja kun Imatralla kaikki harkinnanvarainen taitaa mennä vääriin osoitteisiin. Juopoille, narkkareille, ja niin edelleen. Kun näille tarjoillaan kultalautasilta kaikki, eikä työhön edes pakoteta, toisin kuin eräät! Ja juhlapukuhan heilläkin on päällään, joka estää työnteon. Vaikka monilla olisi myytävänä kultakoruja, ketjuja, autoja, tauluja, antiikkia...Meillä istutaan risassa sohvassa, ei katsota telkkua, nukutaan monttuisessa patjassa, ei ole autoa... Enkä luxusta kaipaa, vaan että sama kohtelu olis kaikille.

Mitä tässä pitää ruveta tekemään??????????????? Onko hyviä ehdotuksia?????

• Missä mennään??? kirjoitti:

Itse olen ko aiheeseen puuttunut usein, kun sostoimistossa joudun toimeentulotukea hakemaan. Itse rikkinäisellä fillarilla poljin sateessa ja samettihielmarouvat tupsahtivat märssyllä pihaan leveesti. Kysyin, kun naiset laput kourassa tulivat sos.tätin ovesta, (omalla ajallani) että saanko minäkin vaate- ja kenkärahaa, kun on juhlat tulossa? Vastaus oli että harkinnanvaraisesti, ja kun Imatralla kaikki harkinnanvarainen taitaa mennä vääriin osoitteisiin. Juopoille, narkkareille, ja niin edelleen. Kun näille tarjoillaan kultalautasilta kaikki, eikä työhön edes pakoteta, toisin kuin eräät! Ja juhlapukuhan heilläkin on päällään, joka estää työnteon. Vaikka monilla olisi myytävänä kultakoruja, ketjuja, autoja, tauluja, antiikkia...Meillä istutaan risassa sohvassa, ei katsota telkkua, nukutaan monttuisessa patjassa, ei ole autoa... Enkä luxusta kaipaa, vaan että sama kohtelu olis kaikille.

Aika tulee hoitamaan monta asiaa.

Jos rahaa ei ole, niin silloin on pakko katsoa, mitkä asiat laitetaan etusialle.

Valtio tai muut instanssit saa laittaa, vaikka mitä ukaaseja, mutta jos ei ole mukana paperi rahaa, niin poliittiset päättäjät katsovat tärkeysjärjestyksen.

En osaa sanoa asiaa, niin hienosti, että en joutuisi syytteeseen asiasta.

• Eiks vaan
        Missä mennään??? kirjoitti:

että olet väärän värinen, valita se rotusyrjintää
        jos ett saa mitä tarvitset.
        Romaneille ei ole elämän kysymys ne vaatteet, ne voisivat olla myös kevyemmät ja halvemmat.
        Kulttuuri voi myös muuttua ja mennä eteenpäin.
        Nykypäivän vaatetus voisi jäädä kansalliseen käyttöön juhliin jne.

On jo nytpaljon romaaneja jotka haluaisivat keventää vaatetustaan jopa vanhuksia,mutta konservatiivisuus pidättelee.

t

• Kohtelu kun muillekin.

Hirmuisen kalliita on heidän vaatteensa, toki ymmärrän että se on heille tärkeä asia pukeutua heidän kulttuurin mukaan, mutta kuitenkin...
      Jos yhden naisen vaatetus maksaa kaikkineen noin hirveästi, olisiko syytä myös romanien kierrättää kuteensa kuten me valkonaamat joudumme tekemään.
      Jos erehtyy soskusta pyytämään harkinnanvaraista tukea lapsen tai omiin vaatteisiin, vaikka talvivaatteisiin, käteen lyödään EHKÄ maksusitoumus kirpputorille käytettyihin vaatteisiin, mutta muuta ei VARMASTI tule valkonaamalle.
      Onko tämä nyt sitä tasa-arvoa jota romanit vaativat itselleen, ehkä heille joo, mutta entä kun ei olekaan romani, sinne unohtuu tasa-arvoisuus.
      Monesti romaneilla on kultaa kaulat, kädet ja korvat väärällään, soskun pihaan kurvataan yleensä mersulla tai melko uudella autolla, jokaisella hienot asut päällä lapsista nuoriin, miehistä naisiin.
      Jos aikuisen koko perusvaatetus maksaa liki tonnin ( en muistanut katsoa tarkkaa hintaa), ja nuorille vaaditaan 5 pukukerran aloitus pakettia, joka on yhtä kallis, tulee jo pelkästään romaninaisten vaatteille yhdessä perheessä aika lailla tuota hintaa jos ajatellaan että on useampi nuori romanityttö taloudessa, entä sitten romanimiesten vaatetus, varmaan siihenkin myönnetään tukea samalla tavalla kengistä lähtien, kalliiksi tulee.
      Romanit kierrättämään niitä kuteita kuten me muutkin joudumme tekemään, tai sitten maksusitoumus käytettyyn ompelukoneeseen ja ompelemaan itse.
      Soskusta on vaikea saada apua valkoisella naamalla, mutta oleppa romani, kyllä löytyy tuhansia euroja yhdelle perheelle pelkästään vaatemenoihin jotka kuuluvat normiin meillä valkonaamoilla, tuosta normista ei useinkaan jää ylimääräistä juuri ostella edes niitä käytettyjä vaatteita.

Kun äkkiseltään miettii yhden romaniperheen naisten asujen hintaa nuorten aloitus paketteineen, yhden perheen vaatetus maksaa enemmän kuin valkonaaman monen kuukauden normituki jolla pitäisi kaikki kustantaa, sitten kun yhdellä paikkakunnalla on useita romaaniperheitä, äkkiä sieltä soskusta loppuu ne harkinnanvaraisena myönnettävät tuet meille valkonaamoille, kun sitä rahaa menee ihan kiitettävästi romaneiden vaatteisiin.

En halua tätä ikävästi sanoa romaneita kohtaan, mutta kieltämättä harmittaa ettei tässä asiassa ole tasa-arvoa pätkääkään.
      Itse yritin saada lapsen vaatteisiin ja uuden elämän kasaamiseen harkinnanvaraista tukea, koska menetettiin kaikki home/sädesieni asunnon takia, olimme liian sairaita emmekä voineet tuoda kuin pestävät tavarat uuteen kotiin, tyhjänpäällä oltiin kaikella tapaa, ja päätös oli tietenkin kielteinen.
      Heidän kotinsakin ovat todella kalliilla huonekaluilla ja verhoilla kauniisti sisustettu, kyllä heillä tuntuu sitä varaa olevan muutenkin, vai maksaako sosku asunnon sisustamisenkin, ei ainakaan valkonaama saa mitään siihen hommaan..?

Miksi tässä sosku asiassa meitä valkonaamoja kohdellaan OIKEASTI TODELLA EPÄ TASA-ARVOISESTI, meitä aikuisia ja meidän lapsia sekä nuoria.

Romaneille oma kirpputori käytäntö kuten meillä valkonaamoillakin on, samat oikeudet meille kuin romaneillekin.

• valkolaisille

Kiinnitin huomion tt-tuen myöntämisperusteissa seuraavaan perusteeseen:
      "Jos hakija käyttää hametta
      vain erityistilanteissa (ei arkiasuna),
      toimeentulotukea myönnetään
      ensimmäisen hameen hankintakustannuksiin ja
      seuraavaan hameeseen
      aikaisintaan 5 vuoden kuluttua."

Jos ymmärän oikein, niin tasa-arvon nimissä pitäisi myös valkolaisille myöntää kansallispukuraha. Perusteena se, että pukua käytetään vain juhlatilanteissa.

• Tehdä asialle jotain

SUOMI EI TÄYTÄ SANAN VARSINAISESSA MERKITYKSESSÄ TASA-ARVOLAKIA.
      Suomen kansa ei edes tiedä tästä mitään että, romaani vaatteet eivät kuulu perus osaan vaan saavat lain nojalla niihin mielettömästi rahaa toimeentulotukena. Espoo on kultakaivos siellä romaaneille myönnetään nahkatakkiin rahaa, perusteella että kuuluu romaani vaatetukseen. Haloo MOT tässä aihe!!!!

• Nimetön

ei tavallinen suomalainen pysty asialle tekemään mitään, heti kun laukoo suustaan totuuksia niin hirvee haloo ja rikos ilmoituksen tekoon rasismista!!! jossain mättää ja aika pahasti!!

• kaikki tietävät
        Nimetön kirjoitti:

ei tavallinen suomalainen pysty asialle tekemään mitään, heti kun laukoo suustaan totuuksia niin hirvee haloo ja rikos ilmoituksen tekoon rasismista!!! jossain mättää ja aika pahasti!!

asioiden nykytilan,politikoista virkamiehiin. Mutta kenelläkään ei ole uskallusta puuttua asioihin ja saada ne kuntoon.

Nykytilanne ei ole ihmisten oikeustajun mukainen.

• ei minullakaan

ole varaa kansallispukuun,vain tuulipukuun kirpparilta.Millos romanit on vieny vaatteet kirpparille muille tarjolle?
      Ei vaan niillä tais muistaakseni olla joku juttu et ne poltetaan ja muut ei saa niitä käyttää...Joku voi kertoa miten se oli?
      Jos imatra ei myönnä hamerahaa siihen on helppo ratkaisu muuttaa sellaiseen kaupunkiin mikä myöntää vaaterahaa...

• syistä.

Hame on tosi kätevä kun käy kaupassa "ostoksilla". Ei tarvii kärrejä eikä kasseja.

• Hehh

Kyllä vaan

• kevät&mie
        Hehh kirjoitti:

Kyllä vaan

Nyt tulee vihdoinkin asian tiimoilta asiallista ja selkeää tekstiä (koko ketju), jonka tyhmempikin ymmärtää.

Suoraan oli kuin omasta kynästäni, jos vain sitä osaisin käyttää tuolla tavalla.

Jees, tasa-arvoa. Aivan täysin allekirjoitan tuon kaiken, KIITOS. HIENOA.

• lomautettu

eikä tule tavaran kantomatka pitkäksi kun volvo/
        mertsi seisoo kaupan ovella pulska manne kuskina moottori käyden!
        Saakeli jos saisi tuollaiset ryysyrahat yhteiskunnalta!!

• Kokkki
      • upposi

Yes! Olipa kerrassaan mainio video, ja täyttä asiaa. Sainpa makeat naurut.

• Ihmeellistä.-

myydä korunsa, hevosensa, autonsa ja muut niin saisivatpahan vaikka joka vuosi uudet vaatteet???
      Ja yleensä sossussa katotaa myöskin varallisuutta niin voisivatko sossutädit käydä arvioimassa heidän huonekalunsa ja muut kotinsa tavarat niin johan sossustakin ihmettelisivät millä rahalla he ostavat niitä jos ei ole mukamas varaa ostaa vaatteita.Ja työttömänä elää. En tunne kuin yhden romanin käyvän töissä ja se on voittanut tangokilpailun. Vaikka ihminen huom. valkoturpa käy töissä ja tienaa rahaa niin ei varmasti ole varaa ostaa mersuja ja kalliita huonekaluja puhumattakaan koruista....

• mahtuu..

Mitenkähän mersun talvirengassarja mahtuis hameen alle?

• kun mahtuu

Kaljakori, lapsi ajamaan kolmipyörällä, videolaatikko, joulukinkku ja paaaaaaaallllljoooooonnnnn muutakin, ehkä ei kerrallaan, mutta eri kerroilla *wirn* Ja vartijat löytää pudotettuja pussukoita pikin kauppojen lattioita, kun joku ymmärsi ilmoittaa vartijalle varkauksista. Onpa maggaraa ollut joskus kilotolkulla uumenissa. Nälkähän se on jokkaisella, mut kyl myö viel muistetaa maksaa rehellisesti rahalla.

• mietin vaan

on keksitty nykyisten romanien hameet ja miksi siinä on oltava 30 metrii kangasta???

• myös,,,,

tulonhankkimisväline.

Työurani aikana olen todennut, että kansallispuvun avulla voi hankkia useiden satojen eurojen tulot lyhyessäkin ajassa.

• Nimetön

totta kai myyvät hameensa eteenpäin, saavat siitä hyvän hinnan, romanit kaupan käynnin osaavat

• siitä siis

saada tulonhankkimis vähennys,verotuksessa.

• Ei voi olla!

En ole ikinä nähnyt yhdenkään sellaisen mustalaisen tekevän töitä, joka käyttää kansallispukua! Enkä tarkoita, että kansallispuvun pitäisi olla siellä työpaikalla päällä!

• Nimenomaan!
        Ei voi olla! kirjoitti:

En ole ikinä nähnyt yhdenkään sellaisen mustalaisen tekevän töitä, joka käyttää kansallispukua! Enkä tarkoita, että kansallispuvun pitäisi olla siellä työpaikalla päällä!

Menisivät töihin ja maksaisivat itse typerät pellepukunsa!

• työtä.
        Ei voi olla! kirjoitti:

Työ voi olla esim. sen laatuista, että kansallispuku päällä mennään johonkin myymälään ja myymälästä poistuttaessa ko. hameen laskoksiin on "tarttunut" kallistakin tavaraa, joka sitten vaihdetaan esim. rahaan. Raha katsotaan työllä ansaituksi.

Olen itse ollut todistamassa tällaisia tapahtumia.

Tasapuolisuuden nimissä ja ettei voitaisi syyttää rasismista tai muusta siihen verrattavasta, olen myös nähnyt ja joutunut todistamaan myös muiden kansalaisryhmien, esim. valkolaisten vastaavia tapauksia. Valkolaisten tekemät ko. tapaukset ovat yleisempiä kuin nyt esille otetun kansallispukuja käyttävien ryhmä, joista kuitenkin pidetään suurempaa ääntä.

Suhteessa 80/20 tekevät valkolaiset ja heihin rinnastettavat näitä juttuja enemmän.

• Kai Kaihomieli
        työtä. kirjoitti:

Työ voi olla esim. sen laatuista, että kansallispuku päällä mennään johonkin myymälään ja myymälästä poistuttaessa ko. hameen laskoksiin on "tarttunut" kallistakin tavaraa, joka sitten vaihdetaan esim. rahaan. Raha katsotaan työllä ansaituksi.

Tasapuolisuuden nimissä ja ettei voitaisi syyttää rasismista tai muusta siihen verrattavasta, olen myös nähnyt ja joutunut todistamaan myös muiden kansalaisryhmien, esim. valkolaisten vastaavia tapauksia. Valkolaisten tekemät ko. tapaukset ovat yleisempiä kuin nyt esille otetun kansallispukuja käyttävien ryhmä, joista kuitenkin pidetään suurempaa ääntä.

Suhteessa 80/20 tekevät valkolaiset ja heihin rinnastettavat näitä juttuja enemmän.

Mustalaisilla ei ole kansallispukua, tuo naisten käyttämä puku on kansanpuku.

Suomalaisilla on kansallispuku, ja näitä meidän kansallispukujammehan on useita eri sortteja, en kylläkään muista mitä. On pohjalaisia, savolaisia, karjalaisia jne.

• pitäisi kylläkin
        työtä. kirjoitti:

suhteuttaa väesrömäärään. Eli rikosten määrää prosenttuaalisesti. Samoin voitaisiin verrata esim. romaanimiesten saamiin rangaistuksiin versus valtäväestö. Ja verrata niitä väestön lukumäärään prosenttuaalisesti.

SAmoin voitaisinn verrata kuinka suuri määrä romaaneja elää sosialiturvan varassa. Otetaan verokki ruhmäksi taas valtaväesto,ja edelleen prosettuaalinen tulos.

Mutta tässä vaiheessa yleensä menee se kuuluisa pupu pöksyyn. Tälläisiä tilastoja kun ei saa pitää. Ne on olemassa,mutta kukaan ei niitä tohdi julkaista.

• gougie
        pitäisi kylläkin kirjoitti:

suhteuttaa väesrömäärään. Eli rikosten määrää prosenttuaalisesti. Samoin voitaisiin verrata esim. romaanimiesten saamiin rangaistuksiin versus valtäväestö. Ja verrata niitä väestön lukumäärään prosenttuaalisesti.

SAmoin voitaisinn verrata kuinka suuri määrä romaaneja elää sosialiturvan varassa. Otetaan verokki ruhmäksi taas valtaväesto,ja edelleen prosettuaalinen tulos.

Mutta tässä vaiheessa yleensä menee se kuuluisa pupu pöksyyn. Tälläisiä tilastoja kun ei saa pitää. Ne on olemassa,mutta kukaan ei niitä tohdi julkaista.

vai sosiaaliturvan varassa?? onko sekin sosiaaliturvaa kun ajetaan 40.000 euron s-mersulla??

• koukkusarja

hameen tuettaviin varustuksiin.Niissä koukuissa kulkee kassan ohi yllättävän suuria tavaroita jatkuvasti.Kuuluuko tämä hävikki myös tuen piiriin.

• korottamaan

Imatra ei korota hamemaksua.Nykyisellä summalla saa puolikkaan hameen.Tämähän tarkoittaa,että nyt romaninaiset kulkevat minihameissa ;) Pääseekin korot oikeuksiinsa.

• äippä

Ei tuo ollu mitään uutta, markka aikana saivat 3000mk pukuusa.
      Ja aikoinaa oli pari Imatran kaupungin vuokra omakotitaloa tyhjillään, kävin kysymässä toista niistä vuokralle, ni selitys oli että kaupunki on ostanu ne romani rahoilla ja romani perheet on etusijalla niihin. Enpä päässy asumaan, piti tyytyy kerrostaloon.

• ei 3000 mk:aa

Saivat markka-aikana 600 mk ja sitten korotettiin 700 mk:aan, ja silloin saivat hamerahan joka toinen vuosi.

• Veli

Ootekos kuulu sitä kun romaani jäi kahen asunnon loukkuun, kun Valtio ja Kunta tarjos molemmat asuntoa.

• Juupsssss

Samaa mieltä.Eiköhän ihmiset halua paljon kaikkea mutta aina ei saa.Se vielä mutta vanhuksia pitäisi hoitaa ! Kyllä mun mielestä ainakin rahat vois käyttää järkevämpäänkin,vaikkapa justiinsa vanhuksien hoitoon.

• taitaa olla

marjasisko(olli)aallon mukana tässä.
      hame rahaa ja korkokengät puoleen hintaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe