levääleväälevää

leväälevää

Akvaario on hirvittävän näköinen! Kannoissa on tupsulevää. Kasvit ovat jonkun harmaan maton peitossa. Joillakin lehdillä on jotain punaista höttöä. Etulasissa "kasvaa" jotain joka raapalla lähtee sellaisena suikaleena pois. Putsaaminen tuntuu turhalta koska seuraavana päivänä näyttää niinkuin siihen ei olisi koskettu aikoihin. Ihme kyllä, pohja ei ainakaan näytä yhtään leväiseltä.

Tuskastuttaa!

Allas 500 litraa, ollut käytössä vuoden ja aikanaan kypsytetty aquahoito.info ohjeiden mukaan.
Kalasto: 5 pikkulehtikalaa, 2 * sinileukakirjoahven, partamonni, 20 kuparitetraa, 10 kuparimonnista. Kalat ovat terveitä eikä niitä näytä levä haittaavan.

Ruokin kaloja kuivatuilla madoilla, hiutaleilla tai pakastesurvareilla ja pohjakalat pohjatableteilla. Ja pidän 1-2 paastopäivää viikossa.
Kasveja paljon ja ne kasvavat ihan hyvin kaikesta huolimatta.
Ulkosuodatin 1700 l/h, sisäsuodatin 1200 l/h.
Vedenvaihto 50% kerran viikossa, ennen levää vaihdoin sen 30% viikossa.
Valoina loisteputket 1kpl Fluora ja 1 kpl SkyWhite heijastimet. Putket ovat muutaman viikon vanhat. Valot päällä nykyään 10 tuntia päivässä ja keskipäivällä pari tuntia pimeänä. Levävalloituksen jälkeen olen pitänyt akvaariota pimeänä yhden päivän viikossa.
Akvaarioon ei paista aurinko.

Lannoituksena vedenvaihdon yhteydessä milloin mitäkin sattuu olemaan ja päivittäin Easy Carboa. Pohjatabletteja niitä kaipaaville juurille n. kerran kuukaudessa. Seran CO2 levitin (alitehoinen tähän tankkiin).

Vesiarvot ennen vedenvaihtoa
NO2 = 0
NO3 = 12,5
PH = 7
Pehmeää vettä

Olen taistellut tuon kanssa jo pari kuukautta. Kerran käytin kaikki kasvit ja kannot saavipesussa, ei auttanut. Rajäytänkö koko paskan?!

1

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      No, ei sentään... ota kuvia ja linkkaa tähän ketjuun!

      Miksi levää tulee ei ole paljon vaihtoehtoja
      - liikaa ruokaa (kuitenkin)
      - hapetatko akvaariota, liika happi pitoisuuskin on pahasta
      - akva patterin edessä
      - raana vesi on ihan juomakelposta ollut viime aikoina :), silikaatti pitoisuus
      - liian vähän NOPEA kasvuisia kasveja
      - kuitenkin riittämäön valaistus???


      - kuinka nopeasti sudattimet tukkeutuvat?
      - paljonko tuota hiilaria jaat akvaarion veteen??
      - millä mittaat NO3 pitoisuutta, lainaa jostain myös fosfaatti mittalaitetta ja mittaa se vedestä, ennen veden vaihtoa!! molemmat


      Kerran yks kundi oli vahingossa kuss....t akvaansa, se on toinen juttu, se. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      1835
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1479
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      969
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe