Kumpi on tärkeämpi: kamera vai kuva?
Kuvaatko kameralla vai kuvia?
8
467
Vastaukset
- Jaska Perusjaska
Ei ne ole toisensa poissulkevia juttuja. Kameralla otetaan kuvia. Hyviä tai huonoja.
Kamera on työkalu. Jos tietää mitä haluaa, eikä kamera pysty siihen, kamera on luovuutta rajoittava tekijä. Jos ei tiedä mitä haluaa, mutta kamera pystyy vaikka mihin, luovuus on rajoittava tekijä.
Työkalujen on oltava kunnossa, jotta pystyisi talon rakentamaan. Vasaralla ja sahallakin voi onnistua, mutta sirkkeli tai naulapyssy on kova sana niissäkin hommissa kun niitä osaa käyttää.
Mielestäni koko keskustelu tekniikasta luovuutta vastaan on typerää, koska ne kulkevat samalla puolella tietä.
Ja kun keskusteluun tuodaan mukaan taiteellisuus, poljetaan aivan varmasti tyhjää.
Ammattivalokuvauksessa voidaan puhua hieman järkevämmin tekniikasta, mutta taiteessa ei.
Huonolla kameralla voi saada hyviä kuvia, jos ilmaisu on kunnossa, mutta hyvällä kameralla ei tee mitään ilman ilmaisua. Eli siinä mielessä sanoisin, että "taiteellisuus" on tärkeämpi. - epäselvää?
"Kumpi on tärkeämpi: kamera vai kuva?"
Valokuvan ottaminen ilman kameraa on melko hankalaa puuhaa, onnistuu toki. Filmin voi valottaa ilman kameraakin ja saada aikaan "taidekuvia". Digipuolella pelkällä kennolla leikkiminen voisi olla aika mielenkiintoista.
Kuvan voi myös piirtää kynällä tai maalata pensselillä. - ‰)}_
Kuvaan vain elämyksiä ja yritän tuottaa vastaavia myös kuvan katsojille.
Mutta, mutta … arvostan vähintään yhtä korkealle niitä jotka harrastavat hienoja kameroita ja niitä jotka tavoittelevat elämää suurempia kuvia.
Kaikki ovat yhtä tärkeitä - molemmat tarvitaan
Kumpi on tärkempi, vasara vai naula? Minulle kuva on tärkeämpi, mutta sitä ei saa otettua ilman kameraa. Halvallakin kameralla saa kuvia, mutta kalliimmalla saa teknisesti parempia. Minulle teknisesti parempilaatuinen kuva on tärkeämpi kuin halvalla saatu kuva. Minulle ei siis ole mitään merkitystä paljonko kamerakalusto maksaa kunhan saa tarkalleen sellaisen kuvan kuin olen mielessäni hahmotellut ennen laukaisua. Jos kameran ominaisuudet(puutteelliset sellaiset) rajoittaa haluttuun lopputulokseen pääsyä, kamera ei silloin täytä sitä tarkoitusta mihin se on hankittu. Sellainen kuvaaja, jolle riittää kumminveljenkaimasta otettu kuva josta sen selkeästi tunnistaa, ei tarvi huippukameraa.
Minä otan kuvia omilla ehdoillani, en kameran ehdoilla. Kuinka kuvaaja voi olla se joka vaikuttaa kuvan sisältöön jos kameralla ei voi tehdä sitä mitä kuvaaja haluaa? - Tärkein.
Se on tuotantoväline. Kuva on vain tuote, jota ei synny ilman kameraa. Et voi asettaa noita vastakkain.
Piirtäminen ja maalaus on sitten toinen tarina ja voidaan tietysti keskustella onko maalattu kuva tärkeämpi kuin kameralla otettu.- taustalla
Kameralla ei ole mitään merkitystä, jos kuva on hyvä. Kamera on vain väline, kuva on jotakin muuta kuin tuote (ellei sitten puhuta näistä teknisistä kuvaajista, jotka kuvaavat nähdäkseen kohinaa, hot pixeleitä, pienimpiä sävyeroja jne. jne.). Sellaisissa tapauksissa kuva tosiaankin on vain tuote.
Kuten Olympuksen vanha johtaja asian ilmaisi (itse olen tosin Canon-massakuluttaja): parasta olisi, jos kameraa ei tarvittaisi valokuvauksessa. Mies oli harvinaisen oikeassa, varsinkin nykypäivään mukautettuna, kun valokuvat ovat pelkkää paskaa 99,99-prosenttisesti. - Ho hoii!
taustalla kirjoitti:
Kameralla ei ole mitään merkitystä, jos kuva on hyvä. Kamera on vain väline, kuva on jotakin muuta kuin tuote (ellei sitten puhuta näistä teknisistä kuvaajista, jotka kuvaavat nähdäkseen kohinaa, hot pixeleitä, pienimpiä sävyeroja jne. jne.). Sellaisissa tapauksissa kuva tosiaankin on vain tuote.
Kuten Olympuksen vanha johtaja asian ilmaisi (itse olen tosin Canon-massakuluttaja): parasta olisi, jos kameraa ei tarvittaisi valokuvauksessa. Mies oli harvinaisen oikeassa, varsinkin nykypäivään mukautettuna, kun valokuvat ovat pelkkää paskaa 99,99-prosenttisesti."Kameralla ei ole mitään merkitystä, jos kuva on hyvä." Mikä kuva?
Jos sinulla ei ole kameraa, tai se ei toimi, niin saat piirtää kuvasi!
Kamera ratkaisee täysin kuvanlaadun ja kuvausmahdollisuudet kuvaajan aiheenvalintaa lukuunottamatta.
Huonollakin toimivalla kameralla voi saada taiteellisesti hyvän kuvan ja voittaa jonkun kilpailun, mutta mitä parempi ja monipuolisempi kamera, tai kalusto on, sitä laajemmalla aihe-alueella voit huseerata ja onnistua useammassa "kilpailussa".
Asiassa ei ole mitään keskustelunvaraa.
- Compur
Piti ostaa parempi ja kalliimpi kamera kun omat kuvat tuppasivat olemaan pelkkiä taidekuvia muualla kuin kirkkaassa auringonpaisteessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää422210Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten652078Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211940HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363921696Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1041655Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241484Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821102Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 75935
- 27899