Kuten varmasti ko. opinahjoon hakevat ovat huomanneet, pääsykoekirjojen ilmestyminen myöhästyy kahdella viikolla.
Nyt rupesinkin paniikinseikaisesti pohtimaan, että kuinkahan ison kuilun tämä muodostaa niiden välille jotka ovat onnistuneet haalimaan jostain vanhat painokset kirjoista ja pänttäävät nyt hullun lailla niitä, verrattuna meihin onnettomiin jotka emme enää saa mistään kirjoja käsiimme (ovat kirjastoissa sekä kirjakaupoissa jo loppu/varattuja).
Ei ole kovin mukava ajatus, että jos uudet painokset kirjoista ovatkin hyvin samanlaisia vanhojen painosten kanssa, niin vanhoja lukemalla saattaa saada hyvinkin pitkän etumatkan? Ei kovin reilua peliä tiedekunnalta ilmoittaa aihealuita reilusti ennen pääsykoekirjojen ilmestymistä, kun kaikille hakijoille ei riitä vanhoja kirjoja luettavaksi.
nimim. pohtiva hakija
HKI:n oikiksen kirjojen myöhästyminen- ongelmia?
11
1089
Vastaukset
- harmin paikka
On ihan käsittämätöntä että noi kirjat julkistettiin vaikka niitä ei saa vielä mistään..Niinpä jengi ravaa pitkin kirjastoja..No itse sain käsiini kaksi noista..uskon että aika samoilta pohjilta noi on tehty..onhan koko kirjasarjan tarkoitus ottaa rahat vaan poies..
- khkhkh
Ei niitä kirjoja ole pääkaupungin kirjastoissa kuin n. 10 kpl kutakin, eikä vanhoja kirjoja kovin monta myynnissä, eli loppujen lopuksi niitä jotka pääsevät lukemaan vanhoja kirjoja ei ole niin huikean monta:)
- Pyrkijä
Aika hyvä pointti tuo, en ollut tullut ajatelleeksikaan että tuskin kirjakaupat/kustantaja pitävät kovin massiivisia määriä ko. kirjoja varastossa, niillä tuskin ei ole kovin suurta kysyntää yleisesti ottaen.
Onhan toisaalta myös mahdollista, että uusissa kirjoissa on sen verran päivityksiä, että vanhoja kirjoja lukemalla mieleen jääkin liiaksi vanhaa ja väärää tietoa, ja tärkeitä pisteitä jää saamatta kun niitä käyttää pääsykokeessa- riskinsä siis siinäkin.
Ehkä tämä kahden viikon viivästys täytyy ottaa siltä kannalta, että varsinainen pääsykoerutistus jää reilut 8vkoiseksi, ja kun nyt on kuukauden verran aikaa levätä ja ladata akkuja, niin sitten voi painaa 8vkoa täysillä.
Positiivisuus kunniaan! :) - khkhkh
Pyrkijä kirjoitti:
Aika hyvä pointti tuo, en ollut tullut ajatelleeksikaan että tuskin kirjakaupat/kustantaja pitävät kovin massiivisia määriä ko. kirjoja varastossa, niillä tuskin ei ole kovin suurta kysyntää yleisesti ottaen.
Onhan toisaalta myös mahdollista, että uusissa kirjoissa on sen verran päivityksiä, että vanhoja kirjoja lukemalla mieleen jääkin liiaksi vanhaa ja väärää tietoa, ja tärkeitä pisteitä jää saamatta kun niitä käyttää pääsykokeessa- riskinsä siis siinäkin.
Ehkä tämä kahden viikon viivästys täytyy ottaa siltä kannalta, että varsinainen pääsykoerutistus jää reilut 8vkoiseksi, ja kun nyt on kuukauden verran aikaa levätä ja ladata akkuja, niin sitten voi painaa 8vkoa täysillä.
Positiivisuus kunniaan! :)itse olen kanssasi aivan samassa tilanteessa ja koitan pysyä positiivisena :) panikointi ei hyödytä mitään vaan pelkästään hidastaa ja vaikeuttaa suoristusta lukiessa ja pääsykoetilanteessa.. Ota tästä odottelusta nyt kaikki irti ja lue sitten käytettävissä olevalla ajalla asenteella ja varmalla tahdolla!
Haen jo toista kertaa ja tällä kertaa aion onnistua!:) - agfdsg
khkhkh kirjoitti:
itse olen kanssasi aivan samassa tilanteessa ja koitan pysyä positiivisena :) panikointi ei hyödytä mitään vaan pelkästään hidastaa ja vaikeuttaa suoristusta lukiessa ja pääsykoetilanteessa.. Ota tästä odottelusta nyt kaikki irti ja lue sitten käytettävissä olevalla ajalla asenteella ja varmalla tahdolla!
Haen jo toista kertaa ja tällä kertaa aion onnistua!:)Kyllä se sisäänpääsy on muutenkin kiinni jostain muusta, kuin kahdesta viikosta. Jos jää pisteen murto-osien verran rajan ulkopuolelle, niin ehkä sitten voin tuollakin spekuloida.
- Pyrkijä
agfdsg kirjoitti:
Kyllä se sisäänpääsy on muutenkin kiinni jostain muusta, kuin kahdesta viikosta. Jos jää pisteen murto-osien verran rajan ulkopuolelle, niin ehkä sitten voin tuollakin spekuloida.
Olen hakenut jo sen verran monasti, ja aina jäänyt jokusen harmittavan pisteen päähän sisäänpääsystä, että tässä vaiheessa ei enää toivo mitään worse case scenarioita/muita riskejä jotka voisivat heikentää onnistumismahdollisuuksia... tämä kevät vuosi saa luvan olla ehdottomasti viimeinen pääsykoeurakointi, joten täytyy vaan yrittää olla panikoitumatta tästä kirjojen viivästyksestä ja kohdistaa voimat tulevaan luku-urakkaan.
(ainakaan helsingin oikiksessa ei ole pisteen murto-osia, siellä pelataan vain kokonaisilla pisteillä, joka johtaakin jo siihen että "pisteen tai parin päähän jääneitä" on aikamoinen määrä joka vuosi...) - piupauppou
Pyrkijä kirjoitti:
Olen hakenut jo sen verran monasti, ja aina jäänyt jokusen harmittavan pisteen päähän sisäänpääsystä, että tässä vaiheessa ei enää toivo mitään worse case scenarioita/muita riskejä jotka voisivat heikentää onnistumismahdollisuuksia... tämä kevät vuosi saa luvan olla ehdottomasti viimeinen pääsykoeurakointi, joten täytyy vaan yrittää olla panikoitumatta tästä kirjojen viivästyksestä ja kohdistaa voimat tulevaan luku-urakkaan.
(ainakaan helsingin oikiksessa ei ole pisteen murto-osia, siellä pelataan vain kokonaisilla pisteillä, joka johtaakin jo siihen että "pisteen tai parin päähän jääneitä" on aikamoinen määrä joka vuosi...)Kyllä siitä varmasti etua on että pänttää tai lukee ainakin pari kertaa läpi vanhat painokset. Ite sain käsiini yhden kirjoista, jonka ajattelin lukea kerran pari läpi pänttäämättä mitään tietoa tarkasti päähäni. Lähinnä vaan aiheeseen tutustumismielessä kirjaa luen. Luulen että siitäkin on hyötyä, jotta sitten 14.4. aloittaessani en ole ihan pihalla kuten viime vuonna..
Sinänsä harmillista kirjojen siirtyminen on koska miten ihmeessä kirjat voi nyt oppia ulkoa 9 viikossa kun viime vuonna en oppinut niitä 11viikossa... No onhan kaikilla muillakin sama aika mutta silti. No uskon kuitenkin että tänä vuonna menee paremmin :) ja onhan se ihanaa että saa vielä 2 viikkoa lisää lomaa pääsykoerumbasta! - pyrkijä 2
piupauppou kirjoitti:
Kyllä siitä varmasti etua on että pänttää tai lukee ainakin pari kertaa läpi vanhat painokset. Ite sain käsiini yhden kirjoista, jonka ajattelin lukea kerran pari läpi pänttäämättä mitään tietoa tarkasti päähäni. Lähinnä vaan aiheeseen tutustumismielessä kirjaa luen. Luulen että siitäkin on hyötyä, jotta sitten 14.4. aloittaessani en ole ihan pihalla kuten viime vuonna..
Sinänsä harmillista kirjojen siirtyminen on koska miten ihmeessä kirjat voi nyt oppia ulkoa 9 viikossa kun viime vuonna en oppinut niitä 11viikossa... No onhan kaikilla muillakin sama aika mutta silti. No uskon kuitenkin että tänä vuonna menee paremmin :) ja onhan se ihanaa että saa vielä 2 viikkoa lisää lomaa pääsykoerumbasta!katselin keskustelua, ja oli ihanaa huomata että moni on aivan samassa tilanteessa kuin itse olen :)
Ei niitä vanhoja kannata tosiaan mielestäni päntätä mutta aihealueeseen tutustuminen voi auttaa. Itse sain myös yhden käsiini, mutta otin myös nyt avukseni samaa alaa koskevan toisen kirjan ymmärtääkseni aiheesta enemmän, suosittelen kokeilemaan. Itse haen 3kertaa ja tosiaan paineet ovat kovat ja tämä myöhästyminen sai entisestään niitä nousemaan "entäjosen opi näin nopeasi.." Itse yritän ainakin kaikesta huolimatta uskoa itseeni ja ajatella positiivisesti. - Tältä kannalta mietittynä
pyrkijä 2 kirjoitti:
katselin keskustelua, ja oli ihanaa huomata että moni on aivan samassa tilanteessa kuin itse olen :)
Ei niitä vanhoja kannata tosiaan mielestäni päntätä mutta aihealueeseen tutustuminen voi auttaa. Itse sain myös yhden käsiini, mutta otin myös nyt avukseni samaa alaa koskevan toisen kirjan ymmärtääkseni aiheesta enemmän, suosittelen kokeilemaan. Itse haen 3kertaa ja tosiaan paineet ovat kovat ja tämä myöhästyminen sai entisestään niitä nousemaan "entäjosen opi näin nopeasi.." Itse yritän ainakin kaikesta huolimatta uskoa itseeni ja ajatella positiivisesti.Koska erinäisillä keskustelupalstoilla on tuotu esille tieto, että kirjojen myhästyminen johtunee siitä että joku kirjoittajista on myöhästyny aikataulujen kanssa, niin se käytännössä tarkoittaa että ainakin johonkin kirjaan on tulossa merkittäviä muutoksia aiempiin painoksiin verrattuna. (Tuskin kukaan olisi myhästynyt deadlinestä, jos kysymys olisi ollut vain pienistä päivityksistä vanhoihin kirjoihin). Eli jos niitä vanhoja painoksia lukee kovin orjallisesti, voi ollakkin että tekee enemmän hallaa itselleen, jos joku kirja on asiasisällöltään muuttunut ihan ratkaisevasti, ja on jo ehtinyt painaa mieleensä vanhoja asioita... Eli edelleen, positiivista ajattelua! :)
- vaikka
Tältä kannalta mietittynä kirjoitti:
Koska erinäisillä keskustelupalstoilla on tuotu esille tieto, että kirjojen myhästyminen johtunee siitä että joku kirjoittajista on myöhästyny aikataulujen kanssa, niin se käytännössä tarkoittaa että ainakin johonkin kirjaan on tulossa merkittäviä muutoksia aiempiin painoksiin verrattuna. (Tuskin kukaan olisi myhästynyt deadlinestä, jos kysymys olisi ollut vain pienistä päivityksistä vanhoihin kirjoihin). Eli jos niitä vanhoja painoksia lukee kovin orjallisesti, voi ollakkin että tekee enemmän hallaa itselleen, jos joku kirja on asiasisällöltään muuttunut ihan ratkaisevasti, ja on jo ehtinyt painaa mieleensä vanhoja asioita... Eli edelleen, positiivista ajattelua! :)
mennä osoitteeseen www.finlex.fi, printata oleelliset lait pääsykokeeseen tulevista oikeudenaloista, ja alkaa pänttäämään. Noista pykälistä ne kirjat on kuitenkin tehty, ja lait ovat ainakin ajan tasalla. Tai sitten voisitte katsella tiedekunnan sivuilta luentoprujuja aihealueista yms. Ne jotka pääsevät sisään eivät turhia lomaile. Ei niissä kirjoissa mitään ihmeellistä taikaa ole, vaan niissä opetetaan perusasiat valituilta oikeudenaloilta, joita opiskellaan tiedekunnassa koko ajan. Sama kun hakis lääkikseen ja odottelis uutta galenoksen painosta.. järki käteen!
- Aamu10
vaikka kirjoitti:
mennä osoitteeseen www.finlex.fi, printata oleelliset lait pääsykokeeseen tulevista oikeudenaloista, ja alkaa pänttäämään. Noista pykälistä ne kirjat on kuitenkin tehty, ja lait ovat ainakin ajan tasalla. Tai sitten voisitte katsella tiedekunnan sivuilta luentoprujuja aihealueista yms. Ne jotka pääsevät sisään eivät turhia lomaile. Ei niissä kirjoissa mitään ihmeellistä taikaa ole, vaan niissä opetetaan perusasiat valituilta oikeudenaloilta, joita opiskellaan tiedekunnassa koko ajan. Sama kun hakis lääkikseen ja odottelis uutta galenoksen painosta.. järki käteen!
Tässä on hyvä vinkki, kannattaa tosiaan lueskella lakeja läpi tai jotain luentomateriaaleja, niissä on kuitenkin perusasiat käyty hyvin läpi. Jos toisaalta tosissaan haluaa alkaa lukea jo vanhoja kirjoja, niin voisihan sitä miettiä, että hyppäisi autoon/bussiin ja ajaisi johonkin toiseen kaupunkiin jonka kirjastosta kirjat löytyisi ja kävisi kopioimassa vaikka yhden kirjoista. Kyllä sen lukemisessa voisi parikin viikkoa mennä ihan sujuvasti. Ainakin Kekkosen vuonna 2002 kirjoittamaa kirjaa "Johdatus kontekstuaaliseen oikeushistoriaan" on eduskunnan käsikirjastossa, joten olisiko sitä mahdollista kopioida siellä (en itse ole koskaan käyttänyt eduskunnan kirjastoa joten en tiedä)? Turun oikiksenkin kirjastossa näyttäisi olevan tuo samainen kirja. Jos tosissaan kiinnostaa niin kannattaa soittaa kyseiseen kirjastoon ja tarkistaa onko kirja paikalla ja onko sitä mahdollista kopioida. Tsemppiä vaan kaikille pyrkijöille, omalta kohdaltani voin vaan sanoa, että vaikka pyrkiminen ei ole hauskaa, niin mahdollinen sisäänpääsy korvaa kaiken.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse764558Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093793Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1483516Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.431997Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891239- 1261074
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381000- 57943
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847