äitiyspäivärahasta

epäselvikkö

kertokaas ny minulle täst äitiyspäivärahasta, et miltä ajalta sitä saa, siinä oli se joku 105 mainittu..eli mitä se tarkoittaa..? kelan selityksest mie en ymmärrä hönkäsenpöläystä..Aivot on nyt niin totaalilukossa..eli mitä se 105 päivää meinaa? eli pitääkö olla ollu raskaana 105 päivää ennenkö sitä saa vai häh..? mää oon ny aivan turisti tämän homman kans. ja jos naurattaa nii naurakaa.

7

643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelan sivuilta löytyy tällä...

Kelan sivuilla oli näin:
      Voit jäädä äitiysvapaalle aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa.

Kun äitiysvapaasi alkaa, saat Kelasta äitiysrahaa, jota maksetaan 105 arkipäivää eli noin 4 kk. Sinulla on oikeus äitiysrahaan, jos olet asunut Suomessa vähintään 180 päivää välittömästi ennen laskettua aikaa. Oikeus alkaa, kun raskautesi on kestänyt 154 päivää.

Jos lapsi syntyy aikaisemmin kuin 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa, saat äitiysrahaa lapsen syntymää seuraavasta arkipäivästä alkaen. Äitiysrahaa maksetaan 105 arkipäivää kuten normaalisti, mutta vanhempainrahan maksamista pidennetään niin monella arkipäivällä kun äitiysrahakautesi aikaistui.

Sitten on tuo vanhempainrahakausi perään. Elikkäs:
      Vanhempainvapaa alkaa äitiysvapaan jälkeen. Vanhempainvapaan ajalta Kela maksaa vanhempainrahaa 158 arkipäivää eli reilut puoli vuotta. Lapsi on noin 9 kuukauden ikäinen, kun vanhempainraha päättyy.

Vanhempainvapaalle voi jäädä joko äiti tai isä, tai sen voi jakaa jaksoiksi niin, että isä ja äiti ovat vapaalla vuorotellen. Vapaalla ei voi olla molemmat vanhemmat yhtä aikaa (poikkeuksena monikkoperheet). Erillisiä jaksoja saa olla kummallakin enintään 2 ja niiden tulee kestää vähintään 12 arkipäivää.

Äitiys- ja vanhempainrahan määrä lasketaan samoilla perusteilla.

• epäselvikkö

olen viikolla 30 nyt, eli saanko vielä siis sitä äitiysrahaa..?
        ja opiskelija olen.

epäselvikkö kirjoitti:

olen viikolla 30 nyt, eli saanko vielä siis sitä äitiysrahaa..?
        ja opiskelija olen.

Äitiyslomasi alkaa joskus toukokuun loppupuolella, jos jäät "normaalisti" 30 pv ennen laskettua-aikaa äitiyslomalle. Toivottavasti hakemukset (olet saanut ne neuvolasta) olet kuitenkin jo pikkuhiljaa laittanut :) Niistä selviää tarkka päivä viimeistään.

• minä80

Raskauden pitää olla kestänyt vähintään 154 päivää, jotta voit saada äitiysetuuksia. Neuvola tekee sinulle kelaa varten todistuksen kunhan tuo aika on täynnä, sitä sinun ei tarvitse itse huolehtia.

Äitiysvapaalle jäädään viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa ja äitiysrahaa saa 105 arkipäivää. Tässä auttaa kun otat esille kalenterin, jossa sunnuntait ja pyhäpäivät on merkitty punaisella. Ne eivät ole arkipäiviä. Laske siis kalenterista kaikki mustat päivät, myös lauantait, niin näet miten pitkälle tuo 105 päivää riittää. Kelan sivuilla on myös laskuri, josta saat päivämäärät, jos et halua itse laskeskella.

Ja rahaa maksetaan päiväkorvauksena aina mustilta päiviltä, eli ei niiltä punaisilta (pyhäpäiviltä). Kun tiedät päivärahasi suuruuden, niin voit kalenterista laskea montako mustaa päivää missäkin kuussa on, eli paljonko rahaa tulet saamaan.

• iha mee noin. :D

Eli sulle ruvetaan maksaan äitiyspäivä rahaa 30 päivää ennen laskettua synnytysajan kohtaa ja sitä maksetaan 105 arkipäivää.

Kun äitiyspäiväraha loppuu niin alkaa vanhempainraha kausi jota maksetaan 158 arkipäivältä. Tai näin ainakin mulla menee. En tiedä onko tästä esimerkistä mitään hyötyä mutta toivotaan että edes vähän hahmottu. :D

• --------------

Ylläoleva selitys ei pidä täysin paikkaansa.

Äitiyspäivärahaa aletaan maksaa kun jäät äitiyslomalle. Lomalle on jäätävä viimeistään 30 ARKIpäivää ennen laskettua aikaa, mutta voit jäädä myös aikaisemmin (olikohan 50 arkipäivää raja). Itse jäin äitiyslomalle 36 arkipäivää ennen laskettua aikaa (työsuhde päättyi).

Äitiyspäivärahaa maksetaan 105 arkipäivää jäätyäsi äitiyslomalle, eli n.4kk. Tämän jälkeen aletaan maksaa vanhempainrahaa, jonka määräytymisperusteet ovat samat kuin äitiysrahan. Vanhempainrahaa maksetaan 158 arkipäivää. Kun vanhempainraha päättyy, voi palata työelämään tai jäädä hoitovapaalle. Toki on mahdollista myös ilmoittautua työttömäksi (saada liiton korvaukset/työttömyyspäiväraha) tai opiskella.

• Äiti kolmelle

Kelan sivuilta löytyy vanhempainrahakausien laskuri. Siihen syötetään laskettu aika ja syntyvien lasten lukumäärä. Se näyttää mihin asti äitiys- ja vanhempainrahaa maksetaan. Ja se näyttää myös maksujaksot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4384
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      100
      3830
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3509
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3110
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2598
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2519
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2312
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1966
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1732
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      34
      1691
    Aihe