Teen kotisivuja Microsoftin Expression Web työkalulla. Miten saan Ä ja Ö kirjaimet näkymään niinkuin pitäisi? Nyt näyttää niiden tilalla erikoisia merkkejä. Pitääkö ne koodissa korvata jollain muulla kirjaimella?
Ääkköset ja
8
1353
Vastaukset
- vaan ohjelmistossa
jolla katselet sivustoasi, mikäli sivustoa editoidessasi näet ääkkösiä ja öökkösiä ja ååkkåsia
1. Lue ohjelmiston manuaali.
2. Jos ongelmia jää, siirry kohtaan 1.
3. Jos ei selvinnyt, vaihda parempaan ohjelmistoon.Luultavasti kysymys on vaan sivun charsetistä, joka on pielessä.
Yleensä html-kielessä kannattaa erikoismerkit korvata koodinaan, jolloin ääkköset näkyy oikein.
Riippuen haluatko käyttää iso-8859-1 vai utf-8 koodausta sivulla, lisää sivun yläreunaan tagien väliin rivi:
tai
riippuen charsetistä jota haluat käyttää.
Seuraavaksi itse ääkköset. Vaihda kirjaimelle oikea koodaus:
Kirjain => koodi
å => å
Å => Å
ä => ä
Ä => Ä
ö => ö
Ö => Ö
Toivottavasti tästä on apua.- sivuja tekemässä...
Miten nuo kirjaimet siis koodataan? :O Tyhmä kun olen ja en ymmärtänyt noista ohjeista ;/
sivuja tekemässä... kirjoitti:
Miten nuo kirjaimet siis koodataan? :O Tyhmä kun olen ja en ymmärtänyt noista ohjeista ;/
Korvaat esim. merkin ä koodilla ä jne.
- oulm aulm
sivuja tekemässä... kirjoitti:
Jos käyttää kunnollista ohjelmaa ja osaa käyttää sitä, ei yleensä ole mitään tarvetta räpeltää kirjainten ”koodien” kanssa.
Pahimmillaan siinä vain käy niin, että ohjelma esittää koodit sellaisinaan tai muuten sotkee niitä. Sotkihan Suomi24:kin yrityksesi esittää koodit, niin että ohjeessasi on hölmönnäköisesti
ö => ö
Charset-asetus meta-tägissä ei riipu siitä, mitä joku haluaa käyttää, vaan sen pitää olla sen mukainen, mikä todellinen koodaus on. Mistähän luulet aloittelijan tietävän tämän? Kyllä se pitää ohjelman osata – tai sitten käyttäjän selvittää manuaalista.
Kun kaikki muu epäonnistuu, kannattaa todellakin lukea manuaalia.
- Öökköset
Monet kiitokset kaikille vastanneille! Ei muuta kuin kokeilemaan. - Kiitos -
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063230Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1581259Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.47829