Tunnetaanko

DISH

DISH haulla löytyy tosi vähän tietoa ja kaikissa niissä on kirjattu että ei aiheuta kipua tyyliin. Täällä potilaan kysymys ja lääkärin vastaus, tuntuu oudolta kun samat kivut esiintyy myös minulla.
http://www.poliklinikka.fi/?page=2792845&qid=3136358
artikkelissa:
ylipainoinen nainen.
Olen sairastanut selkääni pitkään
rintarangan alueella todella kova kipu,joka säteilee sitten vanteena rinnan ympäri.
luusilat nikamissa
oikea käsi alkoi oireilla kipu oli aluksi kyynärpäässä
käsi kipuilee välillä olkapäästä välillä kyynärpäästä ja välillä koko käsi.
Jalkoja \"repii\" välillä todella voimakkaasti ja välillä sen seurauksena jalkaan ilmestyy isohko mustelma
Öisin kuivaa silmiä
silmässä lisäksi näkö menee \"hämäräksi\" ajoittain esim väsyneenä.
päänahan ihmekipu
Kaiken muun lisäksi on myös ummetusta
Argoxia hoitoon, Lääkkeistä huolimatta kipu on jatkuvaa.
Ja dish syndrooma ei edes aiheuta kipua

Minulla kipu nyt selässä oikealla, lapaluun alla n. 5 cm rangasta
raskasta hengittää kun ranka ei anna periksi, sisään-uloshengitysero alentunut, 2cm
yläruumis ei taivu muualta kuin vyötäröstä
kalsium ja D-vitamiini seerumissa matalalla
sekka kokolla, verenpaine koholla, syke korkea
2-3 vuotta oli todella syväväsymys
autoimmuuni tausta vahva
pallean seudun turvotus
kilpirauhasen vajaa toiminta tulehdusten vuoksi

Lopetin nyt kaiken maitoproteiinin käytön
kävin keliakia testeissä (tulosta en tiedä)
Syön nyt päivittäin 25µg D3-vitamiinia (jalkojen kramppaus on jäänyt)
lisäksi kalkkia ja magnesiumia.
Runsaasti vihreitä vihanneksia, basilikaa, vesikrassia, persiljaa
Kalkkisillat eivät tule kuulemma katoamaan
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1785440.jpg
kuvat 2004 ja 2007 joulukuu

29

13470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä edelliseen

      Olen kiinnittänyt ruokailuun huomiota. Käytän paljon lesettä. Illalla laitan lese vesi(löysäpuuro) kuivahiiva hiem. leipäsiirappia yön yli huoneenlämpöön ja seuraavana päivänä leiponut yleensä pellillä löysänä piirakaksi. Toivon näin kaikki leseiden hyvät aineet pääsevät fytiinihapon hajotessa elimistöni käyttöön. Hiivassa on myös paljon hyviä vitamiineja. Käytän paljon kotimaisia marjoja ja syön runsaasti myös hedelmiä. Paljon tuolla selkärankareuman puolella puhutaan suolistotulehduksista taudin pahenemisen yhteydessä. Kalkkikeräytymät on meillä suvussa geeniperimänä.

    • ja vastaus

      Olen 42-v. nainen, sairastan dish-syndroomaa. Oireena on kova selkäkipu, välillä sietämätön, luutumat rintarangassa, käsikivut, lähinnä olkapäät. Haluaisin tietoa tästä sairaudesta, siitä ei tunnuta paljon Suomessa tietävän. Olisiko joku ystävällinen, että kertoisi mitä muita oireita tähän liittyy, kun on monenlaista vaivaa ja miten sitä voidaan hoitaa. Kivut ovat vaivanneet päivittäin jo yli 2 vuotta, eikä mikään lääke tunnu auttavan.
      Jukka Martio, dosentti, reumatologi:
      Diffuusi idiopaattinen skeletaalinen hyperostoosi (DISH) on yleinen röntgenlöydös, jolla harvoin on erityistä merkitystä. Harvinaisissa tapauksissa vastaavia luutumia löytyy eri puolilta elimistöä, jolloin vaivojakin voi tulla. Asia selviää tutkimalla röntgenkuvin, onko näitä luutumia todella löydettävissä. Ellei ole, vaivojen syy on jokin muu.

      • tanitanikama

        Niin tämä DISH on monesti lääkäreillä käden kohotus vaan ja eivät muka tiedä asiaa ja ei särje. Päinvastoin siitä on paljon vaivaa. Mulla kasvaa selkärangassa toinen selkäranka sellainen sottuinen mytty tätä luumössöä. Selkä jäykistynyt, mulla ei noita muita sairauksia mutta rintaranka on myös täynnä tätä luumössöä menee palmun oksia siinä . Lonkka leikattiin juuri laitettiin tekonivel kun oli kasvanut umpeen ja tukkinut koko lonkkanivelen, toinen leikataan vuoden loppuun menessä. Selässä 4-5 nikama on yhdessä jo. Nikamien väliin muodostuu ns siltoja. Ei tämä ole kivaa. Jänteet menevät helposti poikki kun sitä luumassaa tulee jänteen kiinnityskohtiin. Nytkin kädestä revennyt jänne odotan peijakseen menoa, sitä ennen meni akillesjänne että silleen. Yritän pärjätä joka påivä ja iloinen mieli vaan, huumori mukaan (terveisin yksi luutuja)


      • DISH potilas
        tanitanikama kirjoitti:

        Niin tämä DISH on monesti lääkäreillä käden kohotus vaan ja eivät muka tiedä asiaa ja ei särje. Päinvastoin siitä on paljon vaivaa. Mulla kasvaa selkärangassa toinen selkäranka sellainen sottuinen mytty tätä luumössöä. Selkä jäykistynyt, mulla ei noita muita sairauksia mutta rintaranka on myös täynnä tätä luumössöä menee palmun oksia siinä . Lonkka leikattiin juuri laitettiin tekonivel kun oli kasvanut umpeen ja tukkinut koko lonkkanivelen, toinen leikataan vuoden loppuun menessä. Selässä 4-5 nikama on yhdessä jo. Nikamien väliin muodostuu ns siltoja. Ei tämä ole kivaa. Jänteet menevät helposti poikki kun sitä luumassaa tulee jänteen kiinnityskohtiin. Nytkin kädestä revennyt jänne odotan peijakseen menoa, sitä ennen meni akillesjänne että silleen. Yritän pärjätä joka påivä ja iloinen mieli vaan, huumori mukaan (terveisin yksi luutuja)

        Huh huh, ei ole helppoa sinullakaan. Pahinta tässä minun kohdallani on että pääkaupunkiseudulla kukaan ei ota hoitaakseen tätä. Sain lähetteen sairaan, sieltä tuli vain konsultaatio, DISH on etiologialtaa tuntematon sairaus jonka diagnoosi perustuu radiologin lausuntoon (Radiologi lausui "mitä" sattui, reumalääkäri yksityinen sanoi että lausunnon voi repiä). Usein potilaalla on liitännäissairauksia kuten metabolista oireyhtymää ja diabetesta (diabetes suvussa vasvasti, itselläni ei)


      • tulehduksia ei hoideta?

        Tällä sivulla hieman asiasta juttua:
        http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/dish/
        DISH (Forestierin tauti) on itsenäinen sairaus, jossa jänteiden kiinnittymiskohtiin, nivelkapseleihin sekä selkärangan ligamentteihin eli tukisiteisiin muodostuu herkästi kalkkeutumia ja jopa uudisluuta aiheuttaen tukirangan jäykistymistä ja nivelten liikelaajuuden kaventumista.
        Oireina tässä sairaudessa esiintyy erilaisia selkäkipuoireita, jäykkyyttä selkärangassa sekä jänteiden kroonisia tai äkillisiä tulehduksia, jotka pitkittyessään pyrkivät vahvistumaan keräämällä kalkkikudosta ympärilleen. Muutoksia selkärangassa esiintyy useimmiten rintarangan ja lannerangan alueella, harvemmin myös kaularangassa. Kalkkeutumat ja luunmuodostus voivat sitoa nikamia toisiinsa tai toisaalta aiheuttaa rangassa teräviä "piikkejä", jotka voivat kaularangassa esiintyessään jopa painaa ruokatorvea. Jänteen kiinnityskohdan kalkkeutumia on nähtävissä mm. kantaluussa (kantaluupiikki), jollaisia DISH-potilaalla usein todetaan. DISH-potilaalla tyypillisiä muutoksia nähdään myös muualla eri puolilla kehoa. Todennäköisesti DISH-oireyhtymää sairastavilla on muita enemmän erilaisia tuki-ja liikuntaelinoireita, koska pehmytkudosten (jänteet, ligamentit) kalkkeutumat syntyvät yleensä toistuvien tulehdusepisodien pohjalta. Luonnollisesti tulehduksia voidaan lievittää ja estää tulehduskipulääkityksellä sekä monipuolisella, niveliä hoitavalla liikunnalla sekä fysikaalisilla hoidoilla.


    • sairaskertomus

      Oma sairaskertomukseni:
      -murrosiässä rokontyyppinen ihottuma kasvoilla n. 3kk
      kasvot jääneet ”arpisiksi”. Ovat myös kylmän ja kuuman arkoja, akne on edelleen 54v
      -selkä ei mene kaarelle vaan esim punnerruksessa alas laskeutuessa "läsähtää" lattiaan levynä
      -vaikka puristus voimaa hetkellisesti kädessä on, ei ole toistuvaan työhön jossa tarvitaan voimaa.
      -Hb melko matalla aina (viimeiset 5v OK) mustelmea tullut aina helposti
      -La aina 18-22 paikkeilla
      -verenpaine livästi koholla aina
      -parikympistä lähtien jatkuvia kilpirauhasen tulehduksia, myöhemmin vajaa toiminta, kilpirauhasen surkastuma.
      -hampaat reittyvät (hammaslääkärin mielestä kalsiumin vajausta)
      -kantapäissä voimakas kuivuminen ja paksunnoksen ”kasvu”
      -n.23vuotiaana n. 4kk ajan ollut voimakas ”nokkosihottuma?”, ylävartalolla,
      esim rinnanympäri nousut päivittäin n.½ cm koholla ollut yhtenäinen kova ”levymäinen” alue
      joskus myös kasvoille
      -raskausmyrkytys ja kohdun repeämä synnytyksessä (26vuotiaana), runsas verenhukka
      (2 pussia verta, Hb nousi 72-> n.92)
      -psorityyppinen ihottuma joka kesti 16v
      -jakkaralla istuessani ja poimiessa lattialle pudonneen kynän, revähti jotain oikealla
      rintalastan alakohdalta. Vaivaa vielläkin. Yleensä kumartuessa, ikään kuin pallea jännittyy,
      hengitys salpaantuu, kestää n. ½min jonka jälkeen laukeaa. Voi toistua joskus useita kertoja.
      -toisessa synnytyksessä myös kohdun repeymä (molemmat synnytykset sektiolla lopuksi)
      -usein toistuva nokkosrokko
      -allergia testeissä allergiaa mm. lehtipuille, pujolle (allergia vainannut jo alle 20v)
      -hengitysvaikeuksia rasituksessa, pakkasella ja kostealla ilmalla
      -ajottain erittäin väsynyt (Tyr-Ab 102400)
      -kalsium veressä matala samoin D-vitamiini
      -kysta leikattu leukaluusta
      -lääkitys myös verenpaineeseen joka on aina ollut koholla
      -selkäranka jäykkä, jäykkyys suurinta aamuisin ja varsinkin kesäisin
      -vasemman käden sormet, ylimmät nivelet aluksi kipeitä
      -ajottain jalkapöytä kipeä, kipua myös kantapäässä
      S-ANAAb/AIT 6400 Titteriä.
      -voimakasta väsymystä, yleensä marraskuu-toukokuu aikajaksolla
      -ylävatsa särkyä, tulehtunut? Kiristävä tunne
      -koskaan en ole voinut juosta, hengitys ei toimi rasituksessa riittävästi
      Muutaman viimevuoden ajan, ajottain erittäin kipeä kohta oikealla puolella yläselässä.
      ”käden käyttö” kipeyttää selkää, ajoittain erittäin vaikeaa työskennellä koska kättä ei kärsisi
      liikuttaa. Haittaa työskentelyä. Loma ajat selvästi rauhoittavat. Särkylääkkeitä ei ole löytynyt sopivaa.
      -kipua olkapäässä oikeaa kättä ole voinut nostaa ylöspäin
      -Vasemmassa olkapäässä ajoittaa kipua, ikään kuin luu luuta hankaisi.
      -jalan lihasten,etupäässä reiden/jänteitten särkyä ja kouristelua
      -korvatulehdus, vasemmalla korvalokerostossa laajasti varjostumia, nestettä valuu korvaan, limakalvot nenässä tukossa, särky korvassa, kasvohermohalvaus (putki korvaan)
      -Selvästi nyt 6 vuoden ajan ollut akuutti tulehdus/kipu vaihe johon en ole saanut kuin kipulääkkeitä, joista ei ole ollut apua. Markkinoilta vedettiin muutama vuosi sitten kipulääke joka auttoi.
      Nyt reumalääkärin lausunto DISH. Yläselkä kuvista näkyy 4 nikaman yhteen kasvu oikealla. Radiologien lausunnoissa näitä ei ole huomioita. Reumalääkärin mukaan monet aiemmista vaivoistani johtuvat DISHistä.
      Osui silmiini artekkeli SAPHO sairaudesta
      jotain yhtäläisyyttä tälläkin. http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo91756.pdf
      Veljelläni selkärankareuma. Toiselta veljeltäni leikkauksella lyhennetty solisluuta olkapää vaivojen vuoksi. Sukulaistytöllä nyt jo 26v pahoja kalkkeumia olkapäissä.

      • maitoproteiiniallergia

        Olen maitoproteiiniallerginen, vasta nyt keväällä aloin epäillä ja nyt ilman maitotuotteita useamman kuukauden oltuani olen varmistunut asiasta. Joitain noista oireista voi johtua tästä maitoproteiiniallergiasta. Lapsena en ole ollut allerginen.


    • ruuassamme vialla

      Auttaisiko kalkkeumiin että lopettaisi maidon käytön ja söisi ainoastaan pitkään kypsennettyjä juustoja. Niissä olisi K2-vitamiinia. Kalsium tarvitsee imeytyäkseen D-vitamiinia (Jota suomalaiset saa vain purkista elokuu-huhtikuu ajanjaksolla, ja suositukset ovat aivan liian ala kanttiin) ja K-vitamiinia. K1-vitamiinia saa vihreistä vihanneksista mm.basilika (myös kuivattu, laitetaan aivan ruuanvalmistuksen alussa), K2 on tärkeämpi ja sitä saa fermentoiduista/käytetyistä esim. maito tuotteista. D-vitamiini kasvattaa luuston tiheyttä ja K-vitamiini luun kovuutta. Lisäksi suomalainen maito on A1 tyyppiä joka mahdollisesti on syypää kansansairauksiimme.
      http://ruohikolla.blogspot.com/2007/12/tutkimuksia-a1-maidon-mahdollisista.html
      Tutkimatta torjutaan tutkimukset:http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-12-04,104:2:502668,1:0:0:0:0:0:
      Itselläni on DISH, molemmilla lapsillani on myös, vielä säryttömässä vaiheessa. nuoremmalla lapsestani myös maitoproteiiniallergia jota lääkärit on hoitaneet aikuisikään asti atooppisenaihottumana ja aina sanottu että ruoka-aine allergiaa ei ole. Minulla on 5 sisarta ja kaikilla "vaikeuksia" liika luutumisten kanssa.

    • kipeä

      Hei
      Olen tuon lainaamasi kysymyksen lähettäjä. Taistelen edelleen sairauteni kanssa, oireita tulee aina vain lisää ja kivut ovat todella kovat, välillä sietämättömät. En voi ymmärtää, ettei suomesta löydy tietoa ko sairaudesta vaan sitä vähätellään ja pidetään lähes kivuttomana/oireettomana. Tällä hetkellä olen kolmatta vuotta sairauslomalla, kivut tulevat vähän aaltomaisesti pari viikkoa on ns "parempia" ja sitten seuraa n viikon kestävä sietämätön jakso, jolloin ei pysty istumaan, ei seisomaan eikä juuri makaamaankaan eikä mikään auta! Toivotaan että joskus joku lääkäri ottaa dishin tosissaan!!!

    • artikkelista

      DISH on tuntemattomasta syystä johtuva kalkkeutumis- ja uudisluun muodostumistaipumus jänteiden, ligamenttien ja nivelkapseleiden kuunnityskohdassa luunpintaan. Muutoksia nähdään selkärangassa, lantiossa ja raajoissa. Selkärangassa muutokset on oikeallapuolella pääsääntöisesti. Muualla tuki- ja liikuntaelimistössä DISH:iin liittyviä muutoksia nähdään melkein yhtä yleisesti kuin selkärangassa.. Tyypillisiä ovat jänteen kiinnityskohdan kalkkeutuminen olkanivelessä, kyynärpäässä, polvessa ja kantaluussa sekä sormien kärkinivelissä. Raajojen jänteiden ligamenttien kiinnityskohtien kalkkeumat sekä niiden arkuus. DISH:iä sairastavien toimintakyky on alentunut. Hoitona ultraääni, lämpö. Liikelaajuuksien ja lihasvoimien ylläpito. Muuttuneeseen glukoosiaineenvaihduntaan, kohonneisiin virtsahappo- ja lipiarvoja tulee seurata. 2-tyypin diabetessa tulee hoitaa insuliinin käyttöä edistävällä biguanidilla. Insuliinin eritystä estävää sulfonyyliureaa ei tule käyttää. Verenpaine tulee hoitaa ACE-estäjällä.

      • jatkaa..

        Jatkan edelliseen. Minulla on nyt rauhallisempi vaihe menossa. Käyn fysikaalisessa.
        Lääkitys on nyt Tyroxiini kilpirauhasen vajaatoimintaan (lääkitys aloitettiin myöhään ja liian pienillä annoksilla, kova väsymys myös tästä) Verenpaineeseen Cozaar. Nenän limakalvojen aukaisuun Nasonex sumute, keuhkoputkien aukaisuun Buventol Easyhaler. Särkyyn burana Slow. Nyt minulle on voimia tuonut, 5 mg (½tabl) Diapam illalla nukkumaan mennessä. Vuosiin en olen saanut nukkua rauhallista unta, nyt olen saanut, silmät eivät kuiva (kuten Sirdalud aiheuttaa ja myös vatsasärkyä). Olen syönyt nyt 4pv ajan, täytyy lääkärin kanssa keskustella jos voisi jatkossa aina silloin tällöin syödä viikonkuurin jotta elimistö pääsisi lepäämään. Normaalisti herään useita kertoja yössä, aina kun käännän kylkeä ja teen sitä tosi usein.


      • kuin DISH?
        jatkaa.. kirjoitti:

        Jatkan edelliseen. Minulla on nyt rauhallisempi vaihe menossa. Käyn fysikaalisessa.
        Lääkitys on nyt Tyroxiini kilpirauhasen vajaatoimintaan (lääkitys aloitettiin myöhään ja liian pienillä annoksilla, kova väsymys myös tästä) Verenpaineeseen Cozaar. Nenän limakalvojen aukaisuun Nasonex sumute, keuhkoputkien aukaisuun Buventol Easyhaler. Särkyyn burana Slow. Nyt minulle on voimia tuonut, 5 mg (½tabl) Diapam illalla nukkumaan mennessä. Vuosiin en olen saanut nukkua rauhallista unta, nyt olen saanut, silmät eivät kuiva (kuten Sirdalud aiheuttaa ja myös vatsasärkyä). Olen syönyt nyt 4pv ajan, täytyy lääkärin kanssa keskustella jos voisi jatkossa aina silloin tällöin syödä viikonkuurin jotta elimistö pääsisi lepäämään. Normaalisti herään useita kertoja yössä, aina kun käännän kylkeä ja teen sitä tosi usein.

        Kun noita oireita lukee ja sitten lukee selkärankareuman oireita, ei noissa eroa näy. Lääkäristä riippunee onko DISH vai selkärankareuma?


      • on erilaista
        kuin DISH? kirjoitti:

        Kun noita oireita lukee ja sitten lukee selkärankareuman oireita, ei noissa eroa näy. Lääkäristä riippunee onko DISH vai selkärankareuma?

        Lisään vielä. DISH potilaalle annetaan vain särkylääkettä josta ei apua kun selkärankareumapotilas saa tulehduksia estävää lääkitystä. Siinä ero.


      • Lyricaa
        on erilaista kirjoitti:

        Lisään vielä. DISH potilaalle annetaan vain särkylääkettä josta ei apua kun selkärankareumapotilas saa tulehduksia estävää lääkitystä. Siinä ero.

        Onko kukaan kokeillut Lyricaa kipuihin?. Särkylääkkeistä ei ole löytynyt apua. Aloitan nyt 1 kpl illalla 75mg.


      • Tuuma 09
        Lyricaa kirjoitti:

        Onko kukaan kokeillut Lyricaa kipuihin?. Särkylääkkeistä ei ole löytynyt apua. Aloitan nyt 1 kpl illalla 75mg.

        Hei. Olen syönyt lyricaa useamman kuukauden annostuksella 150 mg/vrk ei vaikutusta ja nyt todettu tauti joulukuussa, joka on jo kehittynyt pitkälle. Eli luusiltoja on muodostunut useita rintarangan seudulle. Nyt kysyn onko kenelläkään mitään apua, mikä helpottaisi kipua? Särkylääkkeet ei auta. Liikunta vai lepo??


      • lepo+uni
        Tuuma 09 kirjoitti:

        Hei. Olen syönyt lyricaa useamman kuukauden annostuksella 150 mg/vrk ei vaikutusta ja nyt todettu tauti joulukuussa, joka on jo kehittynyt pitkälle. Eli luusiltoja on muodostunut useita rintarangan seudulle. Nyt kysyn onko kenelläkään mitään apua, mikä helpottaisi kipua? Särkylääkkeet ei auta. Liikunta vai lepo??

        Olen siirtynyt osa-aikaiseen työhön (eläke), työaika 6h/pv 3pv/viikko. Oloni on huomattavasti helpottunut. Minulla on aina ollut alhainen seerumin kalsium ja D-vitamiinipitoisuus. Aikaisemmin on sanottu että 41 nmol/l syksyllä on riittävä. Nyt olen syönyt D-vitamiinia n.30µg/pv mutta seerumin pitoisuus oli 60 ja suositus oli että lukeman tulisi olla 80 nmol/l jotta luusto voisi hyvin. Ilmeisesti ihoni ei sitten osaa käyttää auringonvaloa D-vitamiinin valmistukseen?
        Lyrica auttaa minua nukkumaan rauhallisesti yöuneni, aikaisemmin nukuin huonosti ja lyhyitä pätkijä.


      • Tuuma 09
        lepo+uni kirjoitti:

        Olen siirtynyt osa-aikaiseen työhön (eläke), työaika 6h/pv 3pv/viikko. Oloni on huomattavasti helpottunut. Minulla on aina ollut alhainen seerumin kalsium ja D-vitamiinipitoisuus. Aikaisemmin on sanottu että 41 nmol/l syksyllä on riittävä. Nyt olen syönyt D-vitamiinia n.30µg/pv mutta seerumin pitoisuus oli 60 ja suositus oli että lukeman tulisi olla 80 nmol/l jotta luusto voisi hyvin. Ilmeisesti ihoni ei sitten osaa käyttää auringonvaloa D-vitamiinin valmistukseen?
        Lyrica auttaa minua nukkumaan rauhallisesti yöuneni, aikaisemmin nukuin huonosti ja lyhyitä pätkijä.

        Hei! Tässä taudissa tulee selkä jäykistymään kuulemma kokonaan, joten kysyisin:
        onko selkäsi jäykistynyt kokonaan?
        kuinka pian diagnoosista tämä tapahtui (esim. 2v.)?
        oletko n vai m ja minkä ikäisenä tehtiin diagnoosi?
        minkälaista haittaa tästä on sinun elämässä entiseen verrattuna (esim. onko liikunta muuttunut)?
        ja onko jäykistymisen myötä kivut vähentyneet?

        Tämä tauti on aika harvinainen minun tuttavapiirissä, koska kukaan ei ollut edes kuullutkaan tästä, eikä minun työterveyslääkärikään tästä ennen minun diagnoosia.

        Itse sain diagnoosin (12/09) 44v. ja olen n. Yläselässä on jäykkyyttä ollut useita vuosia ja kipuja myös useita vuosia.


      • ei tunneta nimeä
        Tuuma 09 kirjoitti:

        Hei! Tässä taudissa tulee selkä jäykistymään kuulemma kokonaan, joten kysyisin:
        onko selkäsi jäykistynyt kokonaan?
        kuinka pian diagnoosista tämä tapahtui (esim. 2v.)?
        oletko n vai m ja minkä ikäisenä tehtiin diagnoosi?
        minkälaista haittaa tästä on sinun elämässä entiseen verrattuna (esim. onko liikunta muuttunut)?
        ja onko jäykistymisen myötä kivut vähentyneet?

        Tämä tauti on aika harvinainen minun tuttavapiirissä, koska kukaan ei ollut edes kuullutkaan tästä, eikä minun työterveyslääkärikään tästä ennen minun diagnoosia.

        Itse sain diagnoosin (12/09) 44v. ja olen n. Yläselässä on jäykkyyttä ollut useita vuosia ja kipuja myös useita vuosia.

        Varmaan jo kouluaikana vaivasi, yläselkä ei kaareutunut. Olen nainen. Pikkuhiljaa tosta n.28vuotiaasta, selkä on jäykistynyt enemmän. Käsityöt, puutarhakukkien hoito ym on jäänyt. Akuutti särky vaihe alkoi 2004 (49v) ja kestänyt tähänpäivään saakka. Nyt tosin helpottaa kun työ on keventynyt. Vyötäröstä selkä taipuu mutta ei juuri muualta. Sivulle taivutus vähäistä.
        Lääkärit eivät tunne DISH sairautta, ainoastaan Forresterintaudin ja mielipide on että ei aiheutta vaivaa. Olen nyt 55v. En ole koskaan pystynyt juoksemaan tai vastaavaa, koska hengitys ei kulje, rintakehä ei jousta. Mutta liikunta jossa ei hengästy on OK. Jänteet on viimevuosina "kutistuneet". Diaknoosin sain vasta 2008 keväällä, vaikka luutumat näkyvät 2004 otetuissa röngenkuvissa.


    • SLE diagnoosi

      2004 lääkäri epäili SLE, silloin eka kertaa mitattiin tumavasta-aineet, maksi-arvot. Lääkärit vaihtuivat.
      2009 HUS reumalääkäri väitti että SLE kohdat ei täyty ja DISH on vanhojen miesten tavallinen tauti (en ole mies ja en vielä vanhus)
      Nyt läksi hiukset. Ihotautulääkäri oletti että sairastan SLE tautia. Tumavasta-aineet ovat aina olleet maksimissaan. Värjäytymiskuvio homogeeninen. Ja kyllähän nuo monet kohdat on olleet joskus jossain elämäanaikana ajankohtaisia.
      Eli DISH sairauden lisäksi SLE (ei yllätä, ollut puhetta aiemmin). Kilpirauhanen kuroutunut jatkuvien tulehdusten vuoksi.

      • keliakia ruokavalio

        Ei sittenkään SLE? Ena tai joku negatiivinen.
        Alotan nyt gluteinittoman ruokavalion vaikka lääkärin mielestä ei pidä. Veritesteissä ei keliakia löydy mutta tuntemusteni perusteella voi olla. Kynnet on uurteiset ja useimmassa kynnessä kulkee pitkittäin vana, letti. Iho on erittäin herkkä. Suvussa ihokeliakiaa ja maitoallergiaa. Syksyllä tiedän enemmän.


    • Kipuilua

      Suomi on Forrestierin taudin tietämyksen osalta kehitysmaata.

      Vuosien mittaan olen saanut kuulla mitä kummallisimpia lausuntoja lääkärien suusta. Tauti sekoitetaan ikääntyvien ihmisten selän jäykistymisen, sitä se ei ole. Joidenkin mielestä se jäykistää hieman selkää, mutta ei aiheuta kipua. Varsinaista puppua.

      Sain ensi oireet taudista alle kaksikymppisenä. Selkä väsyi ja kipuili. Varsinkin rintarangan ylä ja alaosassa kipu tuntui välillä sietämättömältä. Röntgenkuvien tulkinnassa lääkäri mutisi, että selkäni on tällainen bambumainen. Urheillessa tunsin voimakasta kipua tärähdysten seurauksena. Tuntui, että sain kovan sähköiskun selkääni, hengitys salpaantui ja lihakset menivät kramppiin. Kontaktilajit kuten jääkiekko, jalkapallo ja kamppailulajit eivät tulleet enää kysymykseen 25- ikävuoden jälkeen. Tietämättäni nikama toisensa jälkeen luutui ja aiheutti kipua ja kipusäteilyä. Lääkärit ja fyssarit yrittivät mobilisoida selkää, mutta aiheuttivat vain kovenevaa kipua. Vihdoin pari vuotta sitten Heinolan entisen reumasairaalan lääkäri kertoi sairastavani Dish syndroomaa eli Forrestierin tautia. Hän paneutui MRI lausuntoihin ja selosti mistä kivut johtuvat. Parannuskeinoa tautiin ei ole ja se etenisi ja jäykistäisi koko selkäni. Tautia voi yrittää hidastaa tulehduskipulääkkeillä, joita olen syönyt säännöllisesti. Kevyt liikunta ja liikkuvuuden ylläpitäminen on hyväksi, jos kivut sen sallivat. Puolen tunnin istuminen ja seisominen tekee kipeää ja kipu muuttuu sietämättömäksi parin tunnin jälkeen. Kipulääkkeet auttavat tilannetta, mutta seurauksena on vielä voimakkaampi kipu myöhemmin. Lämpö ja lepo tekevät selälle hyvää.
      Tautia voi esiintyä rintarangassa, kaulassa, lannerangassa, isojen nivelten jänteissä olkanivelessä.... kyynärpäissä jne. Pahimmissa tapauksissa se vie kyvyn niellä ruokaa ja aiheuttaa rangan murtumavaaran kaatumis- tai putoamistapaturmissa, puhumattakaan liikenneonnettomuustilanteissa. Liikkumaton rangan osa rasittaa muita rangan osia mm. aiheuttamalla ylikuormitusta nivelrikkoa ja välilevyntyriä.
      Parhaiten tukea ja tietoa saa fasebookin dish- tai forrestier ryhmissä. Kieli on tosin englanti, mutta sieltä pienellä vaivalla hyvää tietoa ja tukea. Jäseniä siellä on ympäri maailmaa.

      Dish tutkimusta on ainakin tehty Yhdysvalloissa. Viimeaikaisissa tutkimuksissa on selvinnyt, että dish saattaa liittyä erään proteiinin häiriötilaan. Proteiini osallistuu mm hivenaineiden kuljettamiseen lihaskalvojen läpi. Kokeita on tehty hiirillä ja häiriötilan seurauksena niille on kehittynyt dish muutoksia. Toivottavasti lisätutkimukset auttavat ymmärtämään dish tautia ja ehkäisemään taudin etenemisen kehossa.
      Olisi hyvä saada tietää kuinka yleinen sairaus tämä on. Minulla on luutunut kymmenen nikamaa yhteen rintarangassa. ja rintaranka on liikkumaton. Tietoa olen itsekin etsinyt, mutta sitä on vaikea löytää.

    • Jäykkä

      Samanlaiset kokemukset, nyt vasta ollessani 56 ensimmäistä kertaa kirurgi kirjoitta "dish tyyppinen ranka".
      Tähän mennessä kaularankamurtuman takia 2-4 nikamat jäykistetty, viimeksi 5-7 resektiot luupiikkien vaikeuttaessa nielemistä.
      Rintarangan oikea puoli jäykistynyt täysin ja pitkittäinen ligamentti kalkkeutunut.
      Samat litaniat, ei aiheuta kipua lääkäreiden mielestä.
      Mielestäni kipulääkkeistä ei mainittavaa hyötyä, liikuntaa olen harrastanut kivusta huolimatta, ei se tosin mitään muuksi muuta.

      Onko kellään kokemusta, olisiko ruokavaliossa vältettävä jotain, tai kenties helpottaisiko jokin?

      • Anonyymi

        Hei
        Ruokavaliolla saattaa olla merkitystä kivun ehkäisyssä. Magneettikuvissa on näkynyt nikamien kalkkipiikkien lähellä turvotusta pehmytkudoksissa. Lääkärit ovat tulkinneet tämän olevan tulehdusta ja merkki ärsytyksestä. Nämä kohdat kipuilevat rangassa eniten. Söin vahvaa tulehduskipulääkettä (ketomex) kahden viikon ajan ja viikon tauoilla noin 3kk. Kipu ja turvotus alkoivat hellittää. Kipua on vielä, mutta se ei ole sietämätöntä. Samalla jätin sokerin ja vehnätuotteet pois ja aloin lisätä päivittäiseen ruokailuun mustikoita, pähkinöitä, karpaloita ja granaattiomenamehua. Suihkeena olen ottanut suun limakalvoille kurkumaa. Näillä toimenpiteillä olen saanut olon paremmaksi. En osaa sanoa mikä oli minkin vaikutus. Kipulääkkeitä menee enää puolet entisestä. Pyrin ottamaan tulehduskipulääkettä aina pienenkin rasituksen aikana ja sen jälkeen mm. lumitöiden ym. kodin pakollisten askareiden aikana. Istuminen ja seisominen pahentavat tilannetta. Yli tunnin automatkoille pitää ottaa kipulääkekuuri.
        Olisi hyvä tietää mitä keinoja muilla on taudin kanssa selviämiseksi.


    • Anonyymi

      Selkä kuvattiin 10 vuoden jäykkyyden ja rasituskipujen vuoksi, lausunnossa oli rintarangan alaosassa ja lannerangan yläosassa ”alkavaa dish-tyyppistä luunokkaa”. Fysiatrilta sain hoidoksi Naproxenia (Klotriptyliä ehdotti, ei sovi ollenkaan) ja kehotuksen sopivasti liikuttaa selkää. Eli tarpeeksi, mutta ei liikaa. Teen istumatyötä ja selkä on päivittäin kipeä. Muutaman kerran on ollut raju fasettilukko rintarangassa. Hieronnasta ei tunnu hyötyä olevan. Työfyssari sanoi, ettei missään tapauksessa kannata mihinkään niksauttajille mennä, luunokka voi painua selkäydinkanavaan. Lääkärit tuntuvat yleisesti olevan sitä mieltä, ettei muu auta kuin lääkitä kipuja ja yrittää liikuttaa selkää ja itsekin olen lukenut useimmiten lausuntoja, ettei dish aiheuta kipuja. Itseäni kiinnostaa kyllä, mikä merkitys on aineenvaihduntasairauksilla tässä, jos on yleisintä 60-vuotiailla diabeetikko miehillä. Olen nainen, en viittäkymmentäkää eikä minulla ole diabetestä. Kiloirauhaset on molemmat poistettu ja minulla on myös verenpainelääkitys ollut nuoresta asti ja familiaalinen hypeekolesterolemia on geenitutkimuksella todettu. Itse uskon, että jotain merkitystä on aineenvaihdunnan häiriöillä.

    • Anonyymi

      Minä olen oireillut vuosia, monta fysiatria on tutkinut, monta ensihoitajat on käynyt , Lähetettä ei saanut mangneetti kuvaukseen, onneksi on SynLab. Sieltä tuli vastaus , en olekaan luulosairas

    • Anonyymi

      Itsellä myös DISH löydös. Kivut erittäin kovat, mikään lääke ei tunnu auttavan ja kipujen takia ei pysty nukkumaan. Voiko DISH:n takia päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?

    • Anonyymi

      Kovat kivut itsellä myös, varsinkin rintarangassa. Nyt on kipeytyneet molemmat olkapäät. Käytän kipuihin Duloksetiinia, Gabrionia ja Noritrenia. Pystyn nukkumaan yöt hyvin ja käymään myös töissä. Diagnoosin sain pari viikkoa sitten.

      • Anonyymi

        olen jo 72v. noin 30v. olen sairastanut dish-sairautta välillä on kovat kivut , olkapäät on nyt kipeytynyt 3 v. sitten tuli tinnitys ei ole mukava vanhuus , on ärtynyt suoli myös buranaa oon ottanut kipuihin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      Yleistä iskelmämusiikista
      0
      973
    Aihe